Vauva 3kk ja saatiin neuvolastä "käsky" aloittaa kiinteät.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ison pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ison pojan äiti

Vieras
Tänään oli ison pojan 3kk neuvola jossa kerroin etä jaksaa maidolla häppäräppä 2h ja sitten on niin nälkäinen kuin ei olisi koko päivänä saanut mitään ruokaa. Yöt ovat aivan mahdottomia.

Sanoikin täti että pitäisi aloittaa kiinteät. Että lapsen mukaan niitä käytetään, toiselle riittää maito pitkään toiselle taas ei.

Viime kerrasta, siitä noin 3viikkoa kasvanut jätkä 3,5cm ja painoa tullut kilo. Neuvolantäti sanoi ettei mikään ihme ettei maito riitä kun on niin iso mies jo.

Onko muut joutuneet aloittaa aikaisemmin kiinteät kuin "normaalisti".

Niin ja sanoi myös että ennemmin kiinteitä kuin velliä. Että sitä voi antaa iltavellin muodossa mutta kiinteät on parempi juttu. Velli vähän kuin korviketta.

3 kk iässä on tiheän imun kausi, vauva lisää maidontuotantoa vaatimalla rintaa useammin.

En aloittaisi kiinteitä, vaan imettäisin niin usein kun vauva pyytää. Lapsesi hyvä kasvu osoittaa, että maito nimenomaan riittää. Luota itseesi ja vauvaasi, kyllä maito riittää ja tilanne tasaantuu taas kohta. :)

Juu, on aloitettu aikaisemmin. Noin 3 kuukauden iässä neuvottiin aloittamaan, koska korvikemaitoa meni litran luokkaa päivässä. Käsittääkseni ei ole hyväksi lapselle, jos korviketta menee tuollaisi määriä. (Oma maito ei riittänyt) Aloitettiin kylläkin maissivellillä ja toinen mitä suositeltiin oli pottu.

Mun mielestä kahden tunnin välein imeminen juuri tuossa tiheän imun kaudella ei ole edes usein. Mulla taisi olla siinä viikko tai pari, kun vauva oli ihan koko ajan rinnalla. Sitten yhtäkkiä se rinnalla roikkuminen rauhoittui.

Meillä oli tyttö 4,4 kg syntyessään ja alun jälkeen tuli kilo per kuukausi painoa lisää pelkällä rintamaidolla. 5 kk iässä painoi 9,9 kg. Eli todella hienosti kasvoi pelkällä rintamaidolla puolen vuoden ikään! :) Kun teilläkin on noin hienosti kasvanut, niin en todellakaan näe syytä, miksi pitäisi aloittaa kiinteitä. Välillä vauva tosiaan tankkaa tiheämmin, se ei tarkoita että maito loppuisi.

No näimpä, jos maidolla kerta kasvaa noin hyvin, niin eipä ole mitään syytä aloittaa kiinteitä =) Tiheän imun kausi menee ohi kyllä! =) Niin paitsi jos sulla on siis pullolapsi, niin siinähän tulee jossain vaiheessa vastaan se raja, että jos alkaa mennä yli litran vrk, niin sitten pitäisi miettiä kiinteitä...

Siis mitä! Noin hyvin kasvanut, ja pitäis lisäruokaa saada? Ei ymmärrä.... Tosiaankin minäkin pistäisin vaan tiheän imun kauden piikkiin kyllä, ilman muuta. Noi neuvolan tädit on joskus edelleen aika vanhanaikaisia noissa imetysasioissa, ei kannata ihan purematta niellä noita neuvoja =/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kahden tunnin välein imeminen juuri tuossa tiheän imun kaudella ei ole edes usein. Mulla taisi olla siinä viikko tai pari, kun vauva oli ihan koko ajan rinnalla. Sitten yhtäkkiä se rinnalla roikkuminen rauhoittui.
Näin mäkin muistelen tiheän imun kauden menneen, onneksi meillä kesti vain viikon, toisella taisi olla vielä lyhyempi.

Jos siinä vaiheessa vähentää imetystä, niin maidon tulo monilla siitä laantuu hiljalleen :attn: Hyvä kasvu = maito riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja -R-:
Juu, on aloitettu aikaisemmin. Noin 3 kuukauden iässä neuvottiin aloittamaan, koska korvikemaitoa meni litran luokkaa päivässä. Käsittääkseni ei ole hyväksi lapselle, jos korviketta menee tuollaisi määriä. (Oma maito ei riittänyt) Aloitettiin kylläkin maissivellillä ja toinen mitä suositeltiin oli pottu.

Ero vaan on se, että rintamaito on täyteläisempää, sulaa hitaammin ja pitää nälän paremmin. Ja kun tosiaan on kyse tiheän imun iästä eikä korviketta ole käytössä ja lapsi kasvaa tosi hienosti, ei ole mitään fiksua syytä aloittaa kiinteitä.

Täysimetyssuositus on 6 kk ja ap:lla on todennäköisesti kaikki edellytykset täysimettää lastaan suosituksen mukaisesti. Harmi, että niin monet neuvolatädit ovat jääneet tietojensa kanssa muutamankymmenen vuoden taakse, joka väliin ollaan tunkemassa perunaa tai varoittelemassa rintamaidon muuttumisesta sokerilitkuksi...

Joo, neuvolantädit voi kuulemma käyttää mitä vaan syynä aloittaa kiinteät!! Liian pieni vauva tarvitsee heidän mukaansa kiinteitä, ja samaten iso vauva, joka ei muka pärjää pelkällä rinnalla, vaikka olisi nimenomaan sillä kasvanut niin isoksi. Sitäpaitsi alun kiinteät on usein paljon laihempaa tavaraa kuin rintamaito!! Ja maito on sellaista, että siitä saa pieni vauva kaikkein parhaiten tarvitsemansa energian, koska maito on niin hyvin sulavassa muodossa.

Me alotettiin reilu 3kk ikäisenä. Neuvolasta ei käskeny, sillon oli just joku hemmetin sijainen joka ei tienny mistään mitään,eli omin päin alotettiin kun käytettiin vaan maalaisjärkeä. Poika oli tissillä tunnin välein. nykyään syö normaalisti 5 kiinteää päivässä ja tissiä edelleen tunnin välein kiinteiden välissä.
Sopii miettiä myös itse tuntuuko maito riittävän vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Me alotettiin reilu 3kk ikäisenä. Neuvolasta ei käskeny, sillon oli just joku hemmetin sijainen joka ei tienny mistään mitään,eli omin päin alotettiin kun käytettiin vaan maalaisjärkeä. Poika oli tissillä tunnin välein. nykyään syö normaalisti 5 kiinteää päivässä ja tissiä edelleen tunnin välein kiinteiden välissä.

No mitä ne kiinteät muutti jos edelleen syö tissiä tunnin välein?

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
3 kk iässä on tiheän imun kausi, vauva lisää maidontuotantoa vaatimalla rintaa useammin.

En aloittaisi kiinteitä, vaan imettäisin niin usein kun vauva pyytää. Lapsesi hyvä kasvu osoittaa, että maito nimenomaan riittää. Luota itseesi ja vauvaasi, kyllä maito riittää ja tilanne tasaantuu taas kohta. :)

vauva ei syö rintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -R-:

Meillä vajaa 2kk söi päivässä 1½ l korviketta. Aloin itse antamaan kerran pv velliä. Neuvolassa suositteli myös antamaan toisenkin kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja tissiä vaan:
No näimpä, jos maidolla kerta kasvaa noin hyvin, niin eipä ole mitään syytä aloittaa kiinteitä =) Tiheän imun kausi menee ohi kyllä! =) Niin paitsi jos sulla on siis pullolapsi, niin siinähän tulee jossain vaiheessa vastaan se raja, että jos alkaa mennä yli litran vrk, niin sitten pitäisi miettiä kiinteitä...

niin siis mulla pullolapsi/korvikelapsi. Maitoa menee päivässä vajaat 2l

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:

No mitä ne kiinteät muutti jos edelleen syö tissiä tunnin välein?

Ei muuttanut mitään. Kiinteet kolmen tunnin välein,silloin ei tarvitse imettää... Lapsi on jo 7kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No olisit heti sanonut!!!! Muuttaa asian täysin. Eikö 4 kk oo suositus korvikemaidollekin yleensä? Mutta siis jos SINUSTA tuntuu, ettei pullomaito riitä tai sitä menee liikaa, niin aloittele ihmeessä.

Tää muuttaa asian. Muistaakseni, jos menee yli puolitoista litraa (tai jotain sinne päin) korviketta päivässä, pitäisi aloittaa kiinteät. Tarkkaan en muista, kun itse imetin. Korvike on kai liian suurissa määrissä huono elimistölle, munuaisille tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Eikö rintamaito sula nopeemmin kuin korvike? :o

Olet oikeassa, sori, nyt tuli kunnon ajatuskatkos ja meni puurot ja vellit sekaisin. Siis nimenomaan rintamaito sulaa nopeammin ja helpommin, jolloin vauvan elimistö pystyy käsittelemään sen nopeammin.

Kiitos korjauksesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No olisit heti sanonut!!!! Muuttaa asian täysin. Eikö 4 kk oo suositus korvikemaidollekin yleensä? Mutta siis jos SINUSTA tuntuu, ettei pullomaito riitä tai sitä menee liikaa, niin aloittele ihmeessä.

mikä 4kk suositus??

Yhteistyössä