Väsyttää ton ekaluokkalaisen kanssa...

Juon Kahvini Miten Sattuu

Aktiivinen jäsen
04.07.2004
1 294
0
36
Oulu
Tosi super aamu taas takana. Tytöllä on tänään liikuntatunnit ja täällä on maa ihan märkä kun on yön satanut. Laitoin sitten hälle tuulihousut ja hupparin mukaan et voi vaihtaa liikuntatunnille (edellisellä viikolla ei ollut vaihtanut vaikka olin käskenyt) ja muistutin painokkaasti että ne sitten menee päälle. Siitä se sitten riemu repesikin ja tyttö itkeä tihrutti vielä koulun pihallakin (kun kaikki muutkaan ei viimeksi vaihtaneet jne. ). Vein neidin sitten luokkaan saakka kun halusi ja edelleen eteisessä jouduttiin tätä asiaa käymään läpi. Sinne se punasilmäisenä sitten jäi tunnille. Huooooooh. Miten näissä tilanteissa pitäisi toimia?

Tyttö käyttäytyy nykyään kuin murrosikäinen. Ei oo mitään tekemistä kotona, mikään ei oo kivaa ja kaikesta on valittamista. Äidin kanssa ei oo kiva leikkiä mutta ei halua mennä yksinkään ulos kavereita kattelemaan, kun ollaan melko vasta muutettu. Kouluun on todella tarkkaa mitä voi ja mitä ei voi laittaa päälle. Pienimmänkin vastoin käymisen jälkeen äiti on tyhmä ja ääliö, huutaa, inttää tulkuttaa vastaan ja puhuu rumasti.

Mun oma pinna on niiiiiin kireällä etten tiiä mitä pitäis ton kanssa tehdä? Mihin voi mennä keskustelemaan kun tuntuu etten mä enää pärjää omin neuvoin... :ashamed:

Olet hirveän ankara ja vaativa ekaluokkalaista kohtaan.
Liikuntatunti päivänä laita hänelle gollegehousut tuulihousu ym jalkaan,jotta ei tarvitse vaihtaa.
Näin toimii isommillakin luokilla olevat oppilaat.

Toiseksi: Olisitte muuttaneet ajoissa esim: Vuosi ennenkuin lapsi aloittaa koulun,jotta ehtii tutustua ympäristöön ja muihin ihmisiin.
Eikä vasta sitten koulu alkaa ja kaikki uutta.

en osaa muuta sanoa ku etä todennäköisesti on ohimenevää. :hug: voihan se olla että sitä jännittää vieläkin kun pitää yhtäkkiä olla niin iso.

mulla tosi helppo ekaluokkalainen. kaikki on kivaa ja ihanaa sen mielestä. kakkonen taas eskarissa nyt ja voin just kuvitella että ens vuonna kaikki on niiin hankalaa ja mikään ei oo hyvä. |O

Alkuperäinen kirjoittaja kuules ap:
Liikuntatunti päivänä laita hänelle gollegehousut tuulihousu ym jalkaan,jotta ei tarvitse vaihtaa.

Toiseksi: Olisitte muuttaneet ajoissa esim: Vuosi ennenkuin lapsi aloittaa koulun,jotta ehtii tutustua ympäristöön ja muihin ihmisiin.

No siis se ei meidän tytölle ihan varmasti sovi että tuulihousut jalassa joutuisi tunneille menemään, eli riita tulisi siitäkin joka tapauksessa.

Ja kuule kun elämää ei aina kerkeä/voi niin tarkkaan suunnitella että muutostakin tietäisi vuoden etukäteen. Parempi se tietenkin olisi niin ollut mutta tilanne on nyt tämä mikä on eikä se tuolla jossittelulla enää parane.

En sitten tiedä olenko liian ankara mutta mun mielestä asiat opetellaan alusta asti kunnolla ja esim. juuri liikuntatunnille laitetaan ne liikuntavaatteet niin kuin kotonakin ulkoillessa/harrastettaessa.

Samoiten olen ajatellut että ekaluokkalaiselta voi odottaa sellaisia perus käytöstapoja kuin muita ei haukuta, lyödä, keskeytetä puhuttaessa tai muuten huudeta ja riehuta silloin kun se ei ole sopivaa (esim. kun on vieraita tai ollaan kylässä tai asioilla).

jos liikatunti on eka tai toka, neitoset (laiskuuttaan?) latovat liikkavermaeet jo aamulla päälle ja 'paremmat' vaihtuu tunnin jälkeen päälle loppupäiväks.. meniskö teilläkin läpi? Näät huomasivat parin liikkatunnin jälkeen ett äitikin saattaa tietää jotain.
Ja tuohon tinttailuun..se on se ikä..menee ohi tai jatkuu teiniks asti mut pysy entisillä linjoillasi :hug:

Kuulostaa tutulta, ikävä kyllä.
Muista silti, muutto ja koulun aloitus yhdessä on pienille lapsille toisinaan todella iso asia ja sen käsittelyyn menee aikaa.

Meillä kävi noin viime vuonna, tosin minä en saanut haukkuja, kun tyttö aloitti koulun. Hän odotti innolla koulun alkua ja uusia kavereita, olin luvannut että uusia kavereita löytyy nopeasti vanhojen tilalle, mutta näin ei käynytkään. Eikä niitä ole oikein vieläkään vaikka tyttö aloitti nyt tokan luokan. Yksin tyttö ei joudu olemaan, mutta ei sillä myöskään ole ketään kaveria, josta se esim. kouluun mennessä tietäisi, että kaveri leikkii hänen kanssaan, vaan hän menee joka päivä kouluu ja sit leikkii sen kanssa , jolla ei kaveria satu olemaan. Tämän luulisin olevan melko raskasta.

En tiedä mikä meni vikaan koulun alkaessa. Aiemmassa paikassa ja päiväkodissa tyttö oli aina haluttua seuraa. Välillä syytän itseäni, että menin lapsen repimään pois tutusta ympäristöstä juuri ennen koulun alkua ja tyttö oli koulussa alkuun liian jännittynyt ( ja luultavasti totinen jännityksen vuoksi) ja arka, että häntä ei otettu mukaan, kun hän oli ainoa lapsi, joka tuli eri päiväkodista. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta minuun tuo sattuu todella paljon.

Muista kannustaa lastasi paljon. Minä pelkään, että omani kyllästyy ja alkaa inhoamaan kouluun menemistä, sitten vasta ongelmat alkavatkin.

Tuo on toki hyvä idea, mutta ei elämässä voi aina kaikkea suunnitella lasten koulunkäynnin suhteen. Nimimerkillä: kävin tutustumassa eri kouluuun ja muutettiin uudelle paikkakunnalle sen jälkeen ja menin sitten täysin uuteen kouluun, enkä tuntenut ketään. Eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt.

Ekaluokkalaiselta voi odottaa juuri sellaista käytöstä mitä hänelle on opetettu. Meillä ei ilman rangaistusta vänkytetä vastaan tai haukuta tai mitään muutakaan huonoa käytöstä. Jäähyt tai takavarikko tulee joka kerta ja sen jälkeen anteeksipyynnöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:

No siis se ei meidän tytölle ihan varmasti sovi että tuulihousut jalassa joutuisi tunneille menemään, eli riita tulisi siitäkin joka tapauksessa.

Ja kuule kun elämää ei aina kerkeä/voi niin tarkkaan suunnitella että muutostakin tietäisi vuoden etukäteen. Parempi se tietenkin olisi niin ollut mutta tilanne on nyt tämä mikä on eikä se tuolla jossittelulla enää parane.

En sitten tiedä olenko liian ankara mutta mun mielestä asiat opetellaan alusta asti kunnolla ja esim. juuri liikuntatunnille laitetaan ne liikuntavaatteet niin kuin kotonakin ulkoillessa/harrastettaessa.

Samoiten olen ajatellut että ekaluokkalaiselta voi odottaa sellaisia perus käytöstapoja kuin muita ei haukuta, lyödä, keskeytetä puhuttaessa tai muuten huudeta ja riehuta silloin kun se ei ole sopivaa (esim. kun on vieraita tai ollaan kylässä tai asioilla).

Tiesitkös muuten huppari ja gollegehousut ovat muotia.Niillä voi olla tunneilla sekä liikuntatunnnilla

Ja kiitos näistä vastauksista. Nyt alkaa itteäkin jo huvittamaan hirveä sotiminen yhdestä liikuntatunnista, mutta kun ei voi kaikessa antaa periksi ja mä olen sitä mieltä että jos koulusta annetaan jotakin ohjeistusta niin me toimitaan sitten sen mukaan.

Kaippa tää tästä taas helpottaa ja se on totta että isoja muutoksia on ollut nyt paljon. Ja tyttöä varmasti stressaa se että pitää ollakin yhtäkkiä paljon isompi kuin ennen ja huolehtia itse vaatteet ja koulukirjat iltsikkaan jne. Kavereita on mun mielestäni riittänyt tosi hyvin tässä uudessa luokassa mutta tyttö taitaa olla arka pyytämään niitä leikkimään esim. koulun jälkeen. Ja itsekritiikki on aivan kauhea olut aina. Tyttö on sellainen perfektionismiin taipuvainen ja siitä kait monet nämä konfliktitilanteetkin lähtevät kun asettaa tarkat vaatimukset itselleen ja kompromissien tekokykyä ei juuri vielä ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:

Meidän lasten koulussa ekaluokalta lähtien, liikuntatunnille vaihdetaan vaatteet, vaikka olisi tuulihousut jalassa niin kaikki vaihtavat liikuntavarusteet ja käyvät liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Osana siisteyskasvatusta, tämä on myös vanhemmille kerrottu kouluun tutustumisvaiheessa ja käydään vanhempainillassa läpi.

Mä en voisi kuvitellakaan että omani kulkisivat samoissa verskoissa koko päivän (hiki kyllä sen verran tulee liikuntatunnilla että vaikka ei hiki vielä haisisikaan niin kosteat ovat kuitenkin)

Yhteistyössä