vastasyntyneistä

• Viestiketjun aloittaja teresa
  • Ensimmäinen viesti
Napanuora leikattiin kans heti molemmilta, kun oli niin lyhyt n. 30-40 cm. Sit paidan alle lämmittelemään. Kuopusta sain imettää heti, esikoista vasta huoneessa. Olin niin huonossa kunnossa itse. Kuopusta imetinkin pesujen jälkeen pari tuntia siinä synnärin pöydällä. ihanaa, vauva imi heti tosi hyvin ja maitoa tuli heti vauvan tarpeeseen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla vauva on pienen pyyhkimisen jälkeen laitettu johonkin peiton tms sisään ja annettu sitten masun päälle :heart:
Napanuora katkaistu ennen tuota.
Eikun tuohan oli sitten vasta myöhemmin.Pyyhkimisen jälkeen tuli minun peittojen alle lämmittelemään ihan nakuna :heart:

Minäkin ajattelin että se on jotain niin ällöttävää kun se on ihan verinen ja limanen, olen nähnyt omia kuvia kun olen just syntyny eikä oltu pyyhitty yhtään. Sillon kun esikoinen syntyi niin huomasi että on se niin ihana kun on oma lapsi vaikka olisi kuinka limainen.

vieras
kätilöiden määrä riippuu mm. synnytyksen "vaikeusasteesta". Kaksosista mulla oli paikalla 2 kätilöä, 2 lääkäriä + harjoittelija. Luultavasti jossain perätilatapauksissakin esim. on enemmän henkilökuntaa. Normisti kai 1 kätilö, joka siis saattaa hyvinkin vaihtua monta kertaa jos synnytys kestää kauan.

Mulla on molemmat vauvat pyyhitty ja napanuora katkaistu, sitten sain heidät syliini ihoa vasten :heart:

Tytön syntyessä paikalla oli yksi kätilö+lastenhoitaja joka soitettiin paikalle kun vauva oli jo lähes ulkona.
Pojan syntyessä tarvittiinkin sitten kaksi kätilöä, yksi lastenhoitaja ja yksi lääkäri että saatiin kasvot edellä syntynyt lapsi (jolla oli sikiökalvot tiukasti kasvojen edessä ja napanuora kahdesti kaulan ympärillä ) ulos.

Musta on jotenkin outoa että se lapsi pitäis pestä eka.. ei ole mulle ainakaan koskaan ennen tullu asia edes mieleenkään. Sillon kun muksu synty en ois malttanu oottaa et saan sen syliini.. siis miksi se pitäis pestä.. sehän on se oma rakas lapsi jota on odottanut sen 9kk, ei siinä kyl minun mielestä tule ajateltua että ''yök, on limanen ja verinen'' vaan lähinnä että siinä se pieni vihdoin on ja sen haluaa lähelleen.. tietty kaikki on yksilöitä mut.. minusta hieman outoa..

Mulla oli synnytyksessä kätilö ja kätilöharjoittelija. Lääkäri kävi vaan puhkasee kalvot. Vauva nostettiin heti syntymän jälkeen mahan päälle, missä sit isä sai leikata napanuoran poikki. Sit vauva pestiin ja kapaloitiin, ja tuotiin takas viereen.

Kyllä se nykyään niin on, että suoraan vaan syliin. Itse jäin tästä ihanasta kokemuksesta paitsi, sillä meidän tyttövauvamme kiidätettiin heti syntymisen jälkeen vastasyntyneitten valvontaosastolle keuhkojen imuun, keuhkoissa oli limaa. Hyvä kun ehdin nähdä vauvan vilaukselta. Napanuorankin kätilöt itse katkaisivat kiireellä, vaikka alun perin oli ollut tarkoitus antaa isän se tehdä.

Keuhkojen imun jälkeen kätilöt alkoivat pestä vauvaa ja pukea häntä, punnita ja ottaa jotain sydänjuttuja tms. Isä sai olla paikalla mutta ei annettu osallistua, halusivat kai tehdä asiat itse kun oli ollut hieman häikkää. Minä muistaakseni synnytin istukkaa para-aikaa.
Vasta sitten vauva tuotiin peittoon käärittynä minulle, täysissä vaatteissa. Sain pyynnöstäni kuitenkin vauvan yöpaitani alle vaatteissaan. Samalla kätilö myös kehotti imettämään, ja vauva alkoikin imeä heti valtavalla voimalla!
Ole Teresa onnellinen jos saat vauvan heti syliisi, on se niin ainutlaatuinen hetki! Ei se vauva ole likainen, ne mönjät on ihan sun oman kroppasi tuottamaa verta, jäänteitä yms. En ymmärrä miten joku voisi pitää vastasyntynyttä likaisena.

s&v
No enpä kyllä tuollasta edes miettiny ennen synnytystä. Mun lapsi syntyi sektiolla, mutta ei kyllä ollu mitenkään verinen. Nykyään ei muuten vauvoja pestä ennen kuin muutaman päivän ikäisenä, kun kuulemma on vauvan iholle parempi.

Sektioitu aletiesynnyttäjä
Sektiossa vauvaa vain käytettiin näytillä ja vietiin isän kanssa putsattavaksi, punnittavaksi ja puettavaksi.
Itse jouduin odottamaan ompelun ajan piinassa, kun halusin jo vauvan rinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja s&v:
No enpä kyllä tuollasta edes miettiny ennen synnytystä. Mun lapsi syntyi sektiolla, mutta ei kyllä ollu mitenkään verinen. Nykyään ei muuten vauvoja pestä ennen kuin muutaman päivän ikäisenä, kun kuulemma on vauvan iholle parempi.

Kyllä meidän reilu kuukausi sitten (010608) syntynyt tyttö ainakin pestiin, isä kylvetti synnytyssalissa ennen osastolle menoa :heart:

Yhteistyössä