Jostain luin... hmm... oisko peräti ollu Pertti Vilander(vai mikä se tää suomalainen koirakouluttaja on...)kirjassa, että kun perheeseen syntyy vauva niin laitokselta isä käydessään tuo pissa ja kakkavaippoja ja jättää niitä puolihuolimattomasti johonkin. Koirat kun tutkivat nenällään kaiken ja saavat nuista hajuista aivan hirvesästi informaatiota, ni pitäs sit vauvan kotiin tulon olla helpompi, kun koiralle se on ikään kuin jo tuttu. Tiijä sit toimiiko?
Mutta tosi paljonhan se on koirasta kiinni miten se ottaa uuden perheen jäsenen vastaan. Meillä itellä ei oo vielä lapsia ja äitillä on kettari. Eikä niitä lapsi kontakteja sil oo ollu. Se oli jotain kolmen vanha, kun mun serkku tuli lapsineen käymään(1v ja 2v). Sitä sit vähän jännitettiin, et mitenhän koirimus suhtautuu. Se oli aivan uskomaton! Ei koskenut lasten leluihin, tutteihin ja vahti niitä. Eli kun vanhempi santereista oli sen mielestä liian lähellä sohvanreunaa tarttu varovasti vaipasti kiinni ja veti kauemmas. Samaten leikki niin nätisti lasten kanssa, vetolelullakin veti vaan muodonvuoks, et taapero pysy pystys

Ainut mikä tuotti vaikeuksia oli se, että sen mielestä muksujen kasvot ois EHDOTTOMASTI ruuan jälkeen tarvinneet nuolemista. Sitä sit sille rautalangasta väännettiin... Samainen koira sit koulutti toisen serkun eskari ikästä poikaa, kun tää poika härnäs koiraa kun se yritti nukkua. Toki tätä poikaa oli kielletty, mutta ei menny jakeluun. Koira oli hetken katsellut touhua, vaihtanut muutamaan kertaan paikkaa ja kun ei mukula ymmärtäny, ni näykkäs. Ihan silleen et ei jälkeä jäänny, mutta että kumminkin tuntu. Poika ei sen jälkeen koiraa häitinny, kun se nukku, mut muuten olivat aivan erottamattomat, kun mökillä olivat yhtä aikaa. Eli koira vaan huomautti, et kiitti nyt riitti! Tässä huomas sen, et se noilta taaperoilta sieti enemän, jollain tasolla ymmärti et ne on pieniä. Mutta tältä isommalta santerilta ei sit niin paljon sietänytkään, mutta silti ei käynnyt kiinni kunnolla vaan näppäs, ihan niin ku emo koira kouluttaa pentujaan.
Itellä myös kettari (2v)ja meillä kävi semmonen puolvuotias vauva yökyläs vanhempineen. Ennen ku kukaan kerkes tehä mitään ni tää vauva oli napannu koiraa turpakarvoista kiinni. Olin hetken aivan lamaantunut, et mitähän koira tekee. Koira katto mua ihan sen näkösenä, et viititkö auttaa, kun tuo pieni roikkuu mun partakarvoissa? Yöllä kun tää vauva itki niin meijän koira tuli mua herättää ihan sen olosena, et mee nyt kattoo mikä on hätänä!!! Samaan aikaan niitä ei tosin voinu pitää lattialla irti, kun tuo meijän koira on niin vauhikas ni ois voinu vahingossa sit hypätä päälle tms...Mut aivan uskomattoman hyvin meni ja nyt tuo on aina ihan hulluna, kun näkee pieniä ihmisiä, ne on vissiin niin vastustamattomia