Vähävaraiset ihmiset, mitä teette jos pyykinpesuaine loppuu eikä saa heti ostettua uutta?

• Viestiketjun aloittaja Nee
  • Ensimmäinen viesti
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Seuraavan kerran kun on rahaa, kannattaa miettiä sellaisten pesupallojen ostamista (ei pesupähkinöitä, vaan 2 sellaista muovista palloa). Kertaostoksena tuntuu toki suurelta summalta verrattuna pesujauheeseen, mutta niillä pesee tosi kauan, eikä ne aiheuta allergioita yms.
Joo, mutta ne repii vaatteet, joten kyllä huomattavan kalliiksi!
Miten sileä muovipallo muka repii vaatteen?
Reunat on kumia ja jotenkin se tarttuu vaatteisiin ja jää jumiin. Meillä oli kuukauden käytössä ja joka kerta koneesta löytyi vaate joka oli repeytynyt, kun pallo oli joko juuttunut hihaan tai vaate oli jäänyt pallon ja rummun väliin. Sinisistä kumitahroista ei voinut erehtyä.
Ai, mä oon pessyt niillä monta kuukautta, eikä kertaakaan ole yksikään vaate revennyt...

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Kukaan ei nyt syty tälle mun idealleni. Oikeasti haluaisin auttaa vähävaraisia.
No jos se on kiellettyä, niin turhaa on kai mitään ketjua aloittaa.

Mulle on muuten pikkaisen epäselvää tuo kerhopuoli ylipäätänsä.
On se joo kiellettyä.Tämä löytyi säännöistä:
Kaikki myynti/osto/lahjoitetaan/otetaan vastaan ja rahan lainaus viestit poistetaan.
Tämä koskee myös flora- ja vastaavia koodeja.
Sääntöjen toistuvasta rikkomisesta tullaan jatkossa antamaan lomaa palstalta.

pöh
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
mä voin samaistua ap:hen koska meillä on ollut ja on toisinaan vieläkin vaikeita tilanteita kun ei ole sellaisia vakituisia tuloja ja voi tulla menoja joita ei pysty ennakoimaan ihan aina vaikka sen tietääkin et jossain vaihees. Myöskään kummankaan vanhemmat ei voi auttaa koska heillä ihan sama tilanne rahan kanssa ei paljo yli jää...
Oikeesti? Taitaa olla sukuvika ettei osata rahan käyttöä. Mun vanhemmat ei myöskään oo varakkaita ovat olleet tiukilla ja vaikka mitä, mutta kyllä AINA on vitonen löytynyt pesuaineeseen!!!!
En kai mä pyydä vitosta vanhemmimltani joilla on asunto/autolainaa myös alakoulu ja yläkouluikäisiä lapsia joutuneet työttömäksi ja lomautetuksi tekevät pätkätöitä.

Joskus elämä vaan heittelee. Tulee sairauksia yms. Vaikka kuinka suunnittelisi niin kyllä joskus voi vetää tiukalle kun 4 hengen perheen tulot on 1500e/kk joskus 1000e/kk jos oikein huono mäihä käy. Toisekseen toisen vanhemmat on eläkkeellä toinen vanhainkodissakin. Tämä nuorempi vanhemmat tosiaan asuu kaikenlisäksi kaukanakin. 5e on niin pieni raha loppujen lopuksi et jos muuten on kaikkea ja joku pesuaine loppuu niin kyl sitä pärjää aina jollain muulla konstein.
Siis oikeesti? Kyllä mä pyytäisi vanhemmilta tai ystäviltä jos mulla olis oikeesti tiukka tilanne. Todellakin. Ja vanhemmat auttais vähästä mielellään. MMun mielestä on turha valittaa jos ylpeys ei anna periksi lainata VITOSTA!

Olen iteki joskus lainannu vanhemmilleni 500euroa. Ja makselivat sitä sitten takaisin pikkuhiljaa.

vv
Minä lopetin huuhteluaineen käytön kun rahat alko oleen tiukilla. Laskin että meidän 8 hengen perhessä menee n 50 e kuussa huuhteluaineeseen. Kun en minäkään sitä halvinta voinut ostaa. Etikkaa olen käyttänyt tilalla ja ihan hyvin toimii. Tosin sitä puhtaan pyykin tuoksua kaipaa. Omat petivaatteet vielä pesen huuhteluaineen kans -> sitä arjen luksusta.
50 euroa huuhteluaineeseen??? Miten paljon teillä pestään pyykkiä ja miten paljon sitä huuhteluainetta oikein laitoit?

Ja ap:lle jätä se huuhteluaine kokonaan pis, niin voitte käyttää ihan tavallista pyykinpesuainetta. Ja ennen kuin saat ostettua sitä tavallista pesuainetta, niin kyllä pyykit puhdistuu ihan pelkällä vedelläkin, varsinkin lasten vaatteet, jotka ei ole samalla lailla hikisiä kuin aikuisten. Tahrat kannattaa käsitellä tahranpoistoaineella tai käsisaippualla.

vv
Minä lopetin huuhteluaineen käytön kun rahat alko oleen tiukilla. Laskin että meidän 8 hengen perhessä menee n 50 e kuussa huuhteluaineeseen. Kun en minäkään sitä halvinta voinut ostaa. Etikkaa olen käyttänyt tilalla ja ihan hyvin toimii. Tosin sitä puhtaan pyykin tuoksua kaipaa. Omat petivaatteet vielä pesen huuhteluaineen kans -> sitä arjen luksusta.
50 euroa huuhteluaineeseen??? Miten paljon teillä pestään pyykkiä ja miten paljon sitä huuhteluainetta oikein laitoit?

Ja ap:lle jätä se huuhteluaine kokonaan pis, niin voitte käyttää ihan tavallista pyykinpesuainetta. Ja ennen kuin saat ostettua sitä tavallista pesuainetta, niin kyllä pyykit puhdistuu ihan pelkällä vedelläkin, varsinkin lasten vaatteet, jotka ei ole samalla lailla hikisiä kuin aikuisten. Tahrat kannattaa käsitellä tahranpoistoaineella tai käsisaippualla.

En siis voi tätä kautta auttaa ihmisiä. Tuli selväksi.
Seurakunnasta voisi kysyä.Tuossa joulun alla meidän seurakunnassa oli ruokakeräy lapsiperheille.Sai vielä säilyviä ruokatarvikeita srk kansliaan.Siitä ne sitten jaettiin diakoniatoimiston kautta tarvitseville.Vein silloin kaksi kassillista.Mielelläni auttaisin vastaavasti useamminkin `kasvottomana´.Myös vaatetta,leluja yms löytyisi myös.

juu
jos mulla olis tuo tilanne niin ajattelisin sitä jo muutamalla aikasemmalla pesulla ja panisin sitä pesuainetta pihisti sinne eli en laittas määrää mitä käsketään vaan vaikka 2/3 osaa vaan. sit mä jättäsin kaikki ylimääräiset pesemättä eli vaikka pyyhkeet ja omia vaatteita jos vaan pystyy eli pesisin ne tärkeimmät.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
En siis voi tätä kautta auttaa ihmisiä. Tuli selväksi.
Seurakunnasta voisi kysyä.Tuossa joulun alla meidän seurakunnassa oli ruokakeräy lapsiperheille.Sai vielä säilyviä ruokatarvikeita srk kansliaan.Siitä ne sitten jaettiin diakoniatoimiston kautta tarvitseville.Vein silloin kaksi kassillista.Mielelläni auttaisin vastaavasti useamminkin `kasvottomana´.Myös vaatetta,leluja yms löytyisi myös.
Samoin toimisin itsekin. Olen asunut täällä kunnassa vain niin vähän aikaa, etten tiedä kaikkea. Mua vaan surettaa täällä palstalla jotkut, jotka ovat apua vailla, enkä pysty auttamaan.

veeras
ei sulla olis millään osoitetta? Siis perusta vaikka joku meili niin lähetän viestin ja kysyn osoitetta? Mulla on lv:n näyte pesuainepussi kaapissa, menis helposti kirjeenä.

juu
mä voin samaistua ap:hen koska meillä on ollut ja on toisinaan vieläkin vaikeita tilanteita kun ei ole sellaisia vakituisia tuloja ja voi tulla menoja joita ei pysty ennakoimaan ihan aina vaikka sen tietääkin et jossain vaihees. Myöskään kummankaan vanhemmat ei voi auttaa koska heillä ihan sama tilanne rahan kanssa ei paljo yli jää...
Oikeesti? Taitaa olla sukuvika ettei osata rahan käyttöä. Mun vanhemmat ei myöskään oo varakkaita ovat olleet tiukilla ja vaikka mitä, mutta kyllä AINA on vitonen löytynyt pesuaineeseen!!!!
En kai mä pyydä vitosta vanhemmimltani joilla on asunto/autolainaa myös alakoulu ja yläkouluikäisiä lapsia joutuneet työttömäksi ja lomautetuksi tekevät pätkätöitä.

Joskus elämä vaan heittelee. Tulee sairauksia yms. Vaikka kuinka suunnittelisi niin kyllä joskus voi vetää tiukalle kun 4 hengen perheen tulot on 1500e/kk joskus 1000e/kk jos oikein huono mäihä käy. Toisekseen toisen vanhemmat on eläkkeellä toinen vanhainkodissakin. Tämä nuorempi vanhemmat tosiaan asuu kaikenlisäksi kaukanakin. 5e on niin pieni raha loppujen lopuksi et jos muuten on kaikkea ja joku pesuaine loppuu niin kyl sitä pärjää aina jollain muulla konstein.
Siis oikeesti? Kyllä mä pyytäisi vanhemmilta tai ystäviltä jos mulla olis oikeesti tiukka tilanne. Todellakin. Ja vanhemmat auttais vähästä mielellään. MMun mielestä on turha valittaa jos ylpeys ei anna periksi lainata VITOSTA!

Olen iteki joskus lainannu vanhemmilleni 500euroa. Ja makselivat sitä sitten takaisin pikkuhiljaa.
Miksi lainata jos sillä kuitenkin pärjää. Kyllä pakastimessa ruokaa kuitenkin on ja aina keksii jotain ruokaa vähälläkin. Asia on eri jos on kyseessä tuiki tarpeellinen lääke tms. Mutta muuten voi soveltaa kaikenlaista. Viikko on lyhyt aika loppujen lopuksi. ja pienelläkin pärjää kun ei osta turhia ja tekee ruan alusta asti itse aina niil halvemmilla aineksilla mitä milloinkin on saatavilla. pyykit nyt aina pesee jollain sen ajan kun ei oo pesuainetta. Itselläni ei oo niin koskaan käynyt kun pähkinät riittää tosi pitkään samoin astiaainekin=)

hankey
Kyllä pelkällä vedelläkin vaatteet puhdistuvat. Kotona on yleensä nestemäistä mäntysuopaa, sitä voi laittaa pesupalloon ja pestä 40 asteessa. Yksi vaihtoehto on vuolla saippuasta lastuja ja sulattaa ne kuumassa vedessä -> nestemäinen pesuaine.

hankey
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Mä varmaan kokeilisin niin, että pesisin marseillesaippualla (meillä on aina sitä ) altaassa silleen että hinkkaisin niihin sitä saippuaa kiinni ja sitten koneeseen ilman mitään. Ei huuhteluainettakaan.

Jos ei oo marseillesaippuaa koeta tavallisella saippualla, jos sitä on.
Tämäkin on hyvä konsti. Jos et halua vaatteisiin saippuan tuntua, laita tilkka etikkaa huuhteluaineeksi.

Moni on ehdottanut vaatteiden pesemistä käsin. Se on ihan hyvä konsti, saat hierottua saippuaa likaisiin kohtiin ja sitten koneeseen huuhteluihin ja linkouksiin.

Vaatteissa on tos. näk edellisten pesujen jäljiltä pesuainetta, joka ei ole huuhtoutunut pois.

vieras
AP! jos asut Espoossa, voin tuoda tänään tai huomenna paketin pesuainetta jos haluat. kaapista löytyy myös avaamaton erisan-paketti (hajusteeton, kirjopyykille) jos on tarve.

vieras
suihku- tai käsisaippualla voi pestä nyrkkipyykkinä, ja vaikka huuhteluun koneeseen ja linkoamaan. itse olen joskus pessyt kuukuden ajan kaikki vaatteet nyrkkipyykkinä käyttäen suihkusaippuaa, ja ihan puhtaita vaatteista tuli :)

Yhteistyössä