Välilihan leikkauksen välttäminen?

Onko välilihan leikkaus mahdollista välttää vaikka vauvasta povataan yli neljä kiloista?

Haluaisin sen välttää sillä uskon että ilman viiltoakin vauvan saa ulos, eikä silti tarvitse saada pahoja repeämiä. Synnytysvalmennuksessa välilihan leikkauksen kerrottiin kuitenkin tehtävän melkein jokaiselle ensisynnyttäjille!

Kai kuitenkin synnyttäjän omat toiveet otetaan huomioon synnytyksessä, eikä ketään aleta väkisin leikkaamaan?

Voisitteko kertoa omista kokemuksistanne jos olette kieltäneet välilihan leikkauksen ja mitä seurauksia siitä aiheutui?

Terveisin
Katti ja pieni (rv 34+4)
 
Riippuu kauheesti myös paikasta että mikä on käytäntö mutta kyllähän niiden ehdottomasti pitäis kuunnella sun omia toiveita..

Ite valitsin synnytys paikaks LUS:n jossa kaikki tehdään mahdollisimman luonnonmukaisesti ja siellä ainakin vältetään tota napsimista ihan viimeseen saakka!

Tästä ei välttämättä ollu kauheesti apua kun esikkoa odottelen :headwall:
 
Mulla nyt ei sinänsä ihan sitä kokemusta mitä sinä haet, mutta ekassa tehtiin välilihanleikkaus, osin myös imukupin takia ja se oli NIIN kipeä, että päätin sen seuraavissa kieltää.
Toisessa kielsin, eikä tehty, kätilö sanoi asian olevan ok...leikkaa vain, jos näkee sen todella tarpeelliseksi. Vauva oli pieni 2,5kg, mutta pieni nirhauma tuli, muttei ollut kipeä ollenkaan.
Kolmannessa taas kielsin, ok sekin...mutta vauva tuli nopeasti ja yllärinä kyynärpää poskella, eli vaati tilaa reilusti ja teki aika pahat repeemät, mutta ne ei ollut ollenkaan kipeät (verratuna ekaan leikkaukseen).
Tässä neljännessäkin aion epparin kieltää, mikäli ei oo selkeesti tarvetta =)

Eli kaipa ne myös ekalla kerralla sen jättää tekemättä, jos sille näyttää ja synnyttäjä niin pyytää =)
Mutta toki kannattaa luottaa kätilön ammattitaitoon, että antaa leikata, jos sille näyttää =)
 
Riippuu ihan naisen omasta fysiikasta. Jotkut öljyävät/rasvaavat ja venyttävät, mutta minun mielestäni ensisynnyttäjä ei oikein voi tietää miten oma kroppa joustaa ja venyy. Mutta jos on jo kokemusta ja synnys takana niin mikäs siinä venyttelemään =)
 
mulle sanottiin ku ekaa odotin että öljyä ihan tavallisella ruokaöljyllä välilihaa. mie kysyin että ai pullasutillako :LOL: neuvolatäti vaan sano että jos se tuntuu mukavalta niin ihan vapaasti.

harmi vaan että en muka kerinny sitä öljyämään, ni sitte synnytyksessä piti leikata se niin kiireesti että unohtivat puuduttaa ensin...hävis kyllä silloin kaikki muut kivut ja tuskat...Mutta siis kannattaa öljytä... :D
 
kyllähän heidän pitäisi ottaa synnyttäjän toiveet huomioon. itse en välilihanleikkausta kieltänyt, ja se tehtiin niin näpsästi etten edes tikkejä ommellessa huomannut :whistle: tosin parantuikin todella nopeasti, onneksi. en aio seuraavassakaan synnytyksessä sitä kieltää.

mutta rohkeasti laitatte esitietolappuihin/sanotte kun menette synnyttämään ettette halua epparia, kyllä ne sen huomioon varmasti ottaa.
 
Minulle tehtiin välihanleikkaus ,koska vauva syntyi ennenaikaisesti ja hänet piti saada nopeasti syntymään. Taitava kätilö puudutti silloin ,kun ponnitin ,joten se ei tuntunut ollenkaa. Seuraavalla ponnistuksella leikkasi ,joten sekään ei tuntunut ollenkaa. Siitä seuraavalla ponnistuksella vauva syntyi. Eli apua oli. Eppari parani hyvin.
 
mä en olis halunnut mutta vauva piti saada syntymään nopeasti sykkeenlaskun takia ja imukuppi laitettiin joten leikkasivat.mulla ei ollut mitään sitä vastaan koska vauvan hyvinvointi kyseessä.

tässä toisessa synnytyksessä toivon ettei leikkausta tarvi
 
Moikka!

Meiän kuopus oli 4320g syntyessään, ei tarvittu leikkausta eikä myöskään paikat revennyt :eek: Esikoinen painoi syntyessään 3300g ja silloin mulla repesi vähän paikat, muutama tikki laitettiin, eli ei se kato välttämättä vauvan kokoa että tarvitaanko leikata tai että repeääkö paikat. Tuolta löytyy ohje välilihan öljyämiseen mikä voi auttaa repeämisten ehkäisyyn: http://www.ceridal.com/?id=4483c&select=Ceridal
En tiedä auttako mut ei siitä varmaan haittaakaan ole.
Toivon että tämä synnytys menis yhtä helposti kun kuopuksen mistä paranin muutenkin tosi nopeesti. Ja on povattu pienempää vauvaakin, alle 4-kiloista... Toivottavasti oli jotain apua...

-Ninni ja Kirppu 31+4-
 
Muistaakseni joku lääkäri sanoi jossain, että lapsen koko ei ole määre sille joudutaanko väliliha leikkaamaan vai ei. Eli isokokoinen lapsi voi tulla sutjakasti ja taas pieni vauva saattaa "repiä" paikkoja. Lapsen asento, vauhti ym. tärkeimmät tekijät. Monissa sairaaloissa pyritään säästämään väliliha leikkaukselta jos mahdollista, mutta tarpeen vaatiessa se varmasti leikataan, oli äiti toivonut mitä hyvänsä.
 
mulle on sanottu samaa kuin Liinulle, eli lapsen koko ei välttämättä ole se "ratkaiseva" tekijä siinä leikataanko, vaan siihen vaikuttaa monet asiat. ja tosiaan, monessa sairaalassa eppari tehdään lähes automaattisesti ensisynnyttäjille.

meillä esikoinen oli 4040g.
 
esikoinen paino syntyessään 4060g ja miulle tehtiin välilihan leikkaus ja poju teki ite vielä tilaa lisää.. ite leikkaus ei sattunu, miulla oli ainoastaan kohdunkaula puudutus. ponnistus vaihe kesti 50min. olin tosi kipeä n. viikon ajan ja sitten aloin vähän istumaan. mie luotan henkilökuntaan, jos pitää leikata niin sitten leikataan, mutta toki toivon että tää toinen tulis "helpommin" ulos, mutta sittenhän sen näkee!! lopputulos vaan merkkaa =hyvinvoiva äiti ja lapsi!!
 
Itse olen ollut syntyessäni 2520g ja tullut vauhdilla. Äiti repesi pahasti ja istui ensimmäisen kerran ilman pehmustetta päivää ennen ristiäisiä eli n. 6 vkoa hän kärvisteli. Johtui ainoastaan siitä syntymisvauhdistani.
 
Mulla ekan kanssa (20v sitten) leikattiin vaikka kielsin ja luultavasti ihan turhaan. Kolmella seuraavalla ei ole kukaan edes harkinnut leikkaavansa. Toisaalta itse mietin näin myöhemmin, kun tietämys asioista on kasvanut, että olihan se ihan hyvä, että leikkasivat. Se haava on silloin niin siisti ja paranee samantien, eikä pahemmin säre, toisin kuin jos repeämiä on vähän siellä sun täällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kriisi:
Se haava on silloin niin siisti ja paranee samantien, eikä pahemmin säre, toisin kuin jos repeämiä on vähän siellä sun täällä.
Mulla taas juuri toisinpäin, eli leikattu oli sairaan kipeä pitkään ja itelleen revenneet ei ollut kipeitä ollenkaan =) Vaikka pahasti repesikin.
 
Mulla on semmonen käsitys, että "turhaan" ei välilihaa ruveta leikkaamaan, oli sitten ensisynnyttäjä tai ei. Itellä takana kaksi synnytystä ja molemmissa jouduttu leikkaamaan sen takia, että supistusten aikana lapsen sydänäänet laskeneet eli lapsi piti saada nopeasti ulos! Mä en kyllä menisi etukäteen "kieltämään", että mua ei saa sitten leikata, koska ikinä ei tiedä miten synnytys etenee ja menee ja lapsen turvallisuuden takia ne sen leikkaa eivätkä huvikseen. Nyt odotan kolmatta ja katotaan kuinka nyt käydään, tarviiko leikata..jokohan olisi paikat sen verran venynyt ettei tarviisi.. :D :x
 
Esikoinen oli syntyessään yli 4kg kuin myös oli kakkonenkin. Välilihaa ei ole tarvinnut laikata eikä ole tullut minkäänlaisia repeämiä. En ole öljyäkään käyttänyt vaikka sitä jo kolmannen aikaan alettiin mainostaa. Olen itse 159cm ja paino alle 50kg eli koostakaan se ei ilmeisesti ole kiinni. Minulle on kätilöt vain sanoneet, että kun on rauhallinen ja tekee juuri niin kuin neuvotaa, niin usein välttyy pahimmilta repeämiltä. Toki lantion malli on näistä seikoista tietty tärkein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu24:
Esikoinen oli syntyessään yli 4kg kuin myös oli kakkonenkin. Välilihaa ei ole tarvinnut laikata eikä ole tullut minkäänlaisia repeämiä. En ole öljyäkään käyttänyt vaikka sitä jo kolmannen aikaan alettiin mainostaa. Olen itse 159cm ja paino alle 50kg eli koostakaan se ei ilmeisesti ole kiinni. Minulle on kätilöt vain sanoneet, että kun on rauhallinen ja tekee juuri niin kuin neuvotaa, niin usein välttyy pahimmilta repeämiltä. Toki lantion malli on näistä seikoista tietty tärkein.
Joo, toi toimii, jos saa itse synnyttää. Mulla ikäväkseni vain kolmas on lähtenyt itsekseen käyntiin. Siinä tipoilla boostatussa synnytyksessä ei oo paljon sananvaltaa miten se vaavi tulee ulos, tokan saivat pois tunnissa, kun ei se heidän mielestään ole vielä mihinkään tulossa, äiti vaan kuvittelee. No, eipähän tarvii kauaa kärvistellä, paitti sen luomun kanssa oltiin salissa vain 15min ennen päivänvaloa (silloin eivät suostuneet edes tutkimaan kohdunkaulaa, kun se äiti vaan kuvittelee). Mulla on luultavasti vähän erilaiset kammot tosta synnytyksestä kuin useimmilla.
 
Mulla leikattiin pieni viilto ilman mitään puudutuksia, kun lapsi ei näyttänyt muuten mahtuvan ulos. Kipua en tuntenut lainkaan ja haava parani nopeaan. Mulla oli siinä vaiheessa synnytys kestänyt jo niin pitkään, et vauva haluttiin nopeesti ulos, omatkin voimat alkoi jo olla vähissä, mut pienen viillon jälkeen kaikki kävi sit tosi nopeaan ja helposti.
Eli itselle siitä oli vain hyötyä, enkä meinaa jatkossakaan kieltää.
 
Olkaa varovaisia sitten mitä toivotte. Minulla ensimmäisellä kertaa leikattiin toisella kertaa oli harjoittelia hoitamassa synnytystä eikä leikannut ajoissa joten silloin minulta repesi kaikki myös virtsaputki ym. tämä kun oli tapahtunut kuulin vaan kun kätilö sanoi sille harjoittelialle että olisi pitänyt vähän aikaisempaa leikata että näin ei olisi päässyt käymään. Kolmannella kerralla sanoin jo ihan suoraan että jos hiukankin näyttää siltä niin leikatkaa valmiiksi ettei taas kaikki repeä.
 
Mulla ekas synnytykses leikattin väliliha vauva 4080g.
Kysyin gyneltä jälkitarkastukses jotta oliskohan sitä ollu pakko leikata?Gyne meias jotten olis saanu paikkoja repeytymättä tyttöä ulos kun oli noin iso ja eka synnytys.Kakx seuraavaa synnytystä menikin ilman välilihan lipsimisiä ja voi jotta sitä ihanuutta kun ei ollu alapää kipiä ja pystyi istumaan normaalisti ilman tuskaa... :LOL:
 
meikäläinen synnytti 3500kg tytön tylleröisen joka syntyi käsi poskella. Epparihaava ei ollut kipeä laisinkaan, ei sitten yhtään vaivannut ja parani nopsaan. Toinen juttu olikin sitten 2 asteen repeämä joka tuli episotomiasta huolimatta. VOIN KERTOA ETTÄ SE OLI KIPEÄ, ja kauan!!! Joten mulla myös niin että repeämä kipeä, eppari ei. Luulen että kukaan kätilö ei leikkaa välilihaa kuin vasta jos tarve sitä vaatii...jos siis näyttää siltä että vauva ei mahu tulemaan ilman repeämiä tai siis muuten mahu tulemaan. Ne tekee sielä kaiken äidin ja vauvan parhaaksi ja ottavat kyllä varmasti huomioon toiveesi jos sen sielä kerrot.
 

Yhteistyössä