Miten toimin kun vauva tippui hoitopöydältä lattialle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mihin ihmeessä tarvit sitä hoitopöytää? Aivan turha keksintö.

Sun mielestä ehkä, mun mielestä ei tosiaankaan. :) Mun selkä ei kestä sängynpäällä rötköttämistä. Ja vaipat saa siinä vaihdettu paljon nopeammin kuin lattialla. Tossa tason päällä lapsi on paikallaan ja odottaa, että vaippa on vaihdettu. Lattialla alkaa heti yrittää livohkaan lähtemistä. :D

Niin sun pitää rötköttää, et voi istua? Et voi ottaa lasta reittes päälle ja vaihtaa siinä? Ei se tarkota sitä jos ei ole hoitopöytää, että pitääs selkä viturassa vääntää mitään. Mut ilmeisesti teille se on tarpeen ettekä matkustele missään, jossa joutuu rötköttään :D

Rötköttäminen tässä tapauksessa tarkottaa kaikkia noita asentoja. :( Haluisin mäkin, että selkä ois kunnossa, mutta kun ei ole. Tälläkin hetkellä tämä istuminen on tuskaa... Mut on se meille tarpeen. Ja kyllä matkustellaan. Reissussa joko vaihdan jossain pöytätasolla tai sitten siellä lattialla, miten nyt on mahdollista. Mutta jos on mahdollista, vaihdan selkäystävällisissä asennoissa.

Mut nyt me on eksytty vähän aiheesta...

Tiedoksi että ambulanssia ei tarvinnut tilata eikä päivystykseen mennä, joten ajattelin kysellä jos jollain muulla on käynyt näin. Miksi täällä mennään heti epäasiallisuuksiin. Eka kertaa täällä kävin ja jäi viimeseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Kuulostaa helpolta. Mun 9kk karkaa 3 pistevaljaistakin ja tulee sitteristä päälleen alas vaikka kuinka sen kiristäis kiinni. Ja ostoskärryynkin tarvitaan valjaat tai se on kassahihnalla. Vaipanvaihtoa varten se täytyy kampata viitisen kertaa syliin istumaan. Teippivaipat ei mee mitenkään jalkaan. Ei auta kädessä pyöriteltävät jutut.

No kuten sanottu, ei tuo meidänkään anna vaippaa helposti vaihtaa JOS sen tekee muualla kuin hoitotasolla. ;) Mut teillä kuulostaa olevan melkonen vilivelperi. :D

On ollut mahasta asti. Ja tosiaan lyö tuota päätäänkin päivittäin. Ei nyt noin korkealta ja puuta on lattiat, mutta pari kertaa on tullut säikähdettyä ja seurailtua tarkasti josko alkaa oirehtia. Tämähän kyllä kiipeilee että ei se nyt aivan istualteenkaan mätkähtele, mutta ei sitä joka päivä voi päivystykseenkään kiikuttaa. Kauhulla ootan että millon se tulee pinnoista yli. Ostoslistalla on lisää isoja lattiatyynyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
kantsisko jo vaihtaa ne vaipat jossai muualla

Ihme neuvoja teiltä latelee. :D

Ei millään pahalla, mut oikeesti kyllä se vaan selkää säästää, kun vaihtaa tason päällä. =) Mut ei vissiin teille neuvojille välähtäny se, et lapsesta pitää pitää kiinni???

Kenen selkää tuossakin on säästetty,ei ainakaan vauvan.

No jaa. Meidän lapsi ei ole kertaakaan edes yrittänyt pudota tasolta, lapsesta aina pidetään siinä ollessa kunnolla kiinni. Ikää reilu vuosi. Joten miksipä se lapsen selkä menis silloin siitä tasolla olemisesta?

Tosiaan sen kerran, kun lapsi putosi, se oli sängystä yöllä syötön aikana. =) Ihan mun moka sekin, väsyneenä pistin sekunniksi silmät kiinni. Pitäskö siis lopettaa sängyssä nukkuminenkin ja laittaa patja lattialle? Vai kenties ihan futon vaan, ettei ole noinkaan paljon pudotusmatkaa...

Eiks sulle oo vielä kerrottu, että hyvä, lastensa parasta ajatteleva äiti ei nuku ollenkaan! Kato se väsymys kuuluu pikkulapsiaikaan, uni on itsekkäitä ihmisiä varten joiden olisi pitänyt jättää lapset tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
hjrystel.gif

Mä oon erittäin huolellinen, meillä ei ole koskaan tapahtunut mitään ja silti lapset huostaanotettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Tiedoksi että ambulanssia ei tarvinnut tilata eikä päivystykseen mennä, joten ajattelin kysellä jos jollain muulla on käynyt näin. Miksi täällä mennään heti epäasiallisuuksiin. Eka kertaa täällä kävin ja jäi viimeseksi.

Se on palstan tyyli :(
Älä välitä. Itse tunnet lapsesi ja varmaan huomaat jos jokin on todella pielessä. Nää täällä olettaa välillä että muut on sokeita ja vastuuttomia puusilmiä peukalo keskellä kämmentä.
Ja kyllä on monikin muksu hoitopöydältä tippunut ja niistä ylivoimaisesti suurin osa selvinnyt ilman minkäänlaisia vammoja

Alkuperäinen kirjoittaja yju:
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
provo, miten 7kk edes pysyis hoitopöydällä hetkeäkään.

:o

:laugh:

Omani jo käveli tuolloin

No ihan sama, mun reilu vuoden vanha kävelee myös, mutta kyllä se tason päällä pysyy edelleen. =) Tietää mitä siinä tehdään/äiti tekee. Annan jonkin jutun käteen ihmeteltäväksi tai sit jutellaan muuten vaan, pidän koko ajan toisella kädellä kiinni ja eipä siinä ihmeempää. Ei sitä siihen teipata tarvi. =)

Kuulostaa helpolta. Mun 9kk karkaa 3 pistevaljaistakin ja tulee sitteristä päälleen alas vaikka kuinka sen kiristäis kiinni. Ja ostoskärryynkin tarvitaan valjaat tai se on kassahihnalla. Vaipanvaihtoa varten se täytyy kampata viitisen kertaa syliin istumaan. Teippivaipat ei mee mitenkään jalkaan. Ei auta kädessä pyöriteltävät jutut.

öö 9 kuinen sitterissä?????

Niin koetan sen siihen kiinnittää että pääsisin suihkuun tai edes pissalle. Muuten haisisin pahalle :xmas:

no johan on lapsi vangittuna sitteriin tuon ikäisenä,ei hyvää päivää.ota vessaan mukaan jos ei itsenäisesti leiki ja käy suihkussa sit joskus ku muksu nukkuu.vapauta ny jo toinen sitteristä

Lapsella on vielä pehmeät luut ja päässä aukile, joustavat eikä edes mitään kuhmua tullut. Ei tajunnanmenetyksiä, eli ei vakavaa.

Niinhän se onneksi on. Ja niiden päät ei välttämättä ole symmetrisiä
Nimim. kyttäsin pikku paniikissa vauvani takaraivolla olevaa 5cm leveää ja 1cm korkeaa kuhmua. Kunnes katsoin sen isän takaraivoa :D

Eiks sulle oo vielä kerrottu, että hyvä, lastensa parasta ajatteleva äiti ei nuku ollenkaan! Kato se väsymys kuuluu pikkulapsiaikaan, uni on itsekkäitä ihmisiä varten joiden olisi pitänyt jättää lapset tekemättä.

No mä korjaan virheeni sit sen seuraavan lapsen kohdalla. En nuku lainkaan ja myyn sängyn pois. Sanon ukolle, et sori, futonia pukkaa niin pitkään, kunnes lapsi on 18. =)

Mihin ihmeessä tarvit sitä hoitopöytää? Aivan turha keksintö.

Sun mielestä ehkä, mun mielestä ei tosiaankaan. :) Mun selkä ei kestä sängynpäällä rötköttämistä. Ja vaipat saa siinä vaihdettu paljon nopeammin kuin lattialla. Tossa tason päällä lapsi on paikallaan ja odottaa, että vaippa on vaihdettu. Lattialla alkaa heti yrittää livohkaan lähtemistä. :D

Niin sun pitää rötköttää, et voi istua? Et voi ottaa lasta reittes päälle ja vaihtaa siinä? Ei se tarkota sitä jos ei ole hoitopöytää, että pitääs selkä viturassa vääntää mitään. Mut ilmeisesti teille se on tarpeen ettekä matkustele missään, jossa joutuu rötköttään :D

Rötköttäminen tässä tapauksessa tarkottaa kaikkia noita asentoja. :( Haluisin mäkin, että selkä ois kunnossa, mutta kun ei ole. Tälläkin hetkellä tämä istuminen on tuskaa... Mut on se meille tarpeen. Ja kyllä matkustellaan. Reissussa joko vaihdan jossain pöytätasolla tai sitten siellä lattialla, miten nyt on mahdollista. Mutta jos on mahdollista, vaihdan selkäystävällisissä asennoissa.

Mut nyt me on eksytty vähän aiheesta...

Aijaa, anteeksi. Sulla siis selän kanssa enempikin ongelmia. Paranemisia!

Alkuperäinen kirjoittaja efd:
Alkuperäinen kirjoittaja yju:
öö 9 kuinen sitterissä?????

Niin koetan sen siihen kiinnittää että pääsisin suihkuun tai edes pissalle. Muuten haisisin pahalle :xmas:

no johan on lapsi vangittuna sitteriin tuon ikäisenä,ei hyvää päivää.ota vessaan mukaan jos ei itsenäisesti leiki ja käy suihkussa sit joskus ku muksu nukkuu.vapauta ny jo toinen sitteristä

Se on vessassa mukana. Ihan siinä vieressä. Mutta kun se on jo kissan vessassa ennenkuin kerkeen pierasta. Ja kyllä ne hiukset on joskus aamullakin pestävä, enkä todellakaan voi sitä jättää vapaana meuhkaamaan suihkukaapin ulkopuolelle. Johan se kiipee joka paikkaan. Ei se muuten sitterissä ikinä oo.
Sunko muksus istuu vaan paikoillaan?

Muoks. meniköhän nyt lainaukset oikein?

Lapsella on vielä pehmeät luut ja päässä aukile, joustavat eikä edes mitään kuhmua tullut. Ei tajunnanmenetyksiä, eli ei vakavaa.

Mitä...eiks lapsi vast illalla pudonnu? Älä nyt suutu, mut en mä nyt hurraata vielä sanosi...eli tarkkailisin edelleen...

On ollut mahasta asti. Ja tosiaan lyö tuota päätäänkin päivittäin. Ei nyt noin korkealta ja puuta on lattiat, mutta pari kertaa on tullut säikähdettyä ja seurailtua tarkasti josko alkaa oirehtia. Tämähän kyllä kiipeilee että ei se nyt aivan istualteenkaan mätkähtele, mutta ei sitä joka päivä voi päivystykseenkään kiikuttaa. Kauhulla ootan että millon se tulee pinnoista yli. Ostoslistalla on lisää isoja lattiatyynyjä.

Mulla oli noita lattiatyynyjä yhteen aikaan esteenä, mihin ei saanu mennä tai koskea. Mut kun kiipeilyikä tuli, otin suosiolla pois. :D Ne oli ekat kiipeilykohteet. :D Ei sen puoleen, lapsen pitää kyllä saada kiipeilläkin. Ja kyllä tuo kiipeilee, välillä sit kopsuu leuka tai pää. Varsinkin leluarkkuun koittaa kiivetä usein ja yhtä usein se homma päättyy siihen, että se on siellä naama eellä...

Mut onnistuisko toi suihku paremmin, jos laittasit syöttikseen istumaan? Ja syöttikseen valjaat? Meillä on Ikean antilop ja siinä on valmiina tuo vyö. Toimii ainakin meillä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ääääääh:

Mitä...eiks lapsi vast illalla pudonnu? Älä nyt suutu, mut en mä nyt hurraata vielä sanosi...eli tarkkailisin edelleen...

Toistin vain mitä sanoivat päivystyksessä...

Ja kiitos Kotilohikäärme ystävällisistä sanoista =)

Mulla oli noita lattiatyynyjä yhteen aikaan esteenä, mihin ei saanu mennä tai koskea. Mut kun kiipeilyikä tuli, otin suosiolla pois. :D Ne oli ekat kiipeilykohteet. :D Ei sen puoleen, lapsen pitää kyllä saada kiipeilläkin. Ja kyllä tuo kiipeilee, välillä sit kopsuu leuka tai pää. Varsinkin leluarkkuun koittaa kiivetä usein ja yhtä usein se homma päättyy siihen, että se on siellä naama eellä...

Mut onnistuisko toi suihku paremmin, jos laittasit syöttikseen istumaan? Ja syöttikseen valjaat? Meillä on Ikean antilop ja siinä on valmiina tuo vyö. Toimii ainakin meillä. :)

Paaaaljo vaarallisempaa. Keikuttaa ittensä nurin vaikka ei olis mitään mistä potkasta vauhtia. Ja jos ei oo 5 pistevyöt niin venkoaa ittensä vapaaks ja kiipeää :(
Sitteristä ei tipu niin korkeelta. Pitää vaan antaa tarpeeks mielenkiintosta lukemista/tekemistä sille. Huom! niin että kirja tai lelu on kiinni siinä sitterissä ettei lennä keittiöön :D

Lattiatyyny on oikein hyvä esim portaiden edessä kun portti on vasta 2.rappusen jälkeen. Pehmentää kummasti laskua.

Muoks. oon harkinnu "syöttötuoliks" kattoonripustettavaa vauvakeinua kun siihen sais se 5pistevaljaatkin :laugh: :laugh: :laugh:

mun lapsella murtui kallo, kun kaatui 9 kk omilta jaloiltaan muovimattolattialle. en vienyt sairaalaan, ennenkuin pää tuntui yhtäkkiä pehmeältä.n. 1,5 vrk:n kulutua.
ei tullut mitään pysyvää, paitsi minusta kait merkintä sairaalan papereihin mahdollisena pahoinpitelijänä :(

Alkuperäinen kirjoittaja ääääääh:

Toistin vain mitä sanoivat päivystyksessä...

Ja kiitos Kotilohikäärme ystävällisistä sanoista =)

Ei mittään. Täällä nyt vaan vallitsee tavallisesti lynkkausmeininki johon on äkkiseltään ehkä hankala suhtautua.
Kandee kuitenkin tarkkailla aika tarkkaan muksun vointia vaikket mediheliä oo vielä tilaamassakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja seuraa tilannetta:
mun lapsella murtui kallo, kun kaatui 9 kk omilta jaloiltaan muovimattolattialle. en vienyt sairaalaan, ennenkuin pää tuntui yhtäkkiä pehmeältä.n. 1,5 vrk:n kulutua.
ei tullut mitään pysyvää, paitsi minusta kait merkintä sairaalan papereihin mahdollisena pahoinpitelijänä :(

No huhhuh. Onneks toi on harvinaista.
Kaverin muksulta murtui pahassa auto-onnettomuudessa, mutta lapsi ei oirehtinut mitenkään eikä se aiheuttanut heti mitään muuta kuin lapsen kannalta inhottavia tutkimuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja seuraa tilannetta:

Voi kauhee! Miten kallonmurtumaa hoidettiin?? Kuvaile sitä pehmeää kohtaa...

Meillä tippui myös 6 kk poika sitteristä pöydältä aamupuuroa sekoitellessa. Olinpa aina ennen muistanut laittaa vyöt kiinni, mutta tänään oli se päivä, kun en jostakin syystä laittanut ja aloin sekoitella puuroa. Tässä vaiheessa olen vain hetken selkä lapseen päin ja sillä hetkellä huijautti itsensä pää edellä lattiaan. Poika itki jonkun aikaa, tarkistin ettei ainakaan halvaantunut eikä kädet eikä jalat ollu poikki (otti toisella kädellä vastaan), sitten tarjosin rintaa ja alkoi syödä. Totesin maalaisjärjellä, että lääkäriin ei siis tarvinne mennä. Kyllä säikähdin niin, että todella tuntui, että sydän tulee kurkusta ulos ja on koko päivän ahdistanut. Soitin kuitenkin sairaalaan, jossa sanoivat, että näitä tapahtuu paljon vauvoille näitä tippumisia ja olivat sitä mieltä, että yleensä ei lapselle kuitenkaan tapahdu mitään. Tarkkailla tietenkin voi seuraavan päivän ajan.

Halusin kirjoittaa ja kertoa asiallisesti, että kyllä, jokaiselle voi näin tapahtua ja tapahtuukin suurimmalle osalle, se ei ole häpeä, sillä vahinkoja voi sattua aina kaikille - vaikka onkin todella paha mieli asiasta. Ainahan näistä varoitellaan ja itse olen varottanut ja vannottanut miestäni, että laittaa vyöt kiinni sitteriin ( ei saa vielä istua, kun on niin pitkäselkäinen tapaus, joten ei ole viel syöttötuolissa).

Meilläkin muuten poika siis pysyy hoitopöydällä vaippaa vaihdettaessa vaikka kääntyileekin hurjasti puolelta toiselle, mutta nopsin varmoin ottein sen vaipan saa vaihdettua. Joskus voi kyllä olla rauhallisenakin. Vaihdan kuitenkin itse vaipan sängyllä.

Nyt jäädään siis oottelemaan sitä vaunuista tippumista, kun sekin kuulemma kuuluu monen lapsen repertuaariin päikkäreiden aikaan...

Yhteistyössä