Vaimon hämärtynyt rahan arvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Zap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
NO huhhuh... ehkä sun vaimo jotenki on jääny koukkuun siihen "statukseen", jonka teidän varallisuus mahdollistaa? Siihen ystävien/kavereiden ihailuun ja sellaiseen.. no vaikea selittää, mutta ymmärrät varmaan. Siihen, että on aina muita vähän parempituloisempi ja elitistisempi? Vai onko teidän ystäväpiirissä muutkin hyvin toimeentulevia, jos kyse on jostain kilpailusta?

Pystytkö tekemään jotain konkreettista, kuten jäädyttää luottokortin tms.?
Jollain se rouva pitäis saada hiffaamaan, että ei onnistu enää tolkuton törsääminen.

Itsestänikin tuntuu hiukkasen siltä, että vaimon mielestä on hienoa näyttää varallisuutta. Tämä lietsoo sitten näitä hännystelijöitä. Tuttavapiirissä on varakkaita ja täysin normaalituloisia, joten en usko sen olevan syynä näyttämisen haluun. Tulomme ovat viimeisen viiden vuoden aikana kasvaneet lähes eksponentiaalisesti ja väitän tuon olevan yksi syy tähän tolkuttomaan menoon. Mitään takeita tällaisen kulutusjuhalan jatkumisesta hamaan maailman tappiin ei ole, joten en itse mielelläni opettele rahankäytön suhteen tolkuttomille tavoille. Mielelläni muutenkin pitäisin hiukkasen matalampaa profiilia, enkä haluaisi kaikkien tietävän taloudellista tilannettamme. Tokihan se jossain määrin näkyy, meillä on kaksi uutta autoa, joista toinen varsin kal,lis. Talo on melko kalliin oloinen, mutta sekä autot että talo on saavutettavissa myös pienemmillä tuloilla kuin meidän.

Luottokorttia on paha jäädyttää, kun on vaimon kortti!

Meillä ei kyllä tuollainen onnistuisi, vaikka mekin kai kuulutaan ns. Ihan hyvätuloisiin. Tosin en kyllä ikinä edes tekisi tuollaista. Meillä on aika pitkälle se, että yhteiset asiat maksetaan yhdessä ja sitten omat ylimääräiset voi laittaa mihin huvittaa. Kumpikin kyllä säästää. Miten löytyy edes niin paljon ostettavaa. Lastenvaatteet tietysti, mutta ei niitäkään nyt kaappeihin tonnitolkulla kuussa saa mahtumaan. Ulkona syöminen on tietysti kallista ja baareissa käyminen ja kanalauman elättäminen.

[QUOTE="Zap";27667120]

Luottokorttia on paha jäädyttää, kun on vaimon kortti![/QUOTE]

Siis meneekö sinun tulot vaimon tilille suoraan? Rahat sinun nimilläsi olevalle tilille ja vaimolle ei muuta kuin sovittu viikkobudjetti. 600 euroa kuulostaa oikein runsaalta viikkorahalta perheelle.

Akka töihin omia rahoja tienaamaan ja hoitomaksut puoliksi. Ei kai kukaan nyt voi kotona loisia toisen rahoilla omalla päätöksellään. Eri asia tietenkin, jos haluat että vaimosi on kotona.

[QUOTE="Zap";27667120]Itsestänikin tuntuu hiukkasen siltä, että vaimon mielestä on hienoa näyttää varallisuutta. Tämä lietsoo sitten näitä hännystelijöitä. Tuttavapiirissä on varakkaita ja täysin normaalituloisia, joten en usko sen olevan syynä näyttämisen haluun. Tulomme ovat viimeisen viiden vuoden aikana kasvaneet lähes eksponentiaalisesti ja väitän tuon olevan yksi syy tähän tolkuttomaan menoon. Mitään takeita tällaisen kulutusjuhalan jatkumisesta hamaan maailman tappiin ei ole, joten en itse mielelläni opettele rahankäytön suhteen tolkuttomille tavoille. Mielelläni muutenkin pitäisin hiukkasen matalampaa profiilia, enkä haluaisi kaikkien tietävän taloudellista tilannettamme. Tokihan se jossain määrin näkyy, meillä on kaksi uutta autoa, joista toinen varsin kal,lis. Talo on melko kalliin oloinen, mutta sekä autot että talo on saavutettavissa myös pienemmillä tuloilla kuin meidän.

Luottokorttia on paha jäädyttää, kun on vaimon kortti![/QUOTE]

Onko vaimosi elänyt lapsuutensa niukasti? Nyt sitten pistää elämän risaiseksi. Aika yleistä tuollaisessa tapauksessa.

Onko vaimosi elänyt lapsuutensa niukasti? Nyt sitten pistää elämän risaiseksi. Aika yleistä tuollaisessa tapauksessa.

Täysin normaali lapsuus keskiluokkaisessa perheessä, kuten minullakin.

Ja porvoon huutelijalle, ei ole (tällä kertaa) provo, vaan aito vitutus.

Tilin kyselijälle; molemmilla omat tilit luonnollisestikin. Minun tililtä menee yleensä laskut, myös vaimon luottokorttilasku.

Tama tuli mullakin mieleen. Itsellani oli suomalaisella mittakaavalla mitattuna todella koyha lapsuus ja kun aloin itse ansaita omaa rahaa, niin oli ihan mieleton palo tuhlata. Raha suorastaan poltteli tililla ja koko ajan vaan mietti, etta mita voi ostaa. Tama kesti vuosia. Nyt 30-vuotiaana tilanne on onneksi rauhoittunut.

En tosin koskaan ole tuhlannut muiden rahoja kuin omiani.

Olisikin mielenkiintoinen keissi, jos syystä tai toisesta joutuisimme puille paljaille, niin ottaisiko vaimo saman tien eron?! Ei tuota muutoinkaan avioelämä ole juuri kiinnostanut, joten taitaa olla fyffe ainoa asia, joka sitoo minuun....

Miksi se hyvin yksinkertainen ratkaisu, eli ÄLÄ MAKSA VAIMON LASKUJA ei kelpaa?

Kuun alussa yhteiset menot puoliksi (vaimolla ei voi olla tähän mitään pätevää vastalausetta), ja sen jälkeen ihan sama mitä emäntä rahoillaan tekee. Tiedäthän että alkoholistikin juo tasan niin pitkään kun hän pystyy, ja siihen ei auta yhtään se jos puoliso kantaa kaupasta kaljaa ja paikkailee poissaolot?

Ts. vaimo aiheuttaa ongelman, mutta sinä mahdollistat sen. Älä valita vaimon käytöksestä vaan muuta omaasi, älä mahdollista tuota tuhlausta!

[QUOTE="Zap";27667191]Täysin normaali lapsuus keskiluokkaisessa perheessä, kuten minullakin.

Ja porvoon huutelijalle, ei ole (tällä kertaa) provo, vaan aito vitutus.

Tilin kyselijälle; molemmilla omat tilit luonnollisestikin. Minun tililtä menee yleensä laskut, myös vaimon luottokorttilasku.[/QUOTE]

Onko hän saanut vanhemmiltaan kaiken mitä on halunnut ja nyt sinä olet korvannut vanhemman osan? Tai sitten hänellä on huono itsetunto ja nyt saa sitten huomiota kanalaumalta rahoillaan.

[QUOTE="Zap";27667191]

Tilin kyselijälle; molemmilla omat tilit luonnollisestikin. Minun tililtä menee yleensä laskut, myös vaimon luottokorttilasku.[/QUOTE]

Jos vaimolla oma tili, niin perut vaan suoraveloituksen omalta tilistäsi. Voi tehdä ihan verkkopankissa, ei ole vaikea homma!

[QUOTE="Zap";27667214]Jos en maksa, lienee laskut sitten kohta ulosotossa! Ei erityisen varteenotettava vaihtoehto tämä....[/QUOTE]

Ööh, miksi ei? Vaimoltahan ne ulosotetaan, ei sinulta. Ehkä se hieman herättelisi häntä, tieto ulosotosta kun menee myös työnantajalle. Luulisi hieman hillitsevän! Et ole vaimosi isä, eikä isänkään tehtävä olisi pelastaa aikuista naista omilta huonoilta kulutustottumuksilta.

[QUOTE="Zap";27667214]Jos en maksa, lienee laskut sitten kohta ulosotossa! Ei erityisen varteenotettava vaihtoehto tämä....[/QUOTE]

Mut toimisko se vaimolle säikäytyksenä? Eihän ne nmyt heti ulosottoon mene ja sieltäkin käsittääkseni tulee ensin jonkinsortin uhkavaatimuskirje/lasku eli kun sen maksaa eräpäivänä niin ei tule seuraamuksia.

Mutta voisi olla herätteenä vaimolle siitä misä seuraa kun ei maksa laskujaan eikä elä varojensa mukaan.

No sehän on vaimon ongelma, ei sinun? Kai se tuhlaa kun kerran annat tuhlata eli maksat aina laskut! Jos ei puhe tehoa, niin ehkä sitten muistutuslaskut ja pelko luottotietojen menettämisestä?

Koska olen ollut ap.n vaimon asemassa ja siksi minulla on asiaan näkökulma. Todellakin hävettää ja harmittaa millainen olen ollut aikemmin. Meillä erona oli ettei miehenikään raha asioista välittänyt, voisin sanoa että jopa tuki tuhlaamista ja tuhlasi itsekkin. Kulutettiin 10.000eur kuukaudessa ja asunto oli jo maksettu :( Meille tuli ero ihan muista syistä ja jouduin kohtaamaan todellisuuden koska minulla ei ollut ap:n tarinaan poiketen mitään tuloja ja meillä oli kaksi lasta. Olin siis täysin rahaton ja silloin vasta aloin asiaa ajattelemaan kunnolla. Ap:lle neuvoksi antaisin että vaimon kanssa kannattaisi keskustella ihan kunnolla. Onko teillä yhteisiä tulevaisuuden haaveita? Meillä ei ollut mitään exmieheni kanssa. Joku yhtein haave jota varten säästäisitte. Vaikka joku todella kallis matka, uusi koti...Minkälaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia teillä on? Esimerkiksi olisi hyvä keskustella mitä tapahtuisi jos ero tulisi? Kuinka selviäisitte? Onko teillä säästöjä eläkeikää varten? Tilanne ei ole sinulle reilu ja raha asiat olisi syytä saada kuntoon. Molempien pitäisi olla selvillä kaikesta. Kovasti jaksamista ap_lle ja voin sanoa että tänä päivänä olen paljon onnellisempi kuin aiemmin avioliitossani vaikka rahaa on hirveästi vähemmän. Asioiden tärkeys järjestys on muuttunut ja nyt minulla on jopa säästöjä.

Ehdottomasti akan laskut ulosottoon, kun akalta lähtee luottotiedot niin ei tule pahemmin enää velaksi asuttua. Myös avioehtoa suosittelen ja kaikki perheen kustannukset puoliksi.

Jos ei onnistu, suosittelen avioeroa.

En kehtaa kyllä antaa laskujen mennä ulosottoon, ottaisi itseäkin sen verran moinen pattiin. Avioehto on ja avioero varteenotettava vaihtoehto, mutta ei lasten kannalta.

[QUOTE="Zap";27667316]En kehtaa kyllä antaa laskujen mennä ulosottoon, ottaisi itseäkin sen verran moinen pattiin. Avioehto on ja avioero varteenotettava vaihtoehto, mutta ei lasten kannalta.[/QUOTE]

No jos et mitään konkreettista aio tehdä, niin jatka valitusta ja kärsimistäsi. Itsehän tossuilustasi eniten kärsit.

[QUOTE="vieras";27667342]Meidän viikkobudjetti on max. 200e aina ei niinkään paljoa ja ruokaan menee nekin rahat.[/QUOTE]

Niin, en minä tänne kerskuakseni kertonut. Olen pahoillani tilanteestanne, todennäköisesti en itse pystyisi samaan, vaan olisin itse ulosotossa.

Väitän, että taloudellisesti tiukemilla olevat ovat elämässä realistisemmin kiinni, kuin kultalusikka suussa syntyneet.

Kiitos ap, ettet itse ala akotella ja ämmitellä vaimoasi, vaikka moni on täällä siihen taas lähtenyt. Minäkin kyllä suosittelisin, sitä että kieltäytyisit enää maksamasta vaimon luottokorttilaskua. Tai tekemään niin, että nyt ilmoitat, että seuraava on viimeinen minkä maksat. Maksatko sen siis aina nollille, vai onko siellä koko ajan velkaa?

[QUOTE="Zap";27667316]En kehtaa kyllä antaa laskujen mennä ulosottoon, ottaisi itseäkin sen verran moinen pattiin. Avioehto on ja avioero varteenotettava vaihtoehto, mutta ei lasten kannalta.[/QUOTE]

Et pysty tekemään asialle mitään, mikäli haluat pitää itsekin kulissit pystyssä. Vaimollasi on ongelma (addiktoitunut rahankäyttö) ja sinä mahdollistat sen, koska haluat pitää kulissit yllä. Olet siis yhtä syyllinen toimintaan mitä vaimosi.

Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa. Jatkat mahdollistamista (eli maksat laskut, että kulissit pysyy) ja lopetat valittamisen asiasta. Tai sitten lopetat mahdollistamisen ja annat kulissien kaatua, jolloin vaimosi ongelma konkretisoituu myös hänelle.

• Tykkää
Reactions: Katylina

Yhteistyössä