"Vauva haaveissa vuodelle 2013 - 2014" - pinosta plussanneet

Minäkin tänne puolelle pääsin :) Tasan viikko sitten selkeällä plussalla :heart:
Viikossa tapahtunu kyllä jo niin paljon etten olis osannu ajatellakaan -Kuukautisten mukaan 6+5 ja tänään käyty varhaisultrassa jonka mukaan 6+2. Syke näkyi ja kuului, kaikki näytti tällähetkellä olevan todella hyvin.
Onnellinen :heart:
 
Miks ihmeessä muuten se laskettu aika lasketaan viimeisistä kuukautisista? Siis kun varmaan aika moni tietää ovulaationsa ajankohdan :confused: Eihän se vauva ole millään tavalla aluillaan vielä kuukautisten aikaan.. Jännä tämä maailma..

Mulla on särkeny tänään alamaha hirveesti, ja jopa mietin, että mikä on normaali alavatsasärky? Siis ne pahimmat aallot menee jo pahimmista menkkakivuista.. Mietin vaan, että onks kaikki kunnossa :ashamed: Ja mahtaako toi "elohiiri" olla tässä vaiheessa normaalia? Ku sitä on ollu ny jo useita päiviä..
 
Hankala sanoa mikä on normaalia alavatsasärkyä kenenkin kohdalla. Mulla oli ihan kunnon menkkajuilintaa kans monta päivää 4-5 rv:lla, mutta nou paniikki jos ei ala tulla veristä vuotoa!
Ja sit alkoi ne repäisykivut... Aargh. Ne on inhoja. Kamala megakramppirepäisy alavatsalihaksiin ja nivusjänteisiin, koskee hetken kuin p...kele, kirpoaa kyyneleet silmiin. Ja muistaa nimittäin ettei nousta enää nopeasti istuiltaan... onneks vähentyneet, mutta kyllä niitä vaan vieläki tulee jos tekee äkkiliikkeitä...

Mitäs muuta tulee mieleen... joo etova olo ja pahoinvointi alkoi rv 6+ ei nyt järkkyä oksentamista mulla, mutta ei ollu aina ykä kaukana. Siinä rytäkässä jäi tupakka pois kuvioista, kun se aiheutti ihan kamalan olon. Sit en tiiä seuraavat neljä viikkoo mikä kaikki niistä tärinöistä ja yökötyksistä ja hiotuksista oli raskautta ja mikä vieroitusoireita.

Rv9+ alkoi väsymys... ihan kaikki väsytti mitään ei jaksanu. Työpäivät oli ikuisuuden pitkiä ja heti töistä päästyä nukkumaan. Sit heräs joskus illalla syömään ja suihkuun ja takas nukkumaan. Ja aamulla oli kun ei ois nukkunu silmäystäkään kun kello soi.
Rv11+ pissattaa pissattaa pissattaa... tunnin välein pissalle, mistä hitosta sitä riittää.... Tissit megakipeet
rv 13+ väsymys ja pahaolo hävis johonkii... tissit kasvaneet kaks kuppikokoo ja masu alkaa näkyä...
rv 16+ ekat raskausarvet tisseissä. Masu alkaa rajoittaa tiettyjä liikkeitä ja siinä on kipeä kohta navan tienoilla ihon alla, kuin mustelma. Tuntuu inhottavalle kestää viikon.
rv 20+ masu alkaa häiritä liikkumista ja lisääntynyt paino sekä pudonnut hemppa puuskututtaa.. olo on kuin rapakuntoisella. Närästys vaivaa, mutta ei enää pissata öisin. Vauvan liikkeet on tosi selkeitä ja potkut vahvoja. Se sama kipeä kohta masunahkaan ilmestynyt taas, nyt vaan navan yläpuolelle...
rv25+ muksu ei anna nukkua yölläkään vaan herää temmeltämään. Kovaa potkusarjaa kipeään venyneeseen mahanahkaan.
rv28+ liitoskivut alkaa, nivuset ja häpyluu tulessa. Kävely alkaa olla vaappuvaa ja isompia pompahduksia ei kärsi tehdä kuin vauvan pää jysähtää joka askeleella kipeään häpyluuhun litistäen virtsarakkoa.
Ekat harkkasupparit pongattu. Tulee tunne kuin joku täyttäisi yhtäkkiä rakon täpötäyteen, niin että se meinaa ratketa liitoksistaan. Masu kovettuu palloksi ja tuntuu kuin pissalle ois päästävä heti. Yhtäkkiä tunne häviää. Tissit painaa tonnin ja hartiat ja lavat jumissa. Isännän hierontapalvelua tarvitaan päivittäin.
rv30+ elo jatkuu samaa rataa edelleen, masu päiväpäivältä isompi samoin mamma. Liikkuminen hankalaa, sängyssä asennon vaihtaminen tukalaa äheltämistä saati jos ylös pitää nousta. Illalla närästää nukkumaan käydessä jos on syönyt liikaa. Yölliset vessassa ravaamiset on alkaneet taas.



Oho, tulipas siihen stooria tähän astisista oireita ja vaivoista joita odottettavissa kun odottaa. Näin ainaki mun kohdalla tähän asti. Mutta mahdottoman ihanaahan tämä raskaus on vaikka tuo lista ei varmaan kauhean mukavalta sinällään kuullosta. Mutta kaikki on sen arvoista kun tietää mikä on palkintona. Ja kovin homma on vielä edessäpäin :D

Vissyliini 30+4
 
  • Tykkää
Reactions: BDU ja Helena2013
BDU
Amiraali, mulla on ollu plussauksesta asti niitä menkkakipuja vaihtelevasti. Välillä on päiviä ettei oo ja välillä on alamaha tosi kipee. Siis mulla ainaki ihan menkkakipuihin verrattavissa mut oon selvinny kumminki ilman lääkkeitä tähän asti :) Kohtu se vaan kasvaa siellä minun käsittääkseni. Enkä oo jaksanu huolestua ku ei oo tullu verta ja tälle löytyi kuitenkin syy kun lueskelin noita raskausviikkoja täältä.

Toi oli hauska Vissyliini :D Ehkä vähän negatiivissävytteinen ku äkkiä lukee mut toisaalta eihän sitä voi olettaakaan et raskaus + synnytys olisi sellanen 9kk lomamatka ;) Noita oloja odotellessa! Ja varsinki sen jälkeistä elämää.. :heart:

Tiedättekö muuten oman paikkakuntanne käytäntöjä ultrauksien suhteen että montako ultraa saatte raskauden aikana? Ekassa neuvolassa ei vissiin yleensä ultrata? Mä en enää jaksais odottaa millään! Neuvola ois perjantaina ja sit alkaa joulun pyhät ja mä vaan mietin et millon mä nään pikkusen :)

BDU ja ötökkä 9+4
 
Viimeksi muokattu:
BDU: meillä ultrataan kunnan puolesta kaks kertaa, tänään just kyselin kun neuvolaan soittelin. Sitten ihana neuvolan täti sanoi, että sielläkin on ultravehkeet, lääkäri voi ultrata tarvittaessa. Toivotaan, että ainakin kerran siis vilauttais ;)

Amiraali: nuo mahakivut on erilaisia; mulla on tuo tunne kans koko ajan, eriasteisina jomotuksina, välillä tuikkaisuina ja milloin mitäkin. Myös menkkakipuilu on tullut jo tutuksi. Usko omaan olotilaan, se on mun vinkki. Jos on tunne, että jokin on huonosti, ole yhteydessä tarvittaessa neuvolaan / tk:een. Mä ainakin uskon itse siihen, oman kroppani kun tunnen parhaiten. Esikoltakin oli sama homma ja kun maha koveni jo liian aikaisin, tiesin että ne on suppareita ja olin oikeassa.

Vissyliini: mä niin muistan nuo harjoitussupparit. Ne on aika hassuja tunteita. Ja hauska tuo sun kirjoitus sinällään, sait sen kuulostamaan niin kamalalta, tuskaiselta (oireilun siis), mutta onhan se ihanaa aikaa, kaikkine kivistyksineen :heart:

Mä tein tänään digin ja nyt on uskottava, että paksuna tässä ollaan (tai olenhan mä uskonu jo aiemminkin, tiedän omasta olotilastani), mutta mies ei oikein. Hauskaa oli, kun mies katsoi testiä ja sen jälkeen tuumasi: mitä me nyt tehdään..? :LOL: No, me ollaan raskaana, meille on tulossa vauva. Että orientoiduppas siihen, oi teinikysymyksiä esittävä isä :) Sitten tajus kyllä itsekin, että olipa tyhmä kysymys, kun vähän kuittailin aiheesta :D Tässä vielä kuva, mä oon tästä niin iloinen (vaikka aamulla jännitti, ettei se näytä mitään ku pc- liuskat antaneet hailuraa viivaa vaan)


Mites teillä muuten työ- tai opiskelukuviot tms.? En jaksanu selata sivutolkulla taaksepäin, joten en tiiä mitä ootte keskustelleet :) Mähän teen määräaikaisuutta, tosin on vakipaikkakin samassa firmassa, eri yksikössä. Määräaikaisuus loppuu touko- kesäkuun vaihteessa, sitten pitäis siirtyä taas omaan duuniin.. noh, nyt mun nyk. kolega / oma esimies toisessa yksikössä arpoo, mistä se sais mulle tuuraajaa kesäkuun alkuun asti. Tuskailee, kun on niin yksin. Noh, mieli tekis sanoa, että hommaa äkkiä se vuoropäällikkö, en mä tuu toukokuussa takas vaikka määräaikaisuus loppuiski (se vakinaistetaan oletettavasti jos vakkari ei palaa enää työhönsä), tuun vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Mutta, kun en voi. Inhottava tilanne.

Nyt, imuria käteen ja reippailemaan. Arvatkaas mitä? Mulla alkaa muuten kesäloma :popcorn: Saa ihan rauhassa voida pahoin, kivistellä ja kolotella sekä kasvatella masuaan aina ens vuoden puolelle. Tykkään! Ihana kun ei heti tartte murehtia, milloin kertoa työporukalle.. saa hetken armonaikaa.
 
Eipä tämä mahan juiliminen ole ollut vielä niin kamalaa, että olis tarvinnu särkylääkettä ottaa.. Olen sitä lajia, että kuukautiskivut vievät pahimmillaan työkyvyn ja jään sairaslomalle, joten aika paljoon olen tottunut. Tänään ei ole särkyä ollut, vaan elohiiren nykinää.

työt mulla on vakkarina, olen sairaalassa töissä. Eli ihan peruskaavan mukaan jäädään äitiys- ja vanhempainvapaalle, ja sit joskus palaillaan töihin takaisin. Meillä on tällä hetkellä 3 hoitajaa äitiyslomalla ja yks hoitovapaalla, joten en tiedä miten hyvällä meijän osastonhoitaja mua katsoo, kun sille kerron :rolleyes: olen osaston polivastaava, joten saavat passittaa jonkun mun tilalle sitten sinne polipäiviä pitämään.

Mullakin digitesti tuolla kaapissa polttelemassa. Ajattelin tehdä jouluaattona :heart:

Ultraus täällä vissiin ihan se minimikaavan mukaan, eli onks se eka sit vk 12 vasta. Ja senkin joutuu otattamaan eri paikkakunnalla. Miestä olen liehitelly innostumaan varhaisultrasta, saas nähdä suostuuko :D
 
Ultrat: Meidän neuvolan käytäntöön kuului alkuraskausultra tokalla neulvola käynnillä. (ollaan niin onnellisessa asemassa että meiltä löytyy ultrauslaitteet vaikkakin vanhat, mutta sen verran ajaavat asiaansa) Joka pyritään tekemään noin 8 viikolla. Lääkäri teki sen ja tarkasti että sitä varmasti ollaan raskaana ja että alkio on oikeassa paikassa. Sitte olikin seuraava niskaturvokeultra joka tehtiin äippäpolilla. Rv12+ ja seuraava rakenneultra rv 20+ jälleen äippäpolilla. Siite lääkärineuvola ja ultra 26+ ja viimeinen ultra lääkärineuvola kokoarvio ym rv36+.

Työkuviot
Olin töissä rautakaupassa myyntisihteerinä/kassapalvelussa. Työsuhde loppuu vuoden loppuun joten pidän tällä hetkellä lomiani pois. Ja äippäloma alkaa 2.1. Sitten jään täysaikaiseksi kotiäidiksi ja maatilan emännäksi.
 
BDU
Mulla on vakipaikka töissä ja luulen ettei pomo erityisemmin ilahdu tästä uutisesta mut eipä voi mitään :D Ei se nyt hernettä nenään vedä mut kyl se mieluusti pitäis mut töissä ku aika kiireseltä ens vuosikin vaikuttaa. Mä jo odotan et sais jäädä äippälomalle.. Huoh, jotenki on tän syksyn ja talven aikana motivaatio laskenu työn suhteen ja se on alkanu maistuun vähän puulta :| Mut toisaalta oon onnellinen et mulla ylipäätään on työpaikka et jospa se sit pitkän loman aikana kadonnu motivaatioki löytyis :)
 
Töistä: meillä tänään just yks mun kollega kirjoitteli, että joutuu jäämään töistä pois, kun supistelee niin paljon jo rv 20+3. Meidän esimies oli oikein patistanut kollegaa sairaslomalle, ettei satu vahinkoja. Toivotaan, että mua ei elävältä haudata kun kuulevat raskaudestani. Tilanne on muutenkin tosi vaikea, kun mun vakipaikassa ei oo sijaista mulle ja tän määräaikaisuuden jälkeen en tiedä palaako vakkari omaan duuniinsa, joten voi olla että esimieheni ei ilosta hypi, kun täällä ei väkeä ole muutenkaan pyörittämään ravintoloitamme. Kuten BDU:lla, myös mulla on ollut motivaatio laskussa - tästä syystä myös oikeastaan ajattelin alunperin, että nyt olisi hyvä aika mammalomailla.. ;) Toki, motivaatiota laskee lisääntyvä työmäärä, joka ei kuitenkaan palkassa näy, ikävä kyllä!

Olot on mitä on, vaihtelevasti. Levottomat jalat iski, kun en oo useampaan päivään ollu töissä, särkylääkettä pitänyt ottaa mutta aika heikoin tuloksin ovat auttaneet. Ulkona on niin kylmä, ettei kykene edes kunnolla lenkille :| Aamulla särki mahaa tasaisesti ja melko kovaakin pidemmän aikaa, puolessa tunnissa meni ohi. Mutta oli kipeä. Nyt on huono olo, mutta nälkä nostaa päätään, se lienee suurin syy..
 
BDU
Juu mä kans ajattelin että pidempi loma saattais saada työnki taas maistumaan!

Mulla on nykyään töissä mahottomasti välipaloja mukana ku tulee kyllä aika heikko olo jos on yli 3h syömättä.. Vaikkakin pahoinvoinnit on selvästi vähentyneet onneksi :) Eilen iski pitkästä aikaa kunnon ällötys mutta meni yöunilla ohi. Nyt kun puhuit bambini niin huomasin että mulla ei oo ollu menkkajomotusta nyt varmaan pariin-kolmeen päivään ollenkaan! Kohtahan tässä pitäis alkaa se energinen ja ihana toinen kolmannes et jospa nää inhut oireet vähän sitte vähenis ;)

Huomenna neuvolaan!

BDU ja ötökkä 9+6
 
mulla viikot nyt 10+2, testasin vasta viikolla 9+5, ei oo ollu mitaa oireita ennen tuota ja tuolloinkin vain hilliton palelu ja pienia nippailua alavatsal, niin no menkkoja ei oo kuulunut lokakuun jalkeen, mut mul menkat niin epasaannolliset et niiden poisjaaminen ei valttamatta tarkota mitaa, mut voi tata onnen maaraa, 10vuotta yritysta takana :)
 
:wave: Mites joulunvietto sujui?
Meillä aattona ensin oltiin omien vanhempien luona, jossa tuputettiin alkoholia ruokajuomaksi miltei väkipakolla. Tuntui, että nousee pian tappelu, kun en ottanut, ja ne yritti ja yritti (ja itte piti keksiä tekosyitä, koska en vielä halua kertoa raskaudesta kenellekään). Joulupäivänä miehen veli sitten löysi antamani tutin (miehelle siis joululahjaksi vitsimielessä), ja eikös tuo anoppilan sukukokous joulupäivänä sitten mennyt lopuksi siihen, että miehen veli laukoi kovaan ääneen "mahtaako **** olla raskaana, ku oli tutin antanu lahjaks". Koeta siinä sit olla naama peruslukemilla, varsinkin ku mies kuittas asian sanoilla "ei mun tietääkseni ainakaan" :LOL: No joo, eipä. Ihan hiukan vaan. Ihmiset osaa olla joskus ärsyttäviä :headwall: Mutta salaisuus on tallessa edelleen.

Tänään oltu vain kotosalla, luettu kirjaa ja syöty suklaata. Huomenna tarkoitus aloittaa salaattilinja, jottei neuvolan ekassa punnituksessa tule ihan järkkyjä lukemia tämän mässäilyn takia. Ja en aio siis mitään vesipaastoa pitää, syön yleensäkin paljon salaatteja ja hedelmiä yms. terveellistä, nyt tämä joulun ajan ruokavaliomuutos saanut mahan potkupallon kokoiseksi ja kiloja pari lisää :mad: Muuten siis vointi ihan normaali, rinnat kovin kipeät, mutta pahoinvointia ei ole ollut tms. oiretta.

Amiraali 6+0 (?) :rolleyes:
 
BDU
Voi ei Amiraali, kuulostaa kyl hullulta - siis voin kuvitella kuinka vaikee oli olla naama peruslukemilla :D Hyvä et salaisuus säilyi niin saat kertoa kun itse haluat :)

Meillä joulu meni ihan peruskaavan mukaan, molempien sukua tavattiin ja syötiin, syötiin, syötiin.. Hyi että, mulle tuli ihan paha olo siitä syömisestä! Opinpahan ettei kannata syödä tässä tilassa mahaa ihan täyteen.. Kerrottiin aattona myös nää vauvauutiset ja kaikki kuulosti olevan innoissaan uudesta tulokkaasta :)

Olot edelleen vaihtelee kovasti, välillä on päänsärky-väsy-pahoinvointipäiviä ja välillä ei mitään :)

BDU ja ötökkä 10+5
 
Onnittelut Pintsulle :) !

Amiraalilla ollu mahtavan kuuloset joulupyhät :LOL:

Tänne ei kuulu mitään ihmeempiä.. välillä sitä miettii onkohan tuolla edes mitään kun oireet näin vähäiset. Onneks tuohon saa varmuuden ensiviikolla.
Tietää uskaltaako tästä nauttia vai onko tää vaan ollut turhaa toivetta :)

Jouluna söin about kaikkea mutta kohtuudella. Myös vähän graavia lohta ja join jopa puoli lasia punaviiniä.
 
Minäkin ilmannun tälle puolelle :heart: Ainuat oireet on järkyttävän kipeet rinnat ja paha olo.

Oon tehnyt epäluuloissani 3 eri merkkistä testiä ja kaikissa selvä plussa :LOL:

Töissä joutuu varmaan piakkoin kertoo esimiehelle, että saa siirron muihin töihin kun kohta alkaa se kausi kun pitäisi käsitellä sikiölle vaarallisia aineita vai pistäävätkö samantien pois töistä.
 
Vauva haaveet todeksi 2013-2014
(Vauva haaveissa vuodelle 2013-2014 pinosta plussanneet)



21.2.2013
Vissyliini 31v / Ensimmäinen / KYS **poikalupaus**

28.2.2013
lenkkari 27v / Ensimmäinen / MKS **tyttölupaus**

5.5.2013
Mi&Ma 26v / Ensimmäinen / TAYS / Tyttöolo, **tyttölupaus**

9.5.2013
panzkus 27v / Ensimmäinen / LKS / Poikaolo, **tyttölupaus**

27.5.2013
Emily90 22v / Toinen / VKS / Poikaolo

19.7.2013
Gilraen84 / Ensimmäinen / Tyttöolo

20.7.2013
BDU 25v / Ensimmäinen / OYS

1.8.2013
Epa_88 24v / Toinen / TYKS

5.8.2013
jeennaa

7.8.2013
Ainolinnea 23v / TYKS / Tyttöolo

8.8.2013
Pamsku 22v / Ensimmäinen / EKKS

14.8.2013
Ambrosia 27v / Ensimmäinen / HYS

24.8.2013
Bambini / Toinen / OYS

7.9.2012
Sunshine84 / Ensimmäinen / OAS



Laskettu aika ei tiedossa / ilmoitettu:
Pintsu
Amiraali
Kamomillatee
hintriikka



Tulossa:


31.1 N jeennaa
2.1 VU Ambrosia
2.1 N Ainolinnea
3.1 N Gilraen84
4.1 N panzkus
10.1 N Ambrosia
15.1 VU jeennaa
18.1 NP Pamsku
29.1 NL Pamsku

Lyhenteet:
VU = Varhaisultra, NP = Niskapoimu-ultra, RU = Rakenneultra, N = Neuvola, NL (Neuvolalääkäri)





Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pintsu
Tuossa lista, jos saadaan tällä houkutettua tänne enemmän porukkaa :D

Itse nimittäin tykkään näistä ryhmissä missä on odottajia eri ajoilta, eikä vaan oman kuukauden odottajat.. saa niin paljon enemmän tietoa jos on joku jo askeleen pari itseään edellä :)

Pahoitteluni jos tuossa on jonkun kohdalla väärät tiedot tai jotain on suru kohdannut.
Kävin vaan stalkkaamassa teidän viimeisimmät viestit ja poimin pinoista noita LA ym tietoja.

Omasta elokuun pinosta sain myös muiden elokuulaisten "tulossa" -osiota täytettyä, mutta laittakaa muutkin tiedossa olevat päivät niin saadaan kaikki käkyiltävää :heart:
 

Yhteistyössä