Kyllä se nykyään niin on, että suoraan vaan syliin. Itse jäin tästä ihanasta kokemuksesta paitsi, sillä meidän tyttövauvamme kiidätettiin heti syntymisen jälkeen vastasyntyneitten valvontaosastolle keuhkojen imuun, keuhkoissa oli limaa. Hyvä kun ehdin nähdä vauvan vilaukselta. Napanuorankin kätilöt itse katkaisivat kiireellä, vaikka alun perin oli ollut tarkoitus antaa isän se tehdä.
Keuhkojen imun jälkeen kätilöt alkoivat pestä vauvaa ja pukea häntä, punnita ja ottaa jotain sydänjuttuja tms. Isä sai olla paikalla mutta ei annettu osallistua, halusivat kai tehdä asiat itse kun oli ollut hieman häikkää. Minä muistaakseni synnytin istukkaa para-aikaa.
Vasta sitten vauva tuotiin peittoon käärittynä minulle, täysissä vaatteissa. Sain pyynnöstäni kuitenkin vauvan yöpaitani alle vaatteissaan. Samalla kätilö myös kehotti imettämään, ja vauva alkoikin imeä heti valtavalla voimalla!
Ole Teresa onnellinen jos saat vauvan heti syliisi, on se niin ainutlaatuinen hetki! Ei se vauva ole likainen, ne mönjät on ihan sun oman kroppasi tuottamaa verta, jäänteitä yms. En ymmärrä miten joku voisi pitää vastasyntynyttä likaisena.