Vauvan hikoilusta. Kertoisitteko. Kun mulla on nyt ensimmäinen terve(?) vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Päähän tulee ainakin tytölle ihan hikikarpaloita. =) Onnittelut muuten, on mennyt minulta ohi kokonaan. :flower: :heart:

Ai tulee? Mahtavaa B) Että siinä voi olla yksilöllisiä erojakin sitten. Kun oon ollut siinä uskossa, ettei noilla oikein tahdo vielä pelata se lämmönsäätely, mutta kai se sitten pelaa - vaikkakin vaillinaisesti vielä :) Ja kiitoksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ÖÖ mulla on ollut sellainen käsitys että tuon ikäiset ei hikoile, niillä ei oo vielä kehittynyt lämmönsäätelly kyky. Tai ei omat oo ainakaan hikoillu

öö... ne saattaa just siksi olla helposti kuumia /kylmiä /hikikarpaloilla, koska tuo lämmönsäätelykysy ei vielä ole kehittynyt. ehkä näin päin?

Meillä aikaisemmat lapset olleet ns. tasalämpöisiä, mutta nuorimmainen ollut vauvasta asti todella lämminverinen, iho ihan nihkeänä, ku sattuu laittamaan jotain vaatetta bodin päälle... ja helposti pää märkänä varsinkin näin kesällä.

Meillä poika hikoili ihan syntymästään lähtien hurjasti. Imetettäessä hiki vain valui pojasta (ja minusta :) )... Mutta sitten parin kuukauden iässä löydettiin ns. urheilijan sydän, joka yleensä löytyy vasta teini-iässä. Tälläisessa sydämessä kuuluu ylimääräinen suhahdus, mutta se ei aiheuta ongelmia. Se kuitenkin saattaa aiheuttaa juuri tuota hikoilua, esim. voimakkaasti päässä. Meillä hikoilu jatkuu edelleen voimakkaana nyt kahdeksanvuotiaalla pojalla. Monesti hän on kuin uitettu koira kavereihinsa verrattuna, kun he ovat riehuneet. Sille ei voi mitään. Lisänä hänellä on astma, joka saattaa vaikuttaa "rasitteena" tuossa hikoilussa...

Kun tämä meitin pikkukaveri on useita kertoja päivässä ihan piukassa hikikarpaloita. Välillä vaan otsa & ohimot, välillä koko naama ( + vaatteet märät) esim. autoreissun jälkeen. Ja mulla on tosiaan kaksi sydänsairasta poikaa, ja aina lääkärit ovat vannottaneet, että mun pitää lähteä näytille noiden kanssa, jos ohimoille/otsalle kohoaa hikikarpaloita syödessä, saati sitten, että levossa...

No, ipana kävi tänään päivystyksessä kun oon ollut huolissani. Verenpaineita ei saatu mitattua, mutta sydän kuulosti ihan puhtaalta kuitenkin, ja reisivaltimoista saatiin vahva pulssi. Varalle pisti kuitenkin lähetteen keskussairaalaan, jos hikoilu jatkuu / meitä huolettaa.

Meilläkin vahtasin esikoisen kohdalla sitä hikoilua, mutta ei sitä ilmennyt. Kahdella nuoremmalla (sydänterveellä) on musta ollut enemmän hikoilua. Minä olen ymmärtänyt, että toiset hikoilee enemmän kuin toiset, mutta sydänlapsilla se VOI olla merkki huonontuneesta tilanteesta. Onnea vauvasta! Saanko kysyä, mitkä teillä sydänlasten diagnoosit? Meillä TOF-tyttö.

ÖÖ mulla on ollut sellainen käsitys että tuon ikäiset ei hikoile, niillä ei oo vielä kehittynyt lämmönsäätelly kyky. Tai ei omat oo ainakaan hikoillu

Sulla on väärä käsitys.
Arvatkaa vaan, pelkäsinkö sydänvikaa, kun kaikki väitti ettei vauvat hikoile.
Mutta kyllä meidän esikoinen hikoili. Hikikarpalot oli oikein otsalla monesti syödessä, paita niskasta ja kainaloista kostea..
Ja kuopus hikoili vielä enemmän :D

Mutta terveitä nuo on molemmat.

Helposti hikoilevat kyllä edelleen, ihan niinkun äitinsäkin :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
jaa..kyllä tää mun vauva hikoilee. ikää 1kk.

Mutta siis millä tavalla? Hikoileeko hän esim. vaatteensa märiksi, vai tuleeko hällä naama täyteen pisaroita?

se on niinku vähän nihkee..hiuksissa huomaa että on märkä. ja vaateet vähän kosteet esim. automatkan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja sydäntytön äiti:
Meilläkin vahtasin esikoisen kohdalla sitä hikoilua, mutta ei sitä ilmennyt. Kahdella nuoremmalla (sydänterveellä) on musta ollut enemmän hikoilua. Minä olen ymmärtänyt, että toiset hikoilee enemmän kuin toiset, mutta sydänlapsilla se VOI olla merkki huonontuneesta tilanteesta. Onnea vauvasta! Saanko kysyä, mitkä teillä sydänlasten diagnoosit? Meillä TOF-tyttö.

No juurikin näin täälläkin sitten varmaan... Kun ei nuo isommat ole tolleen hikoilleet, paitsi leikkauksen jälkeisinä aikoina. Siis vauva-aikana. Nykyään ne ei muuta enää teekään kuin juoksevat hikipäissään pihalla :D

Tota mä lähinnä pohdin, että onko vauvoille sitten ihan tavallista hikoilla karpaloille asti.

Täällä on
2 x CoA
+ ASD
+ falskeja läppiä

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:

Sulla on väärä käsitys.
Arvatkaa vaan, pelkäsinkö sydänvikaa, kun kaikki väitti ettei vauvat hikoile.
Mutta kyllä meidän esikoinen hikoili. Hikikarpalot oli oikein otsalla monesti syödessä, paita niskasta ja kainaloista kostea..
Ja kuopus hikoili vielä enemmän :D

Mutta terveitä nuo on molemmat.

Helposti hikoilevat kyllä edelleen, ihan niinkun äitinsäkin :snotty:

Huh :)

Ehkä tääkin on sit vaan kova poika hikoilemaan... :)

Onko tuo sydänvika jotenkin perinnöllinen, että on aihetta epäillä sitä kolmannellekkin lapselle? Vai onko vain sattumaa, että kahdella vanhimmalla lapsella on sydänvika?

Meillä tyttö hikoilee nukkuessaan jos olen kapaloinut paksulla peitteellä. Ei mitään hikikarpaloita vaan tytön selkä tuntuu kostealta ja saattaa tulla hikinäppylöitä otsaan ja joskus pyllyyn.

Yhteistyössä