Välit poikki TÄMÄN takia?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällikällälyöty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24086600]Miksei sitä poikien rahaa voisi jakaa myös syntymättömälle vauvalle? Minä ainakin joustaisin.[/QUOTE]

Ei voi jos ne rahat on poikien nimellä. Silloin ne on niiden rahoja eikä kenelläkään ole oikeutta jakaa niitä uudelleen.

Minusta ap ei edes saa mennä antamaan poikiensa rahoja. Ihan lain mukaan ne kuuluvat hänen lapsilleen, eivät hänelle saati siskon syntymättömälle lapselle.

Kävihän siskolla huonompi tuuri, mutta kyllä hän nyt tässä tekee väärin, ei missään nimessä ap.

Jos olisin ap antaisin ajan kulua ja kuvittelisin siskollakin järjen äänen voittavan eikä lapsellisen kapinahengen.
Ap:n isä on hyvää hyvyyttään ja järkevyyttään avannut lapsenlapsille omat tilit. Eihän sitä voi tietää mitä elämässä käy. Kuka lähtee ensin jne.

eihän tämä kuollut isä tiennyt tästä lapsenlapsesta joka on mahassa. Onko tämä niin vaikea ymmärtää. Tyttäret ovat saaneet ihan yhtä suuret perinnöt ja lapsenlapset saaneet omat perinnöt. Mikä tässä on epäoikeudenmukaista? Varmasti isä olisi laittanut myös tälle syntyvälle lapsenlapselleen tilin jos tästä olisi tiennyt ennen kuolemaansa.

Ap:ko siellä kilahti :D Ei ole vaikea ymmärtää mutta MINÄ näen asian niin että JOS isä olisi välittänyt siskostaan samalla lailla kuin ap:sta ja hänen lapsistaan olisi säästänyt valmiiksi varulta tulevaa lapsenlasta varten.

Tuota noin.. Jos aloittajan lapset ovat virallisesti perineet nämä rahat, ei ap saa niitä kenellekään jakaa. Ap:n pitää ilmoittaa (siis jos lapset ovat alaikäisiä) lasten perinnöistä maistraatille ja maistraatti asettaa lapsille edunvalvojan. Ja ap:n pitää kerran vuodessa tehdä raportti rahojen käytöstä maistraatille. Jos ap antaa lasten rahoja jollekin muulle, hän syyllistyy rikokseen!! Ne rahat on lasten, ei ap:n.

Tämä kaikki on meille selvitetty ja aikomuksena ei ole konkreettisesti poikien rahoihin koskea. Pojat saavat rahat käyttöönsä täysi-ikäistyttyään ja sitä ennen rahoja ei käytetä. Piste. Ajatuksena olikin antaa eli lahjoittaa siskon vauvalle vastaava summa rahaa omasta perintöosuudestani. Sitä hankaloittaa lahjavero :( Kaikkea hankaloittaa joku asia ja erityisen hankalalta tämä tuntuu juuri nyt kun on surutyö vielä pahasti kesken muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ällikällälyöty;24086973:
Tämä kaikki on meille selvitetty ja aikomuksena ei ole konkreettisesti poikien rahoihin koskea. Pojat saavat rahat käyttöönsä täysi-ikäistyttyään ja sitä ennen rahoja ei käytetä. Piste. Ajatuksena olikin antaa eli lahjoittaa siskon vauvalle vastaava summa rahaa omasta perintöosuudestani. Sitä hankaloittaa lahjavero :( Kaikkea hankaloittaa joku asia ja erityisen hankalalta tämä tuntuu juuri nyt kun on surutyö vielä pahasti kesken muutenkin.

Juu juu ja lässyn lää :) Hyviä tekosyitä kyllä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ällikällälyöty;24086973:

32 % muistaakseni lahjavero tuossa tapauksessa. Melkonen mälli rahaa sulta pois, jos meinaat omistasi antaa niin että tälle vauvalle jää saman verran kuin lapsillesi.

Mun mielestä mikä on annettu ap:n pojille, on annettu heille. Kyllä on sisko ahne, jos pitää alkaa lasten tileiltä ryöstämään lisää rahaa, ilmeisesti on hänellekin perintöä tulossa sen verran että pystyy omistaan laittamaan omalle lapselleen. Järjetöntä alkaa ap:n jakamaan lasten rahoja, lahjaveroa menee iso summa ja tuskinpa sisko siitä kiitollinen edes olisi.

Ap, ei sun kannata antaa periksi kateelliselle siskollesi. Kukaan isänsä tahtoa kunnioittava ja perhettään rakastava ei vaatisi tuollaista mitä siskosi! Ei tilanne ole sun syy etkä sä ole siskollesi mitään velkaa. Siskosi on ilkeä kun oman isänsä kuoltua ryhtyy riitelemään rahasta ja kadehtii siskonsa lasten perintöä! Ihan uskomatonta.

[QUOTE="Lissu";24087053]Mun mielestä mikä on annettu ap:n pojille, on annettu heille. Kyllä on sisko ahne, jos pitää alkaa lasten tileiltä ryöstämään lisää rahaa, ilmeisesti on hänellekin perintöä tulossa sen verran että pystyy omistaan laittamaan omalle lapselleen. Järjetöntä alkaa ap:n jakamaan lasten rahoja, lahjaveroa menee iso summa ja tuskinpa sisko siitä kiitollinen edes olisi.[/QUOTE]

Nyt vasta luin että ap olisi omistaan laittamassa... silti, järjetöntä. Hullua kateutta kadehtia sitä että isoisä on lapsenlapsilleen antanut rahaa.

[QUOTE="vieras";24086972]Ap:ko siellä kilahti :D Ei ole vaikea ymmärtää mutta MINÄ näen asian niin että JOS isä olisi välittänyt siskostaan samalla lailla kuin ap:sta ja hänen lapsistaan olisi säästänyt valmiiksi varulta tulevaa lapsenlasta varten.[/QUOTE]

Ja mikäköhän on sopiva määrä tilejä joita täytyy elämänsä aikana avata että kaikki lapsenlapset saa omansa?? Ja mitä sitten tehdään niille lapsenlapsi tileille jotka ovat ns.ylimääräisiä? Tai jos niitä tilejä on kuitenkin liian vähän? Vastaisitko,kiitos.

[QUOTE="hih";24087021]Voi pientä kun sä olet kateellinen. :) Oletko ap:n sisko? :D[/QUOTE]

Voi apua, pakko kysyä oletko tosissasi? :D Olen kateellinen ap:lle koska sen isä on kuollut? Koska se ei ole väleissä siskonsa kanssa? Koska sillä on 2 poikaa vai oliko se näin? No, meitähän mahtuu moneen junaan ja osa jää asemalle mutta ei ole sellaista summaa olemassakaan jolla uhraisin välit siskooni tai isäni.

Ennemmin väittäisin provoksi sitä, että ap ei näe siskon kannalta asiaa. Parisataa tuhatta on iso summa ja se, että toisen lapset sen saa ja toisen ei, ei ole oikeudenmukaista.

Mitä sen isän olisi pitänyt tehdä? Perustaa neljä varatiliä, jos vaikka lapsia tuleekin enemmän? Jos hän halusi tukea lapsenlapsiaan, niin mitä epäoikeudenmukaista on siinä että isä ei tiennyt kolmannesta ennen kuolemaansa?

Minä en tajua, miksi ap:ta ei tajuta :D Tai siis en tajua, miksi ap:n lapsien pitäisi antaa omistaan pois. Pitääkö heidän antaa omistaan kaikille tuleville serkuilleen vai miksi vain tälle yhdelle?

[QUOTE="puhina";24087073]Ja mikäköhän on sopiva määrä tilejä joita täytyy elämänsä aikana avata että kaikki lapsenlapset saa omansa?? Ja mitä sitten tehdään niille lapsenlapsi tileille jotka ovat ns.ylimääräisiä? Tai jos niitä tilejä on kuitenkin liian vähän? Vastaisitko,kiitos.[/QUOTE]

Ylimääräinen tili toisen siskon tulevalle lapselle / siskolle itselleen. Ei sen vaikeampaa, JOS isä olisi näin tahtonut. Olen aivan varma siitä että ap itse olisi loukkaantunut siskon asemassa. Ei se raha vaan se tunne...

[QUOTE="vieras";24087078]Voi apua, pakko kysyä oletko tosissasi? :D Olen kateellinen ap:lle koska sen isä on kuollut? Koska se ei ole väleissä siskonsa kanssa? Koska sillä on 2 poikaa vai oliko se näin? No, meitähän mahtuu moneen junaan ja osa jää asemalle mutta ei ole sellaista summaa olemassakaan jolla uhraisin välit siskooni tai isäni.[/QUOTE]

RAHASTA kateellinen. Säälittävää. :)

[QUOTE="vieras";24087097]Ylimääräinen tili toisen siskon tulevalle lapselle / siskolle itselleen. Ei sen vaikeampaa, JOS isä olisi näin tahtonut. Olen aivan varma siitä että ap itse olisi loukkaantunut siskon asemassa. Ei se raha vaan se tunne...[/QUOTE]

Mutta sittenhän se sisko olis vaatinut kahta tiliä,kun toisella on kaksi lasta ja kaksi tiliä. Ja mitä niille rahoille sit pitäisi tehdä jos niitä lapsia ei sitten tulekaan. Kenelle ne sitten menee että olisi reilua?

Musta tässä ketjussa näkyy nyt se että keskivertomamma ei ymmärrä että alaikäinenkin on juridisesti erillinen yksilö. Lapsikin omistaa rahansa ihan itse, riippumatta iästä. Ap:ta käsketään jakamaan lasten rahat, niin kuin rahat olisivat hänen omiaan. Olisihan se isä voinut testamentata rahaa ap:n naapurin Erkillekin, mutta jättää siskon naapurin Viljon ihan ilman. Ja sisko vaatisi että Viljollekin pitää olla. Teknisesti ja juridisesti ihan sama juttu.

Mitä sen isän olisi pitänyt tehdä? Perustaa neljä varatiliä, jos vaikka lapsia tuleekin enemmän? Jos hän halusi tukea lapsenlapsiaan, niin mitä epäoikeudenmukaista on siinä että isä ei tiennyt kolmannesta ennen kuolemaansa?

Minä en tajua, miksi ap:ta ei tajuta :D Tai siis en tajua, miksi ap:n lapsien pitäisi antaa omistaan pois. Pitääkö heidän antaa omistaan kaikille tuleville serkuilleen vai miksi vain tälle yhdelle?

Kirjoittaa testamenttiin, että lasten saama osuus huomioidaan vähennyksenä heidän äitinsä saamassa perintöosuudessa. Näin molempien siskojen perheet olisivat kokonaisuudessaan saaneet saman summan.

[QUOTE="vieras";24087107]Minä en sanonut että ap:n pitäisi antaa omistaan mutta jo hän on pölvästi ellei ymmärrä siskon loukkaantumista![/QUOTE]

Sisko loukkaantui, koska hänen olemattomille lapsilleen ei oltu avattu tilejä? Sisko loukkaantui, koska sai lapsen vasta nyt, tai siis on saamassa? Sisko loukkaantui, koska ap on... ?

Mistä se sisko tietää, että isä ei olisi avannut hänenkin lapselleen tiliä?

Ja miten hitossa ap on "roisto", mutta häneltä rahaa halauava sisko ei ole?

• Tykkää
Reactions: Dumle
[QUOTE="vieras";24087078]Voi apua, pakko kysyä oletko tosissasi? :D Olen kateellinen ap:lle koska sen isä on kuollut? Koska se ei ole väleissä siskonsa kanssa? Koska sillä on 2 poikaa vai oliko se näin? No, meitähän mahtuu moneen junaan ja osa jää asemalle mutta ei ole sellaista summaa olemassakaan jolla uhraisin välit siskooni tai isäni.[/QUOTE]

kateus tekee sut ilkeäksikin.. :(

[QUOTE="vieras";24087097]Ylimääräinen tili toisen siskon tulevalle lapselle / siskolle itselleen. Ei sen vaikeampaa, JOS isä olisi näin tahtonut. Olen aivan varma siitä että ap itse olisi loukkaantunut siskon asemassa. Ei se raha vaan se tunne...[/QUOTE]

Entäs jos se sisko tekee tulevaisuudessa vaikka kolme lasta lisää? Olisiko kaikkia näitä varten pitänyt ymmärtää avata tilejä? Hiukka hankalaa, varsinkin kun ihmiselle joka ei ole syntynyt ei voi testamentata yhtään mitään. Sikiö ei ole juridinen henkilö.

Yhteistyössä