Vauva tulossa! Onko tärisevästä/keinuttavasta sitteristä kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yx

Uusi jäsen
30.07.2011
16
0
1
Laitan nyt tännekin tämän kysymyksen, eli:

Onko kellään kokemusta sellaisesta tärisyttävästä ja/tai keinuttavasta sitteristä, että auttaako se vauvan vatsavaivoihin?

Muitakin toimivia vinkkejä vauvan vatsavaivat ja nukkuminen-aiheesta kaipailen...

Meet kyläsi vanhimmalle pyytämään lupaa käydä kyläsi Puusepän luona.
Hän tekee sinulle oikean kehdon eikä mitään tuollaista pakanallista saatanan laitetta.

-Mirva Joukahainen

Hmmm, meillä kun ei esikoinen nukkunut juuri muutenkaan, heräsi jatkuvasti ja huusi kuin syötävä vatsavaivojaan... :) Eli tavoite olisi saada tuleva vauva ylipäänsä nukkumaan, vaikka sitten siinä tärisevässä/keinuvassa sitterissä, kunhan vain nukkuisi...

Kehtoa olenkin harkinnut, siinä vain on se vika ettei se keinu itsestään :) Kun minun tavoitteeni olisi myös välillä vähän nukkua ja se, etten joutuisi vauvaa koko ajan itse keinuttamaan kehdossa tai heijaamaan vaunuissa, kuten kutakuinkin oli laita esikoisen kanssa, hyvä jos vessaan pääsi pikapissalle...

Kehtoa olenkin harkinnut, siinä vain on se vika ettei se keinu itsestään :) Kun minun tavoitteeni olisi myös välillä vähän nukkua ja se, etten joutuisi vauvaa koko ajan itse keinuttamaan kehdossa tai heijaamaan vaunuissa, kuten kutakuinkin oli laita esikoisen kanssa, hyvä jos vessaan pääsi pikapissalle...

Siun pittäis hommaa mees ittellös!
Miulla on 25 lasta ja kaikki sammaa kehtoo käyttännö.
Hyvin saanu kasavatettua yksinki,ukkoki toi mulle potan johon tuota "pika"pissaa sitte saa laittaa.

-Mirva Joukahainen

Meillä oli lainassa olleessa sitterissä tärinätoiminto. En huomannut eroa vauvan viihtyvyydessä, oliko tärinä päällä vai ei. Mutta lainaajan vauva oli viihtynyt paremmin tärinässä ja nukkunut sitterissä pidempiä pätkiä. Vauvoissa on eroa tässäkin suhteessa.

Hmmm, meillä kun ei esikoinen nukkunut juuri muutenkaan, heräsi jatkuvasti ja huusi kuin syötävä vatsavaivojaan... :) Eli tavoite olisi saada tuleva vauva ylipäänsä nukkumaan, vaikka sitten siinä tärisevässä/keinuvassa sitterissä, kunhan vain nukkuisi...

Meillä oli esikolla sama. Kakkosen laitoin sit suosiolla sitteriin nukkumaan kun huusi vaan sängyssä ja vaunuissa. Sylissä ja sitterissä oli vaan tyytyväinen. Sitterissä nukkui yöllä JOPA 5 tuntia putkeen. :)

[QUOTE="Laalaa";24454684]Miehen serkun perheessä auttoi koliikkikeinu sen verran että äiti sai rauhassa käydä suihkussa. Enpä kyllä laittaisi lasta yöunille sellaiseen.[/QUOTE]

Miksi et laittaisi yöunille sellaiseen? Nimim. Yx tietämätön

Miksi et laittaisi yöunille sellaiseen? Nimim. Yx tietämätön

Ei tee vauvan selälle hyvää olla pitkiä aikoja missään sittereissä tai keinuissa. En itsekkään yöunille laittaisi. Haluatko itse nukkua yösi puoli-istuvassa asennossa? Joo, eihän ne täysin puoli-istuvassa ole, mutta ei se kovin mukavaltakaan asennolta näytä nukkua koko yötä.

Kaikkeen sitä pitää vauvat totuttaa...
Tuosta tulee vain tapa, tapa josta saa jossain vaiheessa vauvaa vierottaa.Ihan ku unikoulussa yritetään saada opittu tapa pois.
En kannata, vaikkakin se heräily on inhotatvaa ja raskasta.Keksisin jotain muuta.

Ei tee vauvan selälle hyvää olla pitkiä aikoja missään sittereissä tai keinuissa. En itsekkään yöunille laittaisi. Haluatko itse nukkua yösi puoli-istuvassa asennossa? Joo, eihän ne täysin puoli-istuvassa ole, mutta ei se kovin mukavaltakaan asennolta näytä nukkua koko yötä.

Meinaan että onko ihan "virallinen" kielto sille että vauva nukkuisi yöllä sitterissä, esim. neuvolasta? Haluaisin mielelläni tietää etten mitään vaurioita. Kun itse ajattelin että onhan vauva vatsassakin aika kippura-asennossa. Aikuinen ei sellaisessa asennossa tykkää nukkua, mutta mietin, että vauvahan voisi sellaisesta tykätäkin kun on tottunut masussa.

Me päätettiin sillon vauvaa odottaessa, että jos on koliikki tms ei tapeta itseämme väsymykseen heijjaamalla ja kiikuttamalla sylissä 24h/7 sillon keinu olisi varmaan pelastanut... Mutta oli niin helppo vauva ettei tarvittu ollenkaan, ehkä ostaisin tilanteen mukaan. Meillä oli perus sitteri ja oli tosi hyvä. :)

Meinaan että onko ihan "virallinen" kielto sille että vauva nukkuisi yöllä sitterissä, esim. neuvolasta? Haluaisin mielelläni tietää etten mitään vaurioita. Kun itse ajattelin että onhan vauva vatsassakin aika kippura-asennossa. Aikuinen ei sellaisessa asennossa tykkää nukkua, mutta mietin, että vauvahan voisi sellaisesta tykätäkin kun on tottunut masussa.

No eihän vauvaa saa turvakaukalossakaan pitkiä aikoja istuttaa. Aikalailla samanlainen asentohan noissa on, niin siitä voi päätellä sen "kiellon".
Toki sitteri tms. helpottaa itseään päivänaskareissa, jos vauva sellaisessa viihtyy. Ja jos päiväunille sitteriin torkahtaa, niin en lähtisi siitä kiikuttelee sänkyyn nukkumaan, jolloin vauva voi herätä. Silti ei tarkoituksella siihen kannata yöunille nukuttaa.

[QUOTE="vieras";24454872]Kaikkeen sitä pitää vauvat totuttaa...
Tuosta tulee vain tapa, tapa josta saa jossain vaiheessa vauvaa vierottaa.Ihan ku unikoulussa yritetään saada opittu tapa pois.
En kannata, vaikkakin se heräily on inhotatvaa ja raskasta.Keksisin jotain muuta.[/QUOTE]

Mitä muuta esim. keksisit, meinaan esikoisen kanssa tuli kokeiltua kutakuinkin kaikki mahdollinen meikäläisen päälläseisontaa lukuunottamatta, ja vauva huusi ja kiljui vatsavaivojaan yöt läpeensä. Silloin minulla ei ollut tietoa tällaisista tärisevistä/keinuttavista sittereistä. Ajattelin nyt tutkia tämänkin vaihtoehdon, jos siitä on apua vauvan kipuihin ja omaan nukkumiseen ettei tarttisi taas mennä suunilleen kooma-asteelle.

Meillä oli miehen koliikkivauvan perintönä ja vaikka oli helppo vauva niin kyllä se helpotti tiskaamista yms muita kotitöitä seka parin vkon iltahuutoja. Suosittele lämpimästi! Eikä tuo tyttö kyllä siihen mitenkään tottunut. 8 kk käveli jo ja 5 kk nukkui yöt heräämättä 12 tuntia ihan yksin, omassa pinnasängyssä.

Enemmän tuttua aj turvallista sieltä kohdusta taitaa olal se läheisyys, sitä vauvat useimmin kaipaavat ja rauhoittuvat siksi syliin.
Mut ahtaassa kippuraasennossa ei ole hyvä olla, selkä ei siitä pidä.
Neuvola ei päätä miten meidän perheessä eletään, mut jso sä sitä haluat jonain lakina pitää niin kyllä toi sit virallisena kieltona menee.
Kaukalot tms eivät oo nukkumista varten, matkoilla vauvaa tulisi myös nostella kaukalostaan olipa asento ollut sille sit kuin tuttu tahansa sielt kohdusta.

Sitterit ja muut on sellasia mis vauvat voi hetken olla, motoriikkaa niissä ei hirveesti pääse kehitteleen.

Mä harkitsen vakavasti jonkin tärisevän/keinuvan sitterin ostamista, jos meille tulee vielä toinen lapsi. Ensimmäiset kuukaudet vauva viihtyi vain sylissä tietyssä asennossa heijaten ja hytkyttäen, paitsi yöllä nukkui mun kainalossa, ja ihan hirveä huuto tuli välillä jo pienestä asennon vaihtamisesta puhumattakaan siitä, että olisi hetkeksi laskenut vauvan pois sylistä. Ostettiin parikin kantoliinaa, mutta niissäkään vauva ei viihtynyt, joten mä en käytännössä voinut tehdä oikein mitään, piti aina toivoa että vauva vaipuisi niin sikeään uneen että pääsisi itse vaikka vessaan tai hakemaan jotain ruokaa kaapista ilman kamalaa huutoa. Joskus lähdettiin autoajelulle ihan vain sen takia, että saisi hetken olla niin ettei tarvitse heijata vauvaa. Autossa vauva viihtyi. Vauvalla oli refluksia, joka onneksi meni ohi vähän vanhempana.

Eihän vauvaa tarvitse totuttaa mihinkään värinäsitteriin pitämällä siinä jatkuvasti, mutta ainakin meidän tapauksessa olisi helpottanut ihan älyttömästi, kun olisi joskus saanut hetkeksi laskea vauvan johonkin, missä on hyvä olla. Toisaalta kantoliina voi olla vauvalle mukavampi ja edullisempi vaihtoehto, jota voi käyttää vielä pitkään senkin jälkeen kun noissa sittereissä tulee painorajat vastaan :)

en jaksanut lukea muita, mutta meillä ei MIKÄÄN muu kuin kantaminen auttanut ja tietty tissi. Eka oli "helppo" ja kakkonen sitten ihan toista maata, ja on yhä (+5v.)

Meillä oli ihan sama homma. On tavallista ja tärisevää sitteriä, kantoliinaa ynnä muuta, mutta mikään muu kuin syli ja tissi kelpas kuopukselle. Hän ei viihtynyt edes vaunuissa, ja automatkatkin oli yhtä huutoa. Puolen vuoden iän jälkeen hän alkoi tottumaan vaunuihin ja autoiluun, ja selvittiin jotenkin ilman suurempia huutoja. Ainoa hiljentämis keino oli vain syli syli syli ja tissi.
Muistan kun esikoinen veti hirveitä kilareita siitä, kun pyysi äitiä tekemään jotain juttuja hänen kanssaan, ja minä jouduin aina menee vauvan sylissä touhuilemaan pojan kanssa. Oli se rankkaa aikaa, eikä tosiaan mitkään tärisevät sitterit auttanut.
Eikä meidän vauvalla ole mitään vaivoja, ei reflukseja tai mitään. Hän vaan viihtyi sylissä ja muualla tuli huuto. Eikä se huuto ollut mitään pientä kitinää, vaan huusi niin että oksensi.

[QUOTE="vieras";24454967]Enemmän tuttua aj turvallista sieltä kohdusta taitaa olal se läheisyys, sitä vauvat useimmin kaipaavat ja rauhoittuvat siksi syliin.
Mut ahtaassa kippuraasennossa ei ole hyvä olla, selkä ei siitä pidä.
Neuvola ei päätä miten meidän perheessä eletään, mut jso sä sitä haluat jonain lakina pitää niin kyllä toi sit virallisena kieltona menee.
Kaukalot tms eivät oo nukkumista varten, matkoilla vauvaa tulisi myös nostella kaukalostaan olipa asento ollut sille sit kuin tuttu tahansa sielt kohdusta.

Sitterit ja muut on sellasia mis vauvat voi hetken olla, motoriikkaa niissä ei hirveesti pääse kehitteleen.[/QUOTE]

Niin, ajattelin siinä keinusitterissä sitä yönukkumista, edes osittan, ja päivisin vain jos mun tarvitsee päästä suihkuun/vessaan/tms., että motoriikankehitykselle ei ole ongelma. Mutta jos ei selkä tykkää siinä olla öitä niin sitten ei tietenkään. Asia on kuitenkin tärkeä, koska esikoisen kanssa oli aivan karseata yöhuutoa ja valvomista. Siksi jos sitterissä nukkumiselle ilmaistaan kielto, niin halusin tietää kiellon alkuperän että se perustuu faktaan eikä mututietoon. Neuvolatietoja sitterissä nukkumiskieltoon kyselin siksi, että neuvolan tiedot yleensä perustuu johonkin tutkittuun tietoon eikä mututietoon joka saattaa olla täysin erillään faktoista.

Älä ny ainakaan etukäteen osta, voi mennä rahat hukkaan. Katso ensin, mitä sorttia vauva on.. Meillä esikoinen oli hankala tapaus, piti heijata sylissä ja sitterissä.. nukkui huonosti. Kuopus on ihan eri maata, hyvä nukkumaan.

Kaverin vauvalla oli koliikki, mutta eipä suostunut olemaan tuommoisessa heijaavassa sitterissä.. heillä turha ostos.

Yhteistyössä