vaikea vauva.... vinkkejä tarvitaan......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras ap";28522111]Tota jumppapalloo pitää kokeilla. Sitä ei viel kokeiltu. Kun musta tuntuu et mun kavereitten vauvat on niin helppoi :) ainaki mitä oon nähny. Useesti itkee masua ku sattuu mut sit tulee ihan raivo itkua ja viel seki ku ei nuku päivisin nii illalla sitä väsy raivo itkua. Siitä oon onnellinen et omat vanhemmat ja miehen vanhemmat on tukemas ja auttamas. Rankkaa olis jos ihan yksin olis.
Kyllä esikoinen on kyseessä sen takia vinkkejä kyselen.
Tässä ikääki ja kokoanikin on arveltu voin sanoo että lähemmäs 30 mut ei ihan viel siel ja pidän itseäni viellä pullukana koska viel on raskauskiloja muutama jäljellä mut kokoa 36 olen jo että voiton puolella ollaan.
Kyllä mun mielestä terveessä parisuhteessa noi peti puuhat on kunnossa ja jos omat peti puuhat kunnossa niin ei kateellisena puututa siihen kuka millonki haaransa availee :)
Ai että odotan innolla että tyttö viihtyy sitterissä vähän pitempää :)
Olisko kellää vinkkei viel tohon masuu. Kaikki noi tipat kokeiltu ja jumpat.[/QUOTE]

että valtaosa pitää hyväksyttävänä. Ihan vaikka lipsauttelit ihan urakalla. Sori, ei tuu sympatiaa.. Mutta kuin vauvalles.

AP:lle vinkki: Sen haarojen availun ohella opettelethan ehtiessäsi myös yhdyssanat. Jooko? Se jotenkin antaisi meille edes sellaisen kuvan sinusta, ettet ole IHAN niin idiootti kuin olet :/

En osaa oikeen käyttää tätä keskustelu juttuu ja vastailla noin hienosti ku te :)
Joo ne 45 min unet on ihan max ja sellasii otetaa kerran kaks viikos normisti 5-45min yleensä 5 min. Nukun tytön vieres yöt. Päiväl koitan äkkii ehtii syödä ja siivota ku saan sen nukkuu. Herää siihen et tulee pierui ja jalat ylhääl ja kiprii sängys.

niin paljonko?
Keskustelua sivusta seuranneena todellakin kiinnostaa, mihin viittasit sillä vittuilulla, jonka kohdistit 3 lapsen ydinperheelliseen äitiin.. Että "jotkut sentään saa"? Avauduthan toki? Mun ois sitten NIIN paljon helpompi ymmärtää sua.

PS. Se sun vauva on ihan normaali. Monestako vauvasta sulla oli kokemusta ennestään?

Kannattaa kokeilla maitohappobakteereita ja gefilustippoja. Niitä otin itse ja annoin tippoja nuorimmalle, jolla oli kanssa samantyyppisiä vaivoja. Ja aika auttaa vaikka se ei taatusti just nyt siltä tunnu.. Tsemppiä!

Ihanaa nyt olen jo sossupummi. Älä huoli sun verorahoja en tuhlaa tai tyttöni.
En mollaa ketää joka sossusta nostaa tukii koska eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu voi olla että joku päivä sinä sieltä haet apua. Mulla ei ole ainakaa tarvetta hakee rahaa sossusta pärjätään erittäin hyvin omillamme. Ja tässä lapsi sylissä kirjottelen kännykällä joten en kauheesti kattele mitä millonki painelen. Kunhan selvää saa nii hyvä juttu jos et nii sillo ei varmaa kandee vastaa.

Joo soitan maanantaina aikaa vyöhyketerapiaan. Ja alotan uuden maitolakon :)

Mä ymmärsin tuosta ap:n yhdestä viestistä ("kaikki me täältä lähdetään"), että lapsen isä olisi kuollut. :-( Toivottavasti ymmäsin väärin.

Olen myös sitä mieltä, että ap:n vauva ei ole "perusvauva" vaan kuulostaa oikeasti aika haastavalta. Mulla on kaksi lasta eikä kumpikaan ole ollut lähellekään vastaavanlainen. Esikoinen oli semi-haastava, mutta koin hänet helpoksi, kun kaksi läheistä kaveria sai samaan aikaan lapsen ja molempien vauvat oli omaami haasteellisempia. Kuopus on ollut superhelppo esikoiseen verrattuna.

[QUOTE="vieras ap";28522163]Ihanaa nyt olen jo sossupummi. Älä huoli sun verorahoja en tuhlaa tai tyttöni.
En mollaa ketää joka sossusta nostaa tukii koska eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu voi olla että joku päivä sinä sieltä haet apua. Mulla ei ole ainakaa tarvetta hakee rahaa sossusta pärjätään erittäin hyvin omillamme. Ja tässä lapsi sylissä kirjottelen kännykällä joten en kauheesti kattele mitä millonki painelen. Kunhan selvää saa nii hyvä juttu jos et nii sillo ei varmaa kandee vastaa.

Joo soitan maanantaina aikaa vyöhyketerapiaan. Ja alotan uuden maitolakon :)[/QUOTE]

spermat sisälle :( YÄKH. Siksi säälin sua, ja vielä miljoonasti enemmän lastasi. JA HEI tiedoksi.. Ei sitä miestä haaroja aukomalla (vain!) pidetä kuten oletat alkupään kirjoitusten perusteella, kyllä siinä pitää hiukka jotain muutakin olla.

Oli miten oli, toivon sydämeni pohjasta, ettet enää ikinä saa yhtäkään lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä ap:lle;28522175:
Mä ymmärsin tuosta ap:n yhdestä viestistä ("kaikki me täältä lähdetään"), että lapsen isä olisi kuollut. :-( Toivottavasti ymmäsin väärin.

Olen myös sitä mieltä, että ap:n vauva ei ole "perusvauva" vaan kuulostaa oikeasti aika haastavalta. Mulla on kaksi lasta eikä kumpikaan ole ollut lähellekään vastaavanlainen. Esikoinen oli semi-haastava, mutta koin hänet helpoksi, kun kaksi läheistä kaveria sai samaan aikaan lapsen ja molempien vauvat oli omaami haasteellisempia. Kuopus on ollut superhelppo esikoiseen verrattuna.

et ydinperheelliset ja sit nuo kaikille levittelijä-yh:t lähtee täältä yhtä lailla.

Ihanko tosi sä kuvittelet, että joku sureva leski vöyhöttää miten "jotkut täällä saa ootko vähän kade"?

Ällöttäva jakorasia.

[QUOTE="mammukka";28521868]mut ei tuo ole vielä mikään "vaikea" vauva. Se on ihan normaali vauva.
Saanko arvata, esikoinen kyseessä?
Niin tekis mieli kysyä, että mitä oikein odotit.. Mutta en kysy.

-viiden äiti-[/QUOTE]

Miten kuvittelet voivasi määritellä lyhyen kirjoituksen perusteella mikä on vaikea vauva? Jokainen kokee arjen eritavalla haastavaksi ja jokaista stressaa eri asiat. Ei minusta tuo vauvan jatkuva huutaminen /suuritarpeisuus ole mitenkään tuikitavallista, kyllä suurinosa tuntemistani vauvoista ovat enimmäkseen tyytyväisiä ja huutavat lähinnä nälkää ja väsymystä (työskentelen perhetyöntekijänä, joten tapaan vauvaperheitä lähes päivittäin)

Mutta Ap, tiedän tunteen, olisin voinut kirjoittaa vielä muutama kuukausi sitten saman tekstin itsekin. Poika huusi ensimmäiset kolme kuukautta allergioiden takia, kunnes imetysdietti, josta oli karsittu maito, muna, soija ja kotimaiset viljat toi helpotuksen hetkeksi, sitten alkoi korvakierre, joka päättyi vihdoin viime viikolla korvien putkitukseen. Nyt minulla on ihana aurinkoinen pieni poika, joka on tyytyväinen lattialla, kun oppi ryömimäänkin, niin pääsee itsekseen tutkimaan paikkoja. Sylissä pitää edelleen kantaa paljon ja vaatii edelleen esikoiseen verrattuna kymmenkertaisesti huomiota osakseen, mutta kuitenkin kynnenen kertaa vähemmän kuin ennen.

Tiedän ettei väsyneenä ja voimattomana yhtään helpota että muut koko ajan sanoo että "kyllä se joskus helpottaa" ja "ne on vaan niin vähän aikaa pieniä", vaikka tottahan se on. En voi sanoa kuin voimia ja jaksamista sinulle. Mutta jos ette vielä ole käyneet korvalääkärillä, siis ihan erikoislääkärillä, joka katsoo mikroskoopilla, niin sitä suosittelen. Yhdellä asiakasperheellämme oli vähän samanlainen tilanne kuin sinulla. Vauva oli käynyt kaikissa tutkimuksissa itkuisuuden takia, mutta korvia ei oltu tutkittu kuin tavallisella korvalampulla, jolla ei vauvan pikkuruiseen korvaan kunnolla näe, ja sattumalta sitten isosiskon korvalääkärikäynnin yhteydessä lääkäri ehdotti vauvan korvien tutkimista ja sanoi että siellä oli liimakorva, joka aiheutti luultavasti vauvalle epämukavaa oloa, vaikka yhtään akuuttia korvatulehdusta ei koskaan oltu todettu.

Aurinkoista kesää, yritä nauttia vauvasta, vaikka alku onkin rankka. :)

Kannattaisi varmaan soittaa neuvolaan ja kertoa, että alat väsyä vauvan kanssa. Saat sieltä ainakin monenlaisia neuvoja ja vinkkejä joilla olis helpompi pärjätä.

Mitä ihmeen vastaajia tänne on tänään osunut?

Ap: Ensinnäkin sulla on vaativa vauva. Ihan oikeasti on, ei tuo ole mikään keskimääräinen tavallinen terve vauva, vaikka täällä muutamat väittäisivät mitä.

Toisekseen, onko suolisto-oireiset allergiat ja refluksi (myös silent) selvitetty? Oireet täsmäisivät hyvin. Näitä tunnistetaan usein huonosti, jopa sairaaloissa. Suosittelen etsimään hyvän suolisto-oireita ymmärtävän allergialääkärin ja rekisteröitymään histamiini.com-palstalle. Saat paljon järkevämpiä vastauksia kuin täältä.

Tsemppiä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="mammukka";28521868]mut ei tuo ole vielä mikään "vaikea" vauva. Se on ihan normaali vauva.
Saanko arvata, esikoinen kyseessä?
Niin tekis mieli kysyä, että mitä oikein odotit.. Mutta en kysy.

-viiden äiti-[/QUOTE]

Muista kohdista oon samaa mieltä,paitsi siitä huutamisesta. Normaalit vauvat ei itke ja itke,vaan ovat siinä sylissä ihan tyytyväisinä sen ajan eikä tarvitse kanniskelle ympäriinsä itkujen vuoksi jatkuvasti.

Jokin allergia kenties kyseessä joka itkettää?

Tuossa vähän vajaa 7v sitten jonkun kerran kirjoitin täällä vaativasta vauvastani joka tietty oli ap:n vauvan tavoin monen mielestä ihan normivauva. Paitsi että ei sitten ollutkaan ja mm kerhonohjaajamme ja äitini (jolla itsellä 6 lasta ja joka on taitava vauvojen kanssa) yhä ihmettelevät etteivät ole vastaavaan vauvaan koskaan törmänneet. Mutta toki jotkut palstalla olijat tuntevat ap:n vauvankin paremmin kuin äitinsä tai lääkärinsä.

Ja muuten, vaikka tuolloin kahden pienen lapsen äitinä en ymmärtänyt vauvoista mitään en tee sitä vielä nytkään neljän lapsen äitinä sillä yhä pidän tuota silloista vauvaani vaativana ja kolmea muuta helppoina.

Ap:lle en osaa mitään uutta vinkata, jaksamisia toivottelen ja pidän peukkuja että vauvallasi tuo menee pian ohi!

[QUOTE="lulu";28522199]et ydinperheelliset ja sit nuo kaikille levittelijä-yh:t lähtee täältä yhtä lailla.

Ihanko tosi sä kuvittelet, että joku sureva leski vöyhöttää miten "jotkut täällä saa ootko vähän kade"?

Ällöttäva jakorasia.[/QUOTE]

Hae sinä apua itsellesi ihan oikeasti. Kirjoittelet muka eri nimimerkeillä toisiaan tukevia viestejä, olet sairas!

Aloittajalle jaksamisia,toivottavasti pian helpottaisi :)

Ap jos olet fb:ssa niin etsi refluksilapset ja allergialasten vanhemmat -ryhmät. Meidän vauva oli samanlainen. Huusi ensimmäiset puoli vuotta ja nukkui ainoastaan liinassa ja llisi ollut tissi suussa ympäri vuorokauden. 5kuisena diagnosoitiin silent refluksi ja lääkkeillä alettiin nunkumaan edes jonkilaisia unia. Seuraava etappi oli pystyyn nouseminen jolloin lapsen olo taas hieman helpotti. Refluksi ja allergiat taitaa olla hyvin vaikeita diagnosoida lääkäreiden, fb:stä löytyy lista hyvistä lääkäreistä.

Normaali terve vauva ei huuda jatkuvasti. Jos sinusta tuntuu että vauva on kipeä niin älä kuuntele näitä -vauvat itkee-litanioita joihin varmasti törmäät. Meillä refluksi lääkkeet ei lllut minää oikotie onneen js edelleen lapsi 1v on hyvin haasteellinen mutta ei onneksi enää itke jatkuvasti..

ainoastaan tuon yhden viestin. Kerro nyt silti lähemmin, Miten oon sairas? Hassua kun ei oo kukaan muu sitä vielä huomannut B)

kyllä minä ainakin ja varmaan aika moni muukin, mutta kun ei viitti tuollaselle huomionkipeelle mitään vastailla. Näkyy se kilsan päähän että olet yksi ja sama henkilö, mutta varmaan tahallaan teet senkin. Provo mikä provo, silti vähän mietityttää sunlaisten sielunelämä. Sekopäitä maailmaan mahtuu.

Tää yksi keskustelua terrorisoiva sekopää ei ilmeisesti ole tietoinen siitä, että keskusteluun saa osallistua vain yhdellä nimimerkillä :)
Älä ap moisesta välitä! Jätä kyseinen provoilija huomioimatta täysin.

Toivon sinulle kovasti jaksamista! Oman kokemukseni mukaan ensimmäiset puoli vuotta oli tosiaankin vaikeinta aikaa, siitä eteenpäin on tasaisesti helpottanut :) Oma vauvani ei edes mikään haastavimmasta päästä ole koskaan ollut, mutta silti koin pikkuvauva-ajan todella raskaaksi. Voin siis vain kuvitella kuinka raskasta sinulla on...
Ei se ole huonon äidin merkki (niinkuin tämä jeesusteleva provo väittää) jos kokee jaksamisen olevan kortilla. On hienoa että uskallat myöntää sen! Hieno juttu myös, että tukiverkostoa löytyy, se on mittaamattoman arvokas jaksamisen kannalta :)

[QUOTE="vieras ap";28522138]En osaa oikeen käyttää tätä keskustelu juttuu ja vastailla noin hienosti ku te :)
Joo ne 45 min unet on ihan max ja sellasii otetaa kerran kaks viikos normisti 5-45min yleensä 5 min. Nukun tytön vieres yöt. Päiväl koitan äkkii ehtii syödä ja siivota ku saan sen nukkuu. Herää siihen et tulee pierui ja jalat ylhääl ja kiprii sängys.[/QUOTE]

Meillä oli puolivuotiaaksi kuvaamasi lyhyet unet, ja ajoittain mahakipujakin, mutta ei kuitenkaan noin pahasti kuin teillä. Esim. liikkuvissa vaunuissa tykkäsi kyllä aina olla.
Meillä helpotti kun lapsi oli 4 kk ja jos jatkuvasti muisti röyhtäyttää, toivottavasti teilläkin pian? Tsemppiä, se helpottaa, ennemmin tai myöhemmin...

(ps. sekopäisiä vastauksia osa, varmaan lauantai-illan kännit selittää..)

Kiitos kaikille vinkeistä ja tsemppauksista. Ihana kuulla että en ole ainoa jolla on haastava vauva aloin jo epäilemään että teen kaiken väärin.
Huomenna perehdyn vinkkeihin paremmin kun mummi tulee kylää.
Itseäni suututtaa tollaset ihmiset jotka käskevät pitää haarat kiinni. Kummipoikani on "vahinko" mutta hänen äiti joka on yh on yksi parhaista äideistä jonka tunnen.
Että jos vahinko käy niin pitääkö heti olla tekemässä abortti??? Tai viettää selibaattia?
Jokaisella on oikeus lapsia saada vaikka sitten yksin tai yhdessä. Ketään ei omasta mielestäni pidä arvostella.
Miehestäni sen verran että katselee tuolla pilvenreunalla ja varmasti nauraa meille kun yksin täällä tuskissani hypin pitkin kämppää vauva sylissä. Mutta tätä asiaa en enempää täällä jaa.

Mun tyttöni on ollut ihan synnäriltä asti hyvin vaativa. Kun muut mammat kärräs vauvoja niissä "sängyissä" niin mun tyttöni ei siihen menny vaan huus jos sen siihen laski. Että koko pienen elämänsä on vaatinu syliä :)
Puhun joka kerta neuvolassa näistä asioista mutta ne ei pysty muuten auttamaan kun tarjoomalla pariks tunniks lastenvahtia. Ja niitä multa löytyy vaikka muille mut en raaski tyttöä hoitoon jättää kun pakosta. En viitsi turhaa huudattaa.
Mutta taidan tulla useammin vinkkejä pyytämään koska vietin tytön kanssa laatuaikaa touhumatolla ja sain oikeen monta hymyä. Piristi paljon.

Jos sen verran viel uskallan kysyä mites tuo nukuttaminen?
Kaikkien kavereiden vauvat menee nukkuu sillain et joko ne laitetaa sänkyy ja jää sinne tai sit vieres makailee ja vauva nukahtaa siihen. Kun tuo tyttöni nukahtaa vaa tissille ja sit sitä ei voi enää siirtää mihinkää. Saa siis nukkua vieressä ei mitää ongelmaa siinä mutta sit ku oppii kääntyilee nii varmaa olis sillo turvallisempaa nukkua omassa sängys.
Oon kokeillu sitä että laitan omaan sänkyyn nukkumaan kun toinen on ollu melkeen unessa mut heti ku lasken tytön sänkyy nii alkaa huuto. Et jos tähän löytyis joltain viel jotain niksei nii minä kiitän ja kumarran. Miten nukkumaa ilman tissiä?

[QUOTE="vieras ap";28522996]Kiitos kaikille vinkeistä ja tsemppauksista. Ihana kuulla että en ole ainoa jolla on haastava vauva aloin jo epäilemään että teen kaiken väärin.
Huomenna perehdyn vinkkeihin paremmin kun mummi tulee kylää.
Itseäni suututtaa tollaset ihmiset jotka käskevät pitää haarat kiinni. Kummipoikani on "vahinko" mutta hänen äiti joka on yh on yksi parhaista äideistä jonka tunnen.
Että jos vahinko käy niin pitääkö heti olla tekemässä abortti??? Tai viettää selibaattia?
Jokaisella on oikeus lapsia saada vaikka sitten yksin tai yhdessä. Ketään ei omasta mielestäni pidä arvostella.
Miehestäni sen verran että katselee tuolla pilvenreunalla ja varmasti nauraa meille kun yksin täällä tuskissani hypin pitkin kämppää vauva sylissä. Mutta tätä asiaa en enempää täällä jaa.

Mun tyttöni on ollut ihan synnäriltä asti hyvin vaativa. Kun muut mammat kärräs vauvoja niissä "sängyissä" niin mun tyttöni ei siihen menny vaan huus jos sen siihen laski. Että koko pienen elämänsä on vaatinu syliä :)
Puhun joka kerta neuvolassa näistä asioista mutta ne ei pysty muuten auttamaan kun tarjoomalla pariks tunniks lastenvahtia. Ja niitä multa löytyy vaikka muille mut en raaski tyttöä hoitoon jättää kun pakosta. En viitsi turhaa huudattaa.
Mutta taidan tulla useammin vinkkejä pyytämään koska vietin tytön kanssa laatuaikaa touhumatolla ja sain oikeen monta hymyä. Piristi paljon.

Jos sen verran viel uskallan kysyä mites tuo nukuttaminen?
Kaikkien kavereiden vauvat menee nukkuu sillain et joko ne laitetaa sänkyy ja jää sinne tai sit vieres makailee ja vauva nukahtaa siihen. Kun tuo tyttöni nukahtaa vaa tissille ja sit sitä ei voi enää siirtää mihinkää. Saa siis nukkua vieressä ei mitää ongelmaa siinä mutta sit ku oppii kääntyilee nii varmaa olis sillo turvallisempaa nukkua omassa sängys.
Oon kokeillu sitä että laitan omaan sänkyyn nukkumaan kun toinen on ollu melkeen unessa mut heti ku lasken tytön sänkyy nii alkaa huuto. Et jos tähän löytyis joltain viel jotain niksei nii minä kiitän ja kumarran. Miten nukkumaa ilman tissiä?[/QUOTE]

Mä nukutin tissille 9-kuiseksi. Tee kuten parhaaksi koet! Voit toki koittaa opettaa nukahtamaan ilman tissiä omaan sänkyyn (ja kannattaakin, pääset luultavasti helpommalla jatkossa), mutta kovasti ei kannata toista itkettää sen takia. Ei siinä muuta tarvita kuin sinnikkyyttä! Ruokit sylissä, sitten iltapuuhat ja sänkyyn. Jos itkee kovasti, ota syliin ja laske takaisin kun rauhoittuu. Mutta pakko ei ole, ei todellakaan kaikki näin tee.

Mulle kätilö alko raivoo puhelimessa kun kerroin että nukutan tissille. Kuulemma näin ei sais ikinä tehdä ja sen takia on näitä vatsavaivoja. Siis täst on jonkun aikaa ku soitin 10023 ja kysyin neuvoa tohon masuu ja siel vastas kätilö joka oli oikeen tiukka täs tissi asias. Että tissillä ei saa olla kuin 10min. Ei saa lutkutella vaa reippaasti syödä ja sit veks. Ja 3-4 tunnin välein. Neuvolas oltii ihan erimieltä siel suositeltiin tissiä ja lastenklinikalla lastenlääkäri sano kans että ei sais nukuttaa tai antaa lohtutissiä. Mut mun on pakko tai tyttö varmaa tukehtuis itkuunsa. Kokeilin siis rinnan vähentämistä ja tyttö ei nukkunu kahteen yöhön kunnolla. Olen vaa sekasin ku lääkärit ja neuvolat sanoo ihan erinlailla sit yritän soveltaa näitä yhteen ja aina teen jotain väärin. Mietin et pitäiskö alottaa vaa suosiol pulloruokinta jos tyttö oppii taas syömää pullost.

Jos vauva syö ihan jatkuvasti, syynä voi olla, että vauva syö lohduksi kipuihinsa. Varsinkin jos syy on refluksi, jatkuva syöminen voi todellisuudesssa pahentaa niitä. Ensiapuna suosittelen opettamaan vauvan tutille ja esim. parin tunnin syöttövälien pitämistä. Meilä tuo auttoi jonkin verran, vaikka ei varsinaisesti ongelmaa poistanutkaan.

Jos vauva on tyytymätön erityisesti makuuasennossa, voi syynä olla refluksi. Joten yritä pitää vauvaa mahdollisimman paljon pystyasennossa ja sängystäkin päätä ylöspäin. (Meilä taisi olla parisänkykin korotettuna päästään kirjojen avulla, kun vauva ei omassa sängyssään pahemmin nukkunut.)

Mutta tärkeintä olisi, että pääsette mahdollisimman pian HYVÄLLE allergialääkärille. Suolioireita ja refluksia eivät tunnista läheskään kaikki lääkärit, eivät edes lasten allergialääkärit.

Tällainenkin uusi yhdistys on, josta voisi olla apua:
http://www.allergialapset.fi/

Yhteistyössä