Miten te toimisitte? Lapsen kuljetus tarhaan vauvan kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitoksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitoksia

Vieras
Meille syntyy talvella toinen vauva ja esikoinen jatkaa hoidossa. Hänellä on kuntoutumis/tuktoimipaikka, kahden eri asiantuntijan lausunnolla ja suosituksella jatkaa hoidossa vaikka olen kotona vauvan kanssa. Mietin vaan miten järjestän kuljetukset. Eli matkaa päiväkotiin on 3km yhteen suuntaan. Tähän mennessä olen vienyt lapsen (nyt 3v) rattaisissa. Kannattaisiko mun kuitenkin ostaa tuplat? Vai voiko esim talvella kuljettaa vauvaa liinassa tai kantorepussa jotenkin takin sisällä? Mä tiedän, tyhmä kysymys mutta mulla ei ole kokemusta kantoliinasta tai -repusta joten en tiedä miten ne varsinaisesti toimii. Esikoinen jaksaisi ehkä kävelläkin tuon matkan mutta aikaa siihen menisi varmasti hirveen paljon. Aikaisin mä näitä asioita mietin, mutta ajattelin et jos sattuu tulemaan vastaan edulliset tuplat tai kantoreppu tai jotain niin voi sitten ostaa jo valmiiksi :)

Mä laittaisin sen vanhemman lapsen kävelemään jos se on mahdollista. Omani ovat luopuneet rattaista jo parin vuoden iässä. Ja jos nyt jo aloittaa sen kävelyttämisen niin talvella se on sitten helpompaa kun lapsi on jo tottunut siihen ja sen kunto on kasvanut.

Tai sitten hankkisin sellaisen seisomalaudan vaunuihin tai vetäisin vanhempaa pulkassa. Sen verran vanha on tuo sinun esikoinen et ne tuplat jää aika pian tarpeettomiksi. Talvipakkasella mun mielestä vauvan pitää olla vaunuissa, suojassa viimalta ja pakkaselta. Varsinkin kun on liukasta, se lapsi on turvassa vaunuissa jos sinä kaadut.

Vauva nyt varmaan nukahtaa vaunuihin tolla matkalla, joten tuplat tai seisomalauta yms. siten sun on vapaampi toimia siellä tarhan päässä kun vauva ei ole kantoliinassa välissä.

pulkka/stiga. ja meillä istui jalkaritsillä isompi ku vauva nukkui rattaissa. mut en kyllä mitään tuplia hommais, en suoraan sanottuna ilkeis enää työntää 3v rattaissa.. meillä lapsilla 2v ikäerot ja yksillä normi rattailla on ilman autoa pärjätty.

Voi luoja, en ilkeis 3v työntää rattaissa... Miettikää nyt vähän 3km suunta!!! Tottakai 3v jaksaa suu hymyssä kävellä 3km vielä hoitopäivän jälkeen... Minä hankkisin tuplat, vaikka käytetyt. Voihan se lapsi välillä kävellä jos haluaa/jaksaa. 3v on kuitenkin vielä pieni!

(ja siinäkin on hommaa), että veisin lapsen autolla hoitoon joka aamu ja samoin hakisin. Kauhea homma kävellä 3km eestaas viemään. Tai vastaavasti, jos olisi mies, jolla on auto, niin hän veisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vea:
pulkka/stiga. ja meillä istui jalkaritsillä isompi ku vauva nukkui rattaissa. mut en kyllä mitään tuplia hommais, en suoraan sanottuna ilkeis enää työntää 3v rattaissa.. meillä lapsilla 2v ikäerot ja yksillä normi rattailla on ilman autoa pärjätty.

Siis ET ILKEIS TYÖNTÄÄ 3V RATTAISSA????? MIKSI ET????

Alkuperäinen kirjoittaja kiitoksia:
Meille syntyy talvella toinen vauva ja esikoinen jatkaa hoidossa. Hänellä on kuntoutumis/tuktoimipaikka, kahden eri asiantuntijan lausunnolla ja suosituksella jatkaa hoidossa vaikka olen kotona vauvan kanssa. Mietin vaan miten järjestän kuljetukset. Eli matkaa päiväkotiin on 3km yhteen suuntaan. Tähän mennessä olen vienyt lapsen (nyt 3v) rattaisissa. Kannattaisiko mun kuitenkin ostaa tuplat? Vai voiko esim talvella kuljettaa vauvaa liinassa tai kantorepussa jotenkin takin sisällä? Mä tiedän, tyhmä kysymys mutta mulla ei ole kokemusta kantoliinasta tai -repusta joten en tiedä miten ne varsinaisesti toimii. Esikoinen jaksaisi ehkä kävelläkin tuon matkan mutta aikaa siihen menisi varmasti hirveen paljon. Aikaisin mä näitä asioita mietin, mutta ajattelin et jos sattuu tulemaan vastaan edulliset tuplat tai kantoreppu tai jotain niin voi sitten ostaa jo valmiiksi :)

Osta vaan tuplat:) Niillä matkanteko on mukavaa ja joutuisaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vea:

Siis ET ILKEIS TYÖNTÄÄ 3V RATTAISSA????? MIKSI ET????

no kun ei ne oo oiken 2v jälkeen isuneet rattaissa, niin en vuoden tauon jälkeen iskis rattisiin.. on kuljettu pyörällä, jalan ja pulkka/srtigakyydillä.

ja mulle olis ihan sama vaikka joku työntäis koululaistaan rattissa, mutta minä en ilkeäis omiani työntää! ja hyvin on pärjätty ilman tuplis yms. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nohuh:
(ja siinäkin on hommaa), että veisin lapsen autolla hoitoon joka aamu ja samoin hakisin. Kauhea homma kävellä 3km eestaas viemään. Tai vastaavasti, jos olisi mies, jolla on auto, niin hän veisi.

Meillä on vain 1 auto ja mies menee sillä töihin joka aamu jo ennen kuutta :/ Seisomalauta oli hyvä idea! En ollut tullut sellaista ajatelleeksi. Ja pulkassakin esikoinen tykkää istua. Täytyy vaan katsoa kuinka hyvin kaupunkin jaksaa hiekottaa noi kävelykadut ;)

Meillä esikoinen oli talvella tuon ikäinen kun kuopus syntyi. Hommasimme seisomalaudan mutta se oli turhaa. Ensinnäkin vaunuja oli vaikea työntää ( Emmaljunga Duo Edget ) eikä esikoinen edes halunnut olla kyydissä vaan tahtoi kävellä.
Pulkka ei jalkakäytävillä oikein kulje. Jos lunta on tullut niin ainakin jalkakäytävät on niin hyvin hiekoitettu ettei pulkalla liikkuminen kovin sutjakkaasti suju.

Kyllä kolme vuotias varmaan tuon matkan jaksaa kävellä :) Meillä ainakin jaksoi.

Tuplarattaat on minusta tuossa kohtaa aika turha sijoitus. Sitten kun vauva siirtyi kopasta ratasosaan niin tehtiin pidempiäkin lenkkejä niin että esikoinen hyppäsi sitten istumaan siihen 'jalkatuen' päälle kun ei jaksanut enää kävellä.

Hankkisin ihan alkuun sen kantoliinan. Kantoliina toimii näppärästi talvitakin allakin - olettaen että on talvitakki jossa on tarpeeksi tilaa ;) Vauva pysyy lämpimänä kun on äidin lähellä. Tietysti puet vauvan sään huomioon ottaen.

Sitten se seisomalauta vaunuihin jos haluatkin laittaa vauvan vaunuihin. Tuplat hankkisin vasta jos liinailu ja seisomalauta ei toimisi.

Liinoja myydään huutiksessa n. 10e hintaa. Niin ja liinan ottaisin ehdottomasti pienelle vauvalle, rintareppua en missään nimessä ja kantoreppu on sitten n. 5-6kk iästä toimiva.

Liina ja seisomalauta, eli molemmat hankkisin. Semmoinen tuli kuitenkin mieleen, että millainen piha tms. esikoisen päiväkodissa on? Eli pystytkö jättämään kuopuksen vaunuihin (kun todennäköisesti nukahtaa) siksi aikaa, kun viet esikoisen sisään?

Meidän päiväkoti on sellaisessa paikassa, että itse en olisi voinut missään tapauksessa jättää vauvaa vaunuihin, kun vein esikoisen päiväkotiin. Sen takia ainut vaihtoehto oli kantoliina/kantoreppu myös talvella ja esikoinen vaunuissa.

Kesällä liina/reppu ja lauta toimiin hyvin, mutta talven liukkailla ja auraamattomilla paikoilla eivät ole mitenkään kätevät.

Minä kuskasin tuon matkan bussilla.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Liina ja seisomalauta, eli molemmat hankkisin. Semmoinen tuli kuitenkin mieleen, että millainen piha tms. esikoisen päiväkodissa on? Eli pystytkö jättämään kuopuksen vaunuihin (kun todennäköisesti nukahtaa) siksi aikaa, kun viet esikoisen sisään?

Meidän päiväkoti on sellaisessa paikassa, että itse en olisi voinut missään tapauksessa jättää vauvaa vaunuihin, kun vein esikoisen päiväkotiin. Sen takia ainut vaihtoehto oli kantoliina/kantoreppu myös talvella ja esikoinen vaunuissa.

minä taas nostin vauvan aina sisälle kopassa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

minä taas nostin vauvan aina sisälle kopassa.

Ainiin, totta. Meillä kun oli jo tuossa vaiheessa, kun esikoinen jatkoi kesän jälkeen päiväkodissa, käytössä rattaat, joissa ei ollut kantokoppaa, niin ei onnistunut. Mutta tosiaan tämäkin vaihtoehto hyvä :)

Riippuu varmasti paljon lapsesta. Meillä 3v ei misään tapauksessa jaksaisi kävellä tuota 3km matkaa, mutta hän nyt on muutenkin jäljessä kehityksestä eli vaikea arvioida mitä 3v:t yleensä tekee. Tuo seisomalauta on varmasti hyvä juttu jos toimii, meillä vaan tyttö ei suostu/pysty siinä seisomaan joten on jäänyt ihan turhaksi. En tiedä minkä verta teilläpäin on lunta talvisin, eli onnistuuko nuo pulkassa veto-jutut, meillä ei onnistuisi sitten millään. Pyörä tietty voisi auttaa mutta talvisin ei toimi...

mutta siis jos koet että ne tuplat oikeasti auttaisivat niin kysele ihmeessä jostain käytettyjä. 3km (6km/pv) on kuitenkin melkoinen matka taivallettavaksi tuon ikäiselle ja väsymys voi iskeä niin aamuisin kuin myös raskaan hoitopäivän jälkeen.

Yhteistyössä