"varatut" nimet

Vauva tuloillaan ja nimi pitäisi keksiä, mutta kun kaveripiirissä on jo suurinosa kivoista nimistä käytetty tai sitten lapsettomat ovat jo "varanneet" tietyt nimet tuleville lapsilleen, ei ole helppoa löytää nimeä joka miellyttäisi kumpaakin, saati sitten ettei astuisi jonkun varpaille...
 
No esim, siskoni ilmoitti että hänen tulevasta pojastaan tulee Oliver, tosin hänellä ei ole miestäkään, eli lasta saa ehkä jonkun aikaa odottaa, mutta tämän tiedon kanssa olisi tylyä nimetä poika Oliveriksi... Samoin kun olisi tyhmää antaa sama nimi kun jollakin kaverini muksulla, koska lapset tulevat leikkimään keskenään sitten isompina... Sitä tarkoitan siis. Oletteko te antaneet nimet lapsille muita miettimättä???
 
o-o-o
Nimen anto on minustakin vaikeaa, mielikuvat jostakin nimestä vaikuttavat niin paljon, mm. se että joku on kertonut haluavansa ko. nimen omalle lapselle. Jos kyse ei ole erikoisesta ja harvinaisesta nimestä "varauksiin" suhtautuisin toiveina ja mieltymyksinä tiettyyn nimeen.
 
IMN
Harva myöskään loppujenlopuksi antaa lapselleen sitä "varaamaansa" nimeä. Huomataan vaikka ettei lapsi näytäkkään yhtään Matildalta tai Justiinan kanssa ei keksitä rimmaavaa toista nimeä. Näin esimerkiksi :D
 
IMN
No esim, siskoni ilmoitti että hänen tulevasta pojastaan tulee Oliver, tosin hänellä ei ole miestäkään, eli lasta saa ehkä jonkun aikaa odottaa, mutta tämän tiedon kanssa olisi tylyä nimetä poika Oliveriksi... Samoin kun olisi tyhmää antaa sama nimi kun jollakin kaverini muksulla, koska lapset tulevat leikkimään keskenään sitten isompina... Sitä tarkoitan siis. Oletteko te antaneet nimet lapsille muita miettimättä???
No sen verran muita miettimättä että poikani toinen ja kolmas nimi ovat molemmat kavereideni poikaystävien nimiä :D Mutta kuitenkin tulevat meidän pojallemme eri yhteyksistä, eikä noiden kavereiden miekkosten mukaan :)
 
"hmh"
Kyllä mä ihan ensin katsoisin sitä lasta, ja miettisin minkä näköinen hän on, ja sitten kuulostelisin itseäni ja lapsen toista vanhempaa, mikä nimi tuntuu oikealta ja hyvältä. Mikäs sopii lapsen sukunimeen, onko suvun nimissä joitain sellaisia joista voisi poimia viitteitä lapsen nimeen.

Jos sitten mieltymys osuisi johonkin "valituksi tiedettyyn", niin jos kyseinen valitsija on kovin mesonnut nimestä, saattaisin ottaa häneen yhteyttä ja kertoa että sorry nyt, mutta tämä lapsi näyttää nyt valitsevan nimekseen juuri sen mitä olit ajatellut omallesi... mutta jos on joku kaukaisempi kaveri niin en soita enkä missään tapauksessa anna toisten kaavailujen estää laittamasta lapselleni jotain tiettyä nimeä, jos nimi vaikuttaa olevan juuri minun vauvani nimi.
 
"vieras"
no meillä on aina ollut eräs tietty tytön nimi, joka piti antaa esikoiselle. no esikoisesta tuli poika. miehen serkku sitten sai tytön ja laittoi tämän nimen. ei olla tämän serkun kanssa missään tekemisissä, mutta mies ei silti halua tätä "varattua" nimeä enää laittaa.
 
Nyt kun olen raskaana niin minulle oikein muistutellaan niistä nimistä, et muista sit että se ja se nimi on mulle varattu... Vaikka näillä ihmisillä ei ole tosiaan edes lasta tulossa lähitulevaisuudessa. Asiaa ei auta että asun maassa jossa nimet tiedetään tosiaan jo ennen raskaaksi tuloa, ja nimiä ylipäätään on tosi vähän Suomalaisiin nimiin verrattuna. Harmi ettei suomalaiset nimet oikein sovi tänne suuhun ja pitäisi löytää joku kansainvälinen nimi, jotka tuntuu olevan suomessakin muotia, kavereiden lapsien nimien perusteella...
 
"vihreä"
Kannattaa varmaan rueta sanomaan vastaisuudessa kaikille tuommosille et just sitä nimeä mekin on ajateltu käyttää. Siis ihan kaikille nimien varaajille, vaikkette edes vois kuvitella pahimmassakaan painajaisessa sitä nimeä antavanne.
 
[QUOTE="hmh";27152420]Kyllä mä ihan ensin katsoisin sitä lasta, ja miettisin minkä näköinen hän on, ja sitten kuulostelisin itseäni ja lapsen toista vanhempaa, mikä nimi tuntuu oikealta ja hyvältä. Mikäs sopii lapsen sukunimeen, onko suvun nimissä joitain sellaisia joista voisi poimia viitteitä lapsen nimeen.

Asun Italiassa ja täällä nimi kysytään jo ennen synnytystä, rannekkeeseen tulee vauvan nimi, ja se myös rekisteröidään jo sairaalassa väestörekisteriin, eikä nimiä sen jälkeen enää vaihdeta. Paitsi toki lapsi voi itse sitten aikuisena vaihtaa jos ei nimi miellytäkään, eli en voi odottaa että näkisin lapsen ja päätän vasta sitten.
 
"..."
Nyt kun olen raskaana niin minulle oikein muistutellaan niistä nimistä, et muista sit että se ja se nimi on mulle varattu... Vaikka näillä ihmisillä ei ole tosiaan edes lasta tulossa lähitulevaisuudessa. Asiaa ei auta että asun maassa jossa nimet tiedetään tosiaan jo ennen raskaaksi tuloa, ja nimiä ylipäätään on tosi vähän Suomalaisiin nimiin verrattuna. Harmi ettei suomalaiset nimet oikein sovi tänne suuhun ja pitäisi löytää joku kansainvälinen nimi, jotka tuntuu olevan suomessakin muotia, kavereiden lapsien nimien perusteella...
Missä maassa nimiä on varsinaisesti "vähän"? Monet suomalaisistakin nimistä on ns kansainvälisiä nimiä, Anna, Maria, Sara, Greta, Matias, Timo, Tomas...
 
ällistynyt
[QUOTE="hmh";27152420]Kyllä mä ihan ensin katsoisin sitä lasta, ja miettisin minkä näköinen hän on, ja sitten kuulostelisin itseäni ja lapsen toista vanhempaa, mikä nimi tuntuu oikealta ja hyvältä. Mikäs sopii lapsen sukunimeen, onko suvun nimissä joitain sellaisia joista voisi poimia viitteitä lapsen nimeen.

Asun Italiassa ja täällä nimi kysytään jo ennen synnytystä, rannekkeeseen tulee vauvan nimi, ja se myös rekisteröidään jo sairaalassa väestörekisteriin, eikä nimiä sen jälkeen enää vaihdeta. Paitsi toki lapsi voi itse sitten aikuisena vaihtaa jos ei nimi miellytäkään, eli en voi odottaa että näkisin lapsen ja päätän vasta sitten.
Miten se siihen ennen syntymää merkitään. Ihan vaan ihmettelen, jos nimeks laitetaan Eino ja syntyykin tyttö?
 
"..."
[QUOTE="hmh";27152420]Kyllä mä ihan ensin katsoisin sitä lasta, ja miettisin minkä näköinen hän on, ja sitten kuulostelisin itseäni ja lapsen toista vanhempaa, mikä nimi tuntuu oikealta ja hyvältä. Mikäs sopii lapsen sukunimeen, onko suvun nimissä joitain sellaisia joista voisi poimia viitteitä lapsen nimeen.

Asun Italiassa ja täällä nimi kysytään jo ennen synnytystä, rannekkeeseen tulee vauvan nimi, ja se myös rekisteröidään jo sairaalassa väestörekisteriin, eikä nimiä sen jälkeen enää vaihdeta. Paitsi toki lapsi voi itse sitten aikuisena vaihtaa jos ei nimi miellytäkään, eli en voi odottaa että näkisin lapsen ja päätän vasta sitten.
Sairaalassa ollessa rekisteröidään, mutta kyllähän nimen voi päättää vauvan syntymän jälkeen. Eihän kukaan voi olla 100% varma edes sukupuolesta, ennen syntymää. Ja tosiaan, jos vilahtelee mukavia nimiä joukossa, sanotte vaan, että olette myös miettineet tuota nimeä vauvalle. Että katsotaan tuleeko "hänen näköinen" vauva maailmaan :)
 
viiras
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Täällä kyllä tiedetään kumpi on tuloillaan, en tunne ketään joka ei sukupuolta tietäisi etukäteen... Toki voi olla poikkeuksia, mutta näin yleensä. Nimet ei ole täällä salaisuus, jota pidetään ristiäisiin asti.

Esikoista odottaessa printtasin italialaiset poikien nimet netistä, 3kpl A4, ja suomalaiset poikien nimet ja niitä taisi olla toistakymmentä A4. Eli nimiä huomattavasti enemmän. Täällä oikeastaan pyöritetään paria-kolmeekymmentä nimeä yhteensä, eli siitä on vaikea valita sellaista jota ei jo tuntisi tai olisi " varattuna". , no ehka me selvitään joku nimi antamaan tulokkaalle, muuten ei päästä pois synnäriltä ikinä... Koska ne ei päästä pois ennen kun vauvakin on nimi... ;)
 
"..."
Täällä kyllä tiedetään kumpi on tuloillaan, en tunne ketään joka ei sukupuolta tietäisi etukäteen... Toki voi olla poikkeuksia, mutta näin yleensä. Nimet ei ole täällä salaisuus, jota pidetään ristiäisiin asti.

Esikoista odottaessa printtasin italialaiset poikien nimet netistä, 3kpl A4, ja suomalaiset poikien nimet ja niitä taisi olla toistakymmentä A4. Eli nimiä huomattavasti enemmän. Täällä oikeastaan pyöritetään paria-kolmeekymmentä nimeä yhteensä, eli siitä on vaikea valita sellaista jota ei jo tuntisi tai olisi " varattuna". , no ehka me selvitään joku nimi antamaan tulokkaalle, muuten ei päästä pois synnäriltä ikinä... Koska ne ei päästä pois ennen kun vauvakin on nimi... ;)
Ok, no pojan nimiä On kyllä vähemmän. Myös sellaisia suomalaisia, jotka käy myös siellä. Mutta saa sielläkin nimen päättää vasta lapsen synnyttyä, vaikka olisi etukäteen toisen antanutkin. Syntymän jälkeen kirjoitatte paperit.
 
Nimen ei tarvitse olla suosittu, mutta sen pitäisi olla suuhun sopiva kummallakin kielellä lausumisen suhteen, esim Giorgio tai Giacomo ei äitini suussa taipuisi, niinkuin ei Antti tai Pentti täällä.
Mies ei myöskään halua uskonnolista nimeä, joka hankaloittaa entisestään, täällä kun on kaikki nimet pyhimyksien mukaan tai raamatusta.
Paljon on myös poikien nimiä jotka suomalaiselle antaa vaikutelman tytöstä, esim. Andrea, Simone, Daniele jne, ja taas suurin osa suomalaisista nimistä ei sano mitään, ne on kuin sanoja vaan. Tytölle toki olisi huomattavasti helpompaa!
 
No minusta Oliver on täällä Suomessa jo aika kulunut nimi. Miten Matias, Markus / Marcus, Lucas, Anton/ Anttoni, Leo, Elias, Eelis, Hannes
Esikoisen nimi on Matias, joka taipuu täällä samantien Mattiaksi, joten emme halua as-loppuista nimeä toiselle. Esim lucas olisi Luca, Elias olisi Elia jne. Myöskään Oliver ei siis ole suosikkimme, vaan oli vain esimerkki. Anton/Aron ei mene miehelleni läpi, jonka nimi on Leo, eli sekään ei käy joten hankalaa on... :)
 
"..."
Esikoisen nimi on Matias, joka taipuu täällä samantien Mattiaksi, joten emme halua as-loppuista nimeä toiselle. Esim lucas olisi Luca, Elias olisi Elia jne. Myöskään Oliver ei siis ole suosikkimme, vaan oli vain esimerkki. Anton/Aron ei mene miehelleni läpi, jonka nimi on Leo, eli sekään ei käy joten hankalaa on... :)
Mika, Sam, Max, Felix, Samuel (toki jos tosi uskontoteema estää?), Hugo, Johan, Robert, Rafael

Oliskos näistä?
 

Yhteistyössä