Persepetiasiaa ja muuta vauvan nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anselmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anselmi

Vieras
Nyt armaat perse anteeksi perhepetiasiantuntijat. APUA!

Meillä on ollut perhepeti/sivuvaunu käytössä syntymästä asti, ja nyt kuusiviikkoisen kanssa alkaa mennä hermo. En kerrassaan tajua tätä että äiti saa muka paremmat unet perhepedissä. Meidän kuusiviikkoinen syö viiden tunnin välein päivisin (tai siis nukkuu 3-4 tunnin unia) ja kahden tunnin välein öisin (nukkuu välillä 1-1,5 tuntia). Ja kaikilta menee hermot.

Viime yö:

Puoli kymmeneltä nukkumaan, me tullaan perässä yhdeltätoista.

1.10: Nälkäitku, tissi suuhun

3.15-4.00: Itku. En osaa muuten lohduttaa kuin tissi suuhun

4.50: Itkee. Tissi suuhun

5.30: Itku. Mahavaivoja kai. Mutta avuksi kelpaa tissi.

6.30: Itku. Tissi.

7.30: Viimeiset syötöt.

8.00: Vauva kainaloon ja aamupalalle.

8.30: Alkaa pilkkiä, laitan vaunuihin ja ulos.

Ja nyt kello on 10.10 ja nukkuu vieläkin....

Onko tää nyt se normaali vauva-arki? Aamut on välillä tosi räjähdysherkkiä kun itseä väsyttää tolkuttomasti mutta vauva ei halua pysyä sängyssä. Ja sitten pitäisi vielä vaippa vaihtaa mistä seuraa herkeämätöntä huutoa kun äidin hermot ovat muutenkin katkeamispisteessä. Onneksi isä vaihtaa yleensä aamuisin vaipan.

Nyt yritetään tuttia opettaa jos se vähän auttaisi.

Vai pitäisikö yrittää vaunukikkaa, vauva nukutettaisiin yölläkin vaunuihin (joihin päivällä nukahtaa yleensä ihan itse nopeasti) ja yritettäisiin heijata se uneen silloin kun heräämisen syy ei selvästikään ole nälkä?

Miten vauvan saa hiljaiseksi yöllä muuten kuin tissillä?

Itse arvelisin että jos nukuttaisin omaan sänkyynsä etäälle minusta ja tisseistäni niin nukkuisimme paremmin kaikki. Paitsi yösyöttö veisi tietysti enemmän aikaa ja vaivaa. Juu juu vauva voi paremmin kun on äidin kyljessä kiinni, mutta hitto pelkään että jonain aamuna se on seinässä kiinni, hyvin litteänä ja märkänä länttinä! Tää on kai sitä kiintymysvanhemmutta sitten...

voimia teille! koittakaahan vaikka sitä vaunukikkaa :) kaikki hyvät keinot on sallittuja. Vieressä kun vauva nukkuu ni voihan sekii olla että maito maistuu kun tissi on siin vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Tiheän imun vaiheet väsyttävät äitiä kaikissa nukkumismuodoissa.
Tuntuu että tätä tiheän imun vaihetta on kestänyt jo monta viikkoa... Ja miksi vauva päivisin nukkuu niin pitkään? Ja öisinkin usein se eka nukkumisjakso on kohtuullisen pitkä, pätkäuni alkaa vasta sen jälkeen!

Sähän sait jo ihan hyvän pätkän unta välillä 23:00 - 01:10

Sitä se vauva-arki on, oli meilläkin, kyllä se siitä helpottaa, kuusiviikkoinenhan on vielä tosi pieni. Jos ei hermo riitä, hae ulkopuolista apua, älä pura vauvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja naapurinmurre:
Sähän sait jo ihan hyvän pätkän unta välillä 23:00 - 01:10

Sitä se vauva-arki on, oli meilläkin, kyllä se siitä helpottaa, kuusiviikkoinenhan on vielä tosi pieni. Jos ei hermo riitä, hae ulkopuolista apua, älä pura vauvaan.
Joo en mä sitä varmaan oikeasti pura vauvaan. Enkä mä tuon kokoista enää saisi seinään heitettyäkään :D

Iltapäivät eli se aika jonka olen yksin kotona sujuvat aika rauhallisesti, joten siitä saan paljon voimaa. Ja tuntuu että kyllä nämä viikot nopeasti vierivät vaikka öisin ei siltä tunnukaan.

En vain tajua miten se voi helpottaa, tämä arki... oma äiti sanoo että jaksa kolme kuukautta, ajattele sitä, sen jälkeen on kaikin puolin mukavampaa. Mutta miten tuo voisi oppia nukkumaan paremmin jos jatkuvasti on tissi tarjolla...

Vaikka selviäväthän tästä muutkin. Kai se vain on tällaista. Silti hyvinä hetkinä ajattelen että olisipa mukava olla taas raskaana ja saada pian uusi pikku vauva :D ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Tiheän imun vaiheet väsyttävät äitiä kaikissa nukkumismuodoissa.
Tuntuu että tätä tiheän imun vaihetta on kestänyt jo monta viikkoa... Ja miksi vauva päivisin nukkuu niin pitkään? Ja öisinkin usein se eka nukkumisjakso on kohtuullisen pitkä, pätkäuni alkaa vasta sen jälkeen!

Koska hän on vauva eikä tunne kelloa. Vähitellen sitä rytmiä voi alkaa heijata, mutta noin pienen kanssa jos vielä millään jonkun viikon jaksaisi lapsen tahtiin.

Ja tiheän imun vaiheita tulee ja menee vähän väliä.

Ei se perhepeti kaikille olekaan se paras. Mulla se oli pelastus tossa vaiheessa. Vauva oli vieressä ja just sen verran aina havahduin kun halusi tissiä ja nukahdin uudestaan. En nostellu mihinkään, korkeintaan itse vähän siirryin lähemmäs.

Meillä on kolme lasta ja perhepeti on ollut meille ainoa, oikea vahtoehto. Toki se ei ole sitä kaikille.
Esikoinen oli tosi huono nukkuja öisin, päivisin vetelikin sitten sellaisia 4h päikkäreitä. Yöt meni suurinpiirtein niin, että poika nukkui putkeen korkeintaan 30min, söin muutaman millin, nukkui 15-30min, söi vähäsen jne. Tällaista se oli ehkä aamuseitsemään asti ja sitten poika nukkui pari tuntia putkeen. Juu ja olin väsynyt. Olin joskus jopa niin väsynyt, että näin näkyjä (kerrankin näin, että valkokaapuinen mies juoksenteli takapihalla).
Perhepeti oli siinä mielessä hyvä, että kun sain tissin pojan suuhun, pystyin itse levähtämään ja nukahtamaan. Jos poika olisi ollut pinniksessä ja mun olisi joka kerta tarvinnut nousta, niin olisi ollut puolikuollut (+ poika ei edes nukkunut pinniksessä).

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Esikoinen oli tosi huono nukkuja öisin, päivisin vetelikin sitten sellaisia 4h päikkäreitä. Yöt meni suurinpiirtein niin, että poika nukkui putkeen korkeintaan 30min, söin muutaman millin, nukkui 15-30min, söi vähäsen jne. Tällaista se oli ehkä aamuseitsemään asti ja sitten poika nukkui pari tuntia putkeen. Juu ja olin väsynyt. Olin joskus jopa niin väsynyt, että näin näkyjä (kerrankin näin, että valkokaapuinen mies juoksenteli takapihalla).
Tää kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä :)

Mä en näe vielä näkyjä mutta aamuisin unihorroksessa olen aika sekava. Kerrankin olin ihan varma että imetän lasta, mutta tajusin sitten että olin kääntänyt vauvalle selkäni ja vauva imeskeli selästäni jenkkakahvaa :D Ja suuttui vietävästi kun käännyin, eikä huolinut tissiä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Tää kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä :)

Mä en näe vielä näkyjä mutta aamuisin unihorroksessa olen aika sekava. Kerrankin olin ihan varma että imetän lasta, mutta tajusin sitten että olin kääntänyt vauvalle selkäni ja vauva imeskeli selästäni jenkkakahvaa :D Ja suuttui vietävästi kun käännyin, eikä huolinut tissiä...

Mä en osaa sanoa, mikä tuohon auttaisi. MUu lapset ovat nukkuneet ihan suhtkoht hyvin. Jotenkin vaan sinnittelin tuon ajan ja otin päivätorkkuja, kun poika nukkui.
Neuvola ohjeisti aloittamaan riisivellin reilu 2kk iässä (silloin vellejä vielä suositeltiin) ja se sitten hiukkasen auttoi, muttei merkittävästi.

muutaman viikon ja pahimmat mahavaivaviikot. Sitten siirsin pinnasänkyyn jonka vedän aina ihan kiinni sänkyyn jotta on helpompi antaa tuttia. Nukun paljon paremmin kun vauva on omassa sängyssä... pelkään aina että käännyn päälle tms.

Yhteistyössä