vauva nukkuu ulkona yöllä

  • Viestiketjun aloittaja kyttääjä vailla omaa elämää
  • Ensimmäinen viesti
Annika
No mutta jos ne nyt lakkaa pitämästä vauvaa ulkona, niin ei kai siitä sit saa soittaa. On se kyylä vähän kurjaa, että asia jää nyt ap:n tutkittavaksi.. Mutta hienoa työtä teet ;)
 
mur tollasille
pitäs niitten vanhempien koklata nukkuu itte läpi yö nollakelissä teltassa retkisängyssä ilman lämmitystä ja miettiä sit et mitä vaaraa siin vois olla. Ei se pelkkä ilman lämpötila vaan se kosteus joka tunkee läpitte vaatteista jossain välissä. Pienellä ei tuo lämmön säätely oo vielä kohdillaan. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja oisko:
tää porvoosta kotosin...
Pakko olla :kieh:
Ei mikään pakko.

Mä tunnen äidin, joka ei esikoistaan saanut iltaisin nukkumaan ja monen monta kertaa kärräsi muksuaan kahden jälkeen yöllä pitkin lähiön katuja jotta sai sen vaunuihin nukahtamaan.
Sit kun vauva viimein nukahti vaunuihin, ei äiti uskaltanut sitä sisälle viedä vaan jätti tuuletusparvekkeelle (siis siihen mikä on käytävässä, kaikkien yhteisessä käytössä ) jatkamaan unia. Siis kerrostalossa.

:/ Onneksi mitään ei koskaan sattunut.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja oisko:
tää porvoosta kotosin...
Pakko olla :kieh:
Ei mikään pakko.

Mä tunnen äidin, joka ei esikoistaan saanut iltaisin nukkumaan ja monen monta kertaa kärräsi muksuaan kahden jälkeen yöllä pitkin lähiön katuja jotta sai sen vaunuihin nukahtamaan.
Sit kun vauva viimein nukahti vaunuihin, ei äiti uskaltanut sitä sisälle viedä vaan jätti tuuletusparvekkeelle jatkamaan unia. Siis kerrostalossa.

:/ Onneksi mitään ei koskaan sattunut.
Mun äiti kertoi et isoveli ei nukkunut mihinkään muualle kuin autoon.
Sitte ku se nukahti, nää pisti ovet lukkoon ja lähti nukkuun hetkeksi.
Toinen partioi.
Mahto olla kauheaa:/
 
grrr
Alkuperäinen kirjoittaja mur tollasille:
pitäs niitten vanhempien koklata nukkuu itte läpi yö nollakelissä teltassa retkisängyssä ilman lämmitystä ja miettiä sit et mitä vaaraa siin vois olla. Ei se pelkkä ilman lämpötila vaan se kosteus joka tunkee läpitte vaatteista jossain välissä. Pienellä ei tuo lämmön säätely oo vielä kohdillaan. :/
Just näin! Voi, että ihmiset voi olla tyhmiä. Toivottavasti vanhemmat pysähtyivät miettimään asiaa ja tajuavat jotain elämästä.

 
Lässyn
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
hienoa,että keskustelitte ensiksi perheen kanssa.

mua sit voi ottaa päähän henkilöt, jotka on soittamassa heti kaiken virkavallan paikalle vaikka tilanne ei juuri silloin sitä tarvisi (kuten tässä voitiin odottaa hyvin miehen kotiinpaluuta) eikä ko. henkilöt edes tiedä kaikkia asian puolia. joskus asioille on hyvät perustelut ja joskus taas pieni neuvominen voi olla paikallaan.. tuo on mielestäni jotenkin nurinkurista yhteisöllisyyttä! parempi toki puuttua jotenkin, mutta miksi ei voisi tilanteen niin salliessa esim. jutella toisen henkilön kanssa asioista?
No niinpä. Tai miten ne kaikkien naapurit on niin pelottavia, että niille ei uskalleta suoraan sanoa?

Ei se ole ihan helppoa mennä sanomaan etenkään tällaisesta asiasta ihan face to face, kokeilepa itse. Hyvä se on täällä paheksua ja huudella, että itse olisin jo mennyt! On siinä aikamoinen kynnys lähteä puuttumaan toisten asioihin...
 
Onpa joo aika outoa toimintaa, luulen että äiti on vaan tosiaan niin väsynyt että ei jaksa, ja laittaa vauvan pihalle nukkumaan, mutta olisi vaikka mies valvonut vauvan kanssa muutaman yön jotta äiti taas jaksaa, itse ainakin jaksan pitkään jos saan yhden yön nukkua heräämättä.
Jos hänellä ei ole tukiverkkoa tai ketään keneltä kysyä neuvoja kuinka lapsen saisi sisälle nukkumaan kun nukkuis vaan ulkona..
En siis tietty hyväksy tuota, mutta ymmärrän syitä.

Tuosta allergia asiasta et meillä on atoopikko poika ja pahat allergiat ja lääkäri suositteli nukuttaa vaippasiltaan ja vaikka ikkunaa vähän auki, meidän makkari on kyllä niin viilee että ikkunaa ei tarvitse aukaista ja joskus inhottaa ku ajattelen et vauvalla on kylmä kun nukkuu niin viileässä mutta peiton jos hälle laitan niin potkii sen välittömästi pois, no ei siis liittynyt aiheeseen mutta mä oon niin hyvä tässä omille poluille lähtemisessä.. :whistle:
 
voi vattu
Kaikenmoisia sitä onkin :headwall:

Mulla vauva nukkuu tuossa selän takana, just imetin hänet, mutten itse saa unta enää :( Pitäsköhän mun painuu pihalle nukkumaan, jos nukuttas paremmin? Tekisköhän ukko tai naapurit ilmotuksen johonkin, jos menisin...?

Eihän tää oikeasta elämästä voi olla tää juttu :´(
 
hmm
Joo mutta ap sanoi, että hänen miehensä juttelee ensin ja sitten päättävät mitä tekevät. Silti täällä moni huusi, että soita jo, soita. Jos ja kun tilanne ei kerta juuri sillä hetkellä vaatinut toimenpiteitä, niin ap toimi minusta juuri oikein. Asia erikseen, jos homma jatkuu nyt! Sen verran täytyy olla ihmisillä rohkeutta, että asioista pitää voida keskustella (jos ei vastassa ole mikään psykopaatti). Mutta ehkä tämä heijastaa jotenkin nyky-yhteiskuntaa: ihmisten kanssa ei enää keskustella f2f vaan kaikki tapahtuu joko netin tai jonkun muun suojan kautta. Jos on rohkeutta soittaa virkavalta paikalle (ehkä jopa viedä turhaan tutkimatta ja hutkimalla heidän aikaansa ja mahdollisuutta työskennellä apua oikeasti tarvitsevien kanssa), niin pitäisi olla rohkeutta myös itse puuttua asiaan muulla tavalla.

Minusta on jotenkin pelottavaa, miten täällä ihmiset ovat aina (siis muissakin kuin tässä tapauksessa) soittamassa lastensuojeluun heti ensimmäisenä. Tulevana äitinä mietin, että osaanko sitä olla joka hemmetin mutkassa niin täydellinen lasteni kanssa, ettei minun täydy pelätä virkavaltaa ovelleni. Itse ainakin toivon, että naapuruston kokeneemmat mammat antavat minulle neuvojansa. Näinhän se on ennenkin yhteiskunta kasvattanut lapset - porukalla!

Toivottavasti vauvalla on kuitenkin kaikki nyt hyvin ja hän sai nukkua sisällä viime yön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Joo mutta ap sanoi, että hänen miehensä juttelee ensin ja sitten päättävät mitä tekevät. Silti täällä moni huusi, että soita jo, soita. Jos ja kun tilanne ei kerta juuri sillä hetkellä vaatinut toimenpiteitä, niin ap toimi minusta juuri oikein. Asia erikseen, jos homma jatkuu nyt! Sen verran täytyy olla ihmisillä rohkeutta, että asioista pitää voida keskustella (jos ei vastassa ole mikään psykopaatti). Mutta ehkä tämä heijastaa jotenkin nyky-yhteiskuntaa: ihmisten kanssa ei enää keskustella f2f vaan kaikki tapahtuu joko netin tai jonkun muun suojan kautta. Jos on rohkeutta soittaa virkavalta paikalle (ehkä jopa viedä turhaan tutkimatta ja hutkimalla heidän aikaansa ja mahdollisuutta työskennellä apua oikeasti tarvitsevien kanssa), niin pitäisi olla rohkeutta myös itse puuttua asiaan muulla tavalla.

Minusta on jotenkin pelottavaa, miten täällä ihmiset ovat aina (siis muissakin kuin tässä tapauksessa) soittamassa lastensuojeluun heti ensimmäisenä. Tulevana äitinä mietin, että osaanko sitä olla joka hemmetin mutkassa niin täydellinen lasteni kanssa, ettei minun täydy pelätä virkavaltaa ovelleni. Itse ainakin toivon, että naapuruston kokeneemmat mammat antavat minulle neuvojansa. Näinhän se on ennenkin yhteiskunta kasvattanut lapset - porukalla!

Toivottavasti vauvalla on kuitenkin kaikki nyt hyvin ja hän sai nukkua sisällä viime yön.
kyllähän se vähän outoa oli että ap oli jo pidemmän aikaa katsellut kun vauva nukkui yöt ulkona eikä ollut kumminkaan tehnyt asialle sen enempää.ap olisi ihan hyvin voinut jo silloin yöllä ottaa yhteyttä johonkin jos ei itse kerta uskaltanut mennä naapurin oven taakse.ehtihän vauva jo ulkona nukkumaan :/
mutta hienoa että asia on tältä erää hoidossa =)
kyllä se muuten rohkeutta vaatii myös soitto viranomaisille.se on täältä palstaltakin luettu moneen kertaan.
 
vieras
olen joskus nukuttanut vauvaa terassilla kesällä yön ja itse nukuin vaunujen vieressä keinussa....nukkui paljon paremmin kuin sisällä ja muut saivat nukkua rauhassa, mutta talvella ulkona yöllä, hui!!!!
 
ap
Olen harrastanut viime yönä kyttäämistä jälleen ja ilokseni totesin naapurin vaunut tyhjiksi. Eli ainakaan minun hereilläoloaikanani ei vauva ole tullut ulos nukkumaan.

Sen sijaan tänä aamuna tuli töihin lähtiessä vihainen naapurin äiti vastaan. Tervehdin häntä ihan niinkuin aina, mutta tuhautti vaan vastaukseksi. Ilmeisesti asiaan ei olisi saanut puuttua.

Jos tämän pahempaa ei tästä seuraa, niin hyvä. Minulle on oikeastaan ihan sama, mikä motiivi heidät saa pitämään lapsen sisällä nukkumassa, kunhan pitävät. Oli se sitten pelko naapureiden reaktiosta tai mikä muu tahansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen harrastanut viime yönä kyttäämistä jälleen ja ilokseni totesin naapurin vaunut tyhjiksi. Eli ainakaan minun hereilläoloaikanani ei vauva ole tullut ulos nukkumaan.

Sen sijaan tänä aamuna tuli töihin lähtiessä vihainen naapurin äiti vastaan. Tervehdin häntä ihan niinkuin aina, mutta tuhautti vaan vastaukseksi. Ilmeisesti asiaan ei olisi saanut puuttua.

Jos tämän pahempaa ei tästä seuraa, niin hyvä. Minulle on oikeastaan ihan sama, mikä motiivi heidät saa pitämään lapsen sisällä nukkumassa, kunhan pitävät. Oli se sitten pelko naapureiden reaktiosta tai mikä muu tahansa.
Oliskohan hän nyt joutunu valvomaan sitte yön....

Vaikka noinhan se käy. Tottuu se vauva siihenkin että nukutaan vaunuissa, no milläs toisen sitte opetat taas sisällä nukkumaan.
Moni esikoisen äiti tai isä painii moisten ongelmien kanssa ihan joka päivä.
Kun ei hoksata sitä,että kyllä vauvatkin tottuu nukkumaan tietyllä tavalla,tietyssä paikassa, tiettyyn aikaan ja kun homma muuttuu, niin eipä nuku enää...

Toivon mukaan äiti pitää vastakin lastaan sisällä ja vauvakin siitä sitten tottuis sisällä nukkumiseen....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen harrastanut viime yönä kyttäämistä jälleen ja ilokseni totesin naapurin vaunut tyhjiksi. Eli ainakaan minun hereilläoloaikanani ei vauva ole tullut ulos nukkumaan.

Sen sijaan tänä aamuna tuli töihin lähtiessä vihainen naapurin äiti vastaan. Tervehdin häntä ihan niinkuin aina, mutta tuhautti vaan vastaukseksi. Ilmeisesti asiaan ei olisi saanut puuttua.

Jos tämän pahempaa ei tästä seuraa, niin hyvä. Minulle on oikeastaan ihan sama, mikä motiivi heidät saa pitämään lapsen sisällä nukkumassa, kunhan pitävät. Oli se sitten pelko naapureiden reaktiosta tai mikä muu tahansa.
Ihanaa ap, tosi hyvä juttu, että miehes kävi juttelemassa!!!!!! Älä yhtään välitä siitä, että vauvan äiti vaikutti vihaiselta. Ehkä hän myöhemmin vasta tajuaa, millaiseen vaaraan on lapsensa saattanut.

Onhan se ihan eri juttu nukuttaa ulos päivällä päiväuniksi, muutamaksi tunniksi, kun itse on hereillä ja varmasti vähän väliä tulee kurkkineeksi vaunuja tai on niin, että vaunut pysyvät kokoajan näköyhteydessä, päivällä vauvalla on "VARTIJA", yöllä ei ole. Lisäksi päiväunien kesto on ihan toista luokkaa, kuin koko yö ulkona. Ja kun yöllä tämä äiti vielä NUKKUI, niin kukaan ei ole vartioimassa vauvaa (paitsi sä) :)
Puhumattakaan kosteudesta ja kylmyydestä, kun lämpötilakin voi laskea rajusti. Ja kissat, ketut, hiiret sun muut. Ja yölliset hämärämiehet, huumeidenkäyttäjät jne. Kuka tahansa olisi voinut viedä vaunut. Ja jos hälytin oli vaunuissa, sehän on KIELLETTYÄ, KOSKA HÄLYTIN PAKKASELLA VOI SYTTYÄ PALAMAAN.

Jos tästä vielä tulee puhetta ja he valittavat yöunien puutetta, niin sanokaa lisää näitä vaaratekijöitä (jos jotain nyt jäi sanomatta).

Ja miksei vauva voisi nukkua vaunuissa sisällä??? Ja ikkuna auki??? Ehdottakaa tätäkin. Äiti voisi viedä vauvan ulos vaunuissa illalla, mutta sit ku nukahtaa, niin hiljaa kärrää ne sisään, niin vauva luulee nukkuvansa ulkona. Sitten pitäisi olla joku makuupussi, jonka saisi auki vauvaa herättämättä, ettei tule sisällä liian kuuma.

Kiitos tuhannesti, että miehes meni juttelee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) Hienosti toimittu!

 
Sirkkis
Kiitos teille ap, että uskalsitte puuttua asiaan! Kun näinä parina yönä heräsin syöttämään omaa puolivuotiastani niin kyllä tuon vaavin tilanne tuli heti mieleen ja toivoin vain kovasti, ettei mitään satu.

Toivotaan, että vanhemmat tajuavat asian vakavuuden ja jos joskus vielä pääsette puheväleihin, niin voit ihan rauhassa selittää miksi puutuitte asiaan.
 

Yhteistyössä