Miten usein vaipan vaihto vastasyntyneelle?

  • Viestiketjun aloittaja Kauhea äitikö?
  • Ensimmäinen viesti
Joo, sen takia sitä imetystä kannattaa yrittää jatkaa, jos näyttää että vauva ei vielä oikein siedä korvikkeita.

Vaunut voi ottaa sisälläkin käyttöön ja mulle on ainakin ihan neuvolan th ja lääkäri neuvoneet, että itkuista ja pulauttelevaa vauvaa voi hytkyttää ja nukuttaa välillä sitterissä tai turvakaukalossa. Hieman pystympi asento auttaa maidon pitämisessä sisällä. Ainakin meidän kaukalossa vauvan asento on aika makaava kun kaukalo on lattialla, tuntuu olevan vauvalle miellyttävä paikka nukkua. Tunti tai kaksi unta kaukalossa/sitterissä on takuulla parempi kuin jatkuva itku.

Meilläkin vauvat on olleet todella herkkäunisia ja nukahtaneet vain rinnalle/liikkeessä ekat muutamat kuukaudet. Uni on muuttunut sikeämmäksi myöhemmin, niin että siirtäminen joskus onnistuu eivätkä havahdu joka kolahdukseen.
 
viera.s
Viime yönä lapsi nukkui sikeästi, heräsi rinnalle vain kahdesti. Pulautti taas, mutta vain vähän. Jos en anna korviketta, ei oksenna. Oma maidontuotanto on täytynyt lisääntyä kun lapsi näyttäisi tyytyvän yhteen rintaan. Yöllä heräsin siihen kun lakanat oli märät, rinnat oli niin täynnä maitoa että valuttivat jo petivaatteille. Lapsi on ollut todella hiljainen kun jätin nanin kokonaan pois. Vaikka Nutrilon tulee oksuna ulos, ei huudata lasta. Koliikin tunnusmerkit eivät täyty jos päivät sujuu näin hiljaisesti. Yöllä ei itkenyt yhtään, vaippa oli aamulla märkä joten lapsi saa ravintoa.

Puhuin erosta eilen miehelle, tämä oli selvästi pois tolaltaan. Nyt hieman kaduttaa, mutta minkäs sille voi kun on hormonihirviö. Toisaalta faktat on faktoja, hän jättänyt minut yksin tähän. Mutta ootte oikeassa siinä että nyt ei kannattaisi tehdä näin radikaaleja päätöksiä. Mies kyllä masentui selvästi. ;(
Hienoa, että asiat on taas paremmin. :) Sinulta varmaan tulee nyt ihan riittävästi maitoa ja lapsi oksentaa/pulauttaa korvikkeen ihan vaan siksi, että maha on niin täynnä. Painonkehitys tämän sitten varmistaa, koska sinulla on seuraava neuvola-aika? Oletko ajatellut ehdotettua lääkäriaikaa vauvalle koittaa saada?

Juu, koita jättää eropohdinnat nyt sivuun, niiden aika on myöhemmin jos asioiden tasoituttua edelleen siltä tuntuu. Eikä lapsiperheessä toki missään vaiheessa kannata kevyesti erota, voisi yrittää parisuhdeterapiaa yms. konsteja ensin. Mutta nyt vauvanhoito on sinulle niin uuvuttavaa, ettei sinulla ole varmaan ylimääräisiä paukkuja parisuhteeseen panostaa. Toivottavasti mies sen ymmärtää, älä kuitenkaan eroa väläyttele enää harkitsemattomasti. Meillä oli lapsen ollessa vauva useita riitoja, jotka kärjistyivät eropuheisiin asti. Riidanaiheet oli mitättömiä jälkikäteen ajatellen, lähinnä väsymyksen aikaansaamia eikä niistä olisi mitään pitkäaikaisempaa ristiriitaa tullut. Enemmän ne eropuheet tuhoa aiheutti, luottamuksen palauttamisessa meni kauan.
 
äiti 4:lle
<3 Voi mä niin voin ymmärtää miten ottaa päästä kun mies käy päivät töissä ja tulee sitten kotiin naputtamaan imetyksestä ja kaikesta muusta...laittamatta itse tikkua ristiin asioiden eteen ja nukkumalla täydet yöt!!! Meillä mies tekee myös pitkää päivää mutta silti mies tekee osansa lastenhoidosta ja kotitöistä..Mä luulen että sun miehesi säikähti kun aloit puhumaan erosta,jospa se tajuais että lapsi on teidän yhteinen ja teidän pitää se myös yhdessä hoitaa. Teidän pitää keskustella ja sun lyödä faktat pöytään,lapsi on teidän yhteinen ja te hoidatte ja kasvatatte sen yhdessä...jos itse hoidatkin yöt,niin töiden jälkeen miehesi voisi hoitaa lasta että sinä saisit hetken hengähtää!! Pitääkö miehesi vauvaa sylissä tai leperteleekö sille?? nyt keskustelua ja keskustelua!! et tarvitse enään yhtään lisää tressitekijöitä tuohon tilanteeseen ja nyt miehesi pitäisi tajuta tukea sua ja auttaa vauvanhoidossa ja kotitöissä.
Imettämisestä vielä..jos yöllä rintasi ovat täynnä ja maitoa valuu yli,kertoo se siitä että NYT maitoa tulee riittävästi ja varmasti vauva saa tarvittavan määrän maitoa...HIENOA :) Toki anna edelleen korviketta jos siltä tuntuu,mutta vinkkinä jos rinnat ovat illalla/yöllä/aamulla liian täydet..lypsä maitoa ja laita jääkaappiin! voit sieltä sitten antaa lisämaidoksi jos jää rinnalla käynnin jälkeen nälkäiseksi! Toki yöllä on vaivalloista käydä lypsyllä,mutta ei sitä liian pinkeillä rinnoillakaan pysty nukkumaan.:)
 
Aaapee
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 4:lle;30409547:
<3 Voi mä niin voin ymmärtää miten ottaa päästä kun mies käy päivät töissä ja tulee sitten kotiin naputtamaan imetyksestä ja kaikesta muusta...laittamatta itse tikkua ristiin asioiden eteen ja nukkumalla täydet yöt!!! Meillä mies tekee myös pitkää päivää mutta silti mies tekee osansa lastenhoidosta ja kotitöistä..Mä luulen että sun miehesi säikähti kun aloit puhumaan erosta,jospa se tajuais että lapsi on teidän yhteinen ja teidän pitää se myös yhdessä hoitaa. Teidän pitää keskustella ja sun lyödä faktat pöytään,lapsi on teidän yhteinen ja te hoidatte ja kasvatatte sen yhdessä...jos itse hoidatkin yöt,niin töiden jälkeen miehesi voisi hoitaa lasta että sinä saisit hetken hengähtää!! Pitääkö miehesi vauvaa sylissä tai leperteleekö sille?? nyt keskustelua ja keskustelua!! et tarvitse enään yhtään lisää tressitekijöitä tuohon tilanteeseen ja nyt miehesi pitäisi tajuta tukea sua ja auttaa vauvanhoidossa ja kotitöissä.
Imettämisestä vielä..jos yöllä rintasi ovat täynnä ja maitoa valuu yli,kertoo se siitä että NYT maitoa tulee riittävästi ja varmasti vauva saa tarvittavan määrän maitoa...HIENOA :) Toki anna edelleen korviketta jos siltä tuntuu,mutta vinkkinä jos rinnat ovat illalla/yöllä/aamulla liian täydet..lypsä maitoa ja laita jääkaappiin! voit sieltä sitten antaa lisämaidoksi jos jää rinnalla käynnin jälkeen nälkäiseksi! Toki yöllä on vaivalloista käydä lypsyllä,mutta ei sitä liian pinkeillä rinnoillakaan pysty nukkumaan.:)
Kyllä mä ymmärrän että miehellä on töissä raskasta. Siellä on myös stressaava ja tiukka tilanne nyt. Mies ei tajunnut mun eilistä puhetta, miten yritin jollainlailla ilmaista hätähuudon. Tänään puhelimessa oli kylmä ja etäinen. Sanoi ettei puhuttavaa ole. Hän on aina niin ehdoton kaikessa, jos joku kaverinsakin tekee virheen hän laittaa heti välit poikki. Sama mun kanssa, mun mies on kääntänyt selkänsä heti eropuheista ja sanoi vaan tyynesti että tuo vaan paperit allekirjoitettavaksi. Ei yritä puhua ei mitään ja se satuttaa.

Lapsi on selvästi itkenyt tänään vähempi, äsken kirkui nälkää vaikka oli rinnalla. Mä en jotenkin usko että maitoni vieläkään riittää, miksi hän huutaisi sit nälkää. Annoin varovasti 20 ml omneota ja nyt yritän olla kuin norsu posliinikaupassa ettei lapsi oksentaisi sitä. Vieläkin vaikea ymmärtää kaikkia vauvan viestejä ja itkuja. Ei meinaa millään nukahtaa taas, eilinen oli parempi päivä.
 
Vierasss
Voisiko sille miehelle kirjoittaa kirjeen tai sähköpostia? Voisit siihen kirjoittaa kaiken, mikä painaa mieltä. Nythän te olette molemmat väsyneitä ja stressaantuneita. Kirjoittaessa voi myös miettiä, miten asiat saisi sanottua jämäkästi mutta toista loukkaamatta ja syyttelemättä. Itse olen käyttänyt sitä. En tiedä, auttaako. Ehkä se auttaa ainakin itseä purkamaan omia tunteita.
 
Tsemppiä ap:lle! Vauvan hoito ei ole aina yhtä hankalaa, mutta melkein jokaisen vauvan kohdalla on omat kysymysmerkkinsä ja hankalat vaiheensa :)

Älä siis vaivu epätoivoon, vaan mene eteenpäin päivä kerrallaan mahdollisimman paljon imettäen ja muistuttaen itseäsi että luultavasti jo viikon päästä tilanne on helpompi. Käytä pientä lääkärissä jos itkut ja oksentelu jatkuu. Jätä mies omaan arvoonsa ja osta kotiin paljon hiilihydraattipitoisia herkkuja sekä mehuja, joista saat nopeasti energiaa imetystä varten. You can do it :)
 
Aaapee
Tää vauva puklailee nyt selvästi enemmän, oksentaminen on johtunut liikasyötöstä (korvike). Siis tolla vauvalla on mahavaivaa, ja se valvottaa koko päivän aamusta iltaan. Olen tarjonnut tissiä kun luullut että maito ei riitä tai on nälkäinen. Rauhoittuu tissille ja nukahtaa, mutta iltaa myöten tää maitoralli kostautuu ja alkaa hirveä huutoitku, koska ilmeisesti masuvaivat vaan pahenee ja kerääntyy aamun ja päivän aikana.

Tajusin just että oon väsynyt koska mun vauvahan ei nuku päiväsaikaan. Siis nukahtaa 5 min ja sitten herää taas itkemään. Ja mun aika ja voimat menee siihen kun yritän nukuttaa lasta.

Siis miks toi lapsi ei nuku????

Nyt ollaan oltu valveilla jo klo 8.00 alkaen, jo 2 syöttöä takana, eikä vauva näytä vieläkään mitään merkkiä että vaipuisi syvempään uneen. Pistin vaunuihin nukkumaan, ja siellä se potkii, ynisee ja ääntelehtii, on hiljaa sen 5 min ja taas alkaa itkuinen ininä. Ja miettikää sellasta tunnin kaksi, kun 5 min välein saat mennä tyynnyttelemään. Mitä nukkumista se on?

Yöllä se heräsi syömään 2-3 kertaa, nukkui kyllä ihan ok n. klo 2-8.00 mutta päivällä ei sitten millään. Siis eihän vauva voi pärjätä tollasilla unilla?
Voi helkutti on niin rasittavaa kun hetken luulet että lapsi nukahtanut vaunuihin niin sitten alkaa se yninä ja ininä. Olen lukenut netistä että joidenkin vauvat nukkuis 20 tuntia vuorokaudesta, liekö on urbaanilegendaa.

Tää vauvan vaativuus tekee sen että miettii halusiko sitä oikeasti lapsia. Mä kyllä varauduin henkisesti että kun vauvan haluaa, se voi myös olla se koliikkivauva. Mutta on tää yllättävän raskasta. Oon ihmetellyt kun tutut hoitaa kanssa lasta päivät yksin, ja ne sanoo että vauva on niin helppo, ne jumppailee telkkarin edessä ja kokkailee terveysruokia. Miettinyt että miten tuollainen on edes mahdollista. mulla on jogurttipurkki seissyt pöydällä jo tunnin odottamassa aukaisua.

Onko tää elämä tän lapsen kanssa aina tällaista, onko mulle vaan sattunut vaativa lapsi vai mikä tässä maksaa. Ne hetket kun tuntuu kivalta olla äiti, ovat aika lyhyet. Ehkä sillon kun lapsi on hiljaa ja katsoo silmiin. Ja se loppu aika on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.
 
Aaapee
Niin ja tosiaan soittelin eilen lastenpolille, eivät suostuneet ottamaan meitä sinne. Ehdottivat vaan kapaloa tai tuttia, jne. Eli puhelimessa arvioituna mun ei tartte viedä tätä lasta lääkäriin. Se on sit sillä ok, sillä kohta tässä pitää lähtee itse lääkäriin kun tulee hermoromahdus.
 
Rääkyjän äiti
Kokeile Nutrilon Pepti ja itselle maidoton ruokavalio. Peptia saa esim Prismoista. Ihan samanlainen itkuinen lapsi oli meillä, niin tutun kuuloinen tarina, sama korvikkeen anto kun vatsakipuihin halusi vain juoda. Vaikka imetysdiettejä ei enää suositella niin vielä 2 v sitten allergialääkäri sitä meille ehdottomasti suositteli. Eli siis maitoallergia on hyvä yrittää poissulkea. Vie 2 viikkoa elämästä ja saapi ainakin tiedon ettei turhaan huudata. Osalle allergisista Peptikään ei käy, mutta suurimmalle osalle käy joten siitä on hyvä aloittaa. Meillä loppui puklut (ennätys viidesti vaatteiden vaihto saman vaipanvaihdon yhteydessä vaikka päätä yritti pitää koholla, maidonsakeuttajasta huolimatta) ja huuto ja tissimaito riittikin kun ei kipuihinsa syönyt.
 
4:n äiti
Onko sinulla kantoliinaa/rintareppua? olen kuullut että monet vauvat rauhoittuvat siihen kun saavat olla ihoa vasten...samalla sinulla olisi kaksi kättä vapaana! Kuullostaa kyllä vähältä nukkumiselta,mutta minä olen aina ajatellut että pääasia että nukkuu yöt! saa itsekkin tankata unta/energiaa,eikä yöt mene valvoessa! nuo ajatukset vauvan haluamisesta on ihan normaaleja,joskusi itsekkin miettinyt että tätäkö sitä oikeasti haluaa...vauva roikkuu tissillä,toinen kiipeää pöydälle roikkumaan, kaksi tappelee jostain kiposta! mutta hyvän hetken tultua tajuaa kuinka onnekas on...yksi katse tai hymy ja äiti on sulaa vahaa <3 Voimia vauvan kanteluun ja hoitoon!
 
Aaapee
Maitoallergia kävi minullakin mielessä, mutta sitten on joitakin päiviä jotka menee tosi hyvin ilman vatsanväänteitä. Se viittaisi siihen ettei ole maidosta johtuvaa. Eilinen itkuhuuto voisi johtua jatkuvasti tissillä pitämisestä, joka on johtanut ilman kasautumiseen suolistossa.

Nyt yritän pitää taukoja ruokkimisessa. Yritin antaa edell. syötön yhteydessä korviketta, ei lapsi hyväksynyt. Sitten puklasi kolme kertaa kun olin tyrkyttänyt tissiä hänelle jo neljänteen otteeseen. Kaiketi sitä maitoa tulee tarpeeksi lapsen tarpeisiin, jos ei enää korvikekaan kelpaa vaikka suuhun ollaan tunkemassa. Pumpulla kun yritin tyhjentää niin heti loppui heruminen siihen paikkaan, kun puristelen rintaa lapsen syödessä toista niin suihkuamalla lentää maidot.

Jos vaivat jatkuvat niin tietysti tuo maitoallergia pitää ottaa huomioon. Vielä en kuitenkaan olisi valmis noin radikaaleihin dieetteihin, kun lapsikin on näin pieni vielä ja näyttäisi siltä että joskus rintamaito ei aiheuta vaivoja. Poika kaasuttelee kovin, eilen illalla ja koko yön pieri kuin aikuinen mies. Jospa en osaa röyhtäyttää oikein?
 
Rääkyjän äiti
Oli meilläkin parempia päiviä välissä, aina luultiin että nyt keksittiin se: tuttiplullon, korvikkeen vaihto, erilainen röyhtäytys, mausteinen ruoka, d-vitamiini, omneo, ha, pierujumppa, koliikkihieronta, maidonsakeuttaja jne jne. Hemmetti kun joku olisi neuvonut kokeilemaan eka järeitä keinoja eikä vekslamaan pari kuukautta nukkumattoman, huutavan, puklusta läpimärän lapsen kanssa.
Parempihan se olisi, jos ei olisi maito. Tuttavapiirissä vaan on aika moni päätynyt refluksilääkkeistä lopulta maitoallergiaan, tai oikeastaan suoliston kypsymättömyyttähän se on. Maidoton on onneksi aika helppo dieetti, jos päädyt kokeilemaan. Rahka ja juusto on ainoa mitä ei pysty oikein inhimillisesti korvaamaan, paitsi jos tykkää aidosta fetasta tai vuohenjuustosta. Riisimaidolla syntyy laatikot. Hopeinen Sunnuntai leivontamargariini on maidoton. Kermakakkuja myöten muuten pystyy leipomaan. no, maitosuklaata joutui tekemään soijakermalla.
 
pilipali harmaana
Tää vauva puklailee nyt selvästi enemmän, oksentaminen on johtunut liikasyötöstä (korvike). Siis tolla vauvalla on mahavaivaa, ja se valvottaa koko päivän aamusta iltaan. Olen tarjonnut tissiä kun luullut että maito ei riitä tai on nälkäinen. Rauhoittuu tissille ja nukahtaa, mutta iltaa myöten tää maitoralli kostautuu ja alkaa hirveä huutoitku, koska ilmeisesti masuvaivat vaan pahenee ja kerääntyy aamun ja päivän aikana.

Tajusin just että oon väsynyt koska mun vauvahan ei nuku päiväsaikaan. Siis nukahtaa 5 min ja sitten herää taas itkemään. Ja mun aika ja voimat menee siihen kun yritän nukuttaa lasta.

Siis miks toi lapsi ei nuku????

Nyt ollaan oltu valveilla jo klo 8.00 alkaen, jo 2 syöttöä takana, eikä vauva näytä vieläkään mitään merkkiä että vaipuisi syvempään uneen. Pistin vaunuihin nukkumaan, ja siellä se potkii, ynisee ja ääntelehtii, on hiljaa sen 5 min ja taas alkaa itkuinen ininä. Ja miettikää sellasta tunnin kaksi, kun 5 min välein saat mennä tyynnyttelemään. Mitä nukkumista se on?

Yöllä se heräsi syömään 2-3 kertaa, nukkui kyllä ihan ok n. klo 2-8.00 mutta päivällä ei sitten millään. Siis eihän vauva voi pärjätä tollasilla unilla?
Voi helkutti on niin rasittavaa kun hetken luulet että lapsi nukahtanut vaunuihin niin sitten alkaa se yninä ja ininä. Olen lukenut netistä että joidenkin vauvat nukkuis 20 tuntia vuorokaudesta, liekö on urbaanilegendaa.

Tää vauvan vaativuus tekee sen että miettii halusiko sitä oikeasti lapsia. Mä kyllä varauduin henkisesti että kun vauvan haluaa, se voi myös olla se koliikkivauva. Mutta on tää yllättävän raskasta. Oon ihmetellyt kun tutut hoitaa kanssa lasta päivät yksin, ja ne sanoo että vauva on niin helppo, ne jumppailee telkkarin edessä ja kokkailee terveysruokia. Miettinyt että miten tuollainen on edes mahdollista. mulla on jogurttipurkki seissyt pöydällä jo tunnin odottamassa aukaisua.

Onko tää elämä tän lapsen kanssa aina tällaista, onko mulle vaan sattunut vaativa lapsi vai mikä tässä maksaa. Ne hetket kun tuntuu kivalta olla äiti, ovat aika lyhyet. Ehkä sillon kun lapsi on hiljaa ja katsoo silmiin. Ja se loppu aika on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.
Niin tutulta kuulotaa tuo nukkumattomuus. Meidän "vauva" on jo yli vuoden mutta ensimmäiset kolme ja puoli kuukautta olivat juuri sitä, että vauva ei nukkunut. Tai jos nukahti niin nukkui muutaman minuutin tai max. vartin. Sitten se huuto taas alkoi. Ainut keino pitää hänet tyytyväisenä oli kanniskella pysty asennossa. Meillä ei tosin nukkunut öisinkään. Ja mies oli paljon poissa töiden takia, joten jouduin selviämään melkeinpä yksin. Siksi ei tuosta ensimmäisestä 3 kk muistikuvat ovatkin melko hämäriä, koska en koskaan saanut nukkua.

Mutta lohdutukseksi voin kertoa että kyllä se siitä joskus helpottaa. Itse aloin ottaa tavaksi tehdä vauvan kanssa vaunulenkkejä. Siihen se alkoi pikkuhiljaa oppia nukahtaman. Alkuun tosin sain kävellä juuri niin kauan kuin halusi vauvan nukkuvan, kun pysähtyi niin neiti heräsi. Mutta pikkuhiljaa päästiin siihen pisteeseen, että tyyppi jatkoi uniaan vaikka vaunut pysähtyivät. Mutta siis muutos ei todellakaan tapahtunut hetkessä.

Ja meillä taustalla olivat myös mahavaivat. Mutta allergiaa tai mitään ei todettu. Ja vaivat helpottivatkin sen jälkeen kun 3 kk tuli täyteen. Tosin sitten kiinteiden aloitus laukaisi uudestaan vaivat. Ja niitä riittikin sitten tuonne 7-8 kk ikään, mutta eivät siis olleet niin pahoja kuin alussa.

Nyt meillä on mitä iloisin reilu yksi vuotias, joka nukkuu 1-2 tunnin päiväunet ja öisinkin heräilee enää kerran pari. Ja maha kestää syödä ihan mitä vain. Nyt tämä elämä lapsen kanssa alkaa vihdoin tuntua helpolta. Tosin siltikään toiseen lapseen en ole valmis ja voi olla että en koskaan olekaan.
 
Aaapee
[QUOTE="Lilliputti";30421289]Huhuu ap, mikä siellä on tilanne?[/QUOTE]

Takana on muutama parempi päivä. Harvensin syöttöväliä ja se vaikutti oikeasti toimivan, lapsi nukkui pari päivää tosi paljon. Lopetin Disflatylit ja otin tilalle Reladropsit ilman D:tä. Eilen vaikutti toimivan ok, lapsi ei itkenyt läheskään vaivojaan kuten ennen. Oli mukavan seesteistä, sain jopa tunnin pari omille hommille.

Tänään on huonompi päivä. Lapsi on halunnut rinnalle useammin mikä tarkottaa lyhyempiä syöttövälejä. Nyhtää ja raivoaa tissillä, tulee tunne että maitoa ei taaskaan tule riittävästi. Parina päivänä tuli tosi kivasti maitoa, aamulla jopa suihkusi nännistä kun oli niin täynnä rinnat. Nyt kun olis tarve enemmälle maidolle niin tissit taas löysät lössykät. Korvike jätetty kokonaan pois ja selkeästi parantanut tilannetta.

Aamun ja yön vauva nukkui hyvin, nyt on valvottu koko iltapvä ja itketty. Itkuun löysin lääkkeen, ensin vauva syliin istumaan ja kävelen huoneesta toiseen. Heijaava liike rauhoittaa, ja toinen lääke on tutti. Tänään tutti on toiminut hieman huonommin.

En sanoisi että lapsella on koliikki, selkeästi ilmavaivat huudattaa muttei niin paljon. Ihan ihmetyin eilen että mikä vauvalla on. Syytän myös itseäni etten röyhtäytä aina, esim. yöllä nukahdan lapsi rinnalla niin röyhtäytys jää. Aina en saa ilmaa pois muutenkaan, lapsi usein nukahtaa tissille ja on kärttyinen kun otan syliin istumaan ruuan jälkeen.

Reladropsien jälkeen vauvan kakka on löysää ja turahtaa niin voimalla vaippaan että saa siivota etumuksetkin. Toivottavasti alkaisi auttamaan pian. Oon tosi väsynyt, mutta se on kai normaalia. Meen "sumussa" koko ajan, vajailla unilla. Tää elämä on nyt siis tällaista, ei koskaan täysiä unia tai lepoa. Lapset... Täyttä työtä ne on. Mä varmaan kuulun niihin äiteihin joille se vauva-aika ei ole parasta vaan sitten kun ne lapset kasvaa ja alkaa kommunikoimaan.
 
"Mariska"
Se että tissit on pehmeät ja löysät ei tarkoita että maitoa ei tulisi! Maidontulo tasaantuu ja silloin rinnat ei enää pakkaudu täyteen, silti maitoa tulee. Jos olet facebookissa tutustu imetyksen tuki -ryhmään, sieltä saa hyviä neuvoja koulutetuilta tukiäideiltä, suosittelen :)

Rintojen suihkuaminen yleensä aiheuttaa rintaraivareita ja ilmavaivoja, joten ei sinänsä mikään tavoiteltava juttu vaikka silloin toki näkee että maitoa todella tulee :)

Vauva-aika on aika hirveää, jos vauva on itkuinen ja/tai huonosti nukkuva. Kyllä se helpottaa aikanaan. Itsekin saan enemmän iloa isomman lapsen kanssa vastavuoroisesta touhuilusta. Tää mun toinen vauva on onneksi helpompi ja siitä on pystynyt nauttimaankin - silti odotan että oppis vähän liikkumaan ym.
 
Aaapee
Joo, totta tuokin.Mä oon just sellanen rähjääntyneen näköinen äiti, tänäänkin mentiin vaunuttelemaan marketille niin vauva huusi koko ajan kun olin saanut hänet puettua ja vaunuihin. Ei siinä mitään meikkiä enää tee mieli laittaa. Myös synnytyksestä palautuminen menee huonommin kun ei ehdi liikkumaan tai huoltamaan itseään. Mietin et aika raskasta tulee olemaan mulla kun ei ole tukiverkkoa. Joskus iskee kauhee epätoivo päälle kun ei pääse ees vessaan sillon kun tarvitsisi, miettii että minkä helvetin takia tein lapsen kun ei oo tukijoukkoja elämässä. Mut kai kaikesta selviää. Ajattelen että jokainen päivä on voitto, ja jonain päivänä asiat helpottuu.

Sillon kun maito suihkusi niin pumppasin sitä talteen. Annoin sitten lisänä mutta näköjään ei olis tarvinnut, vauva oksensi sen ylimääräisenä ulos. Harmi et äidinmaidon luovutus on niin monimutkaista, muutoin olis hyvä lahjoittaa ne ylimääräiset yön jäljiltä vaikka pikkukeskosille. Mut tässä tilanteessa en todellakaan ehdi enkä jaksa siihen.

Pahinta kai on just tää yksinäisyys ja omillaan pärjääminen. Jos mies olis edes päivän pari vapailla ja antais mulle tunnin pari aikaa hölkätä tai mennä salille.Tää iltapvä näköjään menee taas itkuhuutoa, oon yrittänyt toista tuntia nukuttaa lasta. Mua ei stressaisi niin paljon jos asuttais omakotitalossa mutta kun asutaan kerrostalossa jossa seinät paperia. Mietin myös naapureita, ihan kuin omissa asioissakin ei olis tarpeeksi murhetta.
 
"Lilliputti"
Meilläkin oli noita rintaraivareita ehkä 3kk iässä, mutta meni sitten ohi muutamassa viikossa.

Jos saat maitoa pumpattua, niin kannattaa pakastaa minigrip- pusseissa, säilyy noin 3kk pakkasessa. Merkkaa vaan aina päivämäärän pussiin, niin helppo tarkistaa.

Joskus sitteri voisi olla siksi aikaa avuksi, kun sun tarttee käydä vaikka vessassa. Ja sen sitterinhän voi ottaa vaikka sinne vessaan mukaan, jos vaan mahtuu. Meillä auttoi itkuihin myös vaunuissa työntely sisällä, sekä laulaminen.

Tsemppiä! Niin kliseistä kuin se onkin, niin ajan kanssa helpottaa.
 
Aaapee
[QUOTE="Lilliputti";30421725]Meilläkin oli noita rintaraivareita ehkä 3kk iässä, mutta meni sitten ohi muutamassa viikossa.

Jos saat maitoa pumpattua, niin kannattaa pakastaa minigrip- pusseissa, säilyy noin 3kk pakkasessa. Merkkaa vaan aina päivämäärän pussiin, niin helppo tarkistaa.

Joskus sitteri voisi olla siksi aikaa avuksi, kun sun tarttee käydä vaikka vessassa. Ja sen sitterinhän voi ottaa vaikka sinne vessaan mukaan, jos vaan mahtuu. Meillä auttoi itkuihin myös vaunuissa työntely sisällä, sekä laulaminen.

Tsemppiä! Niin kliseistä kuin se onkin, niin ajan kanssa helpottaa.[/QUOTE]

Multa kyllä löytyy kaukalo ja istutan lasta kun pesen astioita jne. mutta ongelma on lapsen itku ja huuto. Tänään ei enää naapurit tervehtineet kun näin niitä pihalla. Tässä on lapsi taas rinnalla, huitoo ja ähisee, pieree kovaa. Ei ihme että sattuu mahaan jos tollanen ilmamäärä kiertää suolissa. Pakko ottaa Disflatyl taas käyttöön. Voi että miten lapsi kärsii ja kiemurtaa.
 
Multa kyllä löytyy kaukalo ja istutan lasta kun pesen astioita jne. mutta ongelma on lapsen itku ja huuto. Tänään ei enää naapurit tervehtineet kun näin niitä pihalla. Tässä on lapsi taas rinnalla, huitoo ja ähisee, pieree kovaa. Ei ihme että sattuu mahaan jos tollanen ilmamäärä kiertää suolissa. Pakko ottaa Disflatyl taas käyttöön. Voi että miten lapsi kärsii ja kiemurtaa.
Mitä sä syöt? Ettei oo jotain sun maidossa mikä sattuu mahaan pientä. Niitä aineksia kun on jotka vaikuttaa vauvaankin. Mun rääkyjällä lemppariasento oli mun reiden päällä poikittain mahallaan. Vauvan jalat sisäänpäin mun jalkojen väliin ja käsi tuki leukaa ja yläkroppaa. Siinä keinutin ja täristin ilmaa liikkeelle. Usein jopa torkahti siihen.
 
Aaapee
Mitä sä syöt? Ettei oo jotain sun maidossa mikä sattuu mahaan pientä. Niitä aineksia kun on jotka vaikuttaa vauvaankin. Mun rääkyjällä lemppariasento oli mun reiden päällä poikittain mahallaan. Vauvan jalat sisäänpäin mun jalkojen väliin ja käsi tuki leukaa ja yläkroppaa. Siinä keinutin ja täristin ilmaa liikkeelle. Usein jopa torkahti siihen.
Siinä onkin selvittäminen, pitäis alkaa tutkia yksi ruoka-aine kerrallaan. Vauvan maha ihan kuralla, eilen aloitettu se Reladrops, ettei vaan se ole syypää. Pelottaa kun löysä ripuli leviää vaipassa etumukseen, ettei eksy virtsaputkeen ja aiheuta infektiota. Viljoja olen vältellyt joten ne ei selitä nyt tätä. Kai se on alettava vahtaamaan syömisiäkin...
 
refluksimammA
REFLUKSI!!! vauva ei pysty nukkumaan, kun vatsahapot nousee ruokatorveen. Rintaraivareita tulee kodka syöminen sattuu, ja toisaalta haluaa rinnalle kun läheisyys lohduttaa ja maito neutralisoi vatsahappoja. Sängyn pääty reilusti koholle, myös vaunuihin tyyny tms (meidän vauva ei voinut vaunukoppaa käyttää 2 kk iän jälkeen, vaan on ratasosassa paksussa makuupusissa, päty koholla) käytä vauva lääkärussä, vaikks yksityisellä, se on kipeä!!!
 
Aaapee
Kai se mahaportti on kaikilla vauvoilla löysä, eli varmasti on refluksiakin. Mutta ei se ole syy miksi lapsi huutaa kovaa, eilen oli ihan ilmaa mahassa ja paljon. Pieri koko yön kuin aikuinen mies. Tänään syötetty harvemmin ja annettu ilmalääkettä, nukkuu taas paremmin.
 
Siinä onkin selvittäminen, pitäis alkaa tutkia yksi ruoka-aine kerrallaan. Vauvan maha ihan kuralla, eilen aloitettu se Reladrops, ettei vaan se ole syypää. Pelottaa kun löysä ripuli leviää vaipassa etumukseen, ettei eksy virtsaputkeen ja aiheuta infektiota. Viljoja olen vältellyt joten ne ei selitä nyt tätä. Kai se on alettava vahtaamaan syömisiäkin...
En kyl oo kuullu että vauva ois saanu ihfektiota omasta kakastaan joka nyt tosiaan voi levitä ja pursuta jokapuolelle. Vältä nyt ainakin niitä yleisesti äryttäviä ruokia kuten kaali, kahvi, ruisleipä...vahvat mausteet, sipuli...kun imetät.
 

Yhteistyössä