Miten usein vaipan vaihto vastasyntyneelle?

  • Viestiketjun aloittaja Kauhea äitikö?
  • Ensimmäinen viesti
Maa aam
Piti vielä lisätä, että jos alat etsiä vyöhyketerapeuttia, varmistu siitä että hän on tottunut hoitamaan vauvoja.

Jos miehesi pitää luomua tärkeänä, sitten hänen tehtävänsä on ehdottomasti hoitaa sinulle niitä helposti syötäviä ruokia. Erityisesti, jos päätät kokeilla imetysdieettiä. Itse elin käytännössä erilaisilla kaloilla (söin todella paljon loimulohta), riisikakuilla, riisipuurolla, riisimaidolla (alpron), salaateilla, kananmunilla, täysjyväriisillä (kuitua), perunalla, marjoilla, vihanneksilla (esim. porkkanassa on paljon kuitua, avokadossa hyvää rasvaa), vauvojen hedelmäsoseilla...Tämä siltä varalta, jos päätät kokeilla imetysdieettiä.

Lisäksi käyttäisin vauvaa lääkärissä, oman mielenrauhan takia. Vaihda myös disflatyl cuplatoniin, niin et tarvi korviketta siihenkään, cuplatonin voi siitä pullosta tiputtaa suoraan suuhun. Tosin meille vyöhyketerapeutti sanoi, että hän ei antaisi herkälle vauvalle niitäkään, nekin voivat allergisoida. En antanut, otin sen imetysdieetin käyttöön.

Ai niin, jos koet välttämättä tarvitsevasi lisämaitoa, apteekissa on yksi täysin lehmänmaidosta vapaa korvike. En muista sen nimeä, mutta apteekkiin soittamalla varmaan selviää? Se on tosi kallista, mutta lääkärin lausunnolla saat kelakorvauksen.
 
"martta"
Itse vaihdoin pojalle keskimäärin 18! vaippaa päivässä kun oli vastasyntynyt, kun kakkasi jatkuvasti. Nyt on lähes 8 kk ja noin 8 vaippaa menee vuorokaudessa. Kysyin varuiksi synnärillä montako kertaa pitäisi vaihtaa niin sanottiin, että aina jos on kakkaa ja lisäksi pitäisi olla 5 märkää vaippaa päivässä, jotta tietää vastasyntyneen saavan riittävästi nestettä. Eli 5 vaipanvaihtoa on minimi päivässä.
 
Aaapee
Olen yrittänyt siirtyä täysimetykseen mutta vaikeaa se on. Lapsi olisi tissillä puolen tunnin välein ja nukkuu katkonaista unta. Yöllä heräsi imemään 5-6 kertaa, ja oli selvästi nälkäinen. Oli pakko antaa nania taas kun ei muuta löydy kaapista, ja siitä seurasi puolen tunnin huuto. Herätin miehen ja kysyin milloin ehtisi käydä kaupassa, vastaus lauantaina. Sanoin etten voi todellakaan odottaa lauantaihin, ja patistin kauppaan ostamaan mulle raejuustopurkkeja ja Nutrilon omneota. Mies oli tosi kärttyinen ja selvästi sitä suututti herätys. Juoksi sitten töihin, jätti tavarat pöydälle. Lapsi venkoilee ja potkii, liekö nan korventelee mahassa.

Ei tule rintamaitoa riittävästi ja tuntuu tosi haastavalta päästä täysimetykseen. Korvikkeiden käyttö luo jo valmiiksi stressiä, kaappi on täynnä eri merkkejä ja niiden kokeilu voi muuttua helvetilliseksi itkuhuudoksi moneksi tunniksi. Eilen iltapväraivarit olivat selvästi lievemmät koska en antanut nania. Lusikalla syötän sitä Disflatylia, ja koen että poika pöristeee nyt hieman sujuvammin. Myöskään vaaka-asento ei lapselle sovi on ruuat lakanoilla, luin että kaikilla vauvoilla olisi periaatteessa refluksi.

Lapsi on hiljaa kunhan saa nukkua sylissä. Jos yritän viedä sänkyyn, kapaloida, tms. niin heti herää itkemään. Nukkuu kevyttä unta. Onko normaalia että vauva ei kestä yksinään oloa?

Odotan jo niin kovin että lapsi tulisi 4 kk:n ikään. En tosiaan jaksa ainaista huutoa ja itkua vatsan takia. Ja joo, mieheltä saa hädin tuskin mitään apua, ei ymmärrä imetyksestä mitään mutta haluaisi minun ruokkivan luomusti.
 
vieraas
Lapsi on hiljaa kunhan saa nukkua sylissä. Jos yritän viedä sänkyyn, kapaloida, tms. niin heti herää itkemään. Nukkuu kevyttä unta. Onko normaalia että vauva ei kestä yksinään oloa?

Odotan jo niin kovin että lapsi tulisi 4 kk:n ikään. En tosiaan jaksa ainaista huutoa ja itkua vatsan takia. Ja joo, mieheltä saa hädin tuskin mitään apua, ei ymmärrä imetyksestä mitään mutta haluaisi minun ruokkivan luomusti.
Muuhun en kommentoi kun en osaa neuvoa, mutta kyllä on aika normaalia että vauva haluaa olla koko ajan lähellä. Meillä on sellainen vauva joka nukkuu yksikseen parhaimmillaan puolesta tunnista tuntiin. Nukahtaa vaunuihin mutta kotona ollessa ainoastaan syliin tai ihan viereen. Siitä jos itse lähtee tai laskee vauvan herää hän lähes heti. Joskus jos on ehtinyt syvempään uneen saattaa nukkua sen 30 min yksinään kun hänet laskee sylistä. Eli tämä on ainoa neuvoni, yritä odottaa sen aikaa että vauva on syvässä unessa. Uskon että tämäkin vaihe menee ohi kun vauva kasvaa. Meillä on muuten rauhallinen vauva, joten tätä jaksaa ihan hyvin. Ymmärrän että tilanteessasi tämäkin voi olla kovin rasittavaa kun haluaisi käyttää sen vauvan uni hetken syömiseen tai suihkuun tai muuhun.
 
just. .
Vauva haluaa olla lähellä! Ihan normaalia nisäkkään jälkeläisten toimintaa. .
Toki se äitiä rasittaa, mutta mitä sitten. .

Itsellä oli myös tissitakiainen, eka vuosi meni niin että laps oli koko ajan rinnalla tai sylissä.
 
"äide"
Stemppiä sinulle ap ja paljon voimia! :)
En kommentoi mitään imetykseen liittyvää, mutta ajattelin vinkata yhdestä asiasta joka aiheutti meille paljon ongelmia jo vauvan ollessa tuon ikäinen.

Vauva valvotti paljon ja ainut paikka missä suunnilleen nukkui oli syli. Aina kun laskin sänkyyn niin hetken kuluttua alkoi vääntely ja kitinä, sitten huuto.
Meillä syynä olivat korvat. Toki myös mahaa kipristeli ja koliikkiakin oli, mutta myös monet kerrat syynä olikin korvat ja lääkkeiden jälkeen tilanne rauhoittui aina kovasti (kunnes taas korvat tulehtuivat). Ja tosiaan ensimmäinen tulehdus oli jo alle kuukauden ikäisenä. Lääkärikin sanoi heti kun huoneeseen tultiin ettei vielä korvissa voi mitään olla, mutta joutui sitten perumaan sanansa.

Tajusin sitten itse asian menevän niin, että lapsi on sylissä sopivan pysty asennossa, mutta kun laitoin hänet sänkyyn alkoi paine pikkuhiljaa kerääntyä korviin. Ensin vähän ja sitten jo koski kovaa. Pian opin erottamaan korvaoireet muusta vatsan vääntelystä, mutta haastavaa se välillä oli.

Halusin tämän tulla sinulle kirjoittamaan koska mahdollisesti mietit vauvan lääkärissä käyttöä. Jos päädyt käyttämään (jota myös itse suosittelisin) niin pyydä kurkkaamaan myös korviin.

Joka tapauksessa voimia sinulle paljon. Keskity nyt vain olennaiseen, älä ota paineita siivouksesta tai muusta. Nopeaa ja helppoa syötävää vain lapat toisella kädellä suuhusi aina kun ehdit. Ja mehupulloa kuleta vaikka kokoajan mukana. Rakenna itsellesi "bunkkeri" sohvalle ja kaikkea syömistä ja juomista käden ulottuville. Miehen tehtävä on täydentää sinulle kaappeja ja ruokavarastoja. Löhöä sohvalla vauvan kanssa ja torku jos siihen mahdollisuus (laita tyynyjä niin ettei vauva voi tipahtaa).
Toivottavasti tilanne lähtee nopeasti helpottamaan, mutta muistan, että tuossa tilanteessa päivät ja yöt kuluvat hitaasti.
 
viera.s
Lapsi on hiljaa kunhan saa nukkua sylissä. Jos yritän viedä sänkyyn, kapaloida, tms. niin heti herää itkemään. Nukkuu kevyttä unta. Onko normaalia että vauva ei kestä yksinään oloa?
Juu, on ihan normaalia. Ei meidän lapsikaan vauvana nukkunut kuin sylissä tai yöllä vieressä. Päivällä nukahti myös liikkuviin vaunuihin eli vaunuissa nukkui sitten kaikki päiväunensa. Raskasta se kyllä oli, varsinkin kun oli niin paljon univajetta eikä pystynyt sitten nukkumaan itse päikkäreitäkään.

Ja minusta se imetysasia vaikuttaa etenevän ihan hyvin, jos ilman korviketta pärjäätte jo suurimman osan päivää. Ottaahan maitomäärän lisääntyminen aikansa, mutta uskon että tuolla linjalla jatkamalla (eli korviketta vain jos muu ei auta) pääset vielä täysimetykseen.
 
****
Voisit kokeilla myös maidon sakeuttajaa,Nutrilon Nutriton tai vastaavaa. Saa ainakin Prismasta. Meillä ollut kaksi itkuista ja huonosti nukkuvaa vauvaa, nukkuivat onneksi liikkuvissa vaunuissa. Ei se omaa lepoa suo, mutta korvat ja hermot saavat taukoa.
 
äiti 4:lle
Entä jos kapaloit vauvan ohuen peitonmutkaan jo ennen syöttöä/nukahtamista? sitten huijaamalla lasket sänkyyn..pikkuhiljaa ja kun saat vauvan sänkyyn asti "makaat" päällä (että iho koskettaa ihoa) vähän aikaa,sitten pikkusen kerralla irroitat itseäsi vauvasta kunnes vain käsi on vauvan masun päällä. Tällä konstilla olen saanut vauvan sänkyyn asti. Siinä hyssyttelet ja silittelet aikasi kunnes näet että vauva todella nukkuu. Suostuuko pikkuinen olemaan kaukalossa/rattaissa? niitä molempia voisi jalalla pukkia..saisit hetken rentouttaa hartioita! entä mites ulkona? Kuullostaa että maidontuotanto on käynnistymässä :) Jatkaisin sinuna edelleen oman rinnan antamista ja jos selkeästi jää nälkäiseksi niin sitten lisämaitoa pullosta. Tärkeää on että juot ja syöt itse riittävän usein ja riittävästi! Itse useasti huomasi että maito oikeasti alkoi vähenemään ja sitten heräsin kuin unesta..en ole juonut tänään paljon mitään! Se vaikutti heti maidon määrään!!!
 
Aaapee
Kiitos paljon vinkeistä ja neuvoista. Kapalo ei meillä auta, potkii sen pois. Kokeilin tänään viimeksi viereltä hivuttautumista, heti kun olin päässyt metrin päähän alkoi itkuraivarihuuto. Tämän aamuiset raivoitkut ja iltapäiväiset otti tosi koville. Aloin epäillä taas nälkää syyksi kun vauva takoi rintaa nyrkillä ja potki. Pistin 25 ml annoksen Nutrilon omneota... ja hallelujaa!! Vauvan ilme alkoi hiljalleen vääntyä tutunomaisesti ja olin jo valmis vastaanottamaan leijonan raivon, mutta itku hiljenikin vikinäksi ja vauvan silmät hivuttautuivat uneen. Voiko tämä olla totta?? Korvike joka sopisi meidän vauvalle?

Eli oliko aamuinen itkupotkuraivohuuto koliikkia, vai sittenkin nälkää. Nyt näyttäisi siltä että täysimetys-yritys aiheutti aamun huudot. Vauvalla oli nälkä, piste. Nyt tuhisee kainalossa. Juoda pitäisi enemmän, se on selvää. Vaunut on vielä varastossa, tarkoitus olisi vaunutella pian. Kaukalosta olen kuullut ettei suositella käytettäväksi pitkiä aikoja?
Ongelma täysimetyksessä on että pitäisi itse syödä ja juoda hyvin, ja silti ehtiä jatkuvasti imettämään ja tyynnyttelemään lasta. Voin vain kuvitella niitä onnellisia joiden mies tulee viideltä töistä kotiin! Olisi ihanaa antaa lapsi hetkeksi toisiin käsiin, kokata ruokaa, pestä tiskit ja käydä pesulla. Mä niin sympatiseeraan yksinhuoltajia!

Eli, yritän jatkaa imetystä mutta kyllä tässä korviketta tarvitaan. Lapsi parka ollut nälässä koko yön ja aamun, nyt vasta rentoutui.
 
viera.s
25 ml on niin pieni määrä, että vauva ei varmasti ole voinut kovin nälissään olla, jos sen ansiosta tyyntyi. Kyllä sinulta maitoa ihan hyvin tulee. :) Tottakai voi ja kannattaa hiukan lisämaitoa antaa, jos sillä saat vauvan tyytyväiseksi ja hetken lepoa. Koska ottaa se aikansa, että maidontuotantosi lisääntyy, jos aiemmin korviketta on kulunut enemmän. Kuitenkin, kun noin pienestä on kiinni, on täysimetykseenkin varmasti mahdollista päästä, jos se on toiveesi. Hätäillä ei sen kanssa tietenkään tarvitse, jos kerran sopiva korvike tuntuu löytyneen.
 
vierass
Ongelma täysimetyksessä on että pitäisi itse syödä ja juoda hyvin, ja silti ehtiä jatkuvasti imettämään ja tyynnyttelemään lasta.
Juoda voi vaikka imettäessä. Urheilujuomapullosta voi helposti vetää juotavaa samalla. Montaa sekuntia ei kulu vesilasillisenkaan juomiseen. Valmisruokiakin voi syödä ja itse sitä ruokaa tekiessa voi tehdä ison annoksen kerralla ja pakastaa sitä sopivina annoksina myöhemmin syötäväksi. Mikrolla saa helposti sulatettua ja lämmitettyä.
 
"Juh"
Niitä vaunuja voi sisälläkin hytkytellä, silloin saa tehtyäkin jotain kun samalla hytkyttelee ja esim. syö tai tekee ruokaa. Jos vauva niissä rauhoittuu. Kaukauloa ei suositella pitkiä aikoja, mutta ei se vauvan jakuva huutaminenkaan tee hyvää, teille kummalekkaan. Jos vauva siihen nukahtaisi, antaisin huoleti nukkua jonkin aikaa. Kannattaa rohekeasti etsiä niitä keinoja, jotka sopivay juuri teidän vauvalle. Onko teillä muuten tutti käytössä?
 
vierass
Kuulostaa hyvin tutulta kuin oma eloni viiden vuoden takaa. Haluan sanoa pari asiaa: Minkään korvikkeen sopivuus tai sopimattomuus ei selviä yhdessä vuorokaudessa. Se vaatii useamman päivän kokeilemisen, että elimistö tottuu. Itselleni kävi lisämaitojen kanssa säätäessä niin, että lisämaidot loppuen lopuksi vaikuttivat omaan maidon tuotantoon, että imetys oli loppuen lopuksi parempi lopettaa verrattuna siihen, että rääkkää itseään. Imettäminen ei ole itseisarvo vaikka kuka mitä hyvänsä sanoisikin. Lapsi saa läheisyyttä muillakin tavoilla, satsaa siihen jos imetys lopulta jäisikin. Älä aja itseäsi loppuun pakottamalla imetystä jos se ei ota sujuakseen. En tarkoita sinulle nyt lobata pulloruokintaa, mutta kuulostat hyvin samalta kuin minä itse tuossa vaiheessa. Menetin puoli vuotta elämästäni hirveään synkkyyteen. Lapsi ansaitsee äidin joka ei ole riekaleina ja kyllä se puolisokin tajuaa, että elämänlaatuun vaikuttaa aika helvetin paljon se, että äiti ei menetä mielenterveyttään.
 
Aaapee
Vauva nukkui hyvät unet ja sain syötyä sekä tiskattua. Aivan eri fiilis nyt taas, kun on saanut tunnin parin olla omillaan. Jaksaa taas. Olisin nyt sitä mieltä että imetän edelleen mutta järki käteen, lapsella oli selvästi nälkä ja nyt imee rintaa sekä nyhtää tissiä. Jos se ei riitä niin korviketta peliin. Huolestuin nyt kun vaihdoin vaipan heti unien päätyttyä ja vaippa oli kuiva. Vauvan siis pitää saada enemmän korviketta. Olisihan se mukavaa täysimettää mutta ei nää itkuraivarit ja lapsen kuivuminen ole sen arvoista.
 
Kyllä mä vaihdoin vaipan heti kun sinne turahti.
Ja ihan joka kerta pestiin peput lavuaarissa, ihan sama huusivatko vai ei.:D

Vaippoja meni ihan tuhottomasti, enkä ees käyttäny mitään kestovaippoja.:ashamed:

Jos vielä lisäännyn niin olen päättänyt että käytetään kestoja.
 
Vierasss
Ei siitä korvikkeen annosta kannata stressata. Jos ei rintamaito riitä, niin sitten annetaan korviketta. Siitä ei kannata itseään syyllistää. Meillä vauva oli kaksi viikkoa täysimetyksellä, ja sitten todettiin, ettei paino nouse tarpeeksi ja alettiin antaa korviketta lisäksi. Hetken se kirpaisi, mutta täytyyhän lapsen saada riittävästi ruokaa.
 
vierasss
Vauva nukkui hyvät unet ja sain syötyä sekä tiskattua. Aivan eri fiilis nyt taas, kun on saanut tunnin parin olla omillaan. Jaksaa taas. Olisin nyt sitä mieltä että imetän edelleen mutta järki käteen, lapsella oli selvästi nälkä ja nyt imee rintaa sekä nyhtää tissiä. Jos se ei riitä niin korviketta peliin. Huolestuin nyt kun vaihdoin vaipan heti unien päätyttyä ja vaippa oli kuiva. Vauvan siis pitää saada enemmän korviketta. Olisihan se mukavaa täysimettää mutta ei nää itkuraivarit ja lapsen kuivuminen ole sen arvoista.
Pystyisitkö muuten jättämään vauvan miehelle vaikka tunniksi ja mennä itse kävelylle tai kauppaan? Vauva saattaa huutaa koko tunnin, mutta sinä saisit lepuuttaa vähän hermojasi. Samalla isä joutuisi huolehtimaan vauvasta yksin. Oma mies ainakin sanoi, että sai ihan eri tavalla yhteyden vauvaan, kun olin vähän aikaa poissa. Ja itseä kyllä helpotti, kun sai vähän omaa aikaa. Jos menet kauppaan, niin ostat ison kasan jotain helposti syötävää ja nopeasti valmistuvaa.
 
Aaapee
Pystyisitkö muuten jättämään vauvan miehelle vaikka tunniksi ja mennä itse kävelylle tai kauppaan? Vauva saattaa huutaa koko tunnin, mutta sinä saisit lepuuttaa vähän hermojasi. Samalla isä joutuisi huolehtimaan vauvasta yksin. Oma mies ainakin sanoi, että sai ihan eri tavalla yhteyden vauvaan, kun olin vähän aikaa poissa. Ja itseä kyllä helpotti, kun sai vähän omaa aikaa. Jos menet kauppaan, niin ostat ison kasan jotain helposti syötävää ja nopeasti valmistuvaa.
Voisin jättää mutta mies ei ole kotona koskaan, tekee ylitöitä jne. En jaksa selittää tässä hänen kuvioitaan, sanon vaan että mies ei ole käytettävissä. Jos olisi mies apuna en usko että mun tartteis edes kirjoitella tänne palstoille saati olisin näin väsynyt.

Vauva sitten oksensi kaikki Nutrition Omneon maidot, nyt jo oksentanut kahdesti. Pidin tissillä korviketta ennen, sai rintaraivarit, potki ja sätki eikä imenyt kunnolla. Otti oikeasti päähän ja kovaa. Vähän aikaa istui tyynenä kun sai rintamaidot ja korvikkeet, ja nukahti tissille sen jälkeen. Sitten pulpahti kaikki maidot mun paidalle oksennuksena.

Nyt lapsi nukkuu, oli tullut pissiä vaippoihin joten onneksi ei ihan kuivunut ole. Mies tuli myöhään kotiin ja kun vauva oksensi mun päälle, katsoi sohvalla elokuvaa. Huusin että jumalauta, auta nyt siivoamaan. Mulla alkaa niin mennä hermo tuohon mieheen kun on järjestänyt elämänsä niin ettei voi auttaa vaimoa lapsen kanssa. Sanoin kerran että jos hän päättäisi jättää ton nykyisen työn, tukisin häntä eikä mua haittaisi jos olisi vaan kotona. Sanoi että jos näin käy, niin hän lähtee kaverilleen töihin 100 km:n päähän, ja olisi siellä sitten puolet viikosta eli asuisi siellä. Katsoin häntä että onko hän tosissaan. Alkaa haiskahtaa siltä ettei mies haluakaan olla kotona, eikä ollenkaan näe asioita mun näkökulmasta. Avioero alkaa olla ajankohtainen, kumpikaan meistä ei enää hoida parisuhdetta, ja mies aiheuttanut sen ettei mulla ole siihen edes motivaatiotakaan. Ja tottakai olen kiukkuinen kun hän tulee töistä kotiin, kun on päivän joutunut yksin hoitamaan vauvan ilman apuja, ja hän tulee vaan asenteella kotiin että kai sä nyt vaimo sentään täysimetät... Sitten katsoo jotain elokuvaa sohvalla ja menee nukkumaan.

Nyt vauva taas heräilee, ja taas stressimittari paukuttaa. Nyt se tietysti on taas maitoa vailla kun oksensi kaikki. Rintaraivarit vi*uttaa ihan kympillä. Nyt sitten ei tääkään maidonkorvike sovi lapselle kun oksentaa sen. Mitähän tässä enää tarjoais lapselle ruuaksi, tää stressi pistää kohta tisseistäkin maitohanat kiinni. Onko vauvan hoito aina näin vaikeeta vai onko mulla vaan aina huono tuuri?
 
viera.s
Soittele huomenna neuvolaan ja koita saada vauvalle lääkäriaika pian. Että saisi selvyyttä, mistä tuo oksentelu johtuu ja kasvaako vauva siitä huolimatta hyvin. Kuinka paljon sitä oksennusta siis tulee? Voi kyllä näyttää suuremmalta määrältä kuin onkaan ja tietysti vauvat aina pulauttelee. Mutta suurimman osan maidosta pitäisi jäädä vatsaan. Jos vauva oksensi vain vastaavan määrän kuin oli saanut korviketta eli n. 25 ml, se ei kyllä ole paljon.

Kurja, ettei mies ole tukenasi. Parisuhdeasioiden pohtimiseen ei minusta tuossa vaiheessa kannata kuitenkaan käyttää energiaa. Eropäätöksen ehtii tekemään tarvittaessa myöhemmin, kun tilanne on edes vähän normalisoitunut.
 
biuh
Rauhoitu. Tilaa vauvalle aika lääkäriin, aika reipasta tuo pulauttelu on. Saisitko itsellesi ketään avuksi? Minulla on ollut helposti puklailevia vauvoja, sängyn päädyn kohotus ja sama vaunuissa. Tasainen, kiilamainen kohotus patjan alle esim. taiteluilla pyyhkeillä. Eka lapsi nukkui vaunuissa myös yöunet.
 
"Muuan"
Olet saanut paljon hyviä neuvoja.

Minulla olisi vielä muutama.
Soita sinne neuvolaan ja VAADI päästä vauvan kanssa lääkärille ja vaadi että vauva tutkitaan kunnolla. Mikään 'vauvat vaan itkee, se on ihan tavallista' ei nyt kelpaa. Sun vauvalla on nyt vähän turhan paljon tuota oireilua, ja se vaatii selvittelyä.

Jos kunnassasi on neuvolan depressiohoitaja, niin pyydä päästä hänelle juttelemaan. Joudut ihan turhaan kantamaan ylimääräisiä taakkoja miehesi rumista kommenteista sektion ja imetyksen suhteen. Jos miehelle on luomusynnytys ja imetys niin tärkeitä, niin aivan voi itse synnytellä ja imetellä niin paljon kuin haluaa. Äidillä on oikeus synnyttää niinkuin on äidille ja vauvalle hyvä ja imetyksen kanssa sama homma.
Sinun olisi siis hyvä päästä purkamaan ahdistavia ajatuksiasi jonkun ammattilaisen kanssa. Neuvolan depressiohoitaja ainakin täällä Tuusulassa on sellainen, että hänelle voi mennä juttelemaan ilman sen suurempaa numeroa.

KOlmas juttu. KUKAAN ei kukaan pärjää yksin. Jos sinun miestäsi ei kiinnosta oma lapsensa, niin sinun täytyy pyytää apua jostain muualta. Jos ei lähipiiriä ole, niin neuvolasta voi kysäistä perhetyötä. Sinun on saatava välillä nukkua ja joku hetki ihan vain yksinoloon, muuten palat loppuun tuota pikaa. Se taas ei ole hyvä sinulle eikä vauvalle.

Vaikutat kirjoitustesi perusteella hyvältä äidiltä. Nyt olisi kuitenkin tärkeää että pystyisit rentoutumaan. Maitokin alkaisia ehkä riittää (korvikkeessa ei muuten ole mitään vikaa, kuulostaa kuitenkin siltä ettei se ehkä sovi vauvallesi.) Rentoutumiseen tarvitset apua, jonkun hoitamaan vauvaa hetkeksi, jonkun jolle puhua ja hieman tervettä itsekkyyttä.

Voimia, kyllä se siitä. t. 9 lapsen äiti, jonka elämä on jo helpompaa =)
 
Aaapee
Viime yönä lapsi nukkui sikeästi, heräsi rinnalle vain kahdesti. Pulautti taas, mutta vain vähän. Jos en anna korviketta, ei oksenna. Oma maidontuotanto on täytynyt lisääntyä kun lapsi näyttäisi tyytyvän yhteen rintaan. Yöllä heräsin siihen kun lakanat oli märät, rinnat oli niin täynnä maitoa että valuttivat jo petivaatteille. Lapsi on ollut todella hiljainen kun jätin nanin kokonaan pois. Vaikka Nutrilon tulee oksuna ulos, ei huudata lasta. Koliikin tunnusmerkit eivät täyty jos päivät sujuu näin hiljaisesti. Yöllä ei itkenyt yhtään, vaippa oli aamulla märkä joten lapsi saa ravintoa.

Puhuin erosta eilen miehelle, tämä oli selvästi pois tolaltaan. Nyt hieman kaduttaa, mutta minkäs sille voi kun on hormonihirviö. Toisaalta faktat on faktoja, hän jättänyt minut yksin tähän. Mutta ootte oikeassa siinä että nyt ei kannattaisi tehdä näin radikaaleja päätöksiä. Mies kyllä masentui selvästi. ;(
 
vierass
Oksentaako oikein oksennukselta haisevaa paksua oksennusta vai tuleeko vaan maitomaista, eikä mitenkään pahalta haisevaa? Meillä yksi puklaili oikein isoja maitokaaria ja ihmettelin, että onko tuo puklauttelua vai oksentaako. No sitten kun kerran oikeasti oksensi, niin sen eron kyllä huomasi :D

Koita ymmärtää kaiken keskellä miestäkin. Hän kärsiii yhtälailla univajeesta, hänen on jaksettava käydä töissä ja sinä yhtälailla väsyneenä vielä vaadit häneltä kaikenlaista. Kummallakaan ei ole helppoa.

Kannattaa antaa muuten miehellekin vauvahoitojuttuja. Meillä lasten iltapesut on kuuluneet miehen vastuulle silloin kun hän ollut kotona siitä saakka, kun esikoinen kotiin tuli. Alkuun vahdin vieressä ja naputin, jos ei tehnyt kaikkea niin, kuten minusta ne kuului tehdä, mutta sitten hoksasin, että jos joku minulle vastaavasti huomauttelisi, niin voisin aika kärkevästikin vastata. Sen jälkeen sai hoitaa ihan rauhassa ;) Mies on usein tehnyt pitkää päivää, mutta useinmiten on iltapesujen aikaan viimeistään ehtinyt kotiin.

Jaksamisia!
 

Yhteistyössä