Vauva vai ei vauvaa?

08.07.2010
159
0
16
Äh. Tekis niin kovasti mieli vauvaa, mutta en oikeen tiedä onko siinä järkeä. Taloudellinen puoli lähinnä mietityttää. Miehellä ei ole vakitöitä, vaan tekee töitä sillon kun on ja muuten saa ansiosidonnaista.

Mulla taas töitä kyllä riittää, vaikka opiskelija oonkin. Tässä vaiheessa kun opinnot on loppusuoralla, toisaalta tekis mieli alkaa paahtaa töitä ihan kunnolla. Tai se ois ehkä järkevää. Ja kyllä mulla on paljon suunnitelmia oman urani suhteen. Mutta kun vauvakuume on ehkä sitäkin kovempi.

Musta olis kanssa ihanaa olla kotona kun esikoinen aloittaa koulun. Siihen on tosin puolitoista vuotta aikaa. Mun työ on kuitenkin sellanen, että välillä on pitkää päivää tai muuten vaan epäsäännöllistä touhuilua.

Mies kanssa on sitä mieltä, että muuten vois alkaa yrittää vaikka heti, mutta se haluais ensin vakityöhön...

Kommentoikaa vaan, onko tässä mitään järkheä.

Pistää aika pahasti silmään tuo, että haluat VAUVAA. Vauva ei ole vauva vuottakaan. Eikä se ole mikään syy hankkia toista lasta, että esikoisen kouluun lähtiessä saisi sitten olla kotona!

Luulen että teet miten tahansa niin asiat järjestyy =) Jos ette tee toista(?) lasta niin saat tehdä töitä kunnolla opintojen päätyttyä mikä on hyvä juttu että saat omalta alaltasi työkokemusta lisää sekä tietysti teidän taloudellinen tilanne muuttuu paremmaksi (ja voitte esim. laittaa säästöön sitä varten että teette myöhemmin sen vauvan?).

Toisaalta jos teette sen lapsen nyt (ja tulet raskaaksi suht nopeasti, mistäs sitä tietää) niin voit olla kotona esikoisen mennessä kouluun mikä olisi aika hieno juttu.

Itse ehkä tuossa tilanteessa miettisin sitä taloudellista puolta. Eli tultaisiinko toimeen jos minä kotona ja mies ansiosidonnaisella? Jos näyttäisi siltä että menisi liian tiukille niin sitten pitäisi vauvan tekoa lykätä. Tosin meidän perheessä ollaan niin pienituloisia että jos toinen on ansiosidonnaisella niin sitä ei juurikaan edes huomaa ;) Sen sijaan jos sitten tippuisi vain työkkärin rahoille niin se tietysti jo näkyisi.

[QUOTE="eee";23125534]Pistää aika pahasti silmään tuo, että haluat VAUVAA. Vauva ei ole vauva vuottakaan. Eikä se ole mikään syy hankkia toista lasta, että esikoisen kouluun lähtiessä saisi sitten olla kotona![/QUOTE]

Heh, no kyllä mä nyt kokemuksesta tiedän, että siitä vauvasta kasvaa aika nopeasti raivostuttava uhmis ja näsäviisasteleva pikkuvanhus. Kunhan nyt käytin sanaa vauva, koska vauvoina ne maailmaan putkahtaa. ;)

... ja mun mielestä ois just hyvä syy tähdätä se äitiysloma esikoisen koulun aloitukseen. Mikäli siis mä olen töissä sillon, en ole lasta kouluun lähettämässä tai sieltä vastaanottamassa. Mies taas voi olla viikot muualla töissä (mikäli siis ei nyt ennen sitä sais vakitöitä täältä läheltä), välillä toki työttömänä kotonakin. Musta olis ihanaa, että mä saisin olla siinä tilanteessa kotona!

Milloin saat opinnot loppuun? Jos on muutamista kuukausista kiinni, niin hoitaisin opinnot ensin alta pois. Mistä tietää, jos tuleekin pahoinvointia tai muuta, joka estää opinnot. Ja jos opintojen jälkeen saat täysipäiväisen työn, niin äitiysedut ja -rahat ovat paremmat kuin opiskelijalla.

Ens syksylle jää pari kurssia ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, toi nyt tekeillä oleva gradu on toukokuussa valmis. Mun tavoitteena ei ole vakituinen työpaikka, joten ajattelin hankkivani mahdollisimman ison äitiyspäivärahan vaan tekemällä paljon töitä just ennen. (eikös se ole vielä niin, että saa valita edellisen verovuoden tai sen puoli vuotta ennen äippälomaa, miltä ne tulot lasketaan.) Eli näiden suunnitelmien valossa se paras aika yrittää olis ehkä vajaan vuoden päästä.

Tee ainakin tuo gradu pois, ettei jää roikkumaan. Parempi tietysti jos maltat hoitaa ensin kaikki opinnot loppuun. Itselläni oli niin, että marraskuussa sain opinnot loppuun. Raskauden yritys alkoi samassa kuussa heti, kun oli työpaikka tiedossa. Raskaaksi tulin joulukuun alussa ja kaksoset syntyivät elokuussa.

Yhteistyössä