Vähävaraisten joulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JuiceFani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuo minun koululainen jotenkin epänormaali, kun ei ole vielä koskaan sanonut haluavansa mitään, mitä on jollain toisella? Ei edes huomaa mitä muilla on. Jos kysyn, onko sillä kiva huone (jostai kaverista) sanoo, että en tiedä, en muista.

Nätit sukat on yhtä kiva lahja kuin bratsi. Ei muista mitä kelläkin päällä, eikä kiinnosta. Tärkeintä että joku leikkii, oli se sitten kaveri, sisko,äiti tai isä.

Tuli vain mieleen keittiönoidan kirjoituksesta. Ei kaikkia lapsia kiinnosta materia tänäkään päivänä. Eivät edes huomaa. Hämähäkit, kissat, koirat, leikkiminen - ilman leluja, roolileikkiä, voi olla tärkeintä.

Onkohan tuollaisia lapsia muita, vai onko meillä jotenkin epänormaali yksilö?

Alkuperäinen kirjoittaja onkohan:
tuo minun koululainen jotenkin epänormaali, kun ei ole vielä koskaan sanonut haluavansa mitään, mitä on jollain toisella? Ei edes huomaa mitä muilla on. Jos kysyn, onko sillä kiva huone (jostai kaverista) sanoo, että en tiedä, en muista.

Nätit sukat on yhtä kiva lahja kuin bratsi. Ei muista mitä kelläkin päällä, eikä kiinnosta. Tärkeintä että joku leikkii, oli se sitten kaveri, sisko,äiti tai isä.

Tuli vain mieleen keittiönoidan kirjoituksesta. Ei kaikkia lapsia kiinnosta materia tänäkään päivänä. Eivät edes huomaa. Hämähäkit, kissat, koirat, leikkiminen - ilman leluja, roolileikkiä, voi olla tärkeintä.

Onkohan tuollaisia lapsia muita, vai onko meillä jotenkin epänormaali yksilö?
En väitäkään, että sama koskisi kaikkia lapsia. Mutta kovin monia kuitenkin.

moi!mä oon vähävarasen perheen lapsi mut ku oon ainut nii viime jouluna mun joululahjoihin meni 450€ xDD meijän perheeltä ehkä yli puolet!!!!

on se köyhänäkin kivaa :)

jep totta. mut köyhyys on koko yhteiskunnan sairautta. suru karmii eniten kun on erilainen, ei se nälkä yksin, tai kylmä, tai home, tai muut köyhyyteen liittyvä haitta kuten turvattomuus, mutta se on pahin, kun olet erilainen kuin muut.

Todellinen köyhä on se, jolla ei ole mitään henkistä pääomaa. Olen elänyt todella pienillä rahoilla ja elän nytkin niukanlaisesti, ainakin muiden silmissä- vuokran jälkeen jää n. tonni kuussa kaikkeen muuhun (3 hlö). En kuitenkaan koe kärsiväni puutetta mistään ja vaikka pystyn hoitamaan terveyttäni vain osissa (esim. tammikuussa paikattiin hammas, helmikuussa kävin ihotautilääkärillä), mielestäni tämä on juuri sitä tervettä säätelyä. Olen kokenut myös tilanteen, jossa minulla oli rahaa kuin roskaa...no, poistihan se rahastressin, mutta uskallan väittää että sairastuin siitä yltäkylläisyydestä. Raha menetti merkityksensä ja minusta tuli todella ikävä ihminen. Shoppailin vaan päivät pitkät ja kun lopulta raha loppui, mitään ei jäänyt käteen.

Koska tämä on jouluketju, sanon vaan että lapsen lahjoihin voi alkaa säästämään jo tammikuussa ja että kaikkea ei tarvitse ostaa, mitä toivotaan. Meillä menee jouluun ehkä 250€, sukulaisten lahjat mukaanlaskien. Emme anna mitään Tiimarin kippoja lahjaksi, kyllä tuolla rahalla saa jo ihan kunnollistakin tavaraa. Ruoan ei tarvitse olla kallista, laatikot saa tehtyä tai ostettua alle kympillä ja kinkusta syödään melkein viikko.

Köyhien joulusta: monesti kuulee näitä siloteltuja mielikuvia kuinka "köyhä antaa vähästään", köyhillä on se TODELLINEN joulumieli jne. mutta omat kokemukseni ovat kyllä ihan päinvastaiset- eivätkä ne johdu rahan puutteesta...

Esim. ensimmäinen joulu appivanhemmillani oli kauhistus. Pöydässä Saarioisen eineksiä (nämä eivät haittaisi, jos olisi nätisti laitettu esille), pöytäliina loistaa poissaolollaan, servetteinä talouspaperirulla keskellä pöytää, kukaan ei ole pukeutunut juhlavasti. Ilottomuus paistaa kilsan päähän, otetaan raha-asiat lasten kuullen puheeksi. Illalla otetaan vähän tukevasti juotavaa ja pariskunta alkaa riitelemään keskenään. Minä olen varmaan sitten "hemmoteltu porvarinpentu" (kuten anoppi kerran humalassa tokaisi), mutta järkytyin tuosta illanvietosta ja aloin sen jälkeen keksimään syitä sille, miksen tahdo osallistua enää tuon suvun joulunviettoon. Ei meilläkään mitään idylliä kotona ole, mutta joulutunnelma löytyy.

Yhteistyössä