vaipan vaihto ennen vai jälkeen imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töttöröö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töttöröö

Vieras
Eli tuossa tuo kysymys tulikin. Vaihdatteko vaipan ennen vai jälkeen imetyksen? Usein imettäessä turahtelee vauvalla vaippaan, joten ennen imetystä tuntuu "turhalta" vaihtaa, toisaalta taas imetyksen jälkeen tulee helpommin puklut kun vaihtaa vaipat.

Mä vaihdan ennen (jos nälkä ei vauvalla vielä hirmuinen, ts. jaksaa sen vaihdon ennen syöntiä) Just tuon puklaamisen takia! Ja paremminhan siihen "mahtuu" ne pissit/kakat kun on kuiva vaippa kun sitä tavaraa alkaa tulla enemmän.

minä vaihdan jälkeen, koska kakka tulee yleensä imetyksen jälkeen samoin kuin pissa. Yleensä käykin niin, että pissat tulee hoitoalustalle kun menen vaihtamaan vaipan. Joten saapahan sitten pikkuinen olla kuivemmassa vaipassa kauemmin. Meillä ei puklailla paljon tai sitten puklit tulee heti kun rinta on pois suusta, joten sillä ei vaikutusta asiaan meillä.

Miksi ihmeessä vaippa pitäis vaihtaa just ennen syöttöä tai just syötön jälkeen? Eiköhän vaippa vaihdeta sitten kun vaikuttaa että siellä on tarpeeksi tavaraa. Kakkavaippa kantsii tietty vaihtaa heti, ettei kakka kuivu ihoon kiinni, ja useinhan se kakka tulee syönnin jälkeen, joillakin kerran päivässä, joillakin useammin, joillakin jopa harvemmin....

Ajattelin ihan samaa, miksi vaihtaa vaippa just ennen tai jälkeen imetyksen. Mutta tietysti jos kyseessä on niin pieni vauva, että hän nukahtaa syötön jälkeen, niin sittenhän se vaippa kannattaa vaihtaa ennen syöttämistä...
Yösyöttöjen aikaan vaihdoin vaipan ensin ja syötin sitten, nimenomaan puklimisen takia, ja ettei uudelleen nukahtaminen häiriintyisi.

Periaatteessa järkevämmältä tuntuisi vaihtaa vaippa jonkin aikaa syöttämisen jälkeen, kun useinhan vauvat tuppaa syömisen jälkeen kakkaamaan ja pissaamaan...

Itse vaihdan noin vartti syötön jälkeen paitsi silloin kun aavistelen vauvan nukahtavan seuraavaan syöttöön, jolloin vaihdan juuri ennen syöttöä... Lähinnä kai just toi pöydälle pissailu, puklailu ja nukkuminen sitä määräilee... Meillä on vaipassa aina kakat, että se ei meillä ole tuo määräävä tekijä tässä hommassa, usein tulee vaihdettua ;)

Yhteistyössä