Vauva 3kk, imetystiheys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vappuhuisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vappuhuisku

Vieras
Voi olla ihan tyhmä kysymys, mutta miten usein ootte kolmekuukautista syöttäneet.. Kun meillä oli jo sellainen vaihe, että söi neljänkin tunnin välein ja nyt taas ollaan palattu tähän 2h välein syöpöttelyyn. Lapsi on siis täysimetyksellä. Päiväunet kyllä nukkuu yhteen putkeen, n.4h, mutta esim.yö on sitten taas sitä, että herää ilmavaivoihin ja haluaa rintaa. KUn yritän tuttia, huutaa kunnes saa rintaa ja sitten kyllä imeekin täydellä tarmolla. Onko se "lapsentahtinen imetys" siis yhä voimassaan...? Vai koskiko se vain ihan vastasyntynyttä. Olen syönyt parina viime päivänä perunaa eikä tällaisia ilmavaivoja ole vauvalla vielä ollut... Voiskohan johtua perunasta... Kiva, jos joku viitsii jakaa ajatuksia. Kiitos jo etukäteen.

olet itse syönyt vai syöttänyt perunaa? Jos olet aloittanut vauvalle jo kiinteät, niin mielestäni on vähän liian aikaista... Varsinkin peruna aiheuttaa helposti ummetusta ja ilmavaivoja. Rintamaito pitäisi riittää 3kk ikäiselle vielä täysin, varsinkin jos olet tähän asti mennyt täysimetyksellä. Imetysväli voi todella vaihdella paljonkin. Kuullostaa että teillä on tiheän imun kausi, eli vauva "tilaa" rinnasta lisää maitoa.

Edelliselle: kyllähän se ap ihan selvästi kirjoitti että "olen syönyt perunaa"... Eli ei vauva ole sitä vielä saanut!
Meilläkin vauva söi alkuun 3-4 tunnin välein, sitten siinä 2-3-kuisena alkoi kahden tunnin välein syönti, ja sitä onkin jatkunut tähän asti. Vauva nyt 5 kk. Öisin syö 3 tunnin välein, ja kun nukkuu päikkärit niin menee se 3 tuntia.

Kuulostaa tutulta +-0, ja lohduttaa että tässä ei ole mitään epänormaalia. Kun jo välillä tuntui, että olen itse "totuttanut" sen rinnalle niin usein... Itseään syyttelee kun ei muuta keksi. Meillä kanssa vauva nukkuu puoliltapäivin 3-4h ja illalla vaan pienet torkut. Silti jaksaa heräillä öisin 2-3tunnin välein syömään. Joo, siitä perunasta, että itse olen sitä syönyt. Ei kai nyt ihan näin pienelle vauvalle kenellekään tulisi mieleen pottua syöttää...!!?? Vauva on rauhallinen ja hymyileväinen; tarttee kai äidin ottaa hänestä mallia. :)

Kyllä niitä potunsyöttäjiä kuule piisaa. "Kun on ennenkin annettu niin voi niille nytkin antaa." Mutta kovastikin voi yhdellä vauvalla vaihdella tuo syöntiväli ja lisäksi on nämä tiheän imun kaudet. Itse varmaan opetin pojan aluksi tissitakiaiseksi, mutta nyt reilu puolivuotiaana ne ajat on ihan itsestään jääneet taakse. Kovin tutulta kuulostaa myös tuo, että rupsuvaivoihin pitää saada tissiä. Meillä ainakin helpottaa se piereskely rinnalla ollessa. Varmaankin vauva rentoutuu siinä parhaiten ja pieru pääsee kunnolla ulos. Anna tissiä vaan aina kun haluaa.

..anteeksi, jos aiheutin mielipahaa tuolla perunan syöttämis/syömis-selvennys pyynnöllä. Kun kaikkeen täällä tosiaan törmää! Ehkä mua vähän johti harhaan se, kun epäilit syömäsi perunan aiheuttaneen ilmavaivoja. Käsitykseni mukaan se ei ole yleensä ensimmäisenä ruoka-aineiden listalla vauvojen ilmavaivojen syitä kartoittaessa. Mutta, kaikkihan on mahdollista!

Ilmavaivoihin auttoi meilläkin tuo imeminen ja monesti vauva kakkasikin samalla.

Tuntuu tosiaan raskaalta välillä tämä väsymys. Toisinaan, kuten nyt, ihan päätä särkee, kun on niin väsy. Onneksi mies tulee kohta töistä kotiin niin pääsen torkuille.
Kiitos kaikille vastauksista. "Vappuhuisku" jatkaa tiheitä syöttöjä ja yrittää pitää mielen hyvänä :)
Iloista vappua!

Yhteistyössä