Vauva opetetaan pulloruokintaan(kin) koska äiti "ei voi maata monta tuntia päivittäin vauvaa imettämässä".

  • Viestiketjun aloittaja tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
minä myönnän,etten kestänyt tissihirmua, vauva olis roikkunu tisussa vaikka koko päivän, kun maitoa ei vaan yksinkertasesti tullu. Ja sitten kun maitoa rupes tulemaan oikee urakalla, se ei sitten enää kelvannutkaan, joten ihan suosiolla opetin tuttipullosta juomaan :D nyt se sai varmasti traumoja, mitä mä nyt teen! :LOL:
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
Pakko tähän kommentoida. Mulla on 4 viikkoa vanha vauva ja vajaa 5v sekä 1v 10 kk, ja hyvin ehdin imettää vauvan ja hoitaa lapset. Pieni vauva nukkuu yleensä vielä suurimman osan ajasta. Me tehdään asiat omaa tahtia ja mennään ulos kun ehditään. Yleensä aamupäivällä lenkitetään koirat ja iltapäivällä uudestaan ulkoillaan. Ja pakko kysyä, miksi vauvaa imettäessä pitää maata? Ja miksi ei voi ulkona imettää? Eikös 4kk hörppää jo aika pikaisesti maitonsa? Toki vauvat on erilaisia, toiset vaatii enemmän kun toiset. Eikö se imetys ole kuitenkin aika helppoa ja nopeaa verrattuna pulloruokintaan?

 
Ihana!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niih,imettää voi missä vaan. Jos vauva syntyy kesällä. Ei hirveesti innosta mennä tuonne leikkipuistoon heilumaan ryntäät paljaana alkusyksyn pakkasilla. Ja koska talviaikaan imetys tapahtuu sisätiloissa,on se sit sama asia imettää sängyssä tai sohvalla. Vai moniko teistä tiskaa,laittaa pyykkejä ja heiluu ylös-alas-ees-taas samaan aikaan kun vauva syö? Ja ei. Ei oo pakko lähtee ulos,voin toki käpertyä pesääni 24/7,mutta joku saa tulla selittämään sen tolle mun neljävuotiaalle.

Ja siis vanhempaa lastahan ei saa pitää päiväkodissa jos on kotona vauvan kanssa.
Eikä vauvaa saa jättää imettämättä.
Ratkaisu: Jakaudu kahtia ja kasvata neljä paria käsiä lisää. Teleporttaa itseäsi leikkipuiston ja imetyspesän välillä. kyllähän se nyt meiltä ÄIDEILTÄ onnistuu.
P.S. Anteeksi jo sädekehäni kiilto ei häikäise. Kyllä mä kovasti sitä yritän kiillottaa,mutta aina joku pirulainen tulee ja heittää sontaa siihen päälle.
:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvähyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Kumma kun ei voi sen verran uhrautua että toimisi lapsen parhaaksi :(
Jee, löytyihän sieltä yksi imetysfanaatikkokin!

Sano HYVÄ ÄITI vaan ;)
No samantien voin sit varmaan lopettaa vaatteiden pesemisen ja ruuanlaiton,kulkekoot muksut paskasissa vaatteissa nälkäsenä. Ihan samahan se on,kun joka tapauksessa on jo huono äiti kun ei imetä.
 
Get a life
Eiköhän se nyt ole jokaisen äidin oma asia, miten lapsiaan ruokkii. Mä en ymmärrä, miten joku jaksaa ottaa hikeä siitä, että toisen vauva saa tuttelia.... Onko se jotenkin sellainen asia, johon jokaisella on oikeus puuttua. Imettäkööt ne jotka tahtoo ja toisille sopii pulloruokinta paremmin.
 
myytti
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Pakko tähän kommentoida. Mulla on 4 viikkoa vanha vauva ja vajaa 5v sekä 1v 10 kk, ja hyvin ehdin imettää vauvan ja hoitaa lapset. Pieni vauva nukkuu yleensä vielä suurimman osan ajasta. Me tehdään asiat omaa tahtia ja mennään ulos kun ehditään. Yleensä aamupäivällä lenkitetään koirat ja iltapäivällä uudestaan ulkoillaan. Ja pakko kysyä, miksi vauvaa imettäessä pitää maata? Ja miksi ei voi ulkona imettää? Eikös 4kk hörppää jo aika pikaisesti maitonsa? Toki vauvat on erilaisia, toiset vaatii enemmän kun toiset. Eikö se imetys ole kuitenkin aika helppoa ja nopeaa verrattuna pulloruokintaan?
Mulla on kokemusta vasta esikoisesta, mutta kommentoin silti. Ennen esikoisen syntymää luin monesta paikasta, kuinka vastasyntyneet nukkuvat 16-20 tuntia vuorokaudessa. No ei meillä, meillä oltiin hereillä sen verran. Esikoisen imetyskin kesti aina tunnin: puoli tuntia toisesta ja puoli tuntia toisesta rinnasta. No, jälkiviisaana tiedän tietenkin, että maitoa ei vaan tullut tarpeeksi. Jos tämä nyt odottamani vauva tulee olemaan samanlainen kuin esikoinen (joka vauvan syntyessä on vajaa 2-vuotias), voisin hyvin kuvitella, että joudun tätäkin ruokkimaan lopulta pullolla.

Live and let live.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
Miten olisi elämä? Mä en kyllä tajua tuollaasta, että äidin pitääs muka vain imettää ja mitään muuta ei saa olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Get a life:
Eiköhän se nyt ole jokaisen äidin oma asia, miten lapsiaan ruokkii. Mä en ymmärrä, miten joku jaksaa ottaa hikeä siitä, että toisen vauva saa tuttelia.... Onko se jotenkin sellainen asia, johon jokaisella on oikeus puuttua. Imettäkööt ne jotka tahtoo ja toisille sopii pulloruokinta paremmin.
Ja pullosta voi antaa äidinmaitoakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
tjaa, kyllä mie oon ehtinyt myös imettää. nyt kuudes lapsi jota edelleen imetän....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
tjaa, kyllä mie oon ehtinyt myös imettää. nyt kuudes lapsi jota edelleen imetän....
Nii. Kaikilla ne tilanteet on erilaisia,samoin vauvat :) Sulla sit lapsimäärän kasvaessa on ollut ihan hyvin apuvoimia kotihommiin ja lapset on viihdyttäneet toisiaan.
 
minna
Mitä helkuttia ketään kiinnostaa imettääkö vai ei. Jos joku haluaa imettää 2-vuotiaaks, ihan vapaasti mut miks ihmeessä ketää häirittee jos jonku vauva saa pulloa. Aivan yks lysti. Kyllä on pienet murheet itellä, kun tuollasiakin jaksaa päivitellä. Kasvattakaa te nyt vaan niitä omia lapsianne, voithan sä tehdä sossulle ilmotuksen jos sun mielestä tuossa on jotain huolestuttavaa.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
Hoitaa niitä muita lapsia? Kenties? Meillä iskä käy töissä päivällä joten yksin olen lasten kanssa. Vai jätänkö ne heitteille ja imetän vaan kaiket päivät kun niin kuuluu tehdä?
 
Adelade
Meillä oli esikoisen kans semmonen tilanne, että imetin öisin ensin 30-45min istualtaan (maaten ei onnistunu kun ei kummallakaan ollu oikeen homma hallussa...) ja sit vielä pullosta päälle eli parhaimmillaan (tai pahimmillaan...) istuttiin sängynreunalla 1,5tuntia ja se toistui 2-3kertaa joka yö.
Mielenkiintoista oli se...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Siis jos vauva on sellainen, että vaatii rintaa tosi tiheään tahtiin ja pitkiä imutteluhetkiä, niin kyllä se saattaa käydä jo ihan rankaksi sillä, että miettii sitten ja pähkäilee, että saako vauva tarpeeksi ruokaa, kun on jatkuvasti rinnalla ja pitkiä aikoja... ja hetken päästä sama toistuu.
Sitten ehkä helposti "varmuuden vuoksi" tarjotaan pullosta ensin lisämaitoa tai "välimaitoja", että omaa maitoa ehtisi taas kertyä vähän enemmän sinne rintaosastolle.
Näin on! Minun kuopukseni saattoi olla tissillä jopa 3 tuntia yhtä mittaa ja heti senkin jälkeen juoda pullosta huikeita määriä! :eek: Hankalaksi tilanteen teki se, että en voinut kovin montaa 3 tunnin imetysmaratonia pitää päivän mittaan, sillä myös 1,5 vuotias esikoinen tarvitsi huomiota ja vahtimista.
 
Kiireinen äiti myös
Minulla on viisi lasta. Vauva nyt 11kk ja edelleen imetän. Hyvin olen ehtinyt imettää ja hoitaa isompia,jopa esikoisen syöpähoitojen ajan. Miksi pitää maata ja imettää vauvaa???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kiireinen äiti myös:
Minulla on viisi lasta. Vauva nyt 11kk ja edelleen imetän. Hyvin olen ehtinyt imettää ja hoitaa isompia,jopa esikoisen syöpähoitojen ajan. Miksi pitää maata ja imettää vauvaa???
Synnärin imetysneuvojan kanssa pähkittiin ja osoittautui, että ainoa mun vauvalle hyvä imetysasento oli makuuasento (siis minä makuulla, vauva siinä vieressä). Mä olen pitkä, se ainakin vaikutti siihen, että aikamoinen tyynyttukihässäkkä olis pitänyt olla, etten olis joutunut koko ajan kannattelemaan tuntikausien tissimaratoneilla viihtynyttä vauvaa.
 
eräs äiti
kyllä mä ainakin ymmärrän ettei välttämättä ehdi imettää. mulla on kolme lasta (vanhin 3v.) ja monesti meinaa tuntua siltä, etten kerta kaikkiaan kerkeäisi imettää vauvaa kun isommat riehuu minkä kerkeävät. imettänyt olen silti, mutta joskus on tuntunut että pullosta olisi helpompi ja nopeampi syöttää vauva.
 
No mulla vauva 3,5kk ja maitoa tulee vaikka muille jakaa, poika imee kerrallaan n. 5-10 minuuttia 2-3h välein, siltikin olen hänet totuttanut myös pulloon, koska mulla on urheiluharrastus, jossa haluan käydä, jotta saan muutakin sisältöä elämääni.

Vauva saa pullosta mun omaa maitoa, jota on pakkasessa n. 12litraa, joten voin vaikka lähteä moneks päiväks festareille.. :saint:
 
yst.huom.
voi joskus olla tarpeen, jos esim. maitoa tulee runsaasti ja vaihtoehtona on että vauva kakoo ja saa rintaravareita. onnittelut kaikilla, joilla menee helposti, mutta mikä sujuu yhdeltä ei luonnistu toiselta.
 

Yhteistyössä