Mä luulen että perhepeti pilasi meidän vauvan unirytmin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persepetiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

persepetiläinen

Vieras
Vastasyntyneenä heräili yöllä 3-4 tunnin välein. Alettiin nukkua perhepedissä kun sitä niin kaikki suositteli, ja sit alkoi heräillä useammin, ja aina tissi suuhun. Ja nyt sit on 4kk ja pitäis päästä perhepedistä eroon koska mieheltä menee hermo kun vauva potkii ja etenkin kun pitää lähteä jouluksi sukuloimaan ja etenkin miehen vanhempien luo joilla on vaan yksi pehmeä kapea parisänky meille, ja pinnasänky.

Nukahtaahan tuo pinnikseenkin, ja vaunuihin, ja joka paikkaan, mutta sitten herää eikä rauhoitu millään. Sit aina poikkiväsyneenä luovutan aamuyöstä ja otan viereen ja tungen tissin suuhun ja nukahdetaan.

Mä olen ollut ihan samaa mieltä kolmen lapsen kohdalla...imetys ja perhepeti on kivaa alkuun mutta kaikki tuskailee sitten myöhemmin samaa, jatkuvasti tissillä, kukaan ei nuku ja vaikea opettaa lapsi pois vierestä ja yösyötöistä.

Neljännen lapsen kohdalla kaikki voi paremmin, vauva pinniksessä ja mä nousin istualteni syöttämään sängyn reunalle (söi toki reippaasti mahansa täyteen, meillä ei tuttina istuta).

Alkuperäinen kirjoittaja persepetiläinen:
Vastasyntyneenä heräili yöllä 3-4 tunnin välein. Alettiin nukkua perhepedissä kun sitä niin kaikki suositteli, ja sit alkoi heräillä useammin, ja aina tissi suuhun. Ja nyt sit on 4kk ja pitäis päästä perhepedistä eroon koska mieheltä menee hermo kun vauva potkii ja etenkin kun pitää lähteä jouluksi sukuloimaan ja etenkin miehen vanhempien luo joilla on vaan yksi pehmeä kapea parisänky meille, ja pinnasänky.

Nukahtaahan tuo pinnikseenkin, ja vaunuihin, ja joka paikkaan, mutta sitten herää eikä rauhoitu millään. Sit aina poikkiväsyneenä luovutan aamuyöstä ja otan viereen ja tungen tissin suuhun ja nukahdetaan.

hei, sun vauvas on 4kk, meillä vielä 2 v. oli ongelmia, ja ei oltu perhepedissä!! alle 6kk vauva tarvitsee vielä äidin läheisyyttä ja tissiä yölläkin!! laita miehes jonneki muualle nukkuu siel kyläs ja nuku ite vauvan kaa parisängyssä!! vauva on vauva vaan hetken!!!!!

Samaa mieltä. Toisen lapsen kanssa oli tarve toimia 'peheämmin' ja tässä sitä nyt ollaan umpiväsyneinä molemmat, 6kk vauva ja äiti. Vauva heräilee ihan vaan varmistaakseen, että joku on vieressä. Olen 100% varma, että pinnikseen totutettuna yöt menisivät paljon paremmin.

No meillä ei ainakaan toiminut perhepeti ollenkaan, lapsi heräili puolen tunnin välein joka jumalan yö. Siirrettiin testimielessä joskus 5kk:n iässä omaan huoneeseensa yksin nukkumaan, ja 2 yössä alkoi vetää sikeitä yöt läpeensä, yhdellä syötöllä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja uts:
hei, sun vauvas on 4kk, meillä vielä 2 v. oli ongelmia, ja ei oltu perhepedissä!! alle 6kk vauva tarvitsee vielä äidin läheisyyttä ja tissiä yölläkin!! laita miehes jonneki muualle nukkuu siel kyläs ja nuku ite vauvan kaa parisängyssä!! vauva on vauva vaan hetken!!!!!

!!! Niitä vauvojakin kun on erilaisia, miksi se on niin vaikea käsittää?

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
No meillä ei ainakaan toiminut perhepeti ollenkaan, lapsi heräili puolen tunnin välein joka jumalan yö. Siirrettiin testimielessä joskus 5kk:n iässä omaan huoneeseensa yksin nukkumaan, ja 2 yössä alkoi vetää sikeitä yöt läpeensä, yhdellä syötöllä ;)
Tätä vois kokeilla sit joskus joulusukulointien jälkeen. Ne vetää kuitenkin rytmit taas ihan kuralle.

Minulla aivan erilaiset kokemukset perhepedistä. Nukuimme kaikki hyvin, siirto omaan sänkyyn sujui mallikkaasti ja yleisesti yöt ovat sujuneet hyvin. Luulen, että nukkumiseen ja vauvan tarvitsevuuteen vaikuttaa enemmän vauvan persoona, ei perhepeti.

Mä koin toistepäin. Esikoisen aikaan, nostin hänet aina pinniksestä rinnalle ja syömisen jälkeen takasin pinnikseen. Syömisen lisäksi kaikki muut nousut, pyllylle taputtelu/tassuttelu, tutin anto.. -> Väsynyt äiti. Tokan kohdalla olen ollut huomattavasti virkeämpi, kun lapsi nukkui vieressä. Tissin sai helposti suuhun (joskus nukahdin imetyksen aikana). Tutin laitto ym. helpompaa. Lapsi nukkuukin paremmin äidin läheisyydessä. n. 7kk vieroitin yösyötöistä ja samalla siirryttiin pinnikseen. Urakka oli, mutta nykyään nukahtaa sinne itekseen. Tuttia laittaan joutuu vielä nousemaan... Vauvat ovat pieniä tosi tosi lyhyen aikaa

Toivottavasti ap et usko näitä laita miehes eri sänkyyn nukkumaan kommentteja, parisuhteen olisi kuitenkin tarkoitus olla elinikäinen ja sitä pitää vaalia myös silloin kun lapset on pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Tätä vois kokeilla sit joskus joulusukulointien jälkeen. Ne vetää kuitenkin rytmit taas ihan kuralle.

Joo, kantsii testata ainakin. Ei tiettykään kaikilla toimi, mutta meidän silkkikorvalle tepsi heti. Ja voi sitä ihanuutta, kun sai itsekin nukkua :D

Mä tiesin jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää että perhepeti ei sovi meille. Vauva nukkui alusta saakka omassa sängyssään, eri puolella huonetta, söi pari kertaa yössä. Puolen vuoden iässä lopetettiin yömaitotarjoilut ja sen jälkeen ei ole tarvinnut kuin tuttia joskus antaa. Toki välillä on jotain heräilykausia, mutta pääsääntöisesti nukkui jo reippaasti ennen 1 vuotta yöt putkeen omassa huoneessaan. Ja siis YHTÄÄN yötä ei ole nukkunut vieressä... joku voi pitää mua huonona äitinä, mutta minulle myös omat yöunet on tärkeitä, joten olen oikein tyytyväinen tähän.

Meillä nukku vauva ensin omassa sängyssä, sitten alko heräillä öisin kun laitoin syömisen jälkeen takaisin omaan sänkyyn. Nukkui jonkun kuukauden vieressä ja kun minä aloin heräilemään vauvan potkimiseen, siirtyi taas omaan sänkyynsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:

Toivottavasti ap et usko näitä laita miehes eri sänkyyn nukkumaan kommentteja, parisuhteen olisi kuitenkin tarkoitus olla elinikäinen ja sitä pitää vaalia myös silloin kun lapset on pieniä.
Mummolassa sitä voisin harkitakin, mutta en vakituiseen. Olen sun kanssa samaa mieltä että vauva ei saa tulla äidin ja isän väliin - siis symbolisesti :)

Pitäisköhän iteki alkaa nyt vallan nukuttaan pinnikseen... Kun ei noi yölliset heräilyt vähene yhtään!! 4kk ikäinen, ja herää n.3h välein, välillä 2h... Vaikka pullolla mennäänkin nykyään... Ja tankkaa kyllä tosi paljon ennen nukkumaanmenoa!!

Ootteko nukuttany päikkäreille pinnikseen vai omaan sänkyynne? Mietin, että pitäskö päikkäritkin alkaa laittaan pinnasänkyyn heti kun saan rauhoitettua nukkumaan? Eli ei nukkuis meidän sängyssä ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Mä olen ollut ihan samaa mieltä kolmen lapsen kohdalla...imetys ja perhepeti on kivaa alkuun mutta kaikki tuskailee sitten myöhemmin samaa, jatkuvasti tissillä, kukaan ei nuku ja vaikea opettaa lapsi pois vierestä ja yösyötöistä.

Neljännen lapsen kohdalla kaikki voi paremmin, vauva pinniksessä ja mä nousin istualteni syöttämään sängyn reunalle (söi toki reippaasti mahansa täyteen, meillä ei tuttina istuta).

Ai jaa, ei meillä vaan noin käynyt? Oikeastaan yösyöttöjen vähentäminen on ollut helpompaa kun on voinut rauhoitella välittömästi ja sängystä nousematta. Yksinnukkuminenkin vauvalta onnistuu, sillä emmehän me vanhemmat yhtä paljon aikaa sängyssä vietä. Ja mikä tärkeintä: kaikki saavat nukuttua.

Riippuu niin paljon vauvasta ja vanhemmista ( ja ympäristöstäkin ) mikä olisi paras tapa nukkua. Tässäkin kannattaa kuunnella vauvaa muiden neuvojen sijasta, kuten ap:n tapauksessa nähtiin. Tilanteeseen en juuri muuta neuvoa osaa antaa, kuin että kokeilkaa kaikkea, uniriepua, tuttia, vähitellen kauemmas siirtämistä tai kertarysäyksellä siirtämistä. Päivisin paljon ruokaa ja aktiviteettia, päiväunet minimiin...

Yhteistyössä