vaipan vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja konda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

konda

Vieras
Meidän tyttö on 2-viikkoinen, syö 2-3 tunnin välein ja kakkaa samaa tahtia. Kakkaa yleensä syödessään tai sen jälkeen. nukahtaa usein syönnin jälkeen. olen mietiskellyt, vaihtaisinko vaipan ennen vai jälkeen syönnin. Loogista olisi vaihtaa syönnin jälkeen, mutta toisaalta silloin on usein unessa ja pulauttaakin herkemmin. Toisaalta jos vaihtaa ennen syöntiä niin kun kakkaa luultavasti kuitenkin syömisen aikana niin on käytännössä aina kakka housussa. Miten te muut teette?

mä taisin tossa vaiheessa vaihtaa sekä että =) siis ennen JA jälkeen syönnin.. eli ajattelin laittaa kuivan vaipan ennen syöntiä, jotta saa siitä jatkaa uniaan... ja meiän tyttö kans kakkas yleensä just syönnin jälkeen. eli taas vaihdettiin...

mä en pidä lasta (en isompaa enkä pienempää) kakkasissa vaipoissa ja näin niitä vaippoja kului kyllä hieman useampia. en koskaan oppinut sitä ""oikeaa"" hetkeä vaihtaa vaippa. mutta aika pian kakkaustahti hidastui eikä sitä enää tullut ihan joka syötöllä..
olen muuten vaihtanut vaipan yölläkin (myös pissavaipan) niin kauan kuin lapsi syö yöllä. vaikka moni sanoo ettei tarvi, mutta kyllä meiän likalla on niin märkä vaippa sillon yöllä etten itse sellasessa haluis nukkua!

Meidän tyttö kanssa kakkkasi ekan 2kk ihan jatkuvasti. Mä vaihdoin vaipan aina ennen syöntiä. Meillä oli ihan sama, (ja on vieläkin) että jos vaipan vaihtaa safkan jälkeen, niin pulautuksia tulee hirveästi enempi. Ja Jorvissakin vaihdettiin ekan viikon vaippa aina ennen syöntiä siksikin, että lapsi on paremmin hereillä syöntiin ja ei turhaa herää ja pulauta syönnin jälkeen.

Kun sitä kakkaa tulee IHAN koko ajan, niin ei sitä vaippaa saa pysymään puhtaana kuitenkaan. Ja maitokakka on ihan eri tavaraa kun se ""oikea"" kakka.
Ei meillä mennyt peppu yhtään huonoon kuntoon, vaikka käytännössä eli 2kk koko ajan kama pöksyssä.

Ilmakylvytkin alussa jäivät aika lyhyiksi, kun sitä kakkaa valui koko ajan, aina hoitoalusta ihan sörsselissä. Nyt tyttö on lähes 3kk ja tahti on hieman hellittänyt, enää 5 kakkavaippaa / päivä entisen 8 sijasta :D

olen toiminut samassa tilanteessa niin, että otan vanhan vaipan pois ennen syöttöä, imettäessä pidän pelkkää harsoa taiteltuna pyllyn alla, niin tulee ne ""syömäkakat"" siihen, ja sitten syönnin jälkeen laitan puhtaan vaipan. vaikka nukahtaisi syödessään, niin nukkuu yleensä niin sikeästi, että ei herää puhdistuspyyhkeeseen ja vaipanlaittoon.

kanssa tuskailin ton saman kakkashown kanssa, ja lopulta vaihtelin vaippoja koko ajan. Sitte päätettiin vähän järkeistää koko tauhua, kun kaikki neuvolatädit sun muut vakuutteli, ihan kuten täälläki mainittiin, että se maitokakka ei ole ihoa ärsyttävää, eikä ne kakat siellä vaipassa vauvaa häiritse, mutta se taas voi häiritä kun toinen on masu täynnä juuri nukahtanu, ja sitte aletaan taas vaihtaa vaippaa. Huh, mikä lause-hirviö :)

Meillä myös on aikamoinen kakkasankari ;) Hän on nyt 3,5kk ja vieläkin kakkaa tulee samaan tahtiin kuin vastasyntyneenä.. vaihdan kyllä syötön jälkeen vaipan mikäli (lue:kun) kakka tulee sen aikana. Hän useimmiten nukkuu vaunuissa päikkärit joten siirrettävä kuitenkin syömisen jälkeen mikäli siihen sattuu nukahtamaan. Sisällä nukkuu kerrallaan max tunnin kun taas ulkona 4 tuntia ;)

Huomasin ainakin viime yönä että kyllä se maitokakkakin ärsyttää ihoa. En tosin tiedä kuinka kauan kakit oli ollu vaipassa ku aamuyöllä kitinän takia sen menin vaihtamaan. Vaihdoin saunan valossa eli hyvin hämärässä enkä sen tarkemmin tutkinut mutta aamulla vaippaa vaihtaessani huomasin että iho oli todella ärtynyt ja etupuolelle tullut jopa omituinen punoittava pallero?! No siitä äkkiä ilmakylpyä ja talkkia niin nyt näyttää jo paljon paremmalta!!

Uusimmat

Yhteistyössä