Vaatimaton tai halpa synttärilahja

  • Viestiketjun aloittaja kuikkunen äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No mä pidän kyllä kaikkia noita hello kitty - juttuja halpiskrääsänä enkä osta niitä omille enkä kavereideni lapsille! En myöskään totuta lapsiani tiimarikrääsään enkä arvostamaan sellaista! Minusta on järkyttävää että synttärilahjaksi viedään tuollaista tavaraa!! Laatutavaraakin vielä on eikä tarvii seuraavana päivänä kuskata roskiin.Laadukas tuote opettaa lapsenkin arvostamaan lahjaansa.
Kerro mulle, mitä voi viedä lahjaksi puolituntemattomalle lapselle, jos ei halua viedä halpiskrääsää (mistä lapset tosin yleensä tykkää ihan hulluna), mutta rahat on tosi vähissä?

Mitä laatutavaraa saa, jos rahaa on suunnilleen vitosen verran? Kaikilla kun ei ole varaa satsata montaakymppiä jokaisen tarhakaverin lahjoihin kun jos on useampi lapsi joilla paljon kavereita, noita juhlia on ihan vähänväliä. Vai pitäiskö jättää menemättä koko juhliin?
 
:O
No johan on!!! Minä ainakin opetan lapselleni sen, että ikinä ei pidä odottaa mitään lahjoja, sillä synttärit sun muut juhlat ovat sellaisia, että jos itse haluaa kutsua ystäviään juhlistamaan omaa päivää kanssaan, niin silloin ne ystävät on tosiaan kutsuttu vieraina. Keltään ei siis odoteta mitään, mutta jos joku on halunnut muistaa juhlan isäntää/emäntää jollain, niin sitä tulee tietenkin arvostaa ja kauniista eleestä kiittää. Aion kyllä lapseni opettaa jonkun toisen juhlan isäntää/emäntää muistamaan jollakin lailla myös, sillä se on kohtelias ele. Ikinä ei kuitenkaan saa itse odottaa mitään, ja kaikesta pienestäkin vaivannäöstä on oltava kiitollinen!
 
"vieras"
[QUOTE="Kaisa";22329261]nii in.. toivottavasti omani oppivat sen ettei se ole tärkeää onko lahja iso vai pieni, kova vai pehmeä, kallis vai halpa ole tärkeintä vaan se että lahja on muuten mukava ja vaik ei oiskaan ni sitä ei arvostella lahjan antajalle! Eikä sitä arvostella vaik ois vieraana!
Mistähän tuo lahjojen arvostelu johtunee? mistä lapsi tietää onko lahjapaperi kukkapaperia, tiimarista ostettua vai peräti kultaliikkeestä peräisin?
Lapset ei ole tyhmiä, mutta vanhempien tehtävänä on opettaa arvostamaan toiselta saatua ja opettaa arvostamaan jo olevaa omaisuutta (sekä toisen omaisuutta).[/QUOTE]


Nyt kannattaa muistella niitä omia kouluvuosia ja sitä, millaista oli olla ala-asteikäinen tyttö. Kyllä muistan hyvin tarkkaan sen, että piti olla vaatteet tiettyjä merkkejä, kalliita sellaisia. Piti olla tietynlaiset harrastukset ja jopa vanhempien ammatitkin "rankattiin". Välillä oli rankkaa olla se tyttö luokalla, jolla kaikki nämä oli aina "väärin". Eli ei mikään uusi juttu tämä tyttölasten pinnallisuus ja materialistisuus.
 
oiuy
[QUOTE="vieras";22329296]Nyt kannattaa muistella niitä omia kouluvuosia ja sitä, millaista oli olla ala-asteikäinen tyttö. Kyllä muistan hyvin tarkkaan sen, että piti olla vaatteet tiettyjä merkkejä, kalliita sellaisia. Piti olla tietynlaiset harrastukset ja jopa vanhempien ammatitkin "rankattiin". Välillä oli rankkaa olla se tyttö luokalla, jolla kaikki nämä oli aina "väärin". Eli ei mikään uusi juttu tämä tyttölasten pinnallisuus ja materialistisuus.[/QUOTE]

mä olen varmaan sua aika paljon vanhempi, koska en muista, että tuollaista olis ollut 70-luvulla ollenkaan. vaatemerkeistä ei oltu kuultukaan, paitsi leviksistä
 
"Kaisa"
[QUOTE="vieras";22329296]Nyt kannattaa muistella niitä omia kouluvuosia ja sitä, millaista oli olla ala-asteikäinen tyttö. Kyllä muistan hyvin tarkkaan sen, että piti olla vaatteet tiettyjä merkkejä, kalliita sellaisia. Piti olla tietynlaiset harrastukset ja jopa vanhempien ammatitkin "rankattiin". Välillä oli rankkaa olla se tyttö luokalla, jolla kaikki nämä oli aina "väärin". Eli ei mikään uusi juttu tämä tyttölasten pinnallisuus ja materialistisuus.[/QUOTE]

Mä oon syntyny 80-luvulla ja kasvanu kyläkoulussa, enkä kyl muista et meillä ois ollu mitään kilpailua siitä et kenen vanhemmalla on parhaat ammatit tai edes sitä mitä oisin vieny tai saanu ite synttärilahjaksi. Joitain kavereiden synttäreitä muistan, mis oli sattunu jotain jännää.. mut en muista kyl mitään lahjanjako sessioita tms.
 
"vieras"
mä olen varmaan sua aika paljon vanhempi, koska en muista, että tuollaista olis ollut 70-luvulla ollenkaan. vaatemerkeistä ei oltu kuultukaan, paitsi leviksistä
Itse olen käynyt ala-asteen 80-luvulla ja silloin näin oli. Mutta tietenkin voi olla aluekohtaista, esim. kaupungissa eri meininki kuin maalla. Ja meidän luokallemme oli niitä "prinsessoja" kasaantunut enemmänkin, koska asuimme suht tyyriillä asuinalueella. Esim. eräällä hyvin dominoivalla tytöllä oli omat hevoset, kotonaan uima-altaat, ulkomaan huvilat jne. Eli kontrasti tällaisen "köyhimystytön" elämään oli melkoinen.
 
oiuy
[QUOTE="vieras";22329340]Itse olen käynyt ala-asteen 80-luvulla ja silloin näin oli. Mutta tietenkin voi olla aluekohtaista, esim. kaupungissa eri meininki kuin maalla. Ja meidän luokallemme oli niitä "prinsessoja" kasaantunut enemmänkin, koska asuimme suht tyyriillä asuinalueella. Esim. eräällä hyvin dominoivalla tytöllä oli omat hevoset, kotonaan uima-altaat, ulkomaan huvilat jne. Eli kontrasti tällaisen "köyhimystytön" elämään oli melkoinen.[/QUOTE]

no niinpä...me asuttiinkin tehtaan kupeessa, jossa kaikki asui kerrostalossa ahtaasti, eikä kenelläkään ollut rahaa, kun kaikki tienas yhtä vähän.
 
ohis
[QUOTE="vieras";22329276]Kerro mulle, mitä voi viedä lahjaksi puolituntemattomalle lapselle, jos ei halua viedä halpiskrääsää (mistä lapset tosin yleensä tykkää ihan hulluna), mutta rahat on tosi vähissä?

Mitä laatutavaraa saa, jos rahaa on suunnilleen vitosen verran? Kaikilla kun ei ole varaa satsata montaakymppiä jokaisen tarhakaverin lahjoihin kun jos on useampi lapsi joilla paljon kavereita, noita juhlia on ihan vähänväliä. Vai pitäiskö jättää menemättä koko juhliin?[/QUOTE]

No ainakin jotain muuta kuin huulikiiltoa. Minä en ainakaan tykkäisi, jos minun tarha/eskari-ikäiselle lapselle moista annettaisiin lahjaksi. Eipä ole onneksi tullut kukaan antaneeksi moista edes tuolle koululaiselle.

Poistokoreista löytyy kaikenlaisia juttuja ja tuolla summalla saisi vaikka pienen petshop pakkauksen tai vaikkapa sen barbien jostain poistosta. Mieluummin jotain leluja kuin meikkejä pienelle lapselle!
 
"huh"
No johan on!!! Minä ainakin opetan lapselleni sen, että ikinä ei pidä odottaa mitään lahjoja, sillä synttärit sun muut juhlat ovat sellaisia, että jos itse haluaa kutsua ystäviään juhlistamaan omaa päivää kanssaan, niin silloin ne ystävät on tosiaan kutsuttu vieraina. Keltään ei siis odoteta mitään, mutta jos joku on halunnut muistaa juhlan isäntää/emäntää jollain, niin sitä tulee tietenkin arvostaa ja kauniista eleestä kiittää. Aion kyllä lapseni opettaa jonkun toisen juhlan isäntää/emäntää muistamaan jollakin lailla myös, sillä se on kohtelias ele. Ikinä ei kuitenkaan saa itse odottaa mitään, ja kaikesta pienestäkin vaivannäöstä on oltava kiitollinen!
no tuo nyt on teeskentelyä joka tapauksessa. eikö normaali lapsi muka muista, että ai niin, sain viime vuonna lahjoja, kun mulla oli synttärit. ja sitä edellisenä.

niin, joo, mutta eipä odotella mitään kun ehkä niitä ei nyt tule. siis mitä vit... kyllä lapsella on oikeus odottaa saavansa lahjoja 2 kertaa vuodessa, leluja.

tuollaiset opetukset tekee kyllä lapsista teeskentelijöitä ja silmänpalvojia ja äidin edessä mielin kielin olevia, mutta kun silmä välttää, niin voi helv... että osataan kiusata.
 
fewds
[QUOTE="vieras";22329340]Itse olen käynyt ala-asteen 80-luvulla ja silloin näin oli. Mutta tietenkin voi olla aluekohtaista, esim. kaupungissa eri meininki kuin maalla. Ja meidän luokallemme oli niitä "prinsessoja" kasaantunut enemmänkin, koska asuimme suht tyyriillä asuinalueella. Esim. eräällä hyvin dominoivalla tytöllä oli omat hevoset, kotonaan uima-altaat, ulkomaan huvilat jne. Eli kontrasti tällaisen "köyhimystytön" elämään oli melkoinen.[/QUOTE]

:D Minä olen Helsingin hienostoalueelta ja 80-luvulta, eikä meidän älykkäiden lasten seurassa ainakaan ollut tollaista hienostelua! :D Oot tainnut olla ihan yksin ton hienostelusi kanssa ja varmaan kotonasi siihen oppinut, sillä hienot ysätäväni eivät ainakaan jakaneet ajatusmailmaasi.
 
:O
[QUOTE="huh";22329357]no tuo nyt on teeskentelyä joka tapauksessa. eikö normaali lapsi muka muista, että ai niin, sain viime vuonna lahjoja, kun mulla oli synttärit. ja sitä edellisenä.

niin, joo, mutta eipä odotella mitään kun ehkä niitä ei nyt tule. siis mitä vit... kyllä lapsella on oikeus odottaa saavansa lahjoja 2 kertaa vuodessa, leluja.

tuollaiset opetukset tekee kyllä lapsista teeskentelijöitä ja silmänpalvojia ja äidin edessä mielin kielin olevia, mutta kun silmä välttää, niin voi helv... että osataan kiusata.[/QUOTE]

Ei ole mitään teeskentelyä!!! En yhtään ihmettele, että lapset käyttäytyvät noin huonosti, jos heillä on kaltaisiasi vanhempia!
 
"huh"
Ei ole mitään teeskentelyä!!! En yhtään ihmettele, että lapset käyttäytyvät noin huonosti, jos heillä on kaltaisiasi vanhempia!
siis meillä saa muutaman lahjan jouluna ja syntymäpäivänä. ja kyllä, sitä odotetaan pitkin vuotta. nytkö ptiäsi olla kuin niitä ei nyt välttämättä tulisikaan?

ja että on kivaa, kunhan vaan on kavereita. joo, on se kivaa, että saa vieraita, mutta kyllä todellakin myös uudet lelut ovat kivoja. ja ei tarvitse teeskennellä että ei ole.
 
"vieras"
No ainakin jotain muuta kuin huulikiiltoa. Minä en ainakaan tykkäisi, jos minun tarha/eskari-ikäiselle lapselle moista annettaisiin lahjaksi. Eipä ole onneksi tullut kukaan antaneeksi moista edes tuolle koululaiselle.

Poistokoreista löytyy kaikenlaisia juttuja ja tuolla summalla saisi vaikka pienen petshop pakkauksen tai vaikkapa sen barbien jostain poistosta. Mieluummin jotain leluja kuin meikkejä pienelle lapselle!
Se huulikiiltohan ostettiin nimenomaan, koska ap tiesi lapsen tykkäävän siitä ja olevan kiinnostunut meikeistä. Parempi tuonikäiselle nyt huulikiilto oon kuin vaikka ripsiväri.

Ihan samaa muovikrääsäähän noi petshopit ja barbitkin on...
 
:O
[QUOTE="huh";22329387]siis meillä saa muutaman lahjan jouluna ja syntymäpäivänä. ja kyllä, sitä odotetaan pitkin vuotta. nytkö ptiäsi olla kuin niitä ei nyt välttämättä tulisikaan?

ja että on kivaa, kunhan vaan on kavereita. joo, on se kivaa, että saa vieraita, mutta kyllä todellakin myös uudet lelut ovat kivoja. ja ei tarvitse teeskennellä että ei ole.[/QUOTE]

Jatka vaan itsellesi valehtelua. Tuolla tavalla siis oikeutat kasvatusmetodisi. Kyllä tuo kaikki on aikaansaamaasi, että lapsesi odottavat lahjoja. Minusta on sairasta opettaa lapsi odottamaan lahjoja tuolla lailla. Meillä opetetaan lapsi nöyräksi, ja arvostamaan yhdessäoloa. Joulussa on muutakin kuin lahjat. Me vietämme silloin aikaa yhdessä ja laitamme kodin kauniiksi ja syömme hyviä ruokia. Lahjoja saa, jos saa. Kyllä me jotain aina lapsille ostamme, mutta ei todellakaan anneta heidän odottaa mitään. Ei anneta odottaa syntymäpäivänäkään. Jos joku haluaa lastamme muutenkin muistaa, kuin tulemalla kutsuille, niin hän osaa todellakin kiittää eleestä. Meidän elämässä on paljon tärkeämpiä asioita kuin materia. En oikeasti ennen tätä uskonut, että on olemassa kaltaisiasi vanhempia. :/
 
9087
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22329439:
Mulle ei vielä selvinnyt, oliko se tämä synttärisankari, joka ylenkatsoi saamaansa lahjaa, vai ne muut synttärivieraat?
Ilmeisesti ne vieraat oli puhuneet asiasta, että tietoahan ei ole, että oliko myös lahjan saaja selän takana puhunut asiasta. Itse epäilen, että oli. Jos lapseni ystävät arvostelisivat jonkun toisen hänelle tuomaa lahjaa, niin neuvoisin lapseni kyllä kertomaan näille ajattelemattomille henkilöille, kuinka kovasti arvostaa ihan jokaista lahjaa, oli se sitten wc-paperirulla tai mikä lie.
 
Keittiönoita
Ilmeisesti ne vieraat oli puhuneet asiasta, että tietoahan ei ole, että oliko myös lahjan saaja selän takana puhunut asiasta. Itse epäilen, että oli. Jos lapseni ystävät arvostelisivat jonkun toisen hänelle tuomaa lahjaa, niin neuvoisin lapseni kyllä kertomaan näille ajattelemattomille henkilöille, kuinka kovasti arvostaa ihan jokaista lahjaa, oli se sitten wc-paperirulla tai mikä lie.
Joo, ajattelin vaan, että ap tuntuu kohdistavan nyt tähän synttärisankariin nämä ikävät tunteet, vaikka lahjan vähättelijät saattoivatkin olla yksi tai pari muuta tyttöä. Kaikenkaikkiaan vaikeita tilanteita, kun "joku kuulee jonkun jossain sanovan, että on joltain kuullut jotain" :) Voihan olla, että synttärisankari itse ei ole edes tietoinen, mistä puhutaan. Varsinkin, kun nykyisin tuntuu olevan tapana kutsua lapsen synttäreille nekin, jotka eivät oikeasti ole edes tämän synttärisankarin kavereita, ystävistä puhumattakaan. Paha mieli on kuitenkin ihan ymmärrettävä, oli tilanne ollut sitten mikä tahansa.
 
Todella
harmillista... Ei varmasti tee ap:n mieli kutsua kylään enää yhtäkään noista tytöistä heidän synttäreilleen. :( Miten ihmiset ovatkin tuollaisia? Tai siis... kotoahan ne opit lähtee...
 
-?-
No johan on!!! Minä ainakin opetan lapselleni sen, että ikinä ei pidä odottaa mitään lahjoja, sillä synttärit sun muut juhlat ovat sellaisia, että jos itse haluaa kutsua ystäviään juhlistamaan omaa päivää kanssaan, niin silloin ne ystävät on tosiaan kutsuttu vieraina. Keltään ei siis odoteta mitään, mutta jos joku on halunnut muistaa juhlan isäntää/emäntää jollain, niin sitä tulee tietenkin arvostaa ja kauniista eleestä kiittää. Aion kyllä lapseni opettaa jonkun toisen juhlan isäntää/emäntää muistamaan jollakin lailla myös, sillä se on kohtelias ele. Ikinä ei kuitenkaan saa itse odottaa mitään, ja kaikesta pienestäkin vaivannäöstä on oltava kiitollinen!
Täysi peesi tälle! Lahja ei ole se tärkein, vaan se, että vieraat haluavat muistaa sankaria osallistumalla juhliin. Ja että on myös kohteliasta viedä isännälle/emännälle jotain, olkoon sitten itse poimittuja kukkia tai huulikiilto.
 
Todella ikävää et tähän on tultu...
itsellä harmittaa kun tyttäreni osti parhaalle kaverilleen sellasen leikki hamsterin ( 13e ) ja mielestäni se oli ok ku on hyvä kaveri. Noh kuinka ollakkaan nyt samanlaiset pitää viedä joka likalle kenen synttäreille osallistuu ja mikä parasta: yks oli kehdannu pyytää sitä lahjaa,vaikka tyttö ei päässyt sinne synttäreille edes menemään :O Järkyttävän röyhkeää/ ajattelematonta ku ensin miettii, mutta ei se mun tytön mielestä ollu outoa eli kai noi 3.luokkalaiset ajattelee asiat eri tavalla. Lahja ostettiin ja vei jälkikäteen, koska kyseessä muuten kyllä ok kaveri ja kiva likka, että ei ollu kuitenkaan sellanen tapaus ettei muuten ole tekemisissä.

Ennen lahja oli tosiaan jotain 5mk arvoista ja sit 5e arvoista, mutta nyt on lahjamaailma ihan sekaisin kyllä... tosi kalliita lahjoja ihmiset ostavat lasten kavereille..
 
mä ihmettelen myös tuota tavaran ja krääsän arvostusta nykyään lapsilla / nuorilla. Onneksi meillä arvostetaan pikkuasioita ! :) :heart:
Näin on. Itse olen ollu alakoulussa 80-luvulla, sekä maalaiskoulussa että suuressa kaupunkikoulussa enkä kyl muista että synttäreillä oltas hinguttu kalliiden lahjojen perään vaan oltiin tyytyväisiä vähempänkin. Ei ollu myöskään kilpailua vanhempien ammateista eikä leivikset jne olleet niin suuressa huudossa että ne ois olleet jotku aivan pakolliset. Nykyään pitää olla hienoa ja lahjoa vielä nekin synttärivieraat. Tai jos mahollista ni juhlat pitää olla jossain muualla ku kotona. En todellakaan halua että oma kakru aikanaan nyrpistelee ja halveksuu saamiaan lahjoja tai vähättelee toisen juhlia.
 
Lapset on sellasia että ne tykkää runsaista lahjoista. Ei sillä hinnalla ole väliä vaan se että paketissa on paljon kaikkea pientä tuntuu niistä hienommalta kun joku yksittäinen tavara.Mä olen koittanut aina kasata lahjat sen periaatteen mukaan.
Omat muksuni osaavat kyllä arvostaa itse tehtyjä kortteja ja pieniäkin lahjoja, mutta olen huomannut että mitä enemmän lahjassa on osia sitä ennemmän "wau" huudahduksia se saa aikaan.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja joskus näinkin päin;22329163:
juhlissa sitten laitettiin lahjat riviin parhaimmasta alkaen
Minusta samaan kategoriaan menevät nämä pullonpyöritys-jutut, jossa kunkin tuoma lahja avataan ja arvostellaan kaikkien nähden yksi kerrallaan. Miksei niitä lahjoja voi vaan antaa sankarille, joka avaa ne sitten kun ehtii ja haluaa ilman että kaikki katsovat silmä tarkkana mitä "Ville" toi.

Minusta ap:n lahja oli arvoltaan ihan riittävä, joskin ehkä pikkaisen pieni. Jostain syystä lahjan koolla ts. runsaudella tuntuu olevan väliä, ei niinkään sisällöllä.
Oma lapsi menee tänään synttäreille ja olen joskus aiemmin ostanut 5 eurolla kympin bakugan-setin, jonka poika vie. On aina varastossa lahjoja, ostan niitä tarjouksista ja muuten edullisesti ajatellen juuri näitä kaverisynttäreitä. Saa "kalliilta vaikuttavan" lahjan edullisesti ; )
Se vaan on jostain syystä niin kovin tärkeää. Tyhmää, todellakin.
 

Yhteistyössä