Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
...ei imettäminen aina herkkua ja helppoa ole, minulla ainakaan. Vakavasti mietin saisiko vauva ja äiti pitempiä unia jos tuikkaisi tuttelia lisää pullosta. Saattaa tyttö syödä yöllä jopa 5kertaa, nukahtaa monesti kesken syönnin ja sitten onkin taas tunnin päästä vailla ruokaa. Ah että odotan, että uskaltaisin parikymmentä milliä edes illalla velliä antaa pullosta. Onko kaikki äidit niin kuuliaisia että ovat odottaneet vähintään sinne 4kk ikään, ennen kuin on uskaltanut tai halunnut antaa mitään lisäravintoa vauvalle?

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
...ei imettäminen aina herkkua ja helppoa ole, minulla ainakaan. Vakavasti mietin saisiko vauva ja äiti pitempiä unia jos tuikkaisi tuttelia lisää pullosta. Saattaa tyttö syödä yöllä jopa 5kertaa, nukahtaa monesti kesken syönnin ja sitten onkin taas tunnin päästä vailla ruokaa. Ah että odotan, että uskaltaisin parikymmentä milliä edes illalla velliä antaa pullosta. Onko kaikki äidit niin kuuliaisia että ovat odottaneet vähintään sinne 4kk ikään, ennen kuin on uskaltanut tai halunnut antaa mitään lisäravintoa vauvalle?

Ei. tai en ainakaan minä. Meillä tyttö oli pullolla alusta asti (maito ei riittäny ), ja 2 kk ikäisenä alko öitään huutaa, nälkää ilmeisesti. Tyttö oli 2.5kk, kun aloin antaa kaikkien suositusten vastaisesti pottua, ja kun se autto yöitkuihin, niin jatkoin vaan, 3.5kk ikäisenä söi päivässä jo 2 peruna-ateriaa, ja toisen illemmalla. Ja oli 4kk vanha, kun jätti yösyönnit pois itse... :whistle:

Jos lapsi kasvaa hyvin ja on perustyytyväinen, kannustaisin imettämään.

Alku on sitovaa ja tiheän imun hetkinä, taitaa olla just semmonen teillä, vauvan iän mukaan ainakin, turhauttavaakin. Mutta on se myös palkitsevaakin, ja vauvalle monin (suoja allergioille, apua aineenvaihdunnansäätelyyn jne) puolin hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Ei. tai en ainakaan minä. Meillä tyttö oli pullolla alusta asti (maito ei riittäny ), ja 2 kk ikäisenä alko öitään huutaa, nälkää ilmeisesti. Tyttö oli 2.5kk, kun aloin antaa kaikkien suositusten vastaisesti pottua, ja kun se autto yöitkuihin, niin jatkoin vaan, 3.5kk ikäisenä söi päivässä jo 2 peruna-ateriaa, ja toisen illemmalla. Ja oli 4kk vanha, kun jätti yösyönnit pois itse... :whistle:

Ai kun meilläkin alettaisiin nukkua pidempiä pätkiä. Vielä en lisämaitoa ole antanut, huomenna neuvolassa nähdään onko saanut riittävästi maitoa minulta vai ei.

Onko 8 viikon ikäiselle 5 kertaa yössä JOPA??? :o

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

Inhosin imettämistä, esikoisen kohdalla. Vauva oli pieni, rinnanpäät huonot, vauva ei jaksanut imeä, äiti hermostui ja vauva hermostui...
Siirryin korvikkeisiin kun vauva oli 3kk.

Nyttemmin olen oppinut, että joidenkin (kuten minun) täytyy vain opettelemalla opetella se imettäminen, sitten se on helppoa :) Velli ei loppujen lopuksi ole juurikaan täyttävämpää kuin äm/korvike, joten anna mielummin korviketta kuin velliä.

Kyllä se siitä :)

Enpä nyt osaa sanoa mitään tuohon mutta kerron vaan omia kokemuksia..

Meillä oli tuossa iässä just se tiheän imun kausi ja ekat kuukaudet tuntui muutenkin vaikeilta vaikka maitoa riitti yli tarpeen, mutta kyllä se tilanne sit rauhoittui aika pian. Tai ehkä vaikeimmalta tuntu totuttelu siihen, miten riippuvainen vauva todellakin minusta on, että joutuu laittamaan vauvan tarpeet koko ajan etusijalle, siis pinnistellä imetyksen loppuun asti että pääsee käväisemään vessassa jne. Että ymmärrän kyllä väsymyksesi imetykseen! Mulla oli vielä sellanen juttu että oon tutustunut imetysjuttuihin aika paljon ja perheemme ruokavalionkin kannalta pidin täysimetystä meille sopivana juttuna, joten itselle ei ollut edes vaihtoehtoja pulloruokkiminen tms, mut tosiaan tilanne parani, oisko ollut joskus 3kk ikäisenä ja vauva oli täysimetyksellä 6kk asti.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

Alku on sitovaa ja tiheän imun hetkinä, taitaa olla just semmonen teillä, vauvan iän mukaan ainakin, turhauttavaakin. Mutta on se myös palkitsevaakin, ja vauvalle monin (suoja allergioille, apua aineenvaihdunnansäätelyyn jne) puolin hyväksi.

peesi...
itse aion tehdä kaikkeni, että jaksan imettää 6 kk täysimetyksellä. Vauvan parasta ajattelen...pieni aika minun elämässäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Onko 8 viikon ikäiselle 5 kertaa yössä JOPA??? :o

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

Onnea!!

:flower:

Olisit tyytyväinen jos maitoa tulee ja lapsi syö.. On se rankkaa, mutta helpottaa ajan myötä.. En usko että lisäruoan antamisessa tai antamatta jättämisessä on kysymys kuuliaisuudesta, eiköhä se ole kuitenkin lapsen paras kyseessä.. Meillä ei myöskään vaikuttanut uneen kiinteiden aloitus.. Nyt pitää aina huolehtia että ruoka on mukana tai saatavilla. Ennen se oli automaattisesti, kun roikkui tossa leuan alla.. Suosittelen imettämistä mahd.pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja :

:flover: :flover:

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja :

:flover: :flover:

peesi tähän.

Meidän poitsu söi 2kk ikäsenä VÄHINTÄÄN 6 kertaa yössä, mutta kyllä se siitä sitten väheni ja oli kausittaista. Meillä auttoi perhepeti; poju oli vieressä yön ja kun sen tuli nälkä, annoin rinnan suuhun ja jatkoin itse unia. Enkä kertaakaan edes meinannut kääntyä kun lapsi söi, joten vaistot olivat kunnossa, vaikka nukuinkin itse. Korvike sitäpaitsi sulaa vauvan elimistössä nopeampaa kuin äm, jolloin vauva ei pysy niin kauaa tyytyväisenä.

Ja täytyy sanoa, että näin jälkikäteen on todella hyvä mieli, kun jaksoi uuvuttavan täysimetyksen puoleen vuoteen saakka. Eikä se niin helppoa ollut minullakaan, mutta toisaalta antoi paljon; sai "luvan" kanssa istua päivälläkin vain nauttimaan vauvan läheisyydestä, vaikka mitä töitä olisi ollut tekemättä.

Minulla maitoa tuli ensimmäisien vuorokausien jälkeen hyvin ja ksoka kuopus reilun kuukauden iässä opetettiin pullolle, niin tehtiin pari kertaa isoimman väsymyksen kourissa niin että pumppasin valmiiksi maitoa pulloon ja jompikumpi siistä sitten syötti vauvalle illalla/yöllä ja tuon perään saatiin paremmin nukuttua.

Ja tietty isosti helpotti se kun vauva nukkui vieressä, yöimetykset ujui parhaina öinä ihan itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sipuli:
Olisit tyytyväinen jos maitoa tulee ja lapsi syö.. On se rankkaa, mutta helpottaa ajan myötä.. En usko että lisäruoan antamisessa tai antamatta jättämisessä on kysymys kuuliaisuudesta, eiköhä se ole kuitenkin lapsen paras kyseessä.. Meillä ei myöskään vaikuttanut uneen kiinteiden aloitus.. Nyt pitää aina huolehtia että ruoka on mukana tai saatavilla. Ennen se oli automaattisesti, kun roikkui tossa leuan alla.. Suosittelen imettämistä mahd.pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
no meidän lapset on reippaita ja terveitä vaikka ei ikinä täysimetyksessä ollutkaan...ja jos ei ole tarpeeksi maitoa niin on pakko antaa korviketta...

:wave: Peesi. Tyttö 4v ja sairastanu 2 korvatulehdusta ja syöny yhtä monta lääkekuuria :whistle:

Yhteistyössä