Välilihan leikkauksen välttäminen?

Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Mulla leikattiin pieni viilto ilman mitään puudutuksia, kun lapsi ei näyttänyt muuten mahtuvan ulos. Kipua en tuntenut lainkaan ja haava parani nopeaan. Mulla oli siinä vaiheessa synnytys kestänyt jo niin pitkään, et vauva haluttiin nopeesti ulos, omatkin voimat alkoi jo olla vähissä, mut pienen viillon jälkeen kaikki kävi sit tosi nopeaan ja helposti.
Eli itselle siitä oli vain hyötyä, enkä meinaa jatkossakaan kieltää.

Samanlainen kokemus, en menis kieltämään leikkaamista ja kyl mulla ainaki paranikin haava nopeaa. Kertaakaan en tarvinnut mitää renkaita minkä päällä istua.. ja istuin itseasiassa jo salissa. Et ei se aina ole kivulias tai paha asia et leikataan. Ennemmin pieni nätti viilto ku repeämä.

(syy eppariin - vauvan pulssi oli 200 ja synnytys kestänyt kauan, kätilö arveli et mun voimat on sen verta loppu et pitää vähä tehdä tietä vauvalle. oli jo imukuppi valmiina vieressä mut kiitos ajoissa tehdyn epparin imukuppia ei tarvittu vaan sain omin voimin ponnistettua pojan ulos noin 20-30 minuutissa)
 
Meille lääkäri povaili 3400g painavaa vauvaa, mutta esikoinen kun on niin epparikin on mahdollinen. Laitoin kyllä esitietolomakkeeseen etten halua että välilihaa leikellään ellei ole lapsen voinnin takia välttämätöntä.

TAYSiin olen menossa ja synnytysvalmennuksessa kätilö sanoi etteivät yleensä leikkaa kun kolmesta syystä. 1. Juuri vauvan voinnin heikkenemisen vuoksi 2.äidin väsymisen takia, jos ponnistusvaihe kovasti pitkittyy 3. että vältettäisiin pahoja repeämiä.

Itse henk.koht. repeän mieluummin luonnollisesti kuin annan leikellä, ei mulla tietenkään ole mitään kokemusta asiasta, että kumpi nyt sitten mulle on oikeasti parempi, mutta tollanen "ylimääränen" operointi ei ole koko raskauden aikana tuntunut hyvältä ajatukselta. Lapsen etu on silti mulle tärkeintä. Toivon vaan hartaasti että vauva ei ehtis kasvaa suuremmaksi kun on arvioitu...

Sitä paikkojen-venyttely-öljyä olen kyllä hankkinut, pitäis vaan alottaa käyttö :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
Synnytysvalmennuksessa välilihan leikkauksen kerrottiin kuitenkin tehtävän melkein jokaiselle ensisynnyttäjille!
Toi riippuu ihan kätilöstä... Mun synnytyksessä avustanu sanoi, että hän (ja muut nuoremman polven kätilöt) leikkaa vaan jos näyttää tarpeelliselta. Multa ei leikattu, tuli repeemiä sisäpuolelle... Poika painoi syntyessään 3730g.

Kyllä suurin osa varmaan kunniottaa synnyttäjän toiveita. Mut eikös se väliliha o parempi leikata vaikka varmuuden vuoks, kun pahat repeemät? Siistimmän arven ainakin saa ja voi kai se parantuminenkin olla helpompi. En tiedä. Itelläni tosin toimii edelleen, 7kk takaisista repeämistä huolimatta. :)

Öljyä päivittän vaikka vauvaöljyllä (tai Ceridal intimellä ) hieroen, myös sisältä. (sitä ne suihkuttaa emättimeen ainakin tyksissä synnytyksen aikana, Ceridalia nimittäin) Siitä ei ainakaan haittaa ole, mut hyötyä saattaa hyvinkin.
 
Minulta kysyttiin synnytyksessä että haluanko että leikkaavat vai, vastasin ei. Pieni nirhauma tuli, muttei sen enempää =) Tyllerö painoi 3,5 kg. Tuo painoarvio ennakkoon voi olla todella virheellinen! Olen kuullut että jopa kilolla on voinut heittää arvio todellisuuden kanssa.

Turha leikkaus on aina turha leikkaus! Itse otan mielummin pienen repeämän kuin varmuuden vuoksi viillon. Repeämä paranee joidenkin tutkimusten mukaan jopa paremmin kuin viilto.

Kannattaa tehdä säännöllinen välilihan hieronta ennen synnytystä, netistä muistaakseni välilihalle tarkoitettujen öljyjen, eli weledan tai ceridal öljyn yhteydessä oli kerrottu miten tätä tehdään!!!
 
Esikoinen painoi 4165 g. Väliliha leikattiin ja hyvä niin koska muuten olis varmasti revennyt ja se vasta kipeä olisi sitten ollutkin. Imukuppia tarvittiin myös. En huomannut/tuntenut leikkausta, enkä tikkausta ja parani tosi hyvin.
Ei mulla ole mitään sitä vastaan tulevassakaan jos tarve sen vaatii.
 
mulla oli papereissa toive,että ei leikata ellei ole ihan pakko.esikoinen painoi 3680 g.ei leikattu,eikä myöskään tullut repeämiä.nyt odotan toista ja toivon kovasti,ettei tarttis taaskaan leikata.ihanaa kun sai heti synnytyksen jälkeen istua normaalisti eikä ollu kipee..
 
Tässä olis linkki sinne Ceridalin sivuille http://www.ceridal.com/?id=4483c&select=Ceridal

"Välilihan öljyhieronta synnytykseen valmentautuessa

Tutkimusten mukaan hyvin monelle alatiesynnyttäjälle, lähes 85 %:lle, syntyy jonkinasteinen välilihavaurio. Usein vamman aiheuttaa leikkaustoimenpide, mutta se voi syntyä myös synnytyksen yhteydessä. Välilihavaurion haitat ovat moninaiset ja saattavat tulla esiin vasta pitkänkin ajan kuluttua synnytyksen jälkeen. Ongelmallisinta on, jos vaurio aikaansaa pysyvän kiputilan. Usein haitta on lievä ja se ilmenee esim. yhdyntäkipuna tai aiheuttaa virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että välilihavaurion syntymistä voidaan ehkäistä öljyhieronnan avulla. Tällaiseksi hierontaöljyksi sopii erinomaisesti Ceridal Lipolotion tai Ceridal intime. Hieronta ja välilihan venyttely aloitetaan tavallisesti raskauden 35. viikolla ja sitä tulisi harjoittaa päivittäin noin 10-15 minuutin ajan. Hieronnan voi suorittaa odottava äiti itse tai yhdessä kumppaninsa kanssa. Hieronnan tulokset olivat tutkimuksen mukaan erittäin positiiviset: välilihavauriot vähenivät, ja lähes 80 % tutkimukseen osallistuneista ensisynnyttäjistä kertoi olevansa tyytyväinen hierontaan ja harkitsevansa sitä myös mahdollisissa seuraavissa raskauksissa
(Lancet 2000;355:250).
Ohjeet välilihan oljyhierontaan

* Käy selinmakuulle.
* Levitä Ceridal Lipolotionia tai intimeä limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla.
* Vaginaan viedään 1-2 sormea 3-4 cm syvälle.
* Venytetään ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle.
* Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana.
* Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34 - 35 raskausviikolla.

Voit ladata ohjeet myös PDF-muodossa

Pakkaukset: Ceridal Lipolotion 100 ml (suihkepullo) ja
500 ml. Ceridal intime 50 ml.

Apteekista"
 
meillä esikoisen syntyes leikattiin väliliha.en ollu kipiä.
toisen aikana tuli pieniä repeemiä joihinka tuli muutama tikki.
kolmas tuli luomusti,pieniä repeemiä joihinka ei laitettu tikkejä.
esikoinen oli melkein 4kg.toinen vähän yli 3,500kg ja viimmeisin vähän yli 3kg.

mä en aikoinani ajatellukkaan mitä synnytykses haluaisin,
luotin kätilän ammattitaitoon.
 
Kaksi synnytystä.Ei leikausta tai repeämiä.Tuon öljyämisen ja hieronnan olen aloittanut molempien odotusaikana rv36.Ja säännöllisesti joka ilta öljynnyt ja "venytellyt" paikkoja.Tiedä onko apua ollut mutta haitaa ei varmastikkaan.Ja olihan se aina iltaisin kiva rauhallinen hetki miehen kanssa jutusteluun ja välillä muuhunkin.
 
mielummin harkittu leikkaus kuin repeämä... tosin esikoisen aikana (-95) tehtiin tuo eppari iaka rutiinomaisesti. itsekkin sain 10 tikkiä muistoksi. kakkone kun syntyi, niin ei revennyt, mutta pari nirhaumaa tikattiin (oisko tikkejä ollut 3?). itse luotan kätilön ammattitaitoon, mutta jos pitää valita, niin antaa leikata nätisti kuin että pahasti repeäsi...
 
Mä luulen ettei siihen itse voi hirveesti vaikuttaa (jos sillä saa vauvan pään helpommin esiin/ulos-ei se oo kun muutama sentti -toki niitä saksia ei olis kannattanut näyttää valmennuksessa. En tiedä onko parempi et paikat repee. Mulla leikattiin ja sit ommeltiin prinsessa ompeleet -ei ollut kipee. Mulla lapsi oli 4800g eikä edes kysytty että leikataanko -ilmoitettiin vaan -eikä siinä kohdassa sillä asialla ollut mitään merkitystä.Ei ne kyllä automaattisesti leikkaa -riippuu aina tilanteesta.
 
Meillä poika oli 4320g ja pään ympärys 37.5cm. Arvioitu syntymäpaino oli 3.5kg joten kätilö uskoi vauvan syntyvän ilman apuja. 2.5 tuntia pistivät ponnistamaan ja koko ajan sanoivat etten osaa ponnistaa oikein. Kun en enää jaksanut pyysin imukuppia ja sitä varten tehtiin eppari, jolloin lapsikin syntyi saman tien. Leikkaaminen ei sattunut, ei myöskään ompelu, mutta jälkeenpäin olin ihan älyttömän kipeä. Kolmeen viikkoon ei tarvinnut istua koko peffalla... Jälkeenpäin kätilö sanoi että hän ei koskaan tee epparia kenellekään mutta nyt oli hyvä että se tehtiin. Olisin kuulemma revennyt pahasti jos olisin jaksanut väkisin ponnistaa pojan ulos.
 
meidän poika oli syntyessään 2940g mutta silti tehtiin eppari. eikä se ollut kovin kipeä, mitä nyt viikon oli hiukan hankala istua. enkä edes tiennyt että leikkasivat kun ei miltään tuntunut. vasta tikkejä laitettaessa huomasin vaikkei sekään tuntunut. ponnistusvaihe kesti 12min eli ei mitään syöksyä kuitenkaan..
 

Yhteistyössä