Vantaa tappaa liito-oravat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kurre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeastaan, on aika kummallista miksi ihmislaji katsoo oikeudekseen suojella tiettyjä eläinlajeja; niitä joita pidetään suloisina, kivoina ja hyödyllisinä. Sitten taas toisia lajeja yritetään kaikin tavoin tuhota, jopa sukupuuttoon asti.
Niitä, jotka ovat haitaksi ihmislajille. Vai oletteko kuulleet, että joku olisi yrittänyt suojella mustarottaa, se laji on hävinnyt kokonaan Suomesta. Tai suojelisi ihmisen suolinkaisia, nekin on hävitetty sukupuuttoon.

juttu1.jpg

[QUOTE="vieras";26770900]Oikeastaan, on aika kummallista miksi ihmislaji katsoo oikeudekseen suojella tiettyjä eläinlajeja; niitä joita pidetään suloisina, kivoina ja hyödyllisinä. Sitten taas toisia lajeja yritetään kaikin tavoin tuhota, jopa sukupuuttoon asti.
Niitä, jotka ovat haitaksi ihmislajille. Vai oletteko kuulleet, että joku olisi yrittänyt suojella mustarottaa, se laji on hävinnyt kokonaan Suomesta. Tai suojelisi ihmisen suolinkaisia, nekin on hävitetty sukupuuttoon.[/QUOTE]

On se noinkin, mutta ei aina. Kalastajat haluavat murhata kaikki suomen norpat.

pikkuhylje.540x405.jpg

[QUOTE="kurre";26770937]On se noinkin, mutta ei aina. Kalastajat haluavat murhata kaikki suomen norpat.

pikkuhylje.540x405.jpg
[/QUOTE]

Tietysti jos rahasta on kyse niin ollaan valmiita tappamaan ihan kaikki mikä elää ja liikkuu.

[QUOTE="vieras";26770900]Oikeastaan, on aika kummallista miksi ihmislaji katsoo oikeudekseen suojella tiettyjä eläinlajeja; niitä joita pidetään suloisina, kivoina ja hyödyllisinä. Sitten taas toisia lajeja yritetään kaikin tavoin tuhota, jopa sukupuuttoon asti.
Niitä, jotka ovat haitaksi ihmislajille. Vai oletteko kuulleet, että joku olisi yrittänyt suojella mustarottaa, se laji on hävinnyt kokonaan Suomesta. Tai suojelisi ihmisen suolinkaisia, nekin on hävitetty sukupuuttoon.[/QUOTE]

No voi jestas :D kauhea vääryys suolinkaisia kohtaan.....

[QUOTE="vieras";26770985]No voi jestas :D kauhea vääryys suolinkaisia kohtaan.....[/QUOTE]

No onhan se sikäli, että jos mietitään että onko ihmisellä oikeus päättää tiettyjen lajien sukupuuttoon tappamisesta, toisten lajien suosimisesta. Eihän ihminen sitä voi tehdä.
Rottia vihataan, niitä saa siis myrkyttää miten vaan.
Jos joku myrkyttäisi oravan, niin sellainen olisi ilman muuta eläinrääkkääjä.
Luuletko, että rotta kärsii myrkkyyn kuollessaan vähemmän kuin orava? Tässä on mun pointti.

[QUOTE="vieras";26771029]No onhan se sikäli, että jos mietitään että onko ihmisellä oikeus päättää tiettyjen lajien sukupuuttoon tappamisesta, toisten lajien suosimisesta. Eihän ihminen sitä voi tehdä.
Rottia vihataan, niitä saa siis myrkyttää miten vaan.
Jos joku myrkyttäisi oravan, niin sellainen olisi ilman muuta eläinrääkkääjä.
Luuletko, että rotta kärsii myrkkyyn kuollessaan vähemmän kuin orava? Tässä on mun pointti.[/QUOTE]

Öm, miksi ei voisi tehdä? Kuka sen estää?

Mä en luule mitään, mutta tuolla perusteella sä et voi sitten itsestäsi poistaa edes punkkia tai sun täytyy vaan elää lapamadon kanssa, koska mikä oikeus sulla ihmisenä on ne tappaa? yhtä surullista lapamadon on kuolla kuin rotan.

Eli joo, ymmärrän hyvin miksi joitain eläinlajeja ei suojella tai niitä joudutaan karsimaan, ja miksi taas jotkut saa "nauttia" ihmisen suojelusta. Ja useat uhanalaiset eläimethän on kuolemassa sukupuuttoon nimenomaan ihmisen toimien vuoksi... myös ne söpöt ja harmittomat joita tapetaan juuri esim. kauniin nahkan vuoksi. Eli todellakin ne on oikeutettuja siinä mielessä ihmisen suojeluun.

[QUOTE="vieras";26771066]Öm, miksi ei voisi tehdä? Kuka sen estää?

Mä en luule mitään, mutta tuolla perusteella sä et voi sitten itsestäsi poistaa edes punkkia tai sun täytyy vaan elää lapamadon kanssa, koska mikä oikeus sulla ihmisenä on ne tappaa? yhtä surullista lapamadon on kuolla kuin rotan.

Eli joo, ymmärrän hyvin miksi joitain eläinlajeja ei suojella tai niitä joudutaan karsimaan, ja miksi taas jotkut saa "nauttia" ihmisen suojelusta. Ja useat uhanalaiset eläimethän on kuolemassa sukupuuttoon nimenomaan ihmisen toimien vuoksi... myös ne söpöt ja harmittomat joita tapetaan juuri esim. kauniin nahkan vuoksi. Eli todellakin ne on oikeutettuja siinä mielessä ihmisen suojeluun.[/QUOTE]

Mä kyllä tapan itsestäni punkkeja, mutta en ymmärrä miksi ihmiset haluavat suojella vaan kivoja eläimiä. Mä en tapa myrkyillä rottiakaan, vaikka asun maalla.

[QUOTE="vieras";26771092]Mä kyllä tapan itsestäni punkkeja, mutta en ymmärrä miksi ihmiset haluavat suojella vaan kivoja eläimiä. Mä en tapa myrkyillä rottiakaan, vaikka asun maalla.[/QUOTE]

Mutta jos sun talossa eläisi mustarotta joka levittäisi mustaa surmaa, niin antaisitko olla vaan? vai siis saako silloin tappaa jos asia koskettaa itseään, mutta kun se tuhoeläin on muiden riesana niin silloin voi vaan ylväänä puhua jokaisen eläimen oikeuksista olla olemassa...

Tai joku suolinkainen, jos sulla olisi suolinkainen joka imisi sut kuiviin, niin hoitaisitko sen pois = tappaisit ? vai saisko se vaan elää sussa? miksi tuomitset ne jotka on ihmisen suolinkaisen tappaneet, tunnetko jonkun joka haluaa kehoonsa suolinkaisen? mihin ne ihmisen suolinkaiset pistetään, ettei ne kuolis sukupuuttoon?

[QUOTE="vieras";26771092]Mä kyllä tapan itsestäni punkkeja, mutta en ymmärrä miksi ihmiset haluavat suojella vaan kivoja eläimiä. Mä en tapa myrkyillä rottiakaan, vaikka asun maalla.[/QUOTE]

Siis sä tapat itsestäsi punkkeja, mutta et ymmärrä miksi joku muu ei halua niitä suojella? miksi tästä maasta ei löydy ketään joka ajattelisi että "voi, onpas söpö borrelioosi punkki". Vääryys.

[QUOTE="vieras";26771114]Mutta jos sun talossa eläisi mustarotta joka levittäisi mustaa surmaa, niin antaisitko olla vaan? vai siis saako silloin tappaa jos asia koskettaa itseään, mutta kun se tuhoeläin on muiden riesana niin silloin voi vaan ylväänä puhua jokaisen eläimen oikeuksista olla olemassa...

Tai joku suolinkainen, jos sulla olisi suolinkainen joka imisi sut kuiviin, niin hoitaisitko sen pois = tappaisit ? vai saisko se vaan elää sussa? miksi tuomitset ne jotka on ihmisen suolinkaisen tappaneet, tunnetko jonkun joka haluaa kehoonsa suolinkaisen? mihin ne ihmisen suolinkaiset pistetään, ettei ne kuolis sukupuuttoon?[/QUOTE]

No niinpä, ihmiset eivät tietenkään tykkää tietyistä eläimistä ja lajeista.
Vain tiettyjen lajien suojelu on tärkeää. Eläin- ja luonnonsuojelutyössä vedotaan luonnon monimuotoisuuteen, eri eläinläjien säilyttämiseen .
Miksei sanota suoraan, että ihminen sen päättää mitä lajeja suojellaan ja mitä ei.
Luontohan ei päätä mitään.

[QUOTE="vieras";26771157]No niinpä, ihmiset eivät tietenkään tykkää tietyistä eläimistä ja lajeista.
Vain tiettyjen lajien suojelu on tärkeää. Eläin- ja luonnonsuojelutyössä vedotaan luonnon monimuotoisuuteen, eri eläinläjien säilyttämiseen .
Miksei sanota suoraan, että ihminen sen päättää mitä lajeja suojellaan ja mitä ei.
Luontohan ei päätä mitään.[/QUOTE]

En mä tiedä, eipä mua hirveesti kiinnostakkaan ihmisen suolinkaisten suojelu joten aivan sama. Sen sijaan tuen kyllä täysillä esim. liito-oravien, norppien yms. suojelua.

Asiat on mulle tärkeempiä kuin joku sanahelinä.

[QUOTE="vieras";26771164]En mä tiedä, eipä mua hirveesti kiinnostakkaan ihmisen suolinkaisten suojelu joten aivan sama. Sen sijaan tuen kyllä täysillä esim. liito-oravien, norppien yms. suojelua.

Asiat on mulle tärkeempiä kuin joku sanahelinä.[/QUOTE]

:D En mäkään tue suolinkaisten suojelua. Ihmettelen vaan, miksei kukaan tue
koska nehän ovat uhanalaisia eläimiä, sukupuuton partaalla.

[QUOTE="kurre";26771170]Ei viitsittäisi väitellä suolinkaisten suojelutarpeesta...[/QUOTE]

Reps, ei niin. Mäkin lopetan, mä tämän aloitinkin.
Eli: Kiitokset kaikille osallistujille, keskustelu suolinkaisten suojelutarpeesta loppuu tähän.

Yhteistyössä