"Vauva haaveissa vuodelle 2013 - 2014" - pinosta plussanneet

Onpas täällä hiljaista :)

Onko porukalla niin huonoja oloja vai eikö vain ole mitään asiaa?

Mulla on onneksi oksentelu loppunut (koputtaa puuta), vaikka huonoa oloa onkin ja uudeksi oireeksi tullut nyt koko päivän kestävä päänsärky...Ei kiva :/

Epa ja Bingo 10+3

Pahoinvointia löytyy täällä joka muodossa. Yrjö lentäny 3 viikkoa aamusta iltaan, mut nyt tuntuu et iltaa myöden vois olla rauhottumassa? (koputtaa puuta)

ikä 22, synnäri KHKS, eka napero, NP 21.1

ViiruP :hug: voimahali!

Poikaolo on ollu koko tän maagisen raskausajan, mut kiinalainen kalenteri lypaa tyttöä =)

Jeennaa & Tirriäinen 9+6 alkion matka kohti sikiöksi tulemista päättyy siis näillä näppäimillä :heart:

ViiruP :hug: pahoittelut! Toivottavasti pian nähdään tällä puolen paremmalla onnella :heart:

Täällä ei vieläkään mitään megapahoinvointeja ole. Pari kertaa oon joutunut miettimään että onkohan aika laatan.. nää 2 kertaa on ollu iltaisin kun oon käyny nukkumaan.
Muuten on kyllä aika kestokrapulainen olo, ja yritän pitää töissä kurissa pahoinvointia esim kylmällä vedellä ja syömällä. Mitään mahdottomia en syö - saman verran suunnilleen kun ennenkin, mutta oon esim kahvileivät puolittanut niin että voin ennen lounasta syödä kahdesti :D

Ultraan asti oli tyttöolo, mutta kun tuon näki, tuli poikaolo.

Epa, mulla kanssa välillä ihan järkyttävät päänsäryt. Migreeniksi jo luokittelen kun en pysty kävelemään tai mitään kirkkaita valoja katsomaan.
Ihme kyllä mulla on auttanut se, että syön panadolin (!!) hengittelen rauhakseen hämärässä ilman mitään häiriöitä. Puoltuntia- tunti niin olo alkaa olla jo inhimillinen. Mutta esim töissä ei tähän ole mahdollisuutta ja se kyrsii pahasti :(

Tänään käydään kurkkaamassa yksiä vaunuja (ilmatteeks saatais) ja sitteriä.
Mun pitäis myös käydä ostamassa uudet liivit, koska etumuksen kasvu on aika huimaa eikä näistä vanhoista ole enää mihinkään.
Toissaviikolla jo yritin katsella, mutta silloin vaan ahdisti että joutuu ostamaan taas isompia vaatteita (mähän sain laihdutettua sen 1-2 vaatekokoa ennen raskautumista), mutta viikonloppuna mulle tuli joku ahaa-elämys ja alon nauttimaan tästä raskaudesta.
Ei siis välttämättä tule samanlaista ahdistusta enää jos joutuu isompia vaatteita ostamaan =)

Vauva haaveet todeksi 2013-2014
(Vauva haaveissa vuodelle 2013-2014 pinosta plussanneet)

21.2.2013
Vissyliini 31v / Ensimmäinen / KYS **poikalupaus**

28.2.2013
lenkkari 27v / Ensimmäinen / MKS **tyttölupaus**

5.5.2013
Mi&Ma 26v / Ensimmäinen / TAYS / Tyttöolo, **tyttölupaus**

9.5.2013
panzkus 27v / Ensimmäinen / LKS / Poikaolo, **tyttölupaus**

27.5.2013
Emily90 22v / Toinen / VKS / Poikaolo

19.7.2013
Gilraen84 / Ensimmäinen / Tyttöolo

20.7.2013
BDU 25v / Ensimmäinen / OYS

1.8.2013
Epa_88 24v / Toinen / TYKS

5.8.2013
jeennaa 22v / Ensimmäinen / KHKS

7.8.2013
Ainolinnea 23v / TYKS / Tyttöolo

8.8.2013
Pamsku 22v / Ensimmäinen / EKKS

14.8.2013
Ambrosia 27v / Ensimmäinen / HYS /

21.8.2013
Amiraali 26v / Ensimmäinen / TYKS / Poikaolo

24.8.2013
Bambini / Toinen / OYS / Poikaolo

7.9.2012
Sunshine84 / Ensimmäinen / OAS

Laskettu aika ei tiedossa / ilmoitettu:
Pintsu
Kamomillatee
hintriikka

Tulossa:

8.1 NP BDU
10.1 N Ambrosia
10.1 N Amiraali
14.1 NT + S Epa_88
14.1 N Vissyliini
15.1 VU jeennaa
17-1 VU Pintsu
18.1 NP Pamsku
21.1 NP jeennaa
23.1 N Pintsu
24.1 N Sunshine84
28.1 VU Sunshine84
29.1 NL Pamsku

18.2 NL Sunshine84

Lyhenteet:
VU = Varhaisultra, NP = Niskapoimu-ultra, RU = Rakenneultra, N = Neuvola, NL (Neuvolalääkäri), S = Sokerirasitus

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

Viimeksi muokattu:
Mulla oli muuten kanssa alkuraskaudessa melko rajujakin päänsärkyjä ja migreenistä oon kärsiny koko aikuisikäni. Mutta hormooneista johtuvia oli noi päänsäryt ja migreenit. Nyttemmin ihme kyllä loppuneet (koputtaa puuta).
Minä lähdin päänsäryn sattuessa töistä pois, koska mulla ei panadoli auttanu vaan pimeeseen piti nukkumaan päästä. Meni 6-7 tuntia ennenko alko helpottaa, pahimmillaan kesti toista vuorokautta. Sitte keksin!! Panadol zappi ja tavan panadoli yhtäaikaa kitusiin. Tuo yhdistelmä helpotti ihmeen hyvin... Ja mulla se kestokrapula kesti sinne r-viikoille 10 noin suunilleen...

Täällä on pesänrakennusvimma ollu täydessään, oon pyykkäilly ja jäejestelly pieneiä vaatteita pari päivää. Pinnasänky on kasattu, samoin hoitopöytä. Turvakaukalon ja telakan ominaisuudet on käyty läpi samoin yhdistelmävaunujen... Sairaalakassi on pakkaamatta... Ei ole tullu sellaista oloa että pitäis pakata.

Vissyliini 33+4

N 14.1.

Viimeksi muokattu:
Täällä eilen koettu keskenmeno joten ei tule meille syyskuussa vauvaa. Uutta yritystä vaan kunhan tää vuoto loppuu. Eilen kyllä itkin koko illan ja tänään jo helpottaa olo. Maha on tosi kipee ja särkylääkettä olen kyllä saanut syödä aika lailla.

Mutta siis ehkäpä palaan tänne myöhemmin. Terkuin Sanna-M ja kp 2/29-31

ViiruP ja Sanna-M :'( voimia sinnepäin! En pysty kuvittelemaan edes sitä surua ja menetyksen tunnetta, mitä te siellä koette. :hug:

Pahoinvointi En tiedä mitä pitäis ajatella, mulla oli jouluviikosta eteenpäin 4.1. asti jatkuva 24/7 kuvotus, sellainen ett söin hyvin, mutta koko ajan oksetti (ruokailu hieman helppas oloa), ja nyt se paha olo on poissa??!! Olen ihan hermorauniona, ett jos sikiön sydän on lakannu lyömästä, tai jotai pahaa tapahtunut, kun se pahoinvointi loppui ku seinään :confused: Tuntuu, ett pelkää joka hetki, että alkaa verinen vuoto..
Jospa neuvolassa osattais auttaa jotenkin.. Alusta asti kun on ollut sellainen olo, että kaikki ei ole kunnossa, jotenkin ajattelen koko ajan, että tämä on tuulimunaraskaus :(

Ja tuo paino Mun lähtöpaino oli 58kg, ilmoitin sen neuvolaan silloin kun varailin aikaa.. Ja nyt tuo saakura on joulun jäljiltä 61kg :ashamed: Eikä se tipu alaspäin, koska mulla on koko ajan maha kurisemassa lisää ruokaa. Toivottavasti täti neuvolassa ymmärtää, eikä ala paasata liiallisesta painonnoususta. Mua ahdistaa itteä tuo paino ihan tarpeeks ilman kenenkään moitteita. Ja tosiaan siis, mullahan on ollut syömishäiriö joskus n. 10v sitten, jos joku ihmettelee tätä mun painokammoani.

Sannalle pahoittelut :hug:

Eilen oli hyvä päivä.
Vaunut olivat todella hyvässä kunnossa (brion kombit) ja sitteri vaatii ilmeisesti vaan vähän pesuainetta niin on kuin uusi :)
Lisäksi löysin rintsikat ja olo on kuin uudella ihmisellä! Koon oli kuppikoko kasvanut :)
Ens kerralla saakin sitten mennä jo isojentyttöjen liiviosastolle tai sitten alkaa ostamaan niitä imetysliivejä - niissä näytti olevan isompiakin kokoja :)

Painosta, mä olin ihan unohtanut puhelimenkuukautiskalenterin jonne merkkasin aina aamupainon ja lämmöt. Ennen plussaa viimeiseen painomerkintään (oviksen jälkeen) painoa oli tullut viimeviikolla 300g lisää. Mä oikeasti luulin että sitä oli tullut vähintään pari kiloa. On siis oikeasti huojentunut olo :)

Vaikka eiköhän tämäkin olo tästä karsie kun neuvolan vaaka kutsuu ylihuomenna iltapäivällä. Se aamu olis ollu paljon kivempi :LOL:

Pahoittelut ViiruP:lle ja Sanna-M:lle :( VOIMAHALI!

Huomenna iltapäivällä kutsuu tätä tyttöduoa neuvolan vaaka. En oo uskaltanu punnita kuin kerran edellisen nlan jälkeen. Ahdistaa pelkkä ajatuskin...joskus olin hoikka ja vetreä.. vuosi sitten helmikuussa häiden aikaan painoa oli 54-55kg ja nyt tod näk jo 62?! Tosin ehdin häiden jälkeen palautua omiin mittoihin kesän aikana 57-58kg.

Oon alannu miettiä ja kauhistella synnytystä ja pelätä repeämiä. Mä niin toivoisin, että jo pari viikoa synnytyksestä pystyisin ottaa muutaman hölkkä askeleen. No saapa nähdä. Tällä menolla oon ihan rampa ja liikuntakyvytön jo ennen äippälomaa ja siitä sitten on kiva lähtee punnaan likkaa ulos rapakuntoisena.

Unesta ja nukkumisesta piti kysyä Vissyliiniltä, kun sulla noita viikkoja on kymmenen enemmän.. mä siis nukun tosi hyvin yöt edelleen ja herään pissalle kerran yössä ja voi mennä parikin yötä että nukun koko yön putkeen. Nukkumaan mennessä vauva jumppaa kovaakin välillä, mutta rauhoittuu nopeasti. Selkäkipuja on joo, mutta makuulla ne ei vaivaa, jos jalkoja tukee hyvin. Eli siis tuleeko jossain vaiheessa romahdus tilanteeseen vai onko mahdollisuus jatkaa hyvilä unilla jatkossakin.

Painonnoususta Mulla nousi paino alkuraskaudessa melkoista vauhtia. Viikolla 12 oli jo 10kg ylimääräistä. Väsytti kokoajan, niin ei jaksanut liikkua ja pahoinvointiin piti koko ajan pupeltaa syödä jotakin.
Sitte ne hormoonit tekee sen että kilot kertyy ihan itsekseen. Ja painon nousutahti vain kiihtyy keskiraskaudessa. Mulla nousi kilo per viikko...
Sitten täs lopus ei enää paino nouse kuin vauvan kasvun verran, jos ei tule nesteturvotusta. Nyt on siis ollu sellaiset 200g/vk painnonnousu ja yhteensä lähtöön on kiloja tullu 22. Varmaan sen pari -kolme kiloa nousee vielä...

Yleensähän sitä painoo kertyy 10-12kg jos ei liho. Mutta mä oon rehellisesti lihonu sen 10kg ton alkuraskauden aikana. Kun söin mikä sattui maistumaan (ja se mikä maistui oli makeet ja rasvaiset ja lihottavat) ja makasin vaan illat pitkät kun mitään ei pystyny tekemään...
Keskiraskaudessa painon kuuluukin nousta nopeasti, kun keho kerää silloin nesteitä, tekee uutta verta pari litraa (sekin painaa jo pari kiloo) rinnat ja lantio kerää imetysvararavintoa pari kiloa ja vauva aloittaa kasvupyrähdyksen ja istukan ja vauvan ja veden paino tuo tuossa vaiheessa mukanaan kanssa pari kiloa.

Oisko tosta apua painon tarkkailuun. Ja vaikka sitä painoo tulee alussa, ei siitä kannata murehtia, jos liikkuu ja syö terveellisesti, jos ei olisi hormooneja, ei se paino nousisi.... Mulle neukkatäti sanoi, että se on vaan otettava se mitä raskaus tuo tullessaan.
:)

Mun kaveri näytti valokuvia raskaudestaan ja noh, hän söi perhepizzan päivässä ja päälle suklaalevyn ja silti oli nälkä. Söi siis jatkuvasti ja kaiken mitä käsiinsä sai.
Lihoi yli 40kg ja olihan se rehellisesti sanottua kamalan näköinen niissä laitoksen kuvissa..
Kaveri näytti nämä kuvat mulle juuri siksi, että "älä syö kahden tai kolmen edestä - älä oikeasti tee samaa virhettä".

Onneks mulla on ruokailu tosiaan nyt suht hyvin balanssissa ja koska tota vararavintoakin on, niin toistaiseksi syön vaan nälkääni, enkä herkuttele. Nyt oon pystynyt pysymään erossa niistä cheddarjalopenoistakin :LOL:
Herkuttelen pähkinöillä ja viinirypäleillä niin ei tuu paha mielikään :D

huh, alko pelottamaan nt-ultra.. mitä jos kaikki ei olekaan hyvin :(
Ja ei, en edes tiedä koska tuo nt-ultra on :) Ylihuomenna neuvola ja sitten varmaankin olen viisaampi :)

• Tykkää
Reactions: Epa_88
Eilen oli niin paska päivä, että olisin vaan halunnut kömpiä takaisin sänkyyn ja maata vaan...Itketti, raivostutti, päätä särki ja jomotti jne. ( en viitsi valittaa enempää)
Mut ei se niin vaan onnistu kun esikoinen on niin vilkas vipeltäjä ryömiessään joka sohvan ja tuolin taakse jumiin yms :D
No tänään on jo astetta parempi päivä... Jännittää vaan ensi viikon maanantain nt-ultra niin pirusti kun en ole dopplerilla saanut sydänääniä kuuluviin.

Mä en oikeen tiedä pitäskö mun ilmoittaa neuvolaan tästä hirveestä päänsärystä!? Mitä olette mieltä??

Epa ja Bingo 10+5

koska sulla Epa oli seuraava neuvola ?
Mulla onneks jo torstaina ja ajattelin tänkin asian nostaa esille siellä vaikkei nyt päänsärkykohtauksia ole kuin 2-4 viikossa .

Ja tosta kaverista vielä, ennen raskautta lähtöpaino oli ollut 47kg eli oli tosiaan tuplannut melkein painonsa verran.. itse totisesti toivon ettei paino karkaa samaa määrää edes kiloissa! :D

Kyllähän sen painon saa helpostikin nousemaan, jos heittäytyy ihan vallattomaksi. Ite oon sitä mieltä, että jos saa pidettyä päivärytmin suht normaalina ja muistaa ja pystyy liikkua, niin ei ihan järkyttävää tankkia kestään pitäisi tulla. Eri asia on se, jos hormonitoiminta nostaa painoa ja tulee hirveästi ylimääräistä nestettä kehoon.

Ihan normaaliin lääkäripäivystykseen kannattaa soittaa. Ottavat nimittäin nopeesti hoitoon ja tosissaan kun on raskaana. Mulla kirjottivat samantein pari päivää saikkuakin päänsäryn takia. Tosiaan panadolia huiviin ja lepäämään, mutta täytyy muistaa käydä raittiissakin ilmassa ulkona.... ja kannattaa killittää tosi paljon vettä.

Se yhdistelmä panadol zapp ja normi panadol yhtäaikaa toimi mulla hyvin. Ja vettä kun juo paljon niin sen pitäis hieman helpottaa, jos johtuu hormoneista.

Vissyliini Saikkua en saisi vaikka pyytäisin kun hoitovapaalla olen ;)
Päivittäin raitista ilmaa tsek, kivennäisvettä juon päivässä semmoset 1,5-2l, että tuskin siitäkään johtuu, paratabs 1g olen ottanut mutta ei tunnu auttavan, enkä muutenkaan viitsisi olla koko ajan napsimassa.

Yhteistyössä