vain yksi lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1 lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1 lapsi

Vieras
Miksi kaikki kommentoi koko ajan että meillä on vain yksi lapsi. Mitä ihmeellistä siinä on. Mistä ihmiset muuten tietää ylensäkään sitä syytä että miksi on vain se yksi lapsi. Onko perhe sitten jotenkin vähemmän perhe jos on yksi lapsi? Minua vaan risoo se että meitä arvostellaan siitä että meillä on yksi lapsi. Syitä voi olla monia miksi sitä toista lasta ei ole.

Ihmetelläänkö sitten suurperheen äidille että kun teillä on noin paljon lapsia...

Kolmen lapsen äitinä voin sanoa, että jopa lapset "ihmettele" lapsimäärää :) Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Eräs poika sanoi että on varmasti raskasta hoitaa kun on kolme lasta :D Heillä kun on vain kaksi. Ihmisillä on tapana ihmetellä yhtä jos toista, ei sitä kannata niin vakavasti ottaa.

Muuten, miksi teillä on vain yksi lapsi?

No miksi teit vain yhden jos et kestä ihmisten kyselyjä? Kyllä mäkin kyselen miksi jollakin on vain yksi. Itselläkin on vain yksi kun sitä toista ei valitettavasti tullut ikinä!!!

[QUOTE="sipsi";24841555]No miksi teit vain yhden jos et kestä ihmisten kyselyjä? Kyllä mäkin kyselen miksi jollakin on vain yksi. Itselläkin on vain yksi kun sitä toista ei valitettavasti tullut ikinä!!![/QUOTE]
Ihmisten kyselyiden takiako niitä pitää tehdä liuta :D

Minun sairauden vuoksi. Siksi se tässä harmittaakin että kaikki kommentoi :). Kun niin mielellään haluaisi sen toisen vauvan. Kaikki kun ei mene niin kuin itse haluaa. :)

[QUOTE="sipsi";24841555]No miksi teit vain yhden jos et kestä ihmisten kyselyjä? Kyllä mäkin kyselen miksi jollakin on vain yksi. Itselläkin on vain yksi kun sitä toista ei valitettavasti tullut ikinä!!![/QUOTE]

Luulisi sinun sitten ymmärtävän kerran sitä toista ei ikinä tullut. Toisilla saattaa olla toisenlaiset syyt.

Luulisi sinun sitten ymmärtävän kerran sitä toista ei ikinä tullut. Toisilla saattaa olla toisenlaiset syyt.

No mikset kerro heille sitä! Onko se niin intiimi asia? Kannattaisi hieman ajatella muidenkin näkökulmasta asiaa. Kyllä mä olen kyselijöille sanonut suoraan. Siihen loppui kysymysahdistus. Jos kysyjä on liian intiimin kysymyksen kysynyt ja saa vastauksen, hän saattaa säikähtää ja tajuaa hyppineensä varpaille.

Meillä on viisi lasta ja kyllä vaan ihmiset utelee että miksi ja onko meillä joku vakaumus. Mutta ei mua jaksa häiritä.
Jollain on yksi lapsi, jollain kaksi ja jollain kaksitoista, silti kaikki ovat ihan yhtä paljon perheitä.
Mulla ei oo yhtään sisaruksia enkä oo koskaan ihmetellyt miksi joissain perheissä on vain yksi lapsi.

[QUOTE="sipsi";24841602]No mikset kerro heille sitä! Onko se niin intiimi asia? Kannattaisi hieman ajatella muidenkin näkökulmasta asiaa. Kyllä mä olen kyselijöille sanonut suoraan. Siihen loppui kysymysahdistus. Jos kysyjä on liian intiimin kysymyksen kysynyt ja saa vastauksen, hän saattaa säikähtää ja tajuaa hyppineensä varpaille.[/QUOTE]

Minulle on arka asia.

Meilläkin on yksi lapsi (2 vuotias), ja ainakin toistaiseksi jää ainoaksi. Syy tähän on se, että meistä vaan tuntuu hyvältä näin - miksi siis lähteä "ahnehtimaan" lisää. Lisäsyitä ovat ne, että meillä tuo vauva-aika oli melkoisen raskas, joten en ihan heti kaipaa sitä takaisin - siinä jäisi esikoinen helposti paitsioon, enkä haluaisi hänelle sitä. Toiseksi minulla on PCO, joten sain syödä melkoisen hormonikuurin, ennen kuin tulin raskaaksi. Kaikki kyllä menii ihan hyvin, ja varmaankin tulisin samalla konstilla uudestaan raskaaksi, mutta olemme onnellisa että saimme "edes" tämän lapsen. Kolmanneksi minua hieman pelottaa, että entä jos toisen lapsen kohdalla kaikki ei sujukaan - jos jokin menisi pieleen, en henkisesti varmaankaan kestäisi sitä...Mutta never say never: JOS lapsemme joskus haluaa pikkusisarusta, niin voisimme ihan hyvin harkita sellaisen "tekemistä" - olen kuitenkin vasta 28, joten aikaa olisi vielä jokunen vuosi.

Useimmilla ihmisillä on tänä päivänä onneksi mahdollisuus ainakin jossakin määrin valita lapsilukunsa. Tästä johtuen asiasta voidaan myös käydä keskusteluja.

Tuntuu välillä, että kaikki vanhemmuuteen liittyvät aiheet ovat yhtä miinakenttää. Jotakuta loukkaa imetyksen mainitseminen, toinen suutahtaa kestovaippailusta, kolmas kertistelystä. Ihan mikä tahansa lapsen kasvuun, taitoihin tai käytökseen liittyvä keskustelunaihe voi johtaa katastrofiin...

Voisitko, ap, ajatella vastaavasi kummastelijoille asiallisesti, että ikävä kyllä et voi saada lisää lapsia.?Siinä avartuisi heidänkin maailmankatsomuksensa siihen verrattuna, että hymistelet jotakin epämääräistä ja ahdistut itseksesi.

Joo, tää on aikamoista. Meillä myös yksi lapsi, 3,5-vuotias eli nyt olisi jo korkea aika sille seuraavalle. Paras oli kun yhden vähän kaukaisemman kaverin MUMMO oli kysynyt tältä meidän kaverilta että millonkas meille on seuraava tulossa. Siis oikeasti, jospa meillä olisikin vaikeuksia saada lasta niin olispa kiva kuulla käytännössä ventovierailtakin sitä ihmettelyä ja päivittelyä. Kyllä se 2 lasta on aika vahva normi tässä yhtesikunnassa ja kaikki siitä poikkeavat lapsiluvut ovat ihmetyksen alaisia! Meillä on omat syymme miksi emme ole vielä ryhtyneet toisen lapsen tekoon ja jos siihen ryhdymme niin teemme sen sitten kun aika on meidän perheelle sopiva...

• Tykkää
Reactions: Extra Virgin
Joo, välillä ihmetyttää, että mitä se kenellekään kuuluu kuinka monta lasta on perheessä. Ainakin juuri vanhoille ihmisille se tuntuu oudolta, jos perheessä on "vain" 1 ja "jo" yli 2-vuotias lapsi :) Eläkkeellä oleva naapurimme töksäytti kanssa meinaan kerran, kun olin meidän 2-vuotiaan kanssa ulkoilemassa ja neiti siinä jotain vähän kiukutteli, että kyllä pitäisi jo toinen lapsi tehdä, ettei tämä ainokainen saa kaikkea tahtoaan läpi. En saanut sanaa suustani, jotain vain hymähdin takaisin...ja niin kun ei kaikki vaan tule heti raskaaksi kuin haluaa ja se toisen ja ehkä kolmannenkin lapsen saaminen voi olla työn ja tuskan takana. Nyt olen sanavalmis, jos naapurin eukko vielä näkee tästä vaivaa :)

Kuule kun tietäisit kuinka meidän 4 lasta ihmetellään. Ovat tulleet aika pienellä ikäerolla ja kaikki kuvittelevat, että olen velvollinen perustelemaan heille tätä ratkaisua. Että kyllä sitä muutkin saavat kuulla kun ne 1 lapsen vanhemmat.

Mä tein lapsen oman elämäni rikastuttamiseksi, en muita varten. Muille hän voi olla "vaan yksi lapsi", mut mulle on se ainut ja oikea lapsi. En vaikean raskauden (perussairaus) ja komplikaatioiden takia uusintayritykseen lähde enää, vaikka nuori olenkin. Millonkohan ihmiset tajuaa, elävänsä itseään, ei muita varten? Miksi muiden mielipiteet painaa niin paljon?

[QUOTE="sipsi";24841602]No mikset kerro heille sitä! Onko se niin intiimi asia? Kannattaisi hieman ajatella muidenkin näkökulmasta asiaa. Kyllä mä olen kyselijöille sanonut suoraan. Siihen loppui kysymysahdistus. Jos kysyjä on liian intiimin kysymyksen kysynyt ja saa vastauksen, hän saattaa säikähtää ja tajuaa hyppineensä varpaille.[/QUOTE]

Ei miun mielestä kuulu muille, oli lapsilukuun syytä tai ei.
Tällaiset utelut voipi jättää ihan omaan arvoonsa ja saapi jättää vastaamattakin. Itse on ainokaisen äitinä opetellut sanomaan, että hyvä, kun on tämä yksikin. Ja utelut loppuvat siihen.

Yhteistyössä