Vähävaraisten joulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JuiceFani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JuiceFani

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 909
3
38
Pakko kirjottaa kun on jo monta päivää päässä tää aihe pyöriny. Täällä ku oli alotuksia tosta että ei tuu kunnon joulua ku ei rahat riitä jne. Jäin miettimään että miten sais vähällä rahalla aikaan joulun. No se jouluhan tulee kyllä olipa rahaa tai ei ja asenteesta se eniten taitaa olla kiinni miten sen joulunsa viettää.
Sitäki mietin että miksi ihmiset tahtoo laittaa sitä joulua niinku muutki, koristella ja laittaa kaikkia perinteisi jouluruokia ja hankkia lahjoja. Haluaako perheenäidit ja isät niitä enemmän ittensä vai lasten takia? Miten moni lapsi välittää perinteisistä jouluruuista? Sen mä ymmärrän kyllä että varmaan aika monelle lapselle lahjat on tärkeitä. Mut eikös sitä joulua voisi ajatella lapsen kannalta varsinki jos rahaa on vähä eikä oo mahiksia niitä kaikkia ruokia väkertää tai ostaa.
Jos asiaa miettis siltä kannalta että mitä lapselle jää joulusta mieleen. Oisko se se valtava ruokamäärä josta lapsi ei välttämättä syö ku paria laatua vai se älytön määrä lahjoja joita kaikkia ei edes jaksa tai kerkee avata vai kenties perheen yhteinen rauhallinen aika?

Jos vähävaraiset asennoituis jouluun tyyliin nyt ei oo vara hirveesti mitään hommata niin koetetaan pärjätä sillä mihin kyetään. Tuntuisko se joululta jos oliski tavallista ruokaa mut kattaus olis vähä hienompi ja paremmat vaatteet päällä. Kaikki söis samassa pöydässä kaikessa rauhassa ja noudattais hyviä tapoja. Kynttilä vois palaa pöydässä. Ruuan jälkeen vois pelata vaikka piilosta tai ristinollaa.

Ymmärtääköhän tästä kukaan mitään... Olisko kellään mitään kommentteja? Muitaki ku älä kirjota pötköön ja onpas kirjotusvirheitä jne... =) Enkä haluu moittii ketään enkä riidellä.

mä luulen et moni kuitenkin haluais tehdä joulustaan jotenkin spesiaalin.. jos aina kituuttaa niin olisi ihanaa jos jouluna edes kaikki olisi toisin, edes hetken verran. jos kaikki asiat tehdään samoin kuin normaalisti niin minusta se ainakin olisi ikävää.

Olen kanssasi samaa mieltä. Jouluruokia saa aika edullisesti, jos tyytyy perinteisiin laatikoihin yms. Itse tehden ei maksa kovinkaan paljon. Kinkku tietysti on kallis, jos sellaisen haluaa. Lahjoja voi ostaa maltillisesti. Me ostamme 1 per lapsi, vaikka ei ole rahasta kiinni. Ei haluta opettaa lapsille, että liiallinen tavaramäärä tekee onnelliseksi. Kaikkea ei voi saada mitä haluaa. Kun oppivat jo pienenä siihen, ettei lahjoja ole röykkiöittäin, eivät sitä isompanakaan vaadi. Leluja ja vaatteita on nyt jo ihan kaikki kaapit täynnä ja sukulaisilta tulee kuitenkin niitä lahjoja, joten lapset saavat muutakin kuin yhden lahjan.

En tiedä onko ihmiset nykyään uusavuttomia ruuanlaitossa, eivätkä siksi edes yritä tehdä itse (joulu)ruokia, vai missä vika. Samoin lapsille ostellaan ihan hirveät määrät tavaraa, vaikkei siinäkään ole mitään järkeä. Vähemmälläkin pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä luulen et moni kuitenkin haluais tehdä joulustaan jotenkin spesiaalin.. jos aina kituuttaa niin olisi ihanaa jos jouluna edes kaikki olisi toisin, edes hetken verran. jos kaikki asiat tehdään samoin kuin normaalisti niin minusta se ainakin olisi ikävää.

Juuri näin.

Kävin tuossa yks päivä kiertelemässä kirppareita, siellä oli joku mies ja vei sitten kassalle sellaisen paloauto lelun, luuli että se maksaa 2e.Myyjä sanoi sitten että 7e maksaa, eikä tällä miehellä ollut varaa ostaa niin kallista lelua :( Pakettiin olis kuulemma laittanut, niin sanoi takana olevalle.

Mies vei sitten lelun pois ja mä oisin menyt perään, mutta kerkes lähteä pihasta jo.

Oisin halunnut ostaa sen lelun sille, tuli hirveän pahamieli kun joillakin ei vaan oo sitä rahaa ostaa.

Joo mä ymmärrän kyllä tonkin että tahtoo joulusta spesiaalin. Mut voihan se olla että esim yhteinen aika on spesiaalia. Ja tapauskohtaistahan se aina on miten pitkään joutuu kukaki kituuttamaan. Ja tietysti jos tilanne joillaki on sellanen että yleensä on paljo kaikkee jouluu laitettu ja sit ei olekaan varaa jonku yllättävän menon takia niin se voi kyl tuntua tosi kurjalta. Ja lapset varmaan on oppinu kaipaamaan hirmuista määrää paketteja. Mut ehkä senkin vois kääntää "voitoksi" tekemällä nyt erilaisen, niukemman joulun. Mielikuvitusta käyttämällä. Mä kyllä väitän että asenteesta se vaan on kiinni.

Ja mietin sitäki että jos tahtoo muistaa kavereita ja sukulaisia jouluna mut on vähä rahaa, niin vois vaikka kirjeitä kirjottaa ellei sit tee sitä muutenki. Mut tänä sähköpostin aikana perinteinen kirje voi olla kivakin yllätys. Ja lapsen piirustus siihen mukaan. Ja jos sukulaisia asuu lähellä niin esim lumityölahjakortti vois olla kiva. Teet ite lahjakortin missä lupaat vaikka kerran tehdä lumityöt esim mummollesi. Tai kaverille lastenhoitolahjakortti. Ja sit ulos voi tehä jäälyhtyjä, ne on hautausmaallaki kivoja ja ei tuu roskaa niin paljon.

Mikäs päivä se oli kun tuli tv:stä ohjelma 3 lapsen yh äidistä joka oli työtön ja 2 lla lapsista joku vamma:Pisti kyllä ajattelemaan, että miks pitää aina ostaa kaienlaista(turhaakin).Se vaikutti kaikesta huolimatta onnelliselle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:

Juuri näin.

Kävin tuossa yks päivä kiertelemässä kirppareita, siellä oli joku mies ja vei sitten kassalle sellaisen paloauto lelun, luuli että se maksaa 2e.Myyjä sanoi sitten että 7e maksaa, eikä tällä miehellä ollut varaa ostaa niin kallista lelua :( Pakettiin olis kuulemma laittanut, niin sanoi takana olevalle.

Mies vei sitten lelun pois ja mä oisin menyt perään, mutta kerkes lähteä pihasta jo.

Oisin halunnut ostaa sen lelun sille, tuli hirveän pahamieli kun joillakin ei vaan oo sitä rahaa ostaa.

niimpä. sitä on vaan vaikea ymmärtää jos ei itsellä ole oikeasti ollut niin tiukkaa.. musta se tuntuu jotenkin vähättelyltä et eikö tavan ruoka kelpaa tai miks pitää lahjoja ostaa tms. kaikilla ei ole niitä sukulaisia ja isovanhempia ostamassa lahjoja jos itsellä ei olisikaan rahaa. ja ymmärrän täysin sen että sydämestä ottaa sellaista vanhempaa jolla ei ole muuta lahjaa tarjota kuin esim joku kirpparilta ostettu lelu jos sitäkään.

Mun mielestä jokainen laittaa joulua oman budjettinsa mukaan, mutta joulu on ehkä se väärä asia ja aika alkaa säästelemään liikaa. Toki joulun kanssakin pitää olla järki päässä mut edes kerran vuodessa olla vähän juhlavampaa ja erilaista.

Ei se vaan varmasti ole kiva katsoa vierestä kun muut iloitsevat,nauravat ja ostelevat kaupasta kaikkea.Jos itse on kauheissa veloissa eikä yksinkertaisesti ole rahaa.Lahja on varmasti tärkeä pienelle, esim 5vuotiaalle että saisi edes yhden paketin, niin varmasti riemastuis.Se ilo mitä siittä syntyy itsellekkin kun lapsi aukaisee mieluisen lahjan on sydäntä lämmittävää.

Taas se suru kun ei ole lahjan lahjaa, saa mielen tosi maihin varmasti.

Niin kuin jo kirjoitin joillakin ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa yhtään mitään ylimääräistä jouluna.Niin kuin ei ollut tuolla kirppari vieraallakaan, vieläkin harmittaa etten kerennyt perään :(

Mä oon varmaan vaikeeselkoinen ihminen. En mä sitä tarkottanukaan ettei olis jouluna mitää spesiaalia. Mut joilleki voi olla spesiaalia se että kaikki tekee yhessä jotain jne. Äh en mä osaa selittää... Ja pitääkö se spesiaali olla aina hirmumäärä koristeita ja valoja ja lahjoja ja ruokaa jne. Ja voihan sen tehdä vähälläki rahalla jos ei ole enempää. En mä sitäkää tässä tarkottanu että just jouluna pitäs pihistää ja säästää, mut jos ei oo sitä rahaa ja tahtoo silti jotain spesiaalia. En mä osaa kyl kirjottaa mitä mä ajan takaa. Mulla on suullinen ulosanti huomattavasti parempi ku tää kirjallinen..... :ashamed:

niimpä. sitä on vaan vaikea ymmärtää jos ei itsellä ole oikeasti ollut niin tiukkaa.. musta se tuntuu jotenkin vähättelyltä et eikö tavan ruoka kelpaa tai miks pitää lahjoja ostaa tms. kaikilla ei ole niitä sukulaisia ja isovanhempia ostamassa lahjoja jos itsellä ei olisikaan rahaa. ja ymmärrän täysin sen että sydämestä ottaa sellaista vanhempaa jolla ei ole muuta lahjaa tarjota kuin esim joku kirpparilta ostettu lelu jos sitäkään.

Ei sitä näin ymmärräkkään ja vähätellään toisten "vinkumista", itse autan kaikin mahdollisin tavoin apua tarvitsevia.

Yleensä ihmiset joilla on varaa otaa mitä vaan, sanovat että "ei ne lahjat oo tärkeimpiä,voihan sitä muutakin ruokaa syödä jouluna kuin jouluruokia jne", mutta jokaisesta on aivan varmasti kiva saada se joulu, vai kuinka moni tahtoo viettää joulun hernekeittoa syöden?

Lapsille lahjat on varmasti tärkeitä, ei pienet sitä ymmärrä välttämättä ettei äitillä ja isillä oo nyt varaa ostaa tai että joulupukki ei päässytkään tänä jouluna.

Meillä laitettu vuoden ajan 10 euroo joka kuukausi säästöön joulua varten, koristeita ostettu käytettyinä, laatikoita on jo tehty pakkaseen (kun halvalla sai lanttua ja porkkanaa), lapsille olen ostanut yhdet paketit.
Kun käyttää viitseliäisyyttä ja mielikuvitusta saa mitä tahansa aikaiseksi.
Kyllä meille joulu tulee :)

Meillä ei oo tänä jouluna rahaa, ku laskut kaatu niskaan... Mutta, ostin tiimarista kaks pakettia joulukoristeita kahella eurolla, lapsille on tärkeetä saada kuusi koristella. Ite askartelen koristeita ikkunoihin, lapset saa väritellä tonttuja. Mennään miehen vanhemmille syömään, sekin pulma ratkastu. Kotiin ostetaan kalkkunarulla ja perunaa, salaattitarpeet ja jos on rahaa ni lohta.
Lahjoja oon ostanu ja tehny pitkin vuotta. Niin omlle lapsille ku muille sukulaisille.
Mä oon henkeen ja vereen jouluihminen, rakastan ostaa lahjoja, laittaa koristeita paljon jne, mutta tänä vuonna on pakko pärjätä vähemmällä. Joulutunnelma saadaan yhdessäolosta, joululauluista ja jouluaskareista.

Mua inhottaa joulun kulutushysteria. Mies on samaa mieltä. Siksi olemme päättäneet, että lapset saavat vain yhden lahjan. Lapset ovat vielä pieniä 1- ja 2-vuotiaita, joten eivät osaa kaivata isoja lahjaröykkiöitä tänä vuonna, eikä varmaan jatkossakaan. Sanomme kaikille sukulaisillekin, että jos haluatte ostaa jotain, niin vähempikin riittää. Emme halua liikaa lahjoa.

Muistan yhä kun molemmat sekä mies että minä opiskelimme ja joululahjoihin oli vähän rahaa. Miehen sisko, joka on reilusti miestäni nuorempi, odotti kuitenkin innolla joululahjoja. Pienistä tuloistamme sitten ostettiin tytölle joku lelu. Emme olleet aattona samassa paikassa miehen vanhempien ja siskon kanssa ja joulupäivänä sitten sen takia kyselimme tältä pikkusiskolta, että oliko lelu mieleinen. Tyttö vastasi, ettei ole vielä nähnyt sitä, koska paketteja tuli niin paljon, ettei ole vielä ehtinyt kaikkea avata. Siitä jäi jotenkin paha mieli. Tuntui, ettei meidän vaivalla hankitulla lahjalla ollut mitään arvoa, kun lapsi hukkui lahjavuoreen. En halua, että omat lapseni oppivat samanlaiseksi. Haluan, että he oppivat arvostamaan sitä mitä heillä on ja että liiallinen tavara ei ole onnellisuuden tae.

Kyllä se on pitkälti asenteesta kiinni miten paljon jouluun menee rahaa. meillä menee tänä vuonna jonkun verran ruokaan, koska haluamme kunnon kinkun. Eipä se silti edes näillä pienillä tuloilla meidän budjettia hetkauta, koska tiesimme jo hyvissä ajoin, että joulu tulee tänäkin vuonna ja siksi lahjoja on osteltu jo syksyllä. Joulukuussa ei osteta enää mitään muuta kuin ruokia. Mielestäni on järkevää suunniltella, jos ei rahassa kylve.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 lasta:
Meillä laitettu vuoden ajan 10 euroo joka kuukausi säästöön joulua varten, koristeita ostettu käytettyinä, laatikoita on jo tehty pakkaseen (kun halvalla sai lanttua ja porkkanaa), lapsille olen ostanut yhdet paketit.
Kun käyttää viitseliäisyyttä ja mielikuvitusta saa mitä tahansa aikaiseksi.
Kyllä meille joulu tulee :)

Näin just. Omasta asenteesta se on kiinni. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Meillä ei oo tänä jouluna rahaa, ku laskut kaatu niskaan... Mutta, ostin tiimarista kaks pakettia joulukoristeita kahella eurolla, lapsille on tärkeetä saada kuusi koristella. Ite askartelen koristeita ikkunoihin, lapset saa väritellä tonttuja. Mennään miehen vanhemmille syömään, sekin pulma ratkastu. Kotiin ostetaan kalkkunarulla ja perunaa, salaattitarpeet ja jos on rahaa ni lohta.
Lahjoja oon ostanu ja tehny pitkin vuotta. Niin omlle lapsille ku muille sukulaisille.
Mä oon henkeen ja vereen jouluihminen, rakastan ostaa lahjoja, laittaa koristeita paljon jne, mutta tänä vuonna on pakko pärjätä vähemmällä. Joulutunnelma saadaan yhdessäolosta, joululauluista ja jouluaskareista.

Niin just. Ja yks mikä mun mielestä on tosi jouluista niin hautausmaalla käynti. Siellä on jouluaattona pimeellä tosi kaunista. Ja siellä voi käydä kävelemässä vaikkei veiskään kynttilää.

Asenteestahan kaikki on kiinni, jos sulla on rintasyöpä niin pitäis vaan olla onnellinen että ei maksasyöpä, koska paranemismahdollisuudet ovat niin paljon paremmat. Jos sulle syntyy vammainen lapsi, niin pitäis ajatella, että olis voinut lapset jäädä saamatta kokonaan. Jos lapsesi kuolee liikenneonnettumuudessa, niin pitäis ajatella että onneksi ei toinenkin lapsi mennyt samalla.
Minusta ei ole realistista vaatia ihmisiltä kateuden lopettamista ja oikeaa asennetta kaikkeen. Tottahan se on että positiivisuus ja oikea asenne auttaa paljon, mutta itse koen että mulla ei ole varaa mennä kenellekään sanomaan että elämän vaikeudet voitetaan pelkällä asennemuutoksella.

Minusta ei ollut lapsena yhtään hauskaa, että vanhemmat valitti rahanpuutteesta ennen ja jälkeen joulun, ja silti tuhlasivat jouluna kaikkeen älyttömään, kyllä sen lapsikin huomasi kun kaupassa ostettiin silmät kiiluen kaikkea. Olisi ollut paljon mukavampaa ja turvallisempaa jättää kaikki ostamatta ja keskittyä vaan yhdessäoloon.

Vaikka mä oon sitä mieltä ettei jouluna tartte pihistellä jos vaan varat sallii niin tärkein joulussa on kuitenkin se joulun tunnelma. Varsinkin jouluaatto, se on niin täynnä jotain taikaa ja tunnelmaa minkä tuntee jo heti edellisyöltä kun paistetaan kinkkua, tai mies paistaa ja mä valvon kun jännittää kuin pikkulasta :laugh: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Asenteestahan kaikki on kiinni, jos sulla on rintasyöpä niin pitäis vaan olla onnellinen että ei maksasyöpä, koska paranemismahdollisuudet ovat niin paljon paremmat. Jos sulle syntyy vammainen lapsi, niin pitäis ajatella, että olis voinut lapset jäädä saamatta kokonaan. Jos lapsesi kuolee liikenneonnettumuudessa, niin pitäis ajatella että onneksi ei toinenkin lapsi mennyt samalla.
Minusta ei ole realistista vaatia ihmisiltä kateuden lopettamista ja oikeaa asennetta kaikkeen. Tottahan se on että positiivisuus ja oikea asenne auttaa paljon, mutta itse koen että mulla ei ole varaa mennä kenellekään sanomaan että elämän vaikeudet voitetaan pelkällä asennemuutoksella.

Ei tässä varmaan ihan tästä ollut kyse, vaan siitä, että on muitakin vaihtoehtoja kuin käyttää joka joulu elintasosta riippuen 100-10 000 euroa siihen, että tuntuu joululta. Vähempikin riittää.

Kyllähän se joulu on paljon asenteestakin kiinni, mutta minä ainakin olen sellainen, että joulu tulee mulle just niistä perinteistä. Joulu tuoksuu ja maistuu aina samalle ja toivon, että omille lapsilleni joulu muodostuu samanlaiseksi. Siksi haluan panostaa jouluun.

Itsellä on se hyvä tilanne, että olen aina saanut veronpalautuksia, jotka sitten "tuhlaan" jouluun. Jos jonakin vuonna ei palautuksia tulisikaan, säästäisin, että olisi varaa laittaa jouluna ne tietyt,perinteiset jutut. Veroehdotusten saamisesta on kuitenkin vielä pitkä aika jouluun ja voi alkaa säästämään, jos ei verottaja muistakaan joulurahalla.

Ja monet perinteiset jouluruuat ei edes maksa paljoa, laatikot saa aika edullisesti tehtyä. Peruna ei kauheasti maksa ja sitä kuitenkin ostetaan oli joulu tai ei. Kinkku on monelle se ehdoton, mutta onko sen aina oltava sellanen 10 kilon jättikinkku, mitä syödään loppiaiseen saakka. Jos ostaisikin pienen kinkkurullan, siitäkin saa monta siivua joulupöytään.

Nyt mulla on jo melkein kaikki lahjat hankittu, olen niitä ostanut jo monta kuukautta, kun on sattunut sopivia juttuja ja hyviä tarjouksia kohdalle.

Ja mäkään en siis rahassa kylve. Joulukuusi meille tänä vuonna pitkästä aikaa tulee, kun ollaan pitkästä aikaa kotona aattona. Joulukoristeita on ennestään, niihin ei mee rahaa. Mun äiti ja täti tulee meille jouluks ja täti tuo kinkun. Perunat ei oo kalliita. Salaattia aattelin haluta ja vaikka porkkanaraastetta. Ja sit jos on rahaa niin uunilohta laitan kans. Laatikoista mä ja lapset ei välitetä eli jos niitä täti ja äiti tahtoo niin mä luulen että ne ostaa ne sit ite. Pitää siitä viel jutella. Lahjoja oon ostanu jo ennakkoon ja vielä aion sit ennen jouluu mennä ostamaan näille omille kun on siinä ennen aattoa se lapsilisäpäivä. Joulukortit teen nyt ite ja ne on melkein valmiita ja merkitki on ostettu jo. Ulos jäädytän lyhtyjä kunhan olis pakkasta kunnolla. Ja roihutkaan ei oo kalliita, 2euroo 10kpl. Meillä ei oo täällä hautausmaalla ketään, enkä sit tiiä käydäänkö siellä vai ei. Sauna meillä on ja se lämmitetään aattonakin. Joulupukkia ei tuu, kun ei nuo isommat enää oikein siihen usko ja pienin ei älyä. Lahjat ilmestyy kuusen alle jossain vaiheessa. Nyt kun ei oo enää vanhuskoiraakaan, niin voi lahjat olla kuusen alla. Se kun iski heti kiinni lahjaan ku lahjaan ja repi auki. Tällasia mietteitä.

Yhteistyössä