Vastasyntyneelle tutti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aloittajalle: Meillä vauva ei huoinut silikonista tuttia ollenkaan ainoastaan kumisen. Ja näin edelleen. Ei ole kyllä tuttiosat irronneet tai muutenkaan olleet huonoja. Kaverilla irtosi vauvallaan sellaisesta uudesta ohuemmaksi muotoillusta silikonitutista tuttiosa vauvan suuhun. Tämän laajemmin en osaa vastata. Ja muodosta, meillä on muotoiltuja. Ovat toimineet hyvin.

Ja vauva on saanut tissiä aina kun on halunnut. Tutista huolimatta. Ja vauva on saanut läheisyyttä ja syliä tutti suussakin. En ymmärrä miten tutti sulkee läheisyyden pois. Ja me ihan opettamalla opetettiin tosi imutarpeinen vauva 3 kk:n iässä tutille. Kun imi peukkua jos ei ollut tissillä. Ja tissillä kiukkus, kun tuli maitoa yli tarpeen ja sitten pulautteli. Että näin. Mutta kumitutti oli pehmeämpi, että ehkä juuri siksi, kun tissillä oli melkeen 24/7, kelpasi se kumitutti kovempaa silikonista paremmin.

Tämä on niin hupaisa keskustelu :D. En tiennytkään, että on olemassa tuttifanaatikkoja.

Henk koht olen sitä mieltä, että on sulaa hulluutta olla käyttämättä tuttia. Olen monesti ollut varsin onnellinen nopeasta konstista rauhoittaa vauva (esim keskiyöllä kaksosvauvojen kanssa). Tutin käyttö vauvoilla on parantanut huimasti elämäni laatua. Meillä tissit on pidetty ruokintakäytössä (sitäkin lystiä on riittänyt).

Tällaisella on aloitettu. Siinä on mukana myös kätsä kotelo.
http://www.ainu.fi/tuotteet/ainu-mam-classic-silikonitutti-0-6-kk

meillä on kelvannut vain ainu mam silikonitutit kun vauva niihin totutettiin osastolta saakka. vaipan vaihdosta ja tutkimuksista yms. tuli pahalle päälle ja tutti helpotti heti. Noista luonnonkumisista en tiedä mitään mutta sen verran voin sanoa että kannattaa käyttää saman sarjan tuttipulloja ja tutteja jos on tarve :)

Ap:n tuttukyselyihin en osaa vastata kun oma kokemus on niin vähäinen ja vuosien takainen, mutta pakko nostaa hattua pop:lle! Ihanaa lukea noin asiallista tekstiä imetyksestä ja tällä kertaa tuteistakin. :flower:

Itse olen suhtautunut tutteihin vähän varauksella, en ole halunnut ottaa niitä "turhaan" käyttöön kun olen pelännyt imetyksen puolesta ja en halunnut turhia vieroittamisen kohteita. Mutta tilanteen mukaan om menty; esikoisen ja kuopuksen kohdalla rinta riitti hyvin imemisentarpeeseen. Selvittiin ilman tuttia ja imetys sujui hyvin molemmilla (esikoisellakin 10kk imetys josta 4,5kk täysimetystä, 1v7kk ikäistä kuopusta imetän yhä, täysimetystä 6kk).

Keskimmäinen lapsi oli haastavampi tapaus, tyytymätön ja huutavainen eikä ollut mieltä pitää rinnalla koko hereilläoloaikaa. Sai varmasti tarvitsemansa maidon ja ennen kuin otin tutin käyttöön 4kk iässä ilmeisesti liikaakin kun ylös tuli niin runsaasti ruokailuiden jälkeen. Lapsi kasvoi kokoajan yläkäyrillä, täysimetystä 6kk ja kokonaisimetysaika 1v3kk. Tutti rauhoitti lasta ja antoi minulle aikaa ja voimia arjen pyörittämiseen kahden pienen kanssa. En tiedä miten tutin poisjättäminen tuossa olisi tukenut imetystä?

Edellisellä hyvä pointti:) Veikkaan, että nämä tuttifanaatikot ovat näitä "hellokitty-mammoja", jotka ääneen arvostelevat kaikkea näkemäänsä tietämättä siitä mitään ja tärkeintä on elämässään pukea lapsi sävy sävyyn rattaiden kanssa:D Meillä vauva saa syliä, tissiä, pulloa ja tuttia sopivassa suhteessa ja on varsin tyytyväinen ja iloinen lapsi

Meillä on hommattu molemmille pojille kotiin tutit, varmuuden vuoksi, jo ennen syntymää.
Mutta: esikoinen ei huolinut tuttia laisinkaan, oli rintaruokittu ja oletin että sai tyydytettyä imemisentarpeensa juurikin rinnalla.

Kuopus taas ei saanut rintaa kuin vähän korvikkeen lisäksi (maitoa ei vaan tullut, yrityksistä huolimatta) mutta eipä tuo huolinut tuttiakaan vaikka sitä tarjosin jossain vaiheessa ajatuksena että lapsiraasun imemisentarve ei tule tyydytetyksi.

Kummallakaan ei ole ollut missään vaiheessa mitään halua imeskellä sormiaan tms.
Kummallakaan ei ole ollut koskaan myöskään yhtäkään korvatulehdusta.

Yhteistyössä