Vauan ruokaan VOITA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oli terkka käskeny siskoni laittaa vauvan ruokaan voita!
Lapsi on pieni,mutta kasvanu silti tasasesti. On nyt 5kk reilu.

Ei ole silti mikään hintelä,että on vähän makkaraakin,mutta ei ole pitkä.

Minua vähän ihmetytti että miksi pitää laittaa VOITA?! Että kasvais. Pitääkö se vauva tietentahtoen lihottaa?
Niin saahan sitä onneksi suolatonta voitakin,että ei tartte vielä suolaa tuossa iässä antaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oli terkka käskeny siskoni laittaa vauvan ruokaan voita!
Lapsi on pieni,mutta kasvanu silti tasasesti. On nyt 5kk reilu.

Ei ole silti mikään hintelä,että on vähän makkaraakin,mutta ei ole pitkä.

Minua vähän ihmetytti että miksi pitää laittaa VOITA?! Että kasvais. Pitääkö se vauva tietentahtoen lihottaa?
Niin saahan sitä onneksi suolatonta voitakin,että ei tartte vielä suolaa tuossa iässä antaa...

Voita? Lapsi tarvitsee kehityksen kannalta terveellisiä rasvoja, ei aina ole kyse painonnostosta.
Mutta aina on puhuttu ruokaöljystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä niuhoo, kaikkea kohtuudella se Arvo Ylppökin suositteli ja pitkään eli.

Juups. Mutta siltikin tuntuu hassulta että vauvallekkin jo voita. Ku onhan se silti maitoa ja mitä vauvan maha siihen tuumaa. Ja niin...

Jaa, en osaa sanoa.

Mut tuun tähän höpisemään vähän asian vierestä.
Kun sitähän on suositeltu että ipanoille annettais rasvatonta maitoa. Täti on tarhassa lastenhoitajana ja ne oli käyneet jonkin pahuksen kurssin liittyen lasten ruokavalioon ja sielä oltiin painotettu että missään nimessä pienille lapsille (varsinkaan pojille) EI tule antaa rasvatonta maitoa. Liittyi jotenkin diapeteksen puhkeamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
ei niitä terkan höpinöitä kannata orjallisesti toteuttaa, missään asiassa.
mie oon laittanu voita, ruokaöljyjä, margariinia, millon mitäkin jos on ollu tarvis.

Ei niin tarvi.Mut ihmettelinpähän vaan.

Mulle pari vanhempaa sukulaistätiä suosittelivat kans voin lisäämistä esikoisen ruokaan, oli hoikka vauva vaikka söi hyvin, ei kuitenkaan mikään keskitysleiriläisen näköinen vaan ihan sopusuhtainen, vaikkei pullukka (painon suhde pituuteen -10 SD-käyrällä ja on edelleen, tyttö nyt 2,5-vuotias).
Tämä kuopustyttö on nyt 6 viikkoa ja on lähtenyt kasvamaan aivan kuten isosiskonsa. Ei lisätä voita tämänkään tyllerön ruokiin, pääasia on että tasaisesti kasvaa ja voi hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Jaa, en osaa sanoa.

Kun sitähän on suositeltu että ipanoille annettais rasvatonta maitoa. Täti on tarhassa lastenhoitajana ja ne oli käyneet jonkin pahuksen kurssin liittyen lasten ruokavalioon ja sielä oltiin painotettu että missään nimessä pienille lapsille (varsinkaan pojille) EI tule antaa rasvatonta maitoa. Liittyi jotenkin diapeteksen puhkeamiseen.

Eka lapseni syntyi 11 vuotta sitten ja silloin sanottiin, etä lapselle pitäisi antaa punaista maitoa, ei missään nimessä rasvatonta. Muistaakseni liittyi jotenkin johonkin imeytymiseen. Nyt neljännen lapsen kanssa sanottiin, että rasvatonta...

Täti on tarhassa lastenhoitajana ja ne oli käyneet jonkin pahuksen kurssin liittyen lasten ruokavalioon ja sielä oltiin painotettu että missään nimessä pienille lapsille (varsinkaan pojille) EI tule antaa rasvatonta maitoa. Liittyi jotenkin diapeteksen puhkeamiseen.

Tälläisestä en ole kuullutkaan. :o

maalaisjärki! tuskinpa se nyt sinne kauhoo sitä?! voi aarrgg.. ite muksuille laittanut potut jo 3kk vanhasta ja jos voita pottumuusiin laitan niin normaalia. eipä nuo näytä normaalia lihavemmilta eikä mitenkään pahoinvoivilta vaikka muutamat nokareet tuli syötyä..

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Rasvat tukevat kuulemma mm. aivojen kehitystä. Purkkiruuassa sitä on jo lisätty, mutta esim kotiruokaan sitä kannataa myös lisätä. Pienillä pitäisi rasvoista tulla osa energiasta, isompi osa kuin meillä aikuisilla.

Kyse lienee kuitenkin pitkäketjuisista tyydyttymättömistä rasvoista? Itse lisäisin siis kasviöljyä (rypsi) pienen lapsen ruokaan.

Jaa, en osaa sanoa.

Jep no on se hyvä että näin vuosikymmenten typerien neuvojen jälkeen aletaan antamaan oikeita neuvoja, siinä valitettavasti vielä menee muutama vuosi ennenkuin tulee suuren kansan tietoisuuteen. Olisin laittanut yhden linkin mutta se ei auennut.

Meiläl tuli lapsille hirmuiset vatsavaivat jo ykkösmaidosta. Pari viikkoa punasta, niin tokenivat, sitten vähitellen kevytmaitoon.
Voita olen minäkin laittanut. Pikkulusikallisen, en paketillista. JOhan se suolaton, sokeriton ja rasvaton ruoka maistuu ihan järkylle. En pystyny itse syömään, miksi lapsen olisi pitänyt?
Useammat lapset syö vähän ja nirsoaa kuin söisivät itsensä ruoalla lihaviksi.

Muoks. maitoa olen antanu vasta vuoden vanhalle, mutta voita aiemmin. Sehän valmistetaan hapatamalla, joten se ei oo sama kuin raaka maito.

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Rasvat tukevat kuulemma mm. aivojen kehitystä. Purkkiruuassa sitä on jo lisätty, mutta esim kotiruokaan sitä kannataa myös lisätä. Pienillä pitäisi rasvoista tulla osa energiasta, isompi osa kuin meillä aikuisilla.

Kyse lienee kuitenkin pitkäketjuisista tyydyttymättömistä rasvoista? Itse lisäisin siis kasviöljyä (rypsi) pienen lapsen ruokaan.

No minunkin mielestä on kyllä enemmän kasvisrasvoja suositeltu kuin eläinrasvoja. Toki puurossa voi maistuu monin verroin paremmalta tai uusissa perunoissa. slurps.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Meiläl tuli lapsille hirmuiset vatsavaivat jo ykkösmaidosta. Pari viikkoa punasta, niin tokenivat, sitten vähitellen kevytmaitoon.
Voita olen minäkin laittanut. Pikkulusikallisen, en paketillista. JOhan se suolaton, sokeriton ja rasvaton ruoka maistuu ihan järkylle. En pystyny itse syömään, miksi lapsen olisi pitänyt?
Useammat lapset syö vähän ja nirsoaa kuin söisivät itsensä ruoalla lihaviksi.

Peesi tähän.
Kyllä maalaijärkeä saa käyttää.

Yhteistyössä