Suurin syy lopettaa yöimetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Axu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Axu*

Vieras
Tällainen asia on askarruttanut jo jonkin aikaa mieltäni. Vauvani on 9kk:n ikäinen ja on jo hyvän aikaa nukkunut yönsä heräämättä. Viime aikoina yöt ovat olleet vähän risaisia, mahtaako sitten johtua hampaiden tulosta tai jostain muusta. Herää n. kerran yössä itkemään. Olen yrittänyt rauhoittaa häntä omaan sänkyyn, syliin... mikään ei auta, paitsi tissi suuhun. Tuttia ei ole koskaan huolinut. Ajattelen kuitenkin, että nälkää vauvani ei voi huutaa, sillä suurimmaksi osaksi vauvani on nukkunut todella hyvin. Mutta kun olen huomannut, että tämä rauhoittaa vauvaa niin miksi en silloin antaisi tissiä. Vauva nukahtaa kymmenessä minuutissa uudelleen ja nukkuu aamuun.

Jutut vauvan yösyötön lopettamisesta käyvät kuumana eri palstoilla ja ympäristön luoma paine on saanut minunkin ajattelemaan, että teenkö väärin kun tarjoan vauvalleni yöllä tissiä? Viime yönä päätin, että tissille en nukuta, mutta kaduin päätöstäni myöhemmin. Vauva itki hysteerisenä eikä loppua tahtonut tulla millään. Puolitoista tuntia yritin hyssytellä ja keinuttaa lasta uneen -tuloksetta. Niimpä turvauduin tissiin ja nukahti siihen. Nyt päätinkin, että tarjoan tissiä yöllä jos vauva sitä vaatii, oli sitten nälkä tai ei. Ehkä vauva kaipaa yöllä turvaa ja läheisyyttä ja saa sen imemällä rintaa. Meille molemmille on varmaan parempi, että saamme suhteellisen ehyet yöt.

Niin, miten on teidän muiden laita? Miksi olette päättäneet lopettaa yösyötöt tai yleensäkin imettämisen alle vuoden ikäisenä? Itse yritän imettää ainakin sinne vuoden ikään asti, ehkä vähän pidempäänkin. En koe ongelmana meille satunnaisia yösyöttöjä, sillä haluan vastata vauvani tarpeisiin niin hyvin kuin osaan. Toivoisin asiallista keskustelua tästä aiheesta. Kenenkään valintaa lopettaa yösyöttöjä en tyrmää vaan nyt haluaisinkin kuulla mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Ei yösyötöissä mitään vikaa ole (tai imettämisessä vuoden ikään), monet vaan alkaa turhautua asiaan ja väsyä yöheräilyihin. Tuossa vaiheessa meillä ainakin hvyin nukkuneella lapsella yöt oli hetken hyvinkin risaisia vaikka hampaita ei tullutkaan ja surutta rauhottelin tissillä että pääsin itekkin nopsasti nukkumaan. Töihin paluu oli edessä kuitenkni 1v:na, lapsi ei huolinut pulloa eikä korviketta joten vieroitus oli alotettava 10kkikäsenä pikkuhiljaa mikä menikin ihan hyvin. Yösyötön lopetin sit yhdellä päätöksellä 11kk kun ite aloin olla kypsä tilanteeseen kun tuntui ettei paljoa rinnasta edes imenyt vaan siitä oli tullut tapa. Yösyötöstä päästiin eroon helposti kun olin vaan itse siihen valmis. Kokonaan lopetin imetyksen 1v;na just ton töihin palaamisen kanssa, yösyötön lopettamisen taustalla kummeili myös asia etten jaksa töissä jos yöt menee kahkiessa valveilla vauvan kanssa. Mut jokainen tekee ratkaisunsa omalla ajallaan silloin kun omaan elämäntilanteeseen se sopii.

Olen samassa tilanteessa, ja vakaasti sitä mieltä, että lapsi kyllä lopettaa tissin haluamisen kun sen aika tulee. Mieheni on sitä mieltä, että pitäisi olla antamatta tissiä koska silloin olisi helpompi antaa lapsi muille hoitoon. Tästä ollaan väännetty vähän kättäkin, mutta kyllä äiti tietää lapsen parhaan. Ennen kuin huomaatkaan, lapsesi on jo hyljännyt rinnan... Ja pian menee kouluun. Maalaisjärki on paras apu, näin uskon.

Meillä 6,5kk poika, ja edelleen syödään yöllä kuten ennen, ainakin siis 2 kertaa. Meillä kyllä syynä se että kiinteät alkaneet maistua vasta nyt. Neuvolassa sanottiin että vasta kun lapsi syö 5x päivässä kunnolla kiinteää voi olettaa että yösyötöt jää, mutta sekin voi sitten tarvita unikoulua. Käsittääkseni yösyötöistä halutaan päästä äidin takia eroon, ei lapsen. Mutta jos siis lapsi huutaa jokatapuksessa niin.... helpoin tapahan on se tissi (meillä myös sorruttu siihen välillä öisin tiuhempaankin). Alan kyllä olemaan aika väsy...Saa nähdä mitä syksy tuo tullessaan.

Meillä on nyt 10kk vauva ja alkuperäisen juttu on kuin suoraan minun suustani (keyboardista ;D). Meillä on aina nukuttu suht hyvin yöt ja muutamalla syötöllä päästiin. Kuitenkin muulla maailmalla, neuvolalla, ystävillä ja sukulaisilla on ollut hirmuinen halu opastaa siinä kuinka lapsi ei tarvitse yösyöttöjä.

Meillä tilanne meni siihen, että yhtäkkiä herättiinkin tunnin välein. Oli pakko pitää unikoulu. Se toimi kolmessa yössä. Ekana yönä itki niin lapsi kuin äitikin... Mutta lopulta saatiin se tunnin heräily pois. Lapseni tosin heräilee aamuyöllä ja muulla en saa häntä nukkumaan kuin tissillä. Olenkin miettinyt, että minä olen paras lapseni ja tilanteen asiantuntija.
TIEDÄN, että lapsi ei tarvitse sitä lisäravintoa yöllä, mutta tissi toimii. Tällä hetkellä yksi yösyöttö ei haittaa minua ja miestäni ja uniani, päinvastoin. Kun syötän pienen tuossa aamuyöllä, me saamme kaikki nukuttua hienosti välillä tosi pitkäänkin. Oli kyseessä nälkä tai läheisyydenkaipuu, niin syötän pienen. Kyllä se sitten ajan kanssa jää pois.

Olen todella myös ihmetellyt paineita joita muut tuntuvat astettavan minulle syöttämisestä ja jopa imettämisestä. Ihmiset toteavat usein leikkimieliseen sävyyn, että aionko imettää lastani aina rippikouluun asti... Mitä! Olen hämmästellyt sitä kuinka saan selitellä ratkaisuani siitä, että haluan vielä imettää vauvaani, ainakin siihen vuoden ikään asti, johon muuten suositellaankin. Kerta toisensa jälkeen selitän samaa mantraa... Haluan vielä imettää ja en koe sitä mitenkään elämää rajoittavana ja koen, että vauvanikin sitä vielä tarvitsee....
Huhuh, tulipa taas tilitettyä, mutta oli pakko purkautua.... Helpotti! ;D

Mutta siis: Jokaisella on oikeus tehdä just niin kuin parhaaksi näkee. Jokainen äiti ja perhe tekee omat ratkaisunsa imetyksistä, yösyötöistä ja yöheräilyistä ja vieroituksista. Ei kannata ottaa paineita mitä muut kommentoivat. Olette äiteinä parhaita lastenne asiantuntijoita!

Meillä kans poika on nyt hiukka reilun 9kk, ja yöt on alkanu ollemaan hiukka risaisempia, otan pojan kylmän rauhallisesti viereeni rinnalle, ja jatkan itse uniani. Näin saan sentään nukkua seitsemään tai hiukka pidempään. Muuten varmaan herättäisiin siinä viiden aikaan. Ja minäkin olen kuullut samaa päivittelyä vauvani imettämisen jatkamisesta, meillä syödään myös korviketta, mutta enimmäkseen rintamaitoa. Neuvolatätimme ja äitini ovat ainoita jotka kehottavat ja kannustavat jatkamaan.

Meijän poitsu on 11,5kk ja nyt viime öinä on alkanut taas heräillä eikä nukahda kuin tissille. Välillä jo päästiin monta viikkoa niin, ettei yöllä tissitelty kertaakaan, mutta senpä takia herättiiinkin jo siinä viiden-kuuden aikaan. Nyt olen suosiolla imettänyt pojan, kun hän herää, jolloin nukutaan nykyään jopa puoli kasiin asti!

Ainoa asia, joka minua yösyötöissä häiritsee on se, että hampaille se ei tee kovin hyvää. Tätini kertoi, että serkulleni oli tullut vauvana äidinmaitokaries, kun oli yölläkin vielä hampaiden puhjettua imenyt rintaa. Hampaathan kestävät kai 5-6 happohyökkäystä päivässä eli juuri sen verran, mitä päivällä syödään. Hampaiden takia haluaisin siis yösyötöt lopettaa...

Meiän 1-vuotias juo maitoa pullosta öisin, vaikkei tosiaan tarvisi enää.Välillä herää vain kerran yössä, mutta joskus jopa tunnin-parin välein.Sillon on joku syy: hampaat,korvat, liikkumaan oppiminen tms.jolloin nukkuu huonommin.
Oon harkinnu yöpullosta vierotusta useinkin, mut vielä en oo saanu aikaseks.Ja ei mua toi kerran yössä herääminen haittaakaan, jos ei tiheemmin heräile.
Meillä on kolme lasta ja edelliset ovat juoneet yöllä 1v.10kk asti.Sit olen pitäny unikoulua ja lopettanu yöllisen juonnin.

En oikein muista tarkkaa aikaa, mutta lopetimme yösyötöt n. 7-8 kk iässä. Olin niin itsekäs, että halusin nukkua yöt ja halusin myös, että vauva nukkuu yöt. Halusin myös, että ruokailu keskittyy päiväsaikaan. Kun yöllä tissiteltiin, niin päivällä ei ollut enää niin nälkä. Mutta suurin syy siis oma itsekkyys, halu nukkua kokonainen yö, olla päivällä pirteämpi. Ja kun ei se vauva ravitsemuksellisista syistä tarvitse yösyöntiä. Lisäksi omassa ystäväpiirissä minun näkökulmastani ikäiviä esimerkkejä, joissa 1-1½ -vuotias roikkuu tunnin välein äidin tississä. En halunnut päätyä samaan. Aika pian yöt alettiinkin nukkumaan kokonaan meillä. Mutta kukin omien voimavarojensa mukaan. Jos jaksaa ja haluaa tissitellä, niin mikä ettei.

Meillä loppui yösyötöt 7 kk iässä kun mies hoiti vauvaa 2 yötä. Suosittelen yösyötön lopettamista, koska itse saa nukuttua paremmin ja uskon että myös lapsi saa nukuttua paremmin kun vanhemmat ohjaavat hänet nukkumaan ehjiä öitä. Eikä ole pelkästään itsekästä toivoa itselleen ehjiä öitä, vaan uskon että myös lapsi hyötyy kun äiti on päivällä levännyt ja pirteä.

Ja imetys ei todellakaan loppunut yösyöttöjen lopettamiseen. 11 kk tyttömme saa edelleen ainoana juomana äidinmaitoa. Kuumina päivinä tarjoan varmuuden vuoksi myös vettä pullosta.

Kun lapsi on nukkunut, ja nukkuu edelleen, vanhempien välissä (120 cm sänky), on meillä ainakin helpointa nukuttaa lapsi 9 kk yöllä tissille. Onpahan aina meleko lähellä, eikä tarvitse edes itse nousta erikseen asialle.

Ekaa vauvaa imetin 9 kk:n ikäiseksi, koska jouduin viemään hänet päivähoitoon 10 kk:n ikäisenä. Jouduin pitämään unikoulua hänelle 6 kk:n iässä. Sitä ennen yöt olivat todella repaleiset ja tissiä olisi saanut antaa monta kertaa yössä. Meillä siis huudatusunikoululla (eka yö yli 2 h, toka yö 15 min) yösyötöt loppuivat ja sain mielenrauhani takaisin, sillä itkin jatkuvasti ja olin totaalisen väsynyt. Imetys päättyi automaattisesti, kun aloin vähentämään imetystä, niin poika kieltäytyi rinnasta maidon vähennyttyä.

Toinen vauva ei huolinut tuttia, joten hänenkin kanssaan alku oli vaivalloista. Häntä imetin yli vuoden ikäiseksi. Hänen kohdallaan riitti lempeämpi unikoulu ja 8 kk:n iästä alkaen hän nukkui yöt läpeensä. Vaikka jouduin 6-8 kk:n välillä heräämään vain kerran, niin sekin oli rankkaa, koska isompi lapsi kävi esikoulua, joten minun oli pakko noudattaa vuorokausirytmiä hänen vuokseen. Huomasin taas sen eron selkeästi, että kun saan nukkua riittävästi, niin olen kärsivällinen ja iloinen, mutta univelkaisena huusin turhaan, väsyin enkä jaksanut seurustella lasten kanssa.

Syy lopettamiseen oli oma jaksamiseni, joka varmasti oli myös lapsen etu (jos vertaa, että olisin antanut yötissiä, mutta päivisin ollut kärttyinen. Silloinhan lapsi olisi saanut yöllä läheisyyttä muttei päivällä)

Äidillekin on kyllä helpompaa kun jaksaa sen kolme yötä kuunnella kitinää, sen jälkeen yösyöttö loppuu eikä tarvitse enää heräillä montaa kertaa.

Jotenkin näin ajattelinkin, että suurin syy yöimetyksen lopettamiselle on oma jaksaminen. Meillä onneksi yösyötöt on (vielä) harvinaisia, mutta ajattelin, että jos nyt jatkan tätä tapaa niin herääköhän vauva sitten joka yö vaatimaan tissiä? Tällainen samanlainen jakso oli n. 7kk ikäisenä myös, mutta kesti vain hetken. Luotan siihen, että tämä ei ole jatkuvaa ja vauva alkaa nukkumaan taas täysiä öitä kun on sen aika. Meillä kun tyttö ei ole koskaan ollut mikään "rinnalla riippuja". Kun vatsa on täynnä maitoa, hän lopettaa imemisen.

kyllä sinä sitten itse huomaat koska on aika erottaa lapsi yötissistä jos ei itse ymmärrä lopettaa, ja näitä tosiaan on jotka kävis rinnalla vaikka kuinka kauan jos äiti vain sallii.

Yhteistyössä