Vanhempien rahallinen avustus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "naikkonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei siinä mun mielestäni mitään väärää ole, ei kai omalta lapselta kukaan mitään kauheita korkoja rupea perimään. Eikä siinä mitään, jos on niin tiukka rahatilanne, että tarvitsee lainaa/raha-apua. Se taas on eri asia, jos ei ole opiskelu- eikä työnteko maittanut ja oma elämä on laskettu vanhempien rahapussin varaan.

Ei se rahatilanne ole välttämättä mitenkään tiukka, mutta suurempiin hankintoihin, esim. auto otan mielummin sen korottoman lainan isältäni kuin pankista. (saamme kyllä muutenkin rahaa vaikkei tarvetta olisikaan,
lahjaksi esim)

Viimeksi muokattu:
Vanhemmillani on rahaa ja omaisuutta, toisella enemmän kuin toisella. Olen ainoa lapsi, päälle nelikymppinen, perheellinen. Vanhemmat maksoivat opintovelkani pois, ovat ostaneet pari autoa, keittiön, kodinkoneita, sohvakaluston, lomamatkoja koko perheelle ja rahaakin olen saanut vuosittain. Osakkeita myös. Perintöverojen nousua ennakoiden mökki siirrettiin mulle pari vuotta sitten.
Nyt perintöveroissa tapahtuu jälleen nousua, ja isä sanoi juuri, että pitäisi keskustella omaisuuden siirtämisestä minun nimiini.
Miksi ihmeessä sitä pitäisi siirtää verottajan taskuun yhtään enempää, kuin on pakko? Mieluummin perheelle kuin verottajalle - verottaja pitää puolensa joka tapauksessa.

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="vieras";25377544]Kaksipiippuinen suhtautuminen. Se ei ole multa mitenkään pois, saako joku toinen paljonkin vanhemmiltaan apuja, mä en nyt ajattele tätä siltä kantilta ;).

Mutta olen huolissani eräästä läheisestä, joka nelikymppisenä ei tee itse mitään elantonsa eteen. Työsuhteet (2 kpl itse hankittuja) päättyvät nopeasti siihen, ettei kiinnosta. On siis tahallaan ilmoittamatta poissa kunnes työsuhde puretaan. Tai sen kaksi kertaa on tehnyt tämän. On ollut muutamilla työllistämiskursseilla ja muutamaan otteeseen työsuhteessa työllistämistuella. Ei maistu työnteko, ei. Joko työ alkaa liian aikaisin aamulla, työmatkoihin menee liikaa aikaa tai työvuorot osuvat illaksi, jolloin ne haittaavat etenkin viikonloppuisin menoja. Eläkkeellä olevat (pienituloiset) vanhemmat maksavat vuokran (sen mikä jää asumistuen jälkeen maksettavaksi), kuljettavat 'lapsen' ruokakauppaan maksaen laskun, maksavat auton kulut (hankinta, vakuutukset, korjaukset jne) ja lainaavat pidemmille matkoille omaa autoaan tälle 'lapselle'. Jos matkalla tulee sakkoja, maksaa vanhemmat nekin. 'Lapsi' haluaa viettää edelleen teini-elämää ravintoloissa, bändien perässä ja risteilyillä. Mitään ylellistä luksusta ei siis kuitenkaan vietä mutta maksaahan ravintolat ja risteilyt (vaikka syömiset laivalle mukaan kuljettaisikin). Vanhempien omaisuus on jo nyt käytetty. Huolettaa miten käy kun vanhempia ei enää ole.

Että jonkinlainen kultainen keskitie tuossakin on varmaan paras ratkaisu...[/QUOTE]

Tai sen verran on mulla tämän suhteen oma lehmä ojassa, että pelkään tämän 'lapsen' elättämistehtävän periytyvän sisaruksille...

Noooo luen tuon enemmänkin lahjomiseen/hemmotteluun, koska emme mitään apua tarvitsisi oikeasti ja hyvin tietävät sen. Ei se tietenkään haittaa, mutta välillä olen sanonut miehelle ettei kerro jostain asioita ettei taas appi kävisi ostamassa jotain asiaa ja täräyttäisi sitä meille käydessään. :D Tavallaan ymmärrän, koska uskon itsekin olevani tulevaisuudessa samanlainen omalle/omille lapsilleni.

Miehen puolelta siis juu ja heidän pikkupoikansa on 28v.

Mutta itse olen myös sitä mieltä, että ennemmin lapselleni kuin verottajalle rahoista, joista jo moninkertaisena maksettu veroa. Saakuta!

Kukaan ei halua antaa verottajalle mitään kuin se olisi iso paha susi. Se verottaja kuitenkin takaa niitä palveluja, joiden heikkenemisestä jatkuvasti rutistaan. Lakkautetaan hyvinvointipalvelut, niin ei tarvitse miettiä mitä rahoilla tekisi: ostaisiko lapsille koulutuksen vai säästäisikö, että olisi varaa joskus sairastaa. Ehkä olisi fiksua maksaa ne perintöverotkin, jotta tuolla olisi ihmisiä hoitamassa ikääntyviä vanhempia, kun aika harva lapsi niitä mummoja ja pappoja kotona hoitaa.

Vanhemmillani on rahaa ja omaisuutta, toisella enemmän kuin toisella. Olen ainoa lapsi, päälle nelikymppinen, perheellinen. Vanhemmat maksoivat opintovelkani pois, ovat ostaneet pari autoa, keittiön, kodinkoneita, sohvakaluston, lomamatkoja koko perheelle ja rahaakin olen saanut vuosittain. Osakkeita myös. Perintöverojen nousua ennakoiden mökki siirrettiin mulle pari vuotta sitten.
Nyt perintöveroissa tapahtuu jälleen nousua, ja isä sanoi juuri, että pitäisi keskustella omaisuuden siirtämisestä minun nimiini.
Miksi ihmeessä sitä pitäisi siirtää verottajan taskuun yhtään enempää, kuin on pakko? Mieluummin perheelle kuin verottajalle - verottaja pitää puolensa joka tapauksessa.

hyvä näin, mutta toivoisin silti että vanhempasi käyttäisivät rahojaan myös itseensä. kävisivät kampaajalla, kosmetologilla, kaukomatkoilla, teatterissa ja kylpylöissä. tai mitä ikinä haluavatkaan. ja sitten kun ovat vähän vanhempia niin palkkaisivat apua siivoukseen tai pihanhoitoon. en siis tiedä miten teillä homma menee mutta joskus näkee sitä että rahaa kyllä olis mutta sitä ei suurin surminkaan voi käytttää 'ettei perilliset suutu'

Isä laittaa välillä pari kymppiä tilille ja se on musta kyllä mukavaa (meillä on kaksi opiskelijaa taloudessa eikä kamalasti rahaa käytettäväksi, onneksi tämä on todellatodella väliaikainen tilanne ja helpottaa piankin taas :) ) ja maksaa mun puhelinlaskuni. En koe tästä mitään ongelmaa.
Tosin puhelinlaskuista olen isille maininnut, että jospa se liittymä siirrettäisi mun omiin nimiini, isi on sanonut hoitavansa asian, mutta mitään edistystä ei tapahdu :)

Voin myös pyytää vanhemmilta lainaan isompia summia; ne kyllä maksan takaisin. ja äidin kanssa me välillä lainaillaankin puolin ja toisin rahaa jos tarvetta on. En näe tässäkään ongelmaa, musta on tosi mukava että on vanhemmat keletä voi tarvittaessa pyytää rahaakin lainaan.

Toivon, että pystyn auttamaan omiakin muksuja rahallisestikin sitten kun he muuttavat pois kotoa elämään omaa elämäänsä :)