Valittaminen päivähoitopaikka päätöksestä

lto
Jos olisitte alottanut elokuussa hoidon, olisi teidän ollut helpompi päästä toivomaanne ryhmään. Lisäksi kun vuotta aiemmin laittaa hakemuksen jne... Mutta ryhmät täytetään elokuusta...
 
"Äiti kolmelle"
Minä mielelläni laittaisin lapset sisarusryhmään :)
Pientenryhmässä työskennellleenä voin kokemuksesta sanoa että vaikka sitä syliä koetetaan kaikille tarjota niin ei vain aika riitä niin paljon kuin tahtoisi :( Jos lapsia on ryhmässä esim. 12 jotka kaikki alle 3 vuotiaita. 10kk-1,5vuotiaita vaikka 7 lasta ja n. 2-2,5v loput 5 lasta niin melkein voisi sanoa, että ensinnäkin kaikki ovat vaippa/pottaikäisiä. Harvempi on koko päivän ilman vaippaa ( niin ettei esim. päiväunilla sitä tarvitsisi ).

Ja jos suurin osa on vaipoissa niin silloin luonnollisesti suuri osa päivästä kuluu ihan perushoitoon. Vaipanvaihtoon, pyllyn pesuun, potalle viemiseen ja pottien tyhjentämiseen. Sekä tietysti ihan käsienpesussa auttamiseen, pukemiseen, riisumiseen, syöttämiseen, ruoan pilkkomiseen ja jäähdyttämiseen jne. Lapset myös sotkevat enemmän ruokaillessa vaatteita, ruokalapuista huolimatta, joten sellaista ylimääräistä pukemista ja riisumista tulee myös.

Nukkumaan mennessä ei ole mahdollisuutta kaikkia silitellä uneen vaikka tuollaiset pienet, monet vasta hoitouransa aloittaneet ja itkuiset, tarvitsevat silittelyä. Uneen silittely on minusta tärkeää jos lapsi sitä selvästi tarvitsee. Mutta ei vain kädet riitä kaikkien silittelyyn niin pitkään että saisivat unen päästä kiinni.

Näitä "ongelmia" ei "sekaryhmässä" olisi. Isommat osaavat pukea itse, useat käydä vessassa itsenäisesti. Eivät sotke niin paljon syödessä, leikkivät kavereitten kanssa yhdessä mielellään, eivät läheskään kaikki tarvitse silittelyä nukkumaan käydessä, pesevät itse hyvin kätensä, siivoavat itse omat leikkinsä jne.


Jolloin hoitajilta jää enemmän aikaa huomioida niitä harvaa pienempää ryhmässä :)


Mutta jos tosiaan tiedät että ryhmässä saa huonoa hoitoa niin sitten valitus on varmasti paikallaan. Ja kannattaa ehkä sitten miettiä että mistä valittaa. Jos tiedät että päiväkoti on "huono" niin ehkä sitten teet valituksen myös siitä? Ettei sitten muutkaan lapset joudu vanhempien tietämättömyyttä sinne ilman että päiväkodin ilmapiiriin puututaan?
 
"Elma"
Äiti kolmelle: ihastuttava ajatus, että päiväkotiryhmän neljän vanhat siivoaisivat leikkinsä ilman komentamista ja vahtimista. Käsienpesu unohtuu usein eskari-ikäisiltäkin.

Oma kolmevuotiaani siirtyi vuoden vaihteessa pienempien ryhmästä isojen ryhmään. Pienempien ryhmässä hoitajat lauloivat unille mentäessä ja silittelivät uneen.
Nykyisessä ryhmässä kaksi hoitajaa joutuu rauhoittelemaan yhtä raivoavaa, ryhmän vanhinta lasta eikä kukaan ehdi silitellä. Oma lapseni pelkää unihetkiä, koska silloin on levotonta ja meluisaa. Ei saa nukuttua tarpeeksi, koska nukahtaminen kestää ja välipalalle on noustava ajoissa.
Itse on syötävä eikä enää auteta, toisin kuin pienten ryhmässä, jossa väsynyttä lasta toisinaan syötettiin.
 
"Äiti kolmelle"
[QUOTE="Elma";28627704]Äiti kolmelle: ihastuttava ajatus, että päiväkotiryhmän neljän vanhat siivoaisivat leikkinsä ilman komentamista ja vahtimista. Käsienpesu unohtuu usein eskari-ikäisiltäkin.

Oma kolmevuotiaani siirtyi vuoden vaihteessa pienempien ryhmästä isojen ryhmään. Pienempien ryhmässä hoitajat lauloivat unille mentäessä ja silittelivät uneen.
Nykyisessä ryhmässä kaksi hoitajaa joutuu rauhoittelemaan yhtä raivoavaa, ryhmän vanhinta lasta eikä kukaan ehdi silitellä. Oma lapseni pelkää unihetkiä, koska silloin on levotonta ja meluisaa. Ei saa nukuttua tarpeeksi, koska nukahtaminen kestää ja välipalalle on noustava ajoissa.
Itse on syötävä eikä enää auteta, toisin kuin pienten ryhmässä, jossa väsynyttä lasta toisinaan syötettiin.[/QUOTE]


En väittänytkään että siivoaisivat ilman käskemistä ;) Tai että pesisivät kädet ilman muistuttamista :) Vaan tarkoitin sitä että toimivat itse. Osaavat siivota kun käsketään. Ja osaavat pestä kätensä kun kehoitetaan. Vuoden vanhoilta ei voi odottaa itsenäistä siivoamista eikä myöskään käsien pesua joten niihin tarvitaan AINA aikuinen avuksi eikä pelkkä kehoittaminen/komentaminen riitä.

Jos oletetaan että pienten ryhmässä on esim. 7-9 pientä uneen siliteltävää tai jotka eivät malta pysyä sängyssä kehoituksista huolimatta niin ei hoitajien kädet riitä kaikkien silittelyyn millään. Sisarusryhmässä isoimmat ymmärtävät jo ihan puhetta ( erityislapsi saattaa toki ryhmästä löytyä ) ja tajuavat myös sen että päiväuni aikaan pitäisi koettaa pysytellä hiljaa vaikka itse ei nukkuisikaan.
Pienimpiin ei puhe auta ja heille on ihan sama yrittääkö 6 muuta 1 vuotiasta nukkua ;)

Tokihan kaikki sen ymmärtää että jokaikinen lapsi on persoonansa ja jokaisella on omat tapansa ja rutiininsa. Olen työskennellyt eri-ikäisten lasten parissa 14 vuotta joten kokemustakin on karttunut :)

Halusin vain ap:lle tuoda tämän puolen esiin. Että ei se pienten ryhmä automaattisesti ole parempi vaihtoehto sisarusryhmälle/ryhmikselle :)
 

Yhteistyössä