Vaimon hämärtynyt rahan arvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Zap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Zap";27667746]Normi eläminen eli käytännössä ruoka, polttoaine ja hygieenia.[/QUOTE]

Luin ap tuon lauseesi ja tuntuu itsestäni todella käsittämättömältä summalta tuo.
Miten saatte tuollaisen summan uppoamaan ruokaan. Hygieenia käsittää hammastahnat, shampoot, saippuat jne. mutta ei niitäkään joka viikko tarvi ostaa.

Tuosta rahasta jää vielä hyvin vaaterahaakin ja eikai joka viikko tarvi uusia vaatteita ostaa

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27668150:
Luin ap tuon lauseesi ja tuntuu itsestäni todella käsittämättömältä summalta tuo.
Miten saatte tuollaisen summan uppoamaan ruokaan. Hygieenia käsittää hammastahnat, shampoot, saippuat jne. mutta ei niitäkään joka viikko tarvi ostaa.

Tuosta rahasta jää vielä hyvin vaaterahaakin ja eikai joka viikko tarvi uusia vaatteita ostaa

En ole missään vaiheessa sanonut käyttävämme tuota summaa, vaan olen budjetoinut tuon verran. Rahasummalla pitäisi mielestäni elää varsin leveästi. Näin onkin, mutta vaimo pistää tuon lisäksi jonnekin hornan tuuttiin vielä 500-1000 euroa lisää per viikko!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27668150:

Kyllä mä ainakin ymmärrän, miten tuon rahan saa kulumaan. Kampaajalla kallein hoitoaine maksaa 39 €, ja siihen mätsäävä shampoo vissiin saman summan. Ja et kai uskokaan, että kyseinen rouva ostaa uuden shampoon vain tarvitessaan? Ja siis hei, alle tuhannen euron käsilaukut vaan on nii-in noloja. ;) Ruoka tietysti ostetaan Stockan herkusta, jossa on kokoelma tuotteita, joilla saadaan näiltä ihmisiltä pumpattua ns. löysää rahaa pois.

Tunnen näitä ihmisiä, en diggaa. :)

[QUOTE="Zap";27668177]En ole missään vaiheessa sanonut käyttävämme tuota summaa, vaan olen budjetoinut tuon verran. Rahasummalla pitäisi mielestäni elää varsin leveästi. Näin onkin, mutta vaimo pistää tuon lisäksi jonnekin hornan tuuttiin vielä 500-1000 euroa lisää per viikko!!![/QUOTE]

mitä jos maksat vaimosi visasta vain minimi lyhennyksen (jos siis se on mahdollista) täyttä korttia on paha käyttää.. silloin ei mene ulosottoon ja vaimon on pakko rauhoittua kuluttamisen suhteen ja ehkä sitten järki tulee myös mukaan siihen rahan käyttöön

Eikö asiasta voi siellä kotona keskustella. Lähteä rahan sijasta puhumaan muusta. Kysyt vaikka "onko sulla rakas kaikki hyvin kun huomaan että ostelet koko ajan jotain? Tuntuu että jotain stressiä tai pahaa oloa purat jatkuvaan ostovimmaan.." Sieltä voi nousta yllättävä vastaus ja saatte jutun juuresta kiinni. Palstalla pohtiminen ei asiaasi vie eteenpäin..

Miehelläni myös on rahan arvo hämärtynyt, vaikka köyhiä olemmekin. Uskon, että kyseessä on osaksi ylpeys ja itsekkyys, siis kokee, että on ansainnut käyttää rahat ja asenne, että minähän ostan sen ja sen, vaikkei olisi varaa, koska en vaan tyydy vähempään. Ja sitten hän kysyy minulta yllättyneenä, eikö meillä muka ole enempää säästöjä. Tämä varmaan johtuu siitä, ettei kovinkaan paljon kiinnosta budjetointi, ei ole realistinen, miten paljon on mahdollista säästää.

Joo, pistää vihaksi. Nyt kuitenkin on joutunut järkiintymään, kun on huomannut, miten huonosti meillä menee taloudellisesti.

Jos kerran haluat selvittää asiat edes lasten takia, niin menkää pariterapiaan. Teillä on rahaa siihen, ei tarvitsee kaupungin jonoissa odottaa. Siellä olisi ulkopuolinen henkilö, joka huolehtii että sinä tulet kuulluksi ja myös että sinä kuuntelet vaimoasi.

On varmasti rankkaa sulla. Kuulostaa että vaimollasi on riippuvaisuus. Jos niin on, hän ei siitä pääse irti muuten kuin itse tajuamalla asian. Riippuvaisen läheisenä sanon, että sun ei kannata tukea riippuvaisuutta millään tavalla, mitä parhaillaan teet maksamalla vaimosi luottokorttilaskut.

Hassua miten erilaisia ihmiset on, mulla on rikas mies, siis ei nyt mikään miljonääri mut rahaa kyllä on niin ettei tarvi miettiä voiko jotain ostaa, mää ite oon kotihoidontuella kotona lasten kans ja saan perus kotihoidontuen + lapsilisät. Siitä rahasta ostan lasten vaatteet ja maksan omat laskut + pieni summa yhteiselle tilille, itelle ei siitä rahaa käyttöön jää. Mies on monta kertaa sanonu et voin mennä ostamaan luottokortilla et maksaa sen laskun kyllä mut mun ylpeys ei anna periks. Rahaa omiin menoihin saan sit niin, et myyn vanhaks jääneitä vaatteita ym. niin saan ostettua sit itelleni jotain. Vaatteet oon hankkinu itelleni kerralla vähän laadukkaampaa et sit kestää ni ei tarvi usein ostella (juu olishan se kiva saada jatkuvasti uusia vaatteita, mutta koska töissä en tällä hetkellä käy niin haluan ite myös elää sit sen mun valinnan mukaan, vaikka mies maksaiskin mun menot). Tottakai sillon tällön ostan luottokortilla ja mies maksaa, mut se jää kyllä reilusti alle 500€ vuodessa, hyvä jos 100-200 e. Mut tää mun vastaus nyt ei tietty auttanu aapeeta yhtään, kuhan ihmettelin vaan ääneen miten erilainen elämäntyyli ja arvomaailma ihmisillä on.

[QUOTE="Zap";27666585]Kuinka moni teistä mammapalstan mussukoista elää tiukasti miehen tuloilla siihen malliin, että rahan arvo hämärtyy? (Venakkoa ei lasketa)

Olen laskenut tällaisen pikkuperheen järkeväksi viikkobudjetiksi normaaliin juokseviin menoihin 600 euroa. Tämän lisäksi menee sitten vaatteet, harrastukset jne. sekä 4-5 kertaa vuodessa tapahtuva ulkomaanmatka. Mielestäni elämme jo tällä budjetilla varsin yltäkylläisesti. Vaimolla alkaa kuitenkin mielestäni irrota normaali käsityskyky raha-asioista aivan totaalisesti. Olen siis aina laittanut syrjään/sijoittanut em. budjetoidun rahaksi kaiken ylimääräisen. Rouva on aina ollut kova shoppaamaan, mutta nykyisin rahanmeno on äitynyt aivan tolkuttomaksi, jossa vielä joulu tuo oman hauskan lisänyanssinsa.

Käytännössä emännän kulutusjuhlaan olen joutunut säännöllisesti viimeisen vuoden aikana irroittamaan säästöistä tms. rahoista 1-2 tonnia kuussa, joka on ihan käsittämätöntä. Rouvaa ei saa kuriin millään, ilmeisesti shoppailu korvaa seksin (joka ei sitten kiinnosta pätkääkään).[/QUOTE]

Mä ainakin käyn töissä siinä kuin mieskin.

[QUOTE="nainen";27668792]Oletko kysynyt ap vaimoltasi, miksi hän tarjoaa lounaan kavereilleen? Musta tuo on todella outoa.[/QUOTE]

Varmaan siksi, että on hienoa näyttää varakkuutta. Vaihtoehtoisesti vaimo on helposti hyväksikäytettävää laatua.

[QUOTE="vieras";27669772]No kyllä musta on aika erikoisia kavereitakin, jos yksi makselee koko ajan lounasta kaikille. Ongelmasi: tiedät itsekin vastauksen. Eli raja on pakko vetää.[/QUOTE]

Kun me mennään miehen ja kavereiden kanssa ulos, niin kyllä se mies aina tarjoaa kaikille tai sitten joku toinen mies. Ulkomailla on todella tökeröä, jos nainen joituisi maksamaan ravintolassa tms. Suomessa on taas kauhistus, jos "antaa" miehen tarjota.

Duunissa taas käydään lounaalla joskus a la cartessakin, useimmiten keskustan ravintoloissa, mutta jokainen maksaa itse lounaansa. Joskus businesslounaalla asiakas maksaa.

En ymmärrä, miten jonkun duunikaverit ei tarjoa takaisin vaimollesi, jos hän heitä kutsuu lounaalle. Tuo kyllä kuullostaa hyväksikäytöltä. En ikinä voisi lounastaa tyokaverini laskuun, eihän hän olisi kaverini, jos joutuisi mulle maksamaan lounaan. Ystävyydessä pitää saada ja antaa.

Lopeta se luottokortti.

Kuinka toisen luottokortti lopetetaan? Kyse ei ole minun luottokortista, vaan vaimon, jonka laskut vain valitetttavasti jäävät minun maksettavakseni.

Meillä ei ole tästä tuhlauksesta huolimatta rahaongelmia, varantomme kyllä sallivat tämän. Minulla iskee vastaan ainoastaan periaate käyttää rahaa täysin tolkuttomasti.

Taas meni eilen alkuyö riidellessä ja vaimo paineli kuntoklubille heti aamusta...

piruako sä maksat, vaikka olet naimisissa niin turha sun on toisen tekemiä luottokorttimaksuja maksella. omaa on tyhmyytesi ja kurjuutesi.

Ja kuten aiemminkin olen sanonut, en halua edes vaimolleni luottotietohin häiriöitä. Tässä ongelmana on se, että vaimo tietää meidän varallisuuden ja ei siksi jaksa ymmärtää miksi niuhotan jostain tonnin parin laskusta. En minä niuhottaisikaan, mikäli raha olisi käytetty johonkin tolkulliseen. Ongelma on se, että rahat menevät täysin huitsin tuuttiin, josta minulla ei ole edes tarkkaa käsitystä. Luottokorttilaskussa erityisesti huomio kiinnittyy ravintolalaskuihin.

Jos rouva ei olisi itse töissä ja saisi tuhlata "minun rahaa". Valitettavasti vaimo hassaa käytännössä lähes kokonaan oman tilinsä omiin asioihin (poissulkien lasten vaatetus, johon en itse ota kantaa) ja lisäksi tulee aina vähintään tonni kuussa luottokorttilaskua.

Avioliitto on yleisesti hyväksytyin loisimisen muoto ja tuntuu olevan ihan ok että nainen elää siivellä kun taas vastaavassa tilanteessa miestä katsottaisiin kieroon. Jollain käsittämättömällä tavalla naisen on sosiaalisesti hyväksyttävämpää loisia koska hän voi vetäytyä jonkun käsittämättömän äitihahmon taakse joka on ikäänkuin joku pyhä henki jota pitää palvoa. En ikinä enää lähtisi itse elättämään loista enkä sellaiseksi ryhtyisi.

Avioliitto on yleisesti hyväksytyin loisimisen muoto ja tuntuu olevan ihan ok että nainen elää siivellä kun taas vastaavassa tilanteessa miestä katsottaisiin kieroon. Jollain käsittämättömällä tavalla naisen on sosiaalisesti hyväksyttävämpää loisia koska hän voi vetäytyä jonkun käsittämättömän äitihahmon taakse joka on ikäänkuin joku pyhä henki jota pitää palvoa. En ikinä enää lähtisi itse elättämään loista enkä sellaiseksi ryhtyisi.

Tässä ketjussa ei ole tainnut kyllä olla yhtään moista toimintaa puoltavaa kommenttia ja ap:ta on kehotettu lopettamaan sellaisen mahdollistaminen.

Tässä nytnei ollut kysy ns. Loisimisesta, vaan siitä että hyvätuloinen nainen haaskaa ensin oman palkkansa ja jättää omat luottokorttilaskunsa sitten miehen maksettavaksi joka kiltisti ne maksaa.

[QUOTE="vieras";27672706]Tässä ketjussa ei ole tainnut kyllä olla yhtään moista toimintaa puoltavaa kommenttia ja ap:ta on kehotettu lopettamaan sellaisen mahdollistaminen.[/QUOTE]Älä nyt viitsi. Ap:n esimerkki on sieltä aika lailla kärjistetystä päästä mutta loisimista on monenlaista.

Yhteistyössä