Vauvan nukuttaminen vie hermot!

Jos mäkin löisin lusikkani soppaan ja kerron omista kokemuksista.

Eli esikoinen nukahti aina tissille ja nukkui tyytyväisenä koko yön. Jossain 4-5 kk paikkeilla tuli sellanen outo kausi, että heräsi sängyssä ja huusi ihan kauheasti. Musta ei oo huudattamaan tippaakaan, joten annoin paidan päältäni haisteltavaksi ja rauhoittui heti. Poika nukkuu edelleenkin tuon mun paidan kanssa. Ja vaikka tissille nukutin, oppi ihan helposti aikanaan nukahtamaan ilmankin.

Mutta tämä mun toinen vauvani... ei nuku päivällä kunnolla sellasia ½ tunnin torkkuja vaunuissa. Sängyssä ei lainkaan. Tissille nukahtaa ehkä kerran kuussa. Yöt rauhattomampia. Mä sitten vein vauvan vaan sänkyyn ja opetin sinne nukahtamaan. Miljoona kertaa meinas usko loppua, mutta nyt nukahtaa sinne. Mutta tälläkin vauvalla on mun paita haisteltavana. Aina jos sängyssä alkaa kitistä, niin tuon paidan nuuhkaisu rauhoittaa. Paidan annoin, koska joka kerta kun mun naama katos näkyvistä, niin alkoi huuto. Mutta tähän se kommentti, että kyllä tän vauvan pitää olla väsynyt kunnolla. Jos virkeenä yrittää väkisin nukkumaan, niin kyllä siinä monta tuntia saa ihmetellä. Niin ja tuon rievun annon lisäksi taputtelen uneen. Eikä mene kauan.

Saakohan tästä nyt mitään selvää. Yritän samalla tässä tätä vauvaa rauhoitella. Ja varmasti olet maailman paras äiti vauvallesi!
 

Mun mielestä tuon ikäinen saa hyvin nukahtaa tissille, kyllä siitä tavasta pois ehtii oppia myöhemminkin.. Mutta tässä jotain ehdotuksia:

Jos vauva nukahtaa syliin ja herää sänkyyn laittaessa niin unipussi voisi auttaa; vauva ei ainakaan heräisi lämpötilan vaihteluun kuten kylmään sänkyyn laitettaessa.

Jos sänkyyn nukuttamisessa kestää noin kauan niin kannattaisi kokeilla olisiko sänkyyn menon viivästyttämisestä mitään hyötyä, jos illalla vaikka leikittäisi vauvaa entistä enemmän (ei nyt kuitenkaan niin että villiintyy liikaa) ja veisi vasta väsyneenä sänkyyn. Jos sängyssä kuitenkin kestää pitkän aikaa, kuuntele omaksi viihdytykseksesi hiljaisella musiikkia tai lainaa kirjastosta äänikirjoja cd:llä joita kuuntelet. Ite en ole mikään varsinainen lukutoukka joten kirjojen kuuntelu iltaisin on ollut itelle ihan mielenkiintoista vaihtelua ja vauva on nukahtanut lukijan tasaiseen ääneen.
 
Hei!
Tuota tassuttelua ja ihan pieniä muutoksia kerrallaan nukutusrituaaleihin suosittelen minäkin. Meillä oli aikanaan täysin päinvastainen "nukahtamisongelma". 5kk ikäisenä vauva meni yöunille jo klo 18 aikaan..Millään ei saatu valvomaan pitempään, nukahti vaikka kylpyammeeseensa tai lelujen keskelle lattialle ihan väkisin tuolla kellonlyömällä. Nukkui siinä 7h pätkän ja heräsi sitten syömään. Siitä nukkui vielä yhden 2-3h pätkän. Aamu oli hänen mukaan sitten 3-4 aikaan, siinä valvoi pari-kolme tuntia ennenkuin nukkui uudestaan. Itse en saanut unta ennen ilta kymmentä, josta olikin sitten 3h ekaan syömiseen ja siitä 2h sitten "aamuun" joten kyllä hermo meni tuohonkin. Nyt on vauva kohta 10kk ja pikkuhiljaa hiipien ollaan nukahtamisaika saatu hilattua tuohon 20-20.30 ja nyt nukkuu heräämättä aamu 7-8.
Ja huonosta äitiydestä sen verran että heikoimpina hetkinä klo 03.05 minä ainakin olen myös itkenyt ääneen ja huutanutkin että nyt on yö ja nyt nukutaan!
 
Mulle annettiin nuo tassuttelu-ohjeet pojan 5kk neuvolassa. Meilläkin aiemmin aina poika nukahti vaan tissille, ja perhepedissä nukuttiin, ja poika ei sit lopulta nukkunut kuin tissi suussa.
Siirrettiin sit omaan sänkyyn nukkumaan se, ja on nyt käytetty tuota tassuttelua hyvin tuloksin :)
 
Tattista vaan kaikille hyvistä vinkeistä. :flower: Mies luki tän ketjun läpi ja aiko kokeilla yhtä sun toista tänään vauvan kanssa. :D
Toivotaan,että joku keino onnistuu!Mun pitää kuulemma lähtee kaverille tai johonkin etten ole heti tisseineni tunkemassa makkariin. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Tattista vaan kaikille hyvistä vinkeistä. :flower: Mies luki tän ketjun läpi ja aiko kokeilla yhtä sun toista tänään vauvan kanssa. :D
Toivotaan,että joku keino onnistuu!Mun pitää kuulemma lähtee kaverille tai johonkin etten ole heti tisseineni tunkemassa makkariin. :snotty:
Tsemppiä miehelle! Ja sulle :hug:
 
Juup.Mies yritti nukuttaa tyttöä,eihän siitä mitään tullut.Vauva alko viiden minuutin jälkeen itkeä ihan toivottamasti ja minä en kestänyt kuunnelle sitä kauaa.Annoin tissiä ja tyttö nukahti viidessä minuutissa.. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja soffa:
Miksi vauva pitää nukuttamalla nukuttaa sänkyyn. Meillä nukahdetaan olohuoneessa sohvalle viereen siinä 10-12 aikaan samalla kun katsellaan telkkua tai surffaillaan.
Siksi koska vauva on väsynyt.Silmät punasena kitisee,hieroo korvia ja silmiä.
Vauvako ei nukahda syliin esim. siellä olkkarissa telkkua katsoessanne? Voitko sitten lukea sängyssä vauvan unta odotellessa, vai nukahtaako vauva ainoastaan pimeässä ja hiljaisessa huoneessa? (Sori, en jaksa lukea koko ketjua läpi, jos olet tämän jo kertonut aiemmin.)


 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja soffa:
Miksi vauva pitää nukuttamalla nukuttaa sänkyyn. Meillä nukahdetaan olohuoneessa sohvalle viereen siinä 10-12 aikaan samalla kun katsellaan telkkua tai surffaillaan.
Siksi koska vauva on väsynyt.Silmät punasena kitisee,hieroo korvia ja silmiä.
Vauvako ei nukahda syliin esim. siellä olkkarissa telkkua katsoessanne? Voitko sitten lukea sängyssä vauvan unta odotellessa, vai nukahtaako vauva ainoastaan pimeässä ja hiljaisessa huoneessa? (Sori, en jaksa lukea koko ketjua läpi, jos olet tämän jo kertonut aiemmin.)
Ei osaa nukahtaa kuin sänkyyn.Paitsi päivällä nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa.Olkkarissa kun ollaan,niin kitisee vaan eikä osaa rauhottua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja soffa:
Miksi vauva pitää nukuttamalla nukuttaa sänkyyn. Meillä nukahdetaan olohuoneessa sohvalle viereen siinä 10-12 aikaan samalla kun katsellaan telkkua tai surffaillaan.
Siksi koska vauva on väsynyt.Silmät punasena kitisee,hieroo korvia ja silmiä.
Vauvako ei nukahda syliin esim. siellä olkkarissa telkkua katsoessanne? Voitko sitten lukea sängyssä vauvan unta odotellessa, vai nukahtaako vauva ainoastaan pimeässä ja hiljaisessa huoneessa? (Sori, en jaksa lukea koko ketjua läpi, jos olet tämän jo kertonut aiemmin.)
Ei osaa nukahtaa kuin sänkyyn.Paitsi päivällä nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa.Olkkarissa kun ollaan,niin kitisee vaan eikä osaa rauhottua..
Nolona myönnän, että minä opetin kuopuksemme (11kk) nukahtamaan sisälläkin vaunuihin, kun ei muu kelvannut (paitsi siis se tissi). Esikoisen kanssa sain tarpeekseni siitä, että ainoastaan minä sain pojan nukahtamaan 9-kuiseksi asti. Tyttömme siis nukahti joka ilta hyssytellen ja myöhemmin hyssyttelemättä vaunuihinsa noin kymmenkuiseksi asti. Siirsin tytön aina sänkyynsä (viereeni) kun hän heräsi yövellilleen.

Nyt tyttö on siis nukahtanut jo reilun kuukauden ajan itsekseen omaan sänkyynsä, eikä minkäänlaisia ongelmia nukahtamisen kanssa ole enää ilmennyt. :)

Oletteko te kokeilleet vaunuja sisällä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja soffa:
Miksi vauva pitää nukuttamalla nukuttaa sänkyyn. Meillä nukahdetaan olohuoneessa sohvalle viereen siinä 10-12 aikaan samalla kun katsellaan telkkua tai surffaillaan.
Siksi koska vauva on väsynyt.Silmät punasena kitisee,hieroo korvia ja silmiä.
Vauvako ei nukahda syliin esim. siellä olkkarissa telkkua katsoessanne? Voitko sitten lukea sängyssä vauvan unta odotellessa, vai nukahtaako vauva ainoastaan pimeässä ja hiljaisessa huoneessa? (Sori, en jaksa lukea koko ketjua läpi, jos olet tämän jo kertonut aiemmin.)
Ei osaa nukahtaa kuin sänkyyn.Paitsi päivällä nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa.Olkkarissa kun ollaan,niin kitisee vaan eikä osaa rauhottua..
Nolona myönnän, että minä opetin kuopuksemme (11kk) nukahtamaan sisälläkin vaunuihin, kun ei muu kelvannut (paitsi siis se tissi). Esikoisen kanssa sain tarpeekseni siitä, että ainoastaan minä sain pojan nukahtamaan 9-kuiseksi asti. Tyttömme siis nukahti joka ilta hyssytellen ja myöhemmin hyssyttelemättä vaunuihinsa noin kymmenkuiseksi asti. Siirsin tytön aina sänkyynsä (viereeni) kun hän heräsi yövellilleen.

Nyt tyttö on siis nukahtanut jo reilun kuukauden ajan itsekseen omaan sänkyynsä, eikä minkäänlaisia ongelmia nukahtamisen kanssa ole enää ilmennyt. :)

Oletteko te kokeilleet vaunuja sisällä?
Mä olen kyllä valmis tekemään mitä vaan että toi mukelo saatais unille vähän nopeemmin.Paitsi en halua enkä pysty huudattamaan.
Pitäisköhän noita vaunuja kokeilla...Mutta epäilen,että herää sitten heti kun siirtää sänkyyn.
 
"Mä olen kyllä valmis tekemään mitä vaan että toi mukelo saatais unille vähän nopeemmin.Paitsi en halua enkä pysty huudattamaan.
Pitäisköhän noita vaunuja kokeilla...Mutta epäilen,että herää sitten heti kun siirtää sänkyyn."

Kannattaa kokeilla, silleen ei tarvii edes huudattaa vaan voi hyssytellä, jos vauvaa alkaa itkettää.

Meillä minä siirsin vauvan omaan sänkyynsä yösyötön aikana, joten vauva oli joka tapauksessa hereillä, mutta nukahti sänkyyn viereeni syötyään.

Toivottavasti löydätte ratkaisun unipulmiin, väsyneenä ei ole yhtään mukavaa olla! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
"Mä olen kyllä valmis tekemään mitä vaan että toi mukelo saatais unille vähän nopeemmin.Paitsi en halua enkä pysty huudattamaan.
Pitäisköhän noita vaunuja kokeilla...Mutta epäilen,että herää sitten heti kun siirtää sänkyyn."

Kannattaa kokeilla, silleen ei tarvii edes huudattaa vaan voi hyssytellä, jos vauvaa alkaa itkettää.

Meillä minä siirsin vauvan omaan sänkyynsä yösyötön aikana, joten vauva oli joka tapauksessa hereillä, mutta nukahti sänkyyn viereeni syötyään.

Toivottavasti löydätte ratkaisun unipulmiin, väsyneenä ei ole yhtään mukavaa olla! :hug:
Kiitos avusta. :hug:
Taidetaan huomenna kokeilla vaunuja! :)
 
Mä aloitin siinä 5kk kieppeillä silittelyn ja taputtelun samalla kun imetin et tottuu et jotain muutaki tapahtuu samalla ja sit ku repäsee tissin suusta, jatkan silittelyä jonkun aikaa. Se autto meillä.

Nyt on taas aika härdelli ku pitäis koko ajan vaan konttausasennossa nylpyttää eikä millään malttais lopettaa :(
 
Täälläkin tänään 4h nukutusrumba |O Päikkäreitäkään ei nuku muualla kun sitterissä, kun olin idiootti ja menin sen siihen opettamaan :kieh: oma vikahan se on, enkä ihmettele yhtään miks ei sit nuku vaikka sängyssä... Itekki kyllä pakko keksii joku toinen keino saaha tuo jätkä nukkumaan.. päivät oon vauvan kanssa muutenkin kahestaan niin kun sais edes illalla nukahtamaan kiltimmin.. :/
 
vieras
Voisikohan olla että vauva ei ole vielä tarpeeksi väsynyt nukahtamaan, jos kokeilisitte laittaa nukkumaan vähän myöhemmin. Jos vauva jaksaa valvoa sitten yöhön niin tuskin se kovin väsynyt on vielä yhdeksältä. Ja voihan se toki yliväsyä siinä nukuttamisessa. Ja minun mielestä ei kannata heti nostaa syliin jos alkaa kesken unien itkemään vaan juuri sitä tassuttelua
 
Erävoitto!
Vauva alkoi olla puoli kymmenen maissa ihan sippi.Mentiin sänkyyn ja annoin tissiä.Vauva söi ja kun huomasin,että ei syö enää vaan imee muuten vaan,niin kapaloin tytön peittoon ja nostin syliin.
Sydäntäraastavaa huutoa kesti muutaman minuutin,kunnes rauhottui ihan yhtäkkiä.Istuin sängyllä ja hyssyttelin n.10 minuuttia.Tyttö oli ihan rauhassa ja katseli vaan minua.
Annoin tytön sitten miehelle,kun selkä väsyi ja mies hyssytteli n.5minuuttia ja tyttö nukahti! :D
Mies odotteli ehkä vartin verran ennen kuin laski vauvan sänkyyn.Tyttö jatkoi tyytyväisenä unia. =)
Mites jos se kohta tossa herää,eikä varmasti ole vielä nälkä,niin pitäiskö yrittää hyssytellä takasin uneen,eikä heti antaa tissiä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Erävoitto!
Vauva alkoi olla puoli kymmenen maissa ihan sippi.Mentiin sänkyyn ja annoin tissiä.Vauva söi ja kun huomasin,että ei syö enää vaan imee muuten vaan,niin kapaloin tytön peittoon ja nostin syliin.
Sydäntäraastavaa huutoa kesti muutaman minuutin,kunnes rauhottui ihan yhtäkkiä.Istuin sängyllä ja hyssyttelin n.10 minuuttia.Tyttö oli ihan rauhassa ja katseli vaan minua.
Annoin tytön sitten miehelle,kun selkä väsyi ja mies hyssytteli n.5minuuttia ja tyttö nukahti! :D
Mies odotteli ehkä vartin verran ennen kuin laski vauvan sänkyyn.Tyttö jatkoi tyytyväisenä unia. =)
Mites jos se kohta tossa herää,eikä varmasti ole vielä nälkä,niin pitäiskö yrittää hyssytellä takasin uneen,eikä heti antaa tissiä?
Meillä oli samanlaista kuopuksen kanssa ja sen kymmenen kertaa päätin, et nyt riittää ja lopetan tissille nukuttamisen, mutta... joka kerta kun vauva heräsi ekan kerran huutamaan peruin päätökseni ja totesin, että hän on vielä niin pieni... muutama kuukausi vauvan elämässä on paljon, mutta minun elämässäni se on vain pieni hetki... Nyt vauvan ollessa 10 kk opettelimme nukahtaman ilman tissiä tassuttelun ja pitkän pinnan avulla ja tuloksia on syntynyt. Tuntuu että nyt vauva ymmärtää jo niin paljon, että tietää nukkumisen ja tissin syönnin eron... Jokainenhan kokee ja tekee asiat omalla tavallaan, mutta olisko sinusta ihan hirmuisen mahdotonta odottaa muutama kuukausi ennen itketystä ja unikoulutusta???
 

Yhteistyössä