Vastuutonta touhua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirsikkainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirsikkainen

Vieras

Kirjoitin tästä jo "mitäs nyt" osioon, mutta ehkä väärään paikkaan.

Eräs nuori nainen (jo ennestään äiti) synnytti lapsen, eikä ollut raskaudestaan kertonut kenellekään, eikä ollut käynyt neuvolassa ja peitteli vain asiaa, ja kielsi raskauden kysyttäessä. Sairaalaan meni synnyttämään vain. Minua suututtaa ja vihastuttaa, ja nyt tämä tyttö ilmeisesti haluaa vaatia myös yksinhuoltajuutta tälle lapselleen. Yksinhuoltajuus hänellä on jo aiempaan lapseensa. Minä en ymmärrä, miten tuollainen ihminen voisi olla kykeneväinen huolehtimaan lapsista. Miksi hän hoitaisi lasta sen paremmin sen ollessa ulkona, kuin sen ollessa sisällä? Eikö tota nyt voisi kuvata jo melkein heitteillejätöksi, vaikka se hänen sisällään kasvoikin. Mainittakoon, että lapsi on nyt sairaalahoidossa, ja tutkitaan perinpohjin, ja voi todella huonosti. Ilmeisesti tulehduksia yms.
Pistää vihaksi, ettei "aikuinen" ihminen osaa tuon paremmin asioitaan hoitaa ja ottaa vastuuta, kun joitain ei koskaan omalla nyytillä siunata.
Kyselisinkin, että onko vastaavasta tilanteesta kukaan koskaan kuullut, ja miten asiassa edettiin?

Kahden lapsen äiti

:'( Tuli mieleen tuosta se tarina, josta taas tääl viikolla oli juttua lehdissä. Siis, nainen oli salannut raskauden, ei käynnyt neuvolassa, synnytti yksin KOTONAAN... Vauvan jätti täysin vaille huomiota ja soitti vasta sitten apua, kun OMA tila heikkeni. Vauva raasu oli jo kuollut aikaa sitten. Avun tullessa "äitiä" hakemaan, oli vielä piilottanut vauvan pesukoneeseen...Sairaalassa olivat sitten todenneet naisen synnyttäneen...
Taisi saada parin vuoden rangaistuksen... Jonkinlaiseen hoitoon tuommoiset pitäisi pistäää!!!! Eikä haittais vaikka leikeltäs paikat niin, ettei enää IKINÄ pääsisi moista tekemään uusiksi
Mihin julmuuksiin ihminen pystyykään \|O \|O \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2004 klo 12:29 pallomaha kirjoitti:
:'( Tuli mieleen tuosta se tarina, josta taas tääl viikolla oli juttua lehdissä. Siis, nainen oli salannut raskauden, ei käynnyt neuvolassa, synnytti yksin KOTONAAN... Vauvan jätti täysin vaille huomiota ja soitti vasta sitten apua, kun OMA tila heikkeni. Vauva raasu oli jo kuollut aikaa sitten. Avun tullessa "äitiä" hakemaan, oli vielä piilottanut vauvan pesukoneeseen...Sairaalassa olivat sitten todenneet naisen synnyttäneen...
Taisi saada parin vuoden rangaistuksen... Jonkinlaiseen hoitoon tuommoiset pitäisi pistäää!!!! Eikä haittais vaikka leikeltäs paikat niin, ettei enää IKINÄ pääsisi moista tekemään uusiksi

Kamalaa!! :'( Vauvaparka :'( :'(

ap: minä soittaisin jonnekkin lastensuojelu- viranomaisille tai johonkin, huolettaa niin vauvaparka :( Vauva tarvitsee rakkautta ja läheisyyttä, huolehtimista elämänsä alkutaipeleella todella kipeästi! Onkohan tuo äiti aivan terve?

Voisi kyllä, mutta onko tuo laitonta, tai edes "harmaata"? Onko äiti velvoitettu hoitamaan raskauttaan ja syntymätöntä lastaan? Vai päteekö tässä asiassa koko raskauden ajan "naisen kroppahan se on", kuten abortinkin suhteen? Mistähän asiaa voisi kysyä?

Kaikki neuvolapalvelut on vapaaehtoisia. Eli kukaan ei voi velvoittaa hoitamaan syntymätöntä lasta. Tiedän muutamia "puolituttuja" jotka eivät ole halunneet (eivätkä ole käyneet) käydä kertaakaan koko raskauden aikana neuvolassa, sairaalaan vaan synnyttämään. Ja en todellakaan tiedä mistä tämä johtuu.. :\|

Minä en ymmärrä kyllä tuota, ihan rehellisesti sanoen. Mie hyväksyn abortin, jos joku sen itselleen oikeaksi kokee, mutta jos kerran on päättänyt lapsen synnyttää, eikö siitä tahtoisi pitää mahdollisimman hyvää huolta? Ja itsestään myös? Raskaus ei toki ole sairaus, mutta se on silti erittäin herkkä tila.
Se vain, kun tuommoiset tytöt saavat lapsia (vahingossa) kuin liukuhihnalta, ja sitten jotkut kärsivät lapsettomuudesta.. Ei oo maailma reilu. Mutta ironinen se kyllä on. :ashamed:

Mä harkitsin tosissani äitiyspolilla käymisen lopettamisen kun eräs naislääkäri sanoi mulle vastaanotolla "meidän täytyy selvittää, et kykenetkö sä huolehtimaan lapsestasi ollenkaan kun olet noin nuori" (olin silloin 18v.)! Nyt kaksi vuotta myöhemmin järkytyksestä toivuttuani olen laatinut valituksen kyseisestä lääkäristä...
Lapsi on kohta 2v,terve ja kohta 1v pojan isoveli.
Touhu ei välttämättä ole vastuutonta jos ei itse sitä tekisi!!! Ymmärrän häntä, mutten hyväksy.

Olen sitä mieltä, että jokainen voi itse päättää, käykö neuvolassa. Ei 100 vuotta sittenkään ollut neuvoloita ja raskauden seurantaa, ja silti väestö lisääntyi koko ajan, eli ei se raskauden kulku ja vauvan terveys ole yksin neuvolan ansiota. Luonto on ihmeellinen asia ja on hienoa, että ihminen älykkäänä oliona on luonut upean järjestelmän raskauden seurantaan, jotta jokainen jälkeläinen voisi syntyä terveenä. Oikeasti en henkilökohtaisesti ymmärrä äitejä, jotka eivät neuvolan hyvissä tutkimuksissa käy, haittaa kun niistä ei ole, pelkkää hyötyä vain. Mutta se on heidän valintansa. Kuitenkin lapsesta täytyy syntymän jälkeen huolehtia välittömästi, jottei tämä menehdy. Ja jos ei ole valmis pitämään huolta lapsesta äitinä, niin on parasta ottaa yhteyttä lähimpään sairaalaan/terveyskeskukseen, jotta asiat kävisivät parhain päin sekä lapsen että äidin kannalta.

Eli neuvolassa ei ole velvollisuus käydä, eikä edes synnyttämässä sairaalassa. Suotavaa se toki olisi.

Kauheaa! Tottakai pitaa kayda neuvolassa ja synnyttaa sairaalassa. Noi on psykoja, noi tapaukset. Luitteko uusimman trendi-lehden?Olen sairaanhoitaja ja tiedan kuinka moni lapsi/aiti kuolisi ilman nykylaaketiedetta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2004 klo 12:29 pallomaha kirjoitti:
juup ja ruotsissa poikansa hengiltä potkineen isän tuomio oli 3v \|O \|O \|O siis mitä helvettiä, eikö lapsilla ole mitään väliä???????

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2004 klo 09:20 -Positiivi- kirjoitti:
Kaikki neuvolapalvelut on vapaaehtoisia. Eli kukaan ei voi velvoittaa hoitamaan syntymätöntä lasta. Tiedän muutamia "puolituttuja" jotka eivät ole halunneet (eivätkä ole käyneet) käydä kertaakaan koko raskauden aikana neuvolassa, sairaalaan vaan synnyttämään. Ja en todellakaan tiedä mistä tämä johtuu.. :\|

niin ei kai kukaan neuvolaan pakota. mutta käsittääkseni tiettyyn raskausviiikkoon mennessä pitää käydä neuvolassa (tai sitten yksityisesti) jotta saa ä-rahat yms.
kunnallisessa neuvolassa ei ole pakko käydä vaan sen voinee hoitaa ihan yksityisellä lääkärillä ja terkkarilla ja onhan noita yksityisiä neuvoloitakin

Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka ei jaksa käydä neuvolassa. Itse koin neuvolakäynnit turhina ja turhauttavina.

Tietääkseni (voin olla väärässä) vain kolme lääkärikäyntiä ovat pakolliet, jotta saa äitiyspäivärahat.

Kamalaa että tekee noin. Onhan se tosiaan hyvä käydä neuvolassa. itse tosin myönnän, etten käynyt kolmatta odottaessani kun ns. pakolliset käynnit lääkärillä. Muuten jätin neuvolakäynnit väliin , mutta varasin aikaa jos jokin asia huolestutti tai ongelmia ilmaantui.

No mutta kävit kuitenkin lääkärissä.. Minusta eri asia on peitellä ja kieltää koko raskaus, pukeutua vain peittävämpiin ja peittävämpiin.. hmm, no.. näin nyt kuitenkin on, katsotaan miten tilanne etenee.

:headwall: Siinäpä on lastensuojelulla työtä... jos vaan mitenkään sinne asti asia kiirii. Pitäisi kyllä. Olen minäkin miettinyt tuota, että eikö lastensuojelun ja lasten edun pitäisi olla huomioitava asia jo ennen lapsen syntymää?

Se on tottavie hurjaa, että kuka vaan voi lapsia tehdä, ja hoitaa itseään raskausajan miten vaan, tai suoraan sanoen tuhotakin itseään ja orastavaa elämää siellä kohdussa. Kohta ollaankin ihmeissään miten kaikki huumekouristuksissa, hivistä ja hepatiiteistä sun muista kärsivät vauvat ja lapset hoidetaan... tai ollaan jo, se ei vaan ole julkisissa keskusteluissa!

Toisaalta olen sitä mieltä, että kukaan toinen ihminen ei voisi alkaa rajoittamaan kuka täällä saa lapsia tehdä, mutta toisaalta... mutta mutta... :headwall: :headwall: :headwall:

Niinpä. Nää on tosi hankalia juttuja. Onneksi kuitenkin suurin osa äideistä tahtoo lapselleen parasta, ja hoivaa lasta (syntymättömänäkin) kuin heikkopäinen.. :) Pitäiskö tähän vaan alistua, että maailma nyt vaan on epäreilu ja toimii näin..? :x Ei kyllä kauheasti huvittaisi. Voisi kysyä aiheesta sieltä lastensuojeluliitosta. Vaikka eihän raskauden pitäisi mitään pakkopullaakaan olla.. Ääh. Pientä vastuuta mä tässä vaan kuuluttaisin, se ei liene liikaa vaadittu.