Vauvan nukuttaminen vie hermot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Villivadelma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
3 906
0
36
Laitetaan nyt tännekin tämä jos joku osais auttaa..
ELi vauva on kohta 5kk ja mulla palaa päreet!Eilen illalla menin nukuttamaan vauvaa 21.00.Tyttö nukahti lopullisesti vasta yhden jälkeen..Nukahtaa siis vaan tissille.Herää heti,kun yritän lähteä pois.Ei syö tuttia.
Välillä onnistun livahtamaan pois mutta viimeistään 20minuutin päästä tyttö herää.
Mä en oikeesti JAKSA maata sängyssä 2-3 tuntia joka ilta! |O |O
Mitä mä voin tehdä?Miten mä opetan tytön nukahtamaan ilman tissiä?Auttakaa minnuu ennen kun pää leviää lopullisesti!

Ootko yrittänyt antaa pulloa pikkuiselle? Tai ehkä olisi vieläkin parempi, jos isä pystyisi korviketta syöttämään pullosta pienelle...? Tuo nyt tuli ensimmäiseksi mieleen, en tiedä, onko mitään apua. Meillä kun kaikki kolme ovat vauvana nukahtaneet syliin juotuaan pullon tyhjäksi ja siitä sitten siirretty sänkyyn.

Onko teillä iltarutiineja, että vauva tietää milloin ruvetaan valmistautumaan nukkumaanmenoon? Suosittelen sitä. Valojen himmennys, tv pois, yövaippa + yökkäri ja iltasyönti. Syökö vauva nälkäänsä noin kauan vai lupsutteleeko? Nukkuuko omassa sängyssä? Itse imetän kohta 3-kuista vauvaani iltasyötön hämärässä makuuhuoneessa, ja lasken sitten kehtoon jonne hän yleensä jää hienosti vaikka vähän havahtuisikin. Joskus täytyy hetki kantaa... Teillähän ollaan kohta se 6kk jolloin unikoulua voi aloitella. Tassuttelua, silittelyä, itse nostan myös välillä tytön hetkeksi syliin ja lasken takaisin kun rauhoittuu. Tätä joutui varsinkin alussa tekemään monta kertaa illassa mutta vähitellen oppi jäämään sänkyynsä. Meilläkään ei syödä tuttia, mikä kyllä hankaloittaa, ja neiti tahtoisi kovasti lupsutella iltaisin, mutta itse irroitan hänet heti tissiltä kun nukahtaa ja siirrän sänkyyn, en siis suostu makaamaan "tuttina"... Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. Tsemppiä!

Ensiksi vauva opetettava iltasin pullolle ja siihe, että nukahtaminen tapahtus vasta sängyssä (vaikkakin sit niin, että loppu maito syödään jo siellä sängyssä) ja siinä sivussa ainakin itse yrittäsin tuttia tuputtaa.
Eipä mulla juuri muuta ole apua antaa, kun meillä on tälläset ongelmat koitettu välttää jo laitokselta lähtien =) Eli vauvat on totutettu nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn...
Mutta tsemppiä, uskon että kiristää pinnaa moinen :whistle:

Hei,

meillä ollut (on edelleen, vaikka nyt kolmen viikon treenin jölkeen yhä vähemmän) myös ongelmia nukuttamisessa, tyttö nyt 4,5 kk valvoisi vaan yöllä ja nukkuisi sitten päivällä. Meillä iltoihin on auttanut, että aamulla ja iltapäivän päiväunilla ei tytön anneta nukkua kovin myöhään ja illalla pidetään "väkisin" hereillä kunnes on tosi väsynyt. Eli nukuttamista ei edes yritetä ennen kun tyttö on selvästi todella väsynyt. Iltatissin jälkeen meillä tyttö yleensä havahtuu kun siirrän omaan sänkyyn, mutta jatkaa unia itsekseen. Tuttia myös tarjoamme, vaikka se ei meilläkään missään suuressa suosiossa ole... Mikäli ei näin rauhotu omaan sänkyynsä, nostan sieltä uudestaan syömään ja taas kun nukahtaa niin omaan sänkyynsä jne...

Voimia ja jaksamista, meilläkin on noita öitä väliin mahtunut, että "nukuttaminen"on kestänyt lähes aamuun.. Uskon (ja toivon), että tässäkin sinnikyys lopulta palkitaan ja nukuttaminen helpottuu...

Muistan, että tuo oli raskas vaihe. Meillä esikoisella oli koliikki eikä häntä saanut rauhoittumaan eikä nukahtamaan mikään muu kuin imettäminen ja joskus ilta oli juuri tuollaista kuin kuvailit. Tosin koliikin kanssa lisäksi vielä sitä, että joskus vauvaa piti kantaa lähes koko yö. Ota se vain nyt yhtenä vaiheena, ohi se menee aikanaan, vaikka nyt tuntuisi, että ei jaksaisi enää yhtään. Luulen, että tuohon ei ole mitään poppakonstia. Vaihe loppuu viimeistään, kun et enää imetä vauvaasi. Onneksi meillä seuraavat lapset ovatkin olleet paljon helpompia tapauksia.

Meillä oli myös tuommoista pitkään. En sitten viitsinyt enää edes yrittää nousta itse, vaan menin nukkumaan pojan kanssa samaan aikaan. Venytettiin nukkumaan menoa yli kymmeneenkin sen takia. Kun poika alkoi olla n. 10-kuinen, niin alkoi helpottumaan ja nyt (11kk) nukkuu jo ihan hyvin itsekseen yleensä. Eli kyllä se siitä helpottuu vielä ajan mittaan :)

meillä oli kanssa tuollaista ja on välillä vieläkin... no minulla ei hermot kestä, joten jos tuntuu, että uni ei tule tai siis herätään hetken päästä syötöstä ja ollaan vierkeänä, niin ei muuta kun olkkariin ja hetki touhuillaan tai sitten poika makailee sylissä, mutta minä saan vähän vetää henkeä ja kerätä taas kaiken rauhallisuuteni, jotta hetken kuluttua mennään uudelleen koittamaan ja usein sitten ollaan niin väsyneitä että vaikka herää siirrettäessä sänkyynsä niin nukahtaa uudelleen.
Nyt on vaiheena se että 30minuuttia nukahtamisesta havahdutaan hereille.... no en ole enää tissiä antanut, vaan sylissä hytkytellyt uneen...
Koita olla ottamatta stressiä (heh hyvä sanoa tiedän)
:hug:
Ja meillä poika siis nyt 6,5 kk ja juuri tuollainen vaihe oli tollon 5kk, että jaksa vaan ja jos olet väsynyt niin sitten tee iltatoimet ennen kun meet nukuttamaan lasta ja itekin unta palloon, eli niin kuin mangustikin sanoi. tärkeetä on että saat sinäkin nukuttua kuitenkin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Laitetaan nyt tännekin tämä jos joku osais auttaa..
ELi vauva on kohta 5kk ja mulla palaa päreet!Eilen illalla menin nukuttamaan vauvaa 21.00.Tyttö nukahti lopullisesti vasta yhden jälkeen..Nukahtaa siis vaan tissille.Herää heti,kun yritän lähteä pois.Ei syö tuttia.
Välillä onnistun livahtamaan pois mutta viimeistään 20minuutin päästä tyttö herää.
Mä en oikeesti JAKSA maata sängyssä 2-3 tuntia joka ilta! |O |O
Mitä mä voin tehdä?Miten mä opetan tytön nukahtamaan ilman tissiä?Auttakaa minnuu ennen kun pää leviää lopullisesti!

Onko vauva aina ollut tällainen vai vasta kasvettuaan? Meillä oli tuossa 4-5kk tuollanen vaihe että nukuttaminen kesti ja kesti ja kesti...havahtui 30min kuluttua ja taas tissiä...Mutta ilman mitään pulloa selvittiin ja homma rauhoittui iän+iltaruoan myötä. 6kk aloin aktiivisemmin kouluttaa nukkumisasioiden suhteen.

Meillä meni kans johonkin 3-4 kk ikään asti noin että tissillä nukutettiin sänkyyn ja siinä kesti sitten 2-3 tuntia. Jos alle 1,5 h selvisi, olin onnellinen. Mutta sitten vähän sovelletuin Elisabeth Pantelyn unikouluopein (kirja Pehmeä matka höyhensaarille) sain nukahtamisajan alle varttiin! =) Kannattaa lainata kirja ja lukea itse, mutta periaatteena on irrottaa vauva tissistä juuri ennenkuin nukahtaa eikä antaa ihan heti tissiä takaisin vaikka hamuaisi. Muistaakseni siihen meni alle viikko että nukahtaminen helpottui selkeästi (nyt poika 7 kk, pitäisi kai alkaa lopetella yösyöttöjä kohta...). Pullosta ja tutista ei meillä ollut paljon apuja kun tutti ei ole kelvannut koskaan ja pullo vaan 2 kk ikäiseksi asti...

Lainaa kirja tai kokeile ihan omin sovelluksin, on ihan mahtavaa kun saa illalla puuhailla omia juttujaan eikä tarvitse aina kypsyneenä sammua sänkyyn vauvan kanssa... (niin, siis ilman tissiä nukuttamiseen en osaa sanoa mitään, mutta kyllä nykyään on helpompaa tissinkin kanssa)

Uusimmat

Yhteistyössä