Vauva tippui sängystä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
9kk vauvani tippui sängystä ja päähän tuli iso kuhmu. itki paljon mutta lopulta rauhoittui ja sitten nukahti syliin ja nyt nukkuu Omassa sängyssään.

Onko tosta suurempaa vaaraa, eli menenkö päivystykseen??

Tuttujuttu, meille kävi myöskin niin pojan ollessa jotain 5kk. Sanottiin vaan että jos normaali niin ei hätää, mutta jos rupeaa oksentamaan tai on erityisen väsyny, niin sitten päivystykseen. :whistle:

ok. Mulla on niin kauhea olo, vauva nukkuu aina päikkärit meidän sängyssä ja olen siis laittanut tyynyt reunoihin, vein vauvan sinne ja oletin että nukahtaa heti niin kuin yleensä tekee mutta olikin vissiin lähtenyt ryömimään ja yhtäkkiä kuului mätkähdys ja kauhea huuto :(

En enää ikinä anna tälläsen tapahtua! Oikeesti tossahan ois voinu käydä tosi huonosti!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ok. Mulla on niin kauhea olo, vauva nukkuu aina päikkärit meidän sängyssä ja olen siis laittanut tyynyt reunoihin, vein vauvan sinne ja oletin että nukahtaa heti niin kuin yleensä tekee mutta olikin vissiin lähtenyt ryömimään ja yhtäkkiä kuului mätkähdys ja kauhea huuto :(

En enää ikinä anna tälläsen tapahtua! Oikeesti tossahan ois voinu käydä tosi huonosti!!

joo älä jätä tuon ikäistä enää yksin sängylle :) meillä yhteen aikaan kun ipana alkoi mönkiä nukuttiin hetkenaikaa lattialla patjalla, nyt on uni rauhoittunut niin että nukkuu taas yöt isin ja äitin keskellä, ei liiku yöllä enää :)

En nyt tarkota moralisoida, mutta mulle ei tulis mieleenkään jättää liikkumiskykystä vauvaa yksin sänkyyn nukkumaan. Paitsi tietty omaan pinnikseensä ja siinäkin pohja niin alhaalla kuin mahdollista. Ainahan voi herätäkin yllättäen ja alkaa ettimään äitiä... Helposti sitte sattuu noita. Itellä ei onneks o sattunu.

Jos huolettaa, niin käy tarkistuksella. Ei se ainakaan pahasta ole. Mut jos ei oksenna ja on muutenkin oma ittensä, niin en kovin huolissani olis.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
En nyt tarkota moralisoida, mutta mulle ei tulis mieleenkään jättää liikkumiskykystä vauvaa yksin sänkyyn nukkumaan. Paitsi tietty omaan pinnikseensä ja siinäkin pohja niin alhaalla kuin mahdollista. Ainahan voi herätäkin yllättäen ja alkaa ettimään äitiä... Helposti sitte sattuu noita. Itellä ei onneks o sattunu.

Jos huolettaa, niin käy tarkistuksella. Ei se ainakaan pahasta ole. Mut jos ei oksenna ja on muutenkin oma ittensä, niin en kovin huolissani olis.

:headwall: Sitähän sä just teet tuossa muutamalla ekalla lauseella. Älä nyt lyö lyötyä, varmasti säikäytti ja on tarkempi tästä eteenpäin. Pikkulasten kans sattuu noita vaikka kuinka vahtis tai ois vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

:headwall: Sitähän sä just teet tuossa muutamalla ekalla lauseella. Älä nyt lyö lyötyä, varmasti säikäytti ja on tarkempi tästä eteenpäin. Pikkulasten kans sattuu noita vaikka kuinka vahtis tai ois vieressä.

Luepas vielä uudestaan tuo tummennettu... :whistle: Ihan omasta tavastani kirjotin enkä suinkaan morkannut. Jälkimmäisestä pätkästä varmaan käy ilmi myös, jos loppuun asti malttaa lukea. :)

Meillä kävi nii että vauva(silloin 2kk:tta) ei osannut liikkua,ja olin vauvan kanssa yksin kotosalla ja oltiin rupeamassa iltakylpy hommiia ja silloisessa asunnossa hoitopöytä oli kylppärissä ja riisuin siinä vauvaa ja huomasin että on turauttanut kakat pöksyyn ja käännyin avaamaan lavuaarin hanaa(puolen metrin päässä) ja kääntyessäni takaisin vauva tippui silmieni edessä pöydältä maahan,enkä kerennyt napata kun vaipan reunasta,tippui "pepulleen" ja kolautti pään,onneksi paksulle kylppärin matolle,mutta kuitenkin.Paniikissa sitten miehelle soitto huutava vauva kainalossa,kun en tavoittanut miestä soitin paniikissa ambulanssin"syyttää hormooneja" no kuitenkin ambulanssilla sitten matkaan ja kun kiva ensihoito setä kuljetti meitä tarkastukseen totesi sairaalaan puhelimen välityksellä että vauva kunnossa,äiti tarvitsee rauhoittavia..no ei vauvalla mitään hätää ollut,oli viellä niin joustava kallo,mutta sanoivat että jos vauva vaikuttaa väsyneeltä sitä pitää herätellä ja katsoa onko ihan tolkuissaan,se voi olla merkki aivotärähdyksestä..ei ole tarkoitus pelotella mutta minä ainakin tarkkailisin lasta.Mutta yleensä itku on ihan hyvä merkki.Lääkäri setä lohdutti viellä että sellaista lasta ei olekkaan kuka ilman kuhmuja aikuisuuteen selviää.

meillä pian seitsemän kuukauden ikäinen tyttö tippui sängyltä kun nukuin ihan vieressä. En ollut herännyt ollenkaan jos tyttö oli herännyt tai unissaan lähtenyt liikkumaan. Ensimmäinen lapsi ja olen ihan paniikissa täällä. Kuhmu tuli otsaan ja loppujen lopuksi nukahti syliini. Nyt tarkkailen tilannetta että tarviiko lähteä päivystykseen. :/

aamulla noin 9 aikoihin vauvani (7kk) tipahti viereltäni jenkkisängyltä maahan.. sänkymme ja pinnasängyn välissä on n30 cm väliä ja hän tipahti siitä välistä.. luulen että matkalla maata kohti löi päänsä pinnäsängyn reunaan.. mitään jälkiä ei tullut ja itki ehkä minuutin sylissäni kun olin nostanut sieltä sänkyjen välistä hänet

tuntuu ihan kamalalta! jenkkisänky on niin korkella ja vauva vielä pieni, en voi uskoa että niin pääsi käymään.. olin aamu tokkurassa, ja tajusin jossain vaiheessa vauvani heränneen ja yritin pysyä valveilla mutta en huomannut kun vauva mennyt sängyn reunalle..

yleensä vauvamme nukkuu pinnarissa yöt mutta aamuisin herää ja imetän hänet ja jää nukkumaan viereeni...
,... tästä lähtien en aamulla nuku sen jälk kun vauva herännyt (jos meidän sängyssä vieressä nukkumassa) ja siirrän omaan sänkyyn takaisin heti aamu syötön jälkeen.. niinm ei satu enää näin.

oli kuiteniin hyvä lukea näitä juttuja, et en ole ainut! tsemppiä kaikille!

joo, ei elämästä selviä kolhuitta ja yleensä noi tippumiset ei ole vaarallisia :hug: Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että kannattaa tosiaan seurata lapsen tilaa vuorokausi! Tutun jo taaperoikäinen löi päänsä lattiaan, kun putosi "vain" 30cm korkeudelta. Sai kuitenkin lievän aivotärähdyksen. Eli putoamiskorkeus ei aina kerro mitään. Ei silti onneksi mitään sen pahempaa tostakaan sit seurannut.

Meillä sattui tänä aamuna ihan samoin, kuin "mammallekin".
Reilut 9kk ikäinen tyttömme jäi isänsä kanssa jenkkisänkyyn pötköttelemään, kun jo itse nousin wc:n. Isä oli tieten sen verran pökkyrässä, että tyttö pääsi mätkähtämään sängyn ja vaatelipaston väliin lattialle vatsalleen. Löi tippuessaan vaatelipastoon poskensa ja huusi n. kymmenisen minuuttia järkyttävää huutoa. Soitettiin päivystykseen ja kehottivat seurailemaan yleisvointia (tajuntaa ja alkaako oksentelemaan). Tarkistin vielä pupillojen reagoinnin lampulla ja nekin olivat normit. Rauhoituttuaan ja aamutoimet tehtyämme söi aamupalan, leikki, liikkui ja härnäsi koiraa ihan tavalliseen tapaan. Äiti täällä vielä hätäilee, mutta neiti vetelee päikkäreitään tyytyväisenä. Toivottavasti tästä ei nyt tule muuta, kuin tuo iso mustelma ja kuhmu ... niin ja vanhemmille tietysti oppimiskokemus.