Vanhempien rahallinen avustus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "naikkonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"naikkonen"

Vieras
Ajattelin tämmösen aiheen tänne avata.
Eli siis teemana on vanhemmilta saatava rahallinen avustus.
En tarkoita nyt mitään sellaista tilannetta, että 16v. on toisella paikkakunnalla opiskelemassa ja saa vanhemmiltaan rahaa, vaan tarkoitan tilannetta, jossa aikuinen ihminen saa vanhemmiltaan rahallista apua.
Saatteko rahaa/yms. avustusta vanhemmiltanne?
Mitä mieltä olette asiasta ?

Mun mielestä oma lapsi on paras sijoituskohde. Mä olen jo kerran maksanut verot kaikista omista rahoistani. Oli ne sitten työllä ansaittua tai perintöveroa jne. Tienaamme mieheni kanssa todella hyvin. Olemme vasta kolmekymppisiä ja oma talo, autot yms. Lainat on maksettu ja säästöjä paljon. En aio laittaa lapsiani maksamaan näitä Suomen hillittömiä perintöveroja ties monettako kertaa "samoista" rahoista, joista minäkin olen jo veroja maksanut. Siksi aion jakaa sitä rahaa pois pikkuhiljaa.

Eli kun mun lapset ovat aikuisia, niin aion kyllä antaa heille rahaa, maksaa laskuja tms vaikka pärjäisivät itsekin. En aio jäädä nääs rahakasan päälle istumaan.

en saa, enkä sitä odotakkaan. Eräs sukulainen tosin saa vanhemmiltaan vuokra sun muut rahat ja on lähemmäs nelikymppinen. Ei vissiin koskaan oo pärjänny omillaan vaikka töissä on ja silleen, mutta ne vanhemmat sitten kai miettivät lapsenlapsiaan ja että katto pysyy pään päällä :eek:

En saa, eikä saa miehenikään. Ja tämä on mielestäni enemmän kuin ok.

Ei vanhempien tule olla elatusvelvollisia lapsistaan vielä siinäkin kohtaa, kun niillä lapsilla on omat perheet.

Mutta jos kävisi niin, että tarvitsisimme rahaa, saisimme sitä ihan varmasti vanhemmilta vähintäänkin lainaksi.

Omilleni tulen antamaan tarpeen vaatiessa sen minkä pystyn.

Kyllä saan. Mun kaikki vakuutukset on isäni nimissä ja hän maksaa mun auton vakuutuksen, kotivakuutuksen, oman vakuutukseni, meidän perheen matkavakuutukset, lasten vakuutuksen yms.
Lisäksi meillä on kännykkäliittymissä sellainen systeemi, että kun kaikki liittymät ovat yhden ja saman ihmisen nimissä, voidaan soitella ja viestitellä ilmaiseksi toisillemme. Ne on isäni nimissä ja näin ollen hän itse haluaa maksaa mun puhelinlaskun.
Myös autoverot jne maksaa mulle iskä. Isi osti mulle aikuiselle tyttärelleen uuden auton ja maksaa siitä viulut.
Äitini taas usein tunkee viisikymppisen "bensarahaa" taskuun, kun käyn kotona. Lapsilleni vanhempani säästävät rahaa heidän omille tileilleen.
Joskus olen saanut isompiakin lahjoituksia vanhemmiltani.

Mulla on itsellänikin hyvä taloudellinen tilanne ja pärjäisin kyllä omilla tuloillanikin. Vanhemmillani vaan on sitä rahaa niin paljon, että mielellään antavat. Ei sille muutakaan käyttöä keksi, kun heillä itsellään on jo kaikkea. Isä on rikkaan suvun ainut perillinen ja niitä perintöjäkin napsahtelee tiuhaan tahtiin.
Vanhempani myös haluavat säästää mut ja sisarukseni isoilta perintöveroilta.

Minun mielestä jokaisen ei opiskelevan tulisi pystyä elättämään itsensä. Varsinkin siinä vaiheessa, kun päättää tehdä jälkikasvua tulisi miettiä myös se, että millä rahalla lapsensa tulee elättämään. Omilla vai omien vanhempien tuloilla.

-
Olen vähän kiikun kaakun asian kanssa.
Myönnän, että saadaan tarvittaessa isältäni rahallista avustusta, jos tarvitaan. Takaisinkin yritetään maksaa, mutta yleensä tulee vastaus : "Antaa olla. Kattotaan sitten kun oon kiikustuolissa." Vaimon isä sen sijaan on viimeisen päälle tiukka rahan kanssa, että sieltä ei edes lainata rahaa.
Ja toinen autoistamme on isäni nimissä, kun halusi sen välttämättä meille ostaa, kun edellinen kakkosauto otti ja "porsi".
Toisaalta olen sitä mieltä, että omat lapset on paras sijoituskohde, mutta taas toisaalta on vähän kyseenalaista, jos aikuinen ihminen jatkuvasti käy äidin tai isän rahapussilla.

Toiseen ketjuun jo kirjoitin, mutta kopioin tähänkin.

Mä olen 24 ja saan vanhemmiltani rahaa aina silloin tällöin, esim. jouluna sain 400 euroa. Huom. tulen toimeen omillani ja koskaan en ole rahaa pyytänyt sen jälkeen kun kotoa pois muutin. He itse tahtovat antaa, kun mahdollisuus siihen on. Olen iloinen siitä.

Haluavat myös välillä auttaa tarpeellisissa hankinnoissa, esim. äitini osti minulle talvisaappaat ja talvitakin täksi talveksi.

Tullaan rahallisesti hyvin toimeen, joten mitään rahaa ei vanhemmilta tarvita, mutta onhan se niinkin, että tyhmäähän se olis ehdoin tahdoin perintöverojakaan maksella, joten kun asiat voi järjestellä toisinkin, niin...

Mulla on itselläni omaa rahaa kyllä kiitettävästi ja vaikka opiskelen, käyn myös töissä. Pärjäisin aivan vallan mainiosta omillanikin ja jäisi säästöönkin.
Muuta kyllä saan vanhemmiltani paljonkin rahallista avustusta. He haluavat sitä antaa, koska heillä sitä masia kyllä on. Äidillä ja isällä on jo kaikkea ja rahaa kyllä tehdä mitä haluavat. Mieluusti jakavat sitä pikkuhiljaa pois.

Me saadaan. Itse olen 24v. ja mies 31v. Molemmilla on työpaikka ja tienataan ihan keskiverrosti. Itse kuitenkin valmistuin pari vuotta sitten, ehdin olla vuoden töissä ja sitten jäin äitiyslomalle, joten raha on ollut tiukilla välillä. Miehelläkin oli muutaman kuukauden työttömänäolojakso. Otan vastaan rahalliset avustukset ihan hyvillä mielin. En pyydä jos ei ole ihan todella äärimmäinen hätä, mutta en kieltäydy ottamasta jos tarjotaan. Pari kertaa olen pyytänyt ja silloin se on ollut lainaa, joka myös maksetaan takas. Esim. kerran pyysin lainaa vuokratakuisiin muutama vuosi sitten.

Minusta se on ihan normaalia, jos vanhemmat avustaa tarvittaessa jos niillä vaan on varaa. Se on iso tuki kuitenkin, kun tietää, että hädässä saa rahaa jostain jos kehtaa pyytää. Onneksi ei tosiaan ole tarvinnut. En pyydä jos ei ole "pakko" enkä pidä vanhempiani mitenkään velvollisena rahaa antamaan. Silloin tällöin saadaan jotain avustusta, parista kympistä muutamaan sataseen ihan pyytämättä.

Jos vanhemmilla on kerta sitä rahaa, niin se on järkevää jakaa pois pikkuhiljaa esim. perintöveroja maksellen yms. Eikä sitä koskaan tiedä mihin tämä maailma menee niin parempi ettei ole tileillä satoja tonneja makaamassa.

Tienaan itsekin yli 4000e kuussa ja samoin mieheni. Silti saamme vanhemmilta paljon rahallista avustusta. He haluavat jakaa sitä pois ja lähinnä puoliväkisin tyrkyttävät. Niillä sitä rahaa on yllin kyllin kyllä, eivätkä oikeen tiedä mitä niillä tekisi.

[QUOTE="vieras";25377343]Mun mielestä oma lapsi on paras sijoituskohde. Mä olen jo kerran maksanut verot kaikista omista rahoistani. Oli ne sitten työllä ansaittua tai perintöveroa jne. Tienaamme mieheni kanssa todella hyvin. Olemme vasta kolmekymppisiä ja oma talo, autot yms. Lainat on maksettu ja säästöjä paljon. En aio laittaa lapsiani maksamaan näitä Suomen hillittömiä perintöveroja ties monettako kertaa "samoista" rahoista, joista minäkin olen jo veroja maksanut. Siksi aion jakaa sitä rahaa pois pikkuhiljaa.

Eli kun mun lapset ovat aikuisia, niin aion kyllä antaa heille rahaa, maksaa laskuja tms vaikka pärjäisivät itsekin. En aio jäädä nääs rahakasan päälle istumaan.[/QUOTE]
Mä ajattelen samalla tavalla.

-
Olen vähän kiikun kaakun asian kanssa.
Myönnän, että saadaan tarvittaessa isältäni rahallista avustusta, jos tarvitaan. Takaisinkin yritetään maksaa, mutta yleensä tulee vastaus : "Antaa olla. Kattotaan sitten kun oon kiikustuolissa." Vaimon isä sen sijaan on viimeisen päälle tiukka rahan kanssa, että sieltä ei edes lainata rahaa.
Ja toinen autoistamme on isäni nimissä, kun halusi sen välttämättä meille ostaa, kun edellinen kakkosauto otti ja "porsi".
Toisaalta olen sitä mieltä, että omat lapset on paras sijoituskohde, mutta taas toisaalta on vähän kyseenalaista, jos aikuinen ihminen jatkuvasti käy äidin tai isän rahapussilla.

Mitä ajattelet esim. tilanteesta jossa minä olen? Saan korotonta lainaa isältä ihan miten paljon tarvitsen.

Me pärjäämme taloudellisesti todellla hyvin, emmekä ole koskaan ollut tiukilla. Silti saadaan etenkin mieheni vanhemmilta paljonkin rahaa. OVat jo iäkkäitä ja niillä sitä rahaa ja omaisuutta on varmaan miljoonissa euroissa, joten mielellään jakavat pois.

Mitä ajattelet esim. tilanteesta jossa minä olen? Saan korotonta lainaa isältä ihan miten paljon tarvitsen.

Ei siinä mun mielestäni mitään väärää ole, ei kai omalta lapselta kukaan mitään kauheita korkoja rupea perimään. Eikä siinä mitään, jos on niin tiukka rahatilanne, että tarvitsee lainaa/raha-apua. Se taas on eri asia, jos ei ole opiskelu- eikä työnteko maittanut ja oma elämä on laskettu vanhempien rahapussin varaan.

Tulen omillani hyvin toimeen, tai siis perheemme tulee toimeen mutta silti kumpikin vanhemmistani laittaa tililleni rahaa silloin tällöin, muutaman kerran vuodessa. Samoin antavat "bensarahaa" ja lapsille taskurahaa kun käydään kylässä. Itseäni tuo hirvittää aivan valtavasti, mutta kieltäytyvät ottamasta sitä takaisin ja sanovat että tietävät kyllä mitä tekevät.

no me ei sada varsinaista rahallista avustusta mutta appivanhemmilta saadaa varsin avokätisesti eism jouluna lahjoja(vaatelahjoja, astioita ja muuta hyödyllistä, mistä on monasti etukäteen keskusteltu). tuovat myöskin ruokaa pakkaseen aina tullessaan, lapsille on aina jotain tuomisia jne. anoppi lisäksi tekee lasten villavaatteet (jotain teen itsekin,neulon mielelläni pieniä juttuja, mutten todellakaan ala vääntää mitään villahaalaria..) jne. antaisivat varmasti rahaakin jos olis tarve, mutta ei oo ollu tarvetta. noilla ei oo mitään lainaa, pelkkää säästöä ja paljon on puhuttu että käyttäisivät ne säästöt ny itseensä niin kauan kun ovat hyvässä kunnossa(vasta eläkkeelle jääneitä).

mun vanhemmat taas on ihan persaukisia, niiltä nyt ei sovi mitään odottaa.

mutta siis, minusta on ihan hyvä asia jos vanhemmat auttaa, sillon jos on tarvetta ja rahaa löytyy. aivan turha niitä on perinnöiksi säästää. monella kuitenkin se pikkulapsiaika on sitä köyhintä aikaa. sitten kun (toivottvasti) ollaan viis-kuuskymppisiä ja se perintö napsahtaa tilille niin ei sillä rahalla niin akuuttia tarvetta enää ole.

Jos mulla on paljon rahaa siinä iässä, kun lapset ovat aikuisia niin totta mooses jaan sitä heille. Mikä ihmeen järki siinä olisi, että makuuttaisin tileillä hirveitä summia rahaa, mulla olis jo kaikkea mitä tarvitsen yms. Sitten kun delaisin, niin muksut maksaisi samoista rahoista jälleen miljoonannen kerran veroja?

Mikäs sen paremmin sijoituskohde, kuin omat muksut!

Eri asia on tilanne, jossa on sellainen lapsi, joka on täysi luuseri ja ei itse edes yritä mitään vaan elää autommaattisella oletuksella äidin ja isin kukkarolla.

Olen 21-vuotias opiskelija ja saan rahallista avustusta, jos on tarvetta ja sen lisäksi saan synttäreinä ja jouluna rahaa. Jos vanhemmilla on rahaa niin en ymmärrä mikä siinä on väärin antaa sitä lapsille vaikka he olisivat 50-vuotiaita.

Kaksipiippuinen suhtautuminen. Se ei ole multa mitenkään pois, saako joku toinen paljonkin vanhemmiltaan apuja, mä en nyt ajattele tätä siltä kantilta ;).

Mutta olen huolissani eräästä läheisestä, joka nelikymppisenä ei tee itse mitään elantonsa eteen. Työsuhteet (2 kpl itse hankittuja) päättyvät nopeasti siihen, ettei kiinnosta. On siis tahallaan ilmoittamatta poissa kunnes työsuhde puretaan. Tai sen kaksi kertaa on tehnyt tämän. On ollut muutamilla työllistämiskursseilla ja muutamaan otteeseen työsuhteessa työllistämistuella. Ei maistu työnteko, ei. Joko työ alkaa liian aikaisin aamulla, työmatkoihin menee liikaa aikaa tai työvuorot osuvat illaksi, jolloin ne haittaavat etenkin viikonloppuisin menoja. Eläkkeellä olevat (pienituloiset) vanhemmat maksavat vuokran (sen mikä jää asumistuen jälkeen maksettavaksi), kuljettavat 'lapsen' ruokakauppaan maksaen laskun, maksavat auton kulut (hankinta, vakuutukset, korjaukset jne) ja lainaavat pidemmille matkoille omaa autoaan tälle 'lapselle'. Jos matkalla tulee sakkoja, maksaa vanhemmat nekin. 'Lapsi' haluaa viettää edelleen teini-elämää ravintoloissa, bändien perässä ja risteilyillä. Mitään ylellistä luksusta ei siis kuitenkaan vietä mutta maksaahan ravintolat ja risteilyt (vaikka syömiset laivalle mukaan kuljettaisikin). Vanhempien omaisuus on jo nyt käytetty. Huolettaa miten käy kun vanhempia ei enää ole.

Että jonkinlainen kultainen keskitie tuossakin on varmaan paras ratkaisu...