Vauva ja äiti kotona, isompi hoidossa, mitä mieltä olet?

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti
Mimmi
Ihmetyttää kun tuntuu, että nykyisin on ihan yleistä laittaa isompi (esim 2-3-vuotias) päiväkotiin kun perheeseen syntyy vauva. Miksi?
Meilläpäin päivähoitopaikat ovat tosi tiukassa ja harmittaa kun olen hoitanut lapsia 5 vuotta kotona, niin saadaan päiväkotipaikka toiselta alueelta siksi kun on niin täyttä. Sitten nämä äidit , jotka ovat kotona, kiikuttavat lapsiaan iloisesti viereiseen päiväkotiin.
 
pk
Mun ryhmässäni oleva 3½ vuotias lapsi kyselee kokoajajn, että "miks Anni saa olla äidin kans kotona, mutta mä en?" ja "joko mä saan ENSviikolla lomailla äidin,isin ja Annin kanssa?"
On ollut hoidossa koko ajan, vaikka "Anni" täyttää jo pian 2 vuotta. Lomailee vajaat 4 viikkoa kesällä.
Surullista.
 
juu
kyllä mun mielestä voi laittaa. itehhän nuo sen lie maksavat.ja jos äidillä on esim masennusta eikä jaksa hoitaa molempia niin eikö parempi paikkaa sillon isommalle ole päiväkoti. voisin itekki laittaa jos ois tarvis
 
joku
Kyllä mä ainakin hyvin voisin laittaa. Ei tarttis olla ku edes 2-3krt viikossa päiväkodissa. Mä saisin touhottaa rauhassa vauvan kanssa ja isompi sai kunnolla tekemistä päiväksi ja omanikäistään seuraa. Itseni tuntien en siinä vauvaa hoitaessa aina jaksais mitään ihmeellistä kehittää/lähteä ulos 2krt päivässä!
 
vieras
Tiiän yhen semmosen, mutta sepä opiskeleekin, vaikka on äitiyslomalla ja vauvan kanssa kotona. Varmaan joku ei tykkää, mutta taaperon kanssa ei päivisin varmaan mitään saisi tehtyä, vauvan kanssa vielä pystyy.
 
Arvostellaanpa taas toisten valintoja..
Meillä esikoinen jatkaa osa-aikahoidossa ettemme menettäisi kunnan parasta hoitopaikkaa. Hoitopaikan vaihtuessa todella herkkä tyttö kärsisi suunnattomasti. Ja kotona kun ei ole varaa olla vuosia, on hoitoon meno edessä kumminkin.

Meillä on myös kotona se tilanne, että vauva on pikkukeskonen, sairas ja veljensä kuoli. Joten perheissä voi olla semmoisia syitä että joskus isomman lapsen on kivempi päästä pois kotoa leikkimään kavereiden kanssa.

Siksipä en lähtisi arvostelemaan kenenkään perhetilannetta, kun et koskaan voi tietää mitä on valintojen takana.
 
pk
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan ok, riippuu tapauksesta.
Ihan pientä (1-2v) en laittaisi, mutta meidän 5v jatkoi pk:ssa, kun vauva syntyi.
Mitä ohjeistat hoitajat sanomaan viisivuotiaallesi, kun hän huomasi että äiti onkin pikkusisaruken kanssa kotosalla? Tai kerrottiinko teille tällaisista kyselyistä yleensäkään pk:sta?
 
kato kun se vauva ei osaa sanoa että haluaa pihalle poijes neljän seinän sisältä... sille kun riittää pakolliset pyrähdykset kun omille asioille/kauppaan pitää pakosta mennä .... ja tiettyhän lapsella siel sisällä olis yksinäistä kun ei olisi seuraa ja vaan kun vanhempi ajattelee sitä omaa napaansa... näin menee useimmissa tapauksissa... ja jokaisen suusta tulee yleensä puolustuksena että on hoidossa siksi että saa olla muitten kavereiden kanssa tai et kun ennenkin oli niin miksi ei saisi siel jatkaa jne..... meitä on moneen junaan..... mullekkin mienas käydä ohrasesti kun ma alkaa työt ja tänään selvis vasta hoitopaikka.....
 
Kikka
Musta on kanssa huvittavaa, kun nämä äidit usein perustelevatpk:n laittamista sillä, että laspsi oppii sosiaaliseksi. Alle 3 v ei tarvitse olla sosiaalinen, harjoittelee vielä ihan muita asioita.
Mun mielestä lähestulkoon aina oikea syy on se, että nämä äidit haluavat itse päästä helpommalla ja saada "omaa aikaa".
 
ehkäpä juuri siksi niitä pidetään siellä päiväkodissa, että ei menettäis sitä paikkaa jollekin toiselle... vaik en kyl ite oo laittanu vanhempaa päiväkotiin kun vauva synty, mut syksyllä molemmat hoitoon. ja toiselle puolelle kaupunkia...
 
juu
Mulla ei ole tarkoitus pitää poikaa missään nimessä tarhassa joka päivä. Ollaan puhuttu ainoastaan siitä, jos poika jatkaisi niin että olisi kerran viikossa 5h tarhassa. (meillä siis yksityinen pienitarha). Ja tämä ei olisi hoidollisista syistä, etten siis jaksaisi hoitaa.
 
pk
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kyllä mun mielestä voi laittaa. itehhän nuo sen lie maksavat.ja jos äidillä on esim masennusta eikä jaksa hoitaa molempia niin eikö parempi paikkaa sillon isommalle ole päiväkoti. voisin itekki laittaa jos ois tarvis
Silloin lapsi onkin ns. sosiaalisin perustein hoidossa.Siis jos äidillä esim. masennusta. Muuten tuo on silkkaa itsekkyyttä ja laiskuutta.
 
No mä en tuossa tilanteessa laittaisi mutta mä olenkin mä.. Sitten ehkä ymmärrän, jos vanhempi, sanotaan noin 5-vuotias lapsi on ennestään ollut päiväkodissa, ettei sitten sieltä kokonaan pois oteta jos lapsi haluaa käydä. Mutta on musta pikkasen erikoista jos joku lapsi on hoidossa kahdeksan-kymmenenkin tuntia päivittäin kun äiti on vauvan kanssa kotona.
 
En ymmärrä ellei äidillä ole masennusta tms. Oma poika jää äitiysloman alkaessa päiväkodista pois ja olen monelta äidiltä kuullut ihmettelyjä ja kehotuksia pitää päiväkotipaikka, että saan itsellenikin vähän omaa aikaa :/
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mulla ei ole tarkoitus pitää poikaa missään nimessä tarhassa joka päivä. Ollaan puhuttu ainoastaan siitä, jos poika jatkaisi niin että olisi kerran viikossa 5h tarhassa. (meillä siis yksityinen pienitarha). Ja tämä ei olisi hoidollisista syistä, etten siis jaksaisi hoitaa.
Ja poika siis silloin yli kolme vuotias.
 
Tästä on paljon puhuttu.

Mun mielestä lähtökohtana on se, että alle 3v lapselle paras paikka on koti, VIRIKEhoitoa ei sen ikäinen tarvitse. Eri sit jos vanhemmat menee töihin, mutta siitä ei tässä ollut kyse. Joten en ymmärrä, jos tuollainen vajaa 3v lapsi menee hoitoon, ja vauva on kotona äidin kanssa. Sen sijaan ymmärrän hyvinkin, että hiukan isompi lapsi, esim 4-6v saattaa tarvitakin sitä omanikäsitään seuraa, ja erilailla sitä puuhaa, ja virikehoito voi olla ihan paikallaan. Mutta silloinkaan en ymmärrä sitä, että hoitopäivät on klo 8-17 viitenä päivänä viikossa, vaan 2 tai 3 päivää viikossa, esim klo 9-15.

Ja mitä tulee tuohon hoitopaikkojen riittämättömyyteen, se ei ole virikelasten vanhempien syy, vaan päättäjien, ettei paikkoja ole tarpeeksi tarjolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan ok, riippuu tapauksesta.
Ihan pientä (1-2v) en laittaisi, mutta meidän 5v jatkoi pk:ssa, kun vauva syntyi.
Mitä ohjeistat hoitajat sanomaan viisivuotiaallesi, kun hän huomasi että äiti onkin pikkusisaruken kanssa kotosalla? Tai kerrottiinko teille tällaisista kyselyistä yleensäkään pk:sta?
Ei kerrottu, että olisi kysellyt. Innoissan poika päiväkotiin meni, kun siellä oli kaverit!!
Kotona olis ollut vaan äidin ja vauvan kanssa...
Nyt tuo samainen poika ollut vuoden kotona (nyt 6v) ja voi mitä rutkutusta ja kitinää ja marinaa, jos ei ole niitä kavereita....
 
omena
Kyllä meidän syksyllä 2 vuotta täyttävä luultavasti menee hoitoon, vaikka mä olen vauvan kanssa kotona. Meidän esikoinen on oikeesti niin sosiaalinen, ettei sille päivähoitoon meno ole mikään ongelma. Nauttii muiden lasten seurasta!! Mulla ei ole rahkeita viihdyttää häntä riittävisti.

Onneks jokainen saa olla mitä mieltä on. :)
 
omena
Alkuperäinen kirjoittaja omena:
Kyllä meidän syksyllä 2 vuotta täyttävä luultavasti menee hoitoon, vaikka mä olen vauvan kanssa kotona. Meidän esikoinen on oikeesti niin sosiaalinen, ettei sille päivähoitoon meno ole mikään ongelma. Nauttii muiden lasten seurasta!! Mulla ei ole rahkeita viihdyttää häntä riittävisti.

Onneks jokainen saa olla mitä mieltä on. :)
Juu, ei siis täysipäiväisesti vaan 2-3krt/vk.

 

Yhteistyössä