Vaatimaton tai halpa synttärilahja

  • Viestiketjun aloittaja kuikkunen äiti
  • Ensimmäinen viesti
kuikkunen äiti
Kävi niin etä tyttöni oli synttäreillä tuossa eräänä päivänä, synttärisankari pitää paljon huulikiilteistä ja meikeistä,
tosin sankari kohteliaasti ei halunnut pyytää mitään.
Minulla ei nyt ollut varaa laittaa paljon lahjaan ja ajattelin kun kyse tarhakaverista-eskari tuttu että nyt halvempikin lahja käy.
Ostin sis 4e hello kitty huulikiilteen ja tyttö askarteli itse kortinkin,
nyt kuitenkin (viereisessä rivitalossa kun asumme)
on saatu kuulta muilta talon tytöiltä että vaan tuon toitte ja se tyttöpä toi kanssa saman mutta se toi myös barbin ja ostetun kortin sekä paperipussin eikä kukkakaupan paperia:/
Paha mieli lapsen kannalta, pakkoko sinne juhliin on kantaa kalliita lahjuksia.
Hienosti siis opetetu lapset arvostamaan tiimarin paperipusseja ja muuta krääsää kuin sitä että kutsuttu saapuu edes paikalle.
Ei tasan mene tyttöni sinne toista kertaa naurunalaiseksi itseään laittamaan.
 
Saraldo
Joskus muinoin kavereiden synttärilahjat maksoi siinä 5-20mk. Sillä ei mitään ihmeitä saanut, lähinnä jotain kirjepapereita, tarroja, kiiltokuvia tms. Mutta ei ollut tarkoituskaan, että kavereilta tulisi ne kalleimmat paketit. Kun mun tytöllä oli ekat lastenkutsut, mä olin aika järkyttynyt. Tuli parikin Barbia, jotka maksoivat reilusti yli 20€. Ja lisäksi muita lahjoja, joiden arvo ei varmastikaan jäänyt alle kympin. Päiväkoti-ikäisillä ja alakoululaisilla voi olla vuodessa aika monetkin synttärit, ja jos kaikkiin pitäisi hankkia jotkut kahdenkympin lahjat, niin johan siinä tulis mukavasti rahanmenoa.

Ilmeisesti sankari itse ei siis ollut kommentoinut lahjaansa mitenkään negatiivisesti, vaan ne muut vieraat? Surullista silti. Mun isä on aina ollut sitä mieltä, että lahja ei ole kunnon lahja ellei se maksa paljon. Mä taas yritän opettaa lapselleni, että lahjan arvoa ei pidä mitata rahassa vaan siinä, miten ajatuksella se lahja on annettu.
 
"vieras"
En halua olla tyly, mutta mun mielestä pelkkä huulikiille synttärilahjaksi on vähän...vaatimaton. En tarkoita, että tarvitsisi olla mitään monen kympin lahjaa, mutta ehkä olisin vaikka tuon huulikiilteen lisäksi laittanut karkkia tai jotain muuta pientä. Lapset ovat tarkkoja tuollaisissa asioissa, vaikka kuinka olisi yritetty kotona opettaa arvostaa lahjaa kuin lahjaa. Minusta sinun aikuisena olisi pitänyt vähän tarkemmin arvioida, onko lapsesi viemä lahja "riittävä".
 
alkuper.
[QUOTE="vieras";22328993]En halua olla tyly, mutta mun mielestä pelkkä huulikiille synttärilahjaksi on vähän...vaatimaton. En tarkoita, että tarvitsisi olla mitään monen kympin lahjaa, mutta ehkä olisin vaikka tuon huulikiilteen lisäksi laittanut karkkia tai jotain muuta pientä. Lapset ovat tarkkoja tuollaisissa asioissa, vaikka kuinka olisi yritetty kotona opettaa arvostaa lahjaa kuin lahjaa. Minusta sinun aikuisena olisi pitänyt vähän tarkemmin arvioida, onko lapsesi viemä lahja "riittävä".[/QUOTE]

Eli mieletäsi 4e hello kitty huulikiille olisi vaatinut seurakseen vielä 4e ostetun kortin ja tiimarin peperikassin 3e ja karkkipussikin vielä joka ei saa olla alle 2e
Miksi ei arvosteta itse tekemää korttia tai itse paketoimaa lahja?
-Itse juhlasankari ei ole arvostellu lahjaa, meidän kuullen tiedä sitten mikä on kavereille totuus.
 
"mä"
mun mielestä ei kavereille niin kalliita lahjoja tarvitse ostaa, eikö se muistaminen ole tärkeintä? ja yleensä pieni lapsi tykkää kaikesta mitä saa.
meillä taas kun poika sai kaverilta, siis ihan normi tarhakaveri vaan, 50e arvoisen lahjan, olin hyvin hämilläni. ehkä joillakin vanhemmilla on varaa ostella hienompiakin lahjoja, mutta edes me itse ei ostettu omalle pojalle niin isoa ja arvokasta lahjaa.. itse siis arvostaisin enemmän sitä vähäistäkin. kalliista lahjasta tulee vähän vaivautunut olo.
 
"huoh"
siis onko se sankari sanonut vai ne muut tytöt? eihän se sankarin vika ole jos muut vieraat arvostelevat lahjaa.
Huomasin saman esikoisen koulukavereissa. että eivät tykänneet halvemmista karkeista ja limsoista, 7v synttäreillä. Jotenkin se vaan tuli ilmi. Että he arvostavat näitä brändejä. Omani eivät edes tunteneet moisia. siis pepsi, coke, jne. olisi pitänyt olla kun meillä oli jotain muuta limsaa.

en ollut vielä tuolloin pahemmin mielihaluja kysellyt lapsiltani vaan ostin sitä mitä halusin ja omille lapsille kelpasi.

ei tainnut meidän lahjatkaan olla tarpeeksi kalliita näille muille. Jotenkin on todella epämiellyttävä kuva aika monesta perheestä täällä. miten lapsia kasvatetaan ja millaiseksi.

Kuopuksen 7v-juhlissa olin jo oppinut, että kaikki ptiää olla kallista ja alkuperäistä brandia. ja synttärilahjojen pitää olla kalliita. oppia ikä kaikki.
 
mememee
[QUOTE="vieras";22328993]En halua olla tyly, mutta mun mielestä pelkkä huulikiille synttärilahjaksi on vähän...vaatimaton. En tarkoita, että tarvitsisi olla mitään monen kympin lahjaa, mutta ehkä olisin vaikka tuon huulikiilteen lisäksi laittanut karkkia tai jotain muuta pientä. Lapset ovat tarkkoja tuollaisissa asioissa, vaikka kuinka olisi yritetty kotona opettaa arvostaa lahjaa kuin lahjaa. Minusta sinun aikuisena olisi pitänyt vähän tarkemmin arvioida, onko lapsesi viemä lahja "riittävä".[/QUOTE]

pitääkö opettaa lapsille ettei pieni ole riittävä?? pah!
 
"määmää"
[QUOTE="huoh";22329050]siis onko se sankari sanonut vai ne muut tytöt? eihän se sankarin vika ole jos muut vieraat arvostelevat lahjaa.
Huomasin saman esikoisen koulukavereissa. että eivät tykänneet halvemmista karkeista ja limsoista, 7v synttäreillä. Jotenkin se vaan tuli ilmi. Että he arvostavat näitä brändejä. Omani eivät edes tunteneet moisia. siis pepsi, coke, jne. olisi pitänyt olla kun meillä oli jotain muuta limsaa.

en ollut vielä tuolloin pahemmin mielihaluja kysellyt lapsiltani vaan ostin sitä mitä halusin ja omille lapsille kelpasi.

ei tainnut meidän lahjatkaan olla tarpeeksi kalliita näille muille. Jotenkin on todella epämiellyttävä kuva aika monesta perheestä täällä. miten lapsia kasvatetaan ja millaiseksi.

Kuopuksen 7v-juhlissa olin jo oppinut, että kaikki ptiää olla kallista ja alkuperäistä brandia. ja synttärilahjojen pitää olla kalliita. oppia ikä kaikki.[/QUOTE]

ikävä kuulla, että lapsista kasvatetaan tuollaisia :( meillä lapset vielä sen verran nuoria, että tuo kaikki vasta edessä.
 
"a p"
mutta olen kyllä samaa mieltä, että pelkkä huulikiille ei oikein hieno lahja ole. siis että ei tule kuva, että arvostat sitä sankaria. eurolla olisi jo saanut vähän runsautta siihen lisäksi, sen karkkipussin tai tarroja.
 
ei hyvän tähen
mitä tuleman pitää.Mun tyttö täyttää kohta 5v ja en todellakaan aio sille ostella mitään brändi kamaa tarjottavaksi kun se on 7-8v Tarjoon kuule mehu-kivennäisvesi juhlajuomaa,ja itsetehtyjä mut tietty tosi hyviä herkkuja... Uskomattoman monta merkkiä ja yritys logoa ym brändiä ton ikäsetkin jo tunnistaa siis 5v....

mihin tää maailma on menossa....
 
"vieras"
Eli mieletäsi 4e hello kitty huulikiille olisi vaatinut seurakseen vielä 4e ostetun kortin ja tiimarin peperikassin 3e ja karkkipussikin vielä joka ei saa olla alle 2e
Miksi ei arvosteta itse tekemää korttia tai itse paketoimaa lahja?
-Itse juhlasankari ei ole arvostellu lahjaa, meidän kuullen tiedä sitten mikä on kavereille totuus.

Luulen, että ongelma nyt lähinnä oli se, että lapsesi meni juhliin pelkän huulikiilteen kanssa. Tuskin ne paperikassit ja kortit se alkuperäinen syy lahjan väheksymiseen oli. Jos tosiaan olisi ollut vaikkapa karkkia lisäksi, asiaa olisi jo paljon autettu. Ja huom, itse en välitä tuon taivaallista materiasta ja lahjoista ylipäänsä, mutta kun tiedän tuon ikäiset tytöt ja heidän maailmansa... Julma maailmahan se on välillä ja jos ei halua oman lapsensa tulevan kiusatuksi tai syrjityksi, täytyy osata toimia sen maailman säännöillä. TAI sitten kasvattaa oma lapsensa niin vahvaksi ja rautaisen itsetunnon omaavaksi, että hän ei moisista jutuista murehdi.
 
minä siis
[QUOTE="a p";22329086]mutta olen kyllä samaa mieltä, että pelkkä huulikiille ei oikein hieno lahja ole. siis että ei tule kuva, että arvostat sitä sankaria. eurolla olisi jo saanut vähän runsautta siihen lisäksi, sen karkkipussin tai tarroja.[/QUOTE]

huulikiille on siis tosi pieni kooltaan, jotain isompaa lisäksi, niin olisi vähän näköä lahjassa, ja jos pieneen huulikiiltoon yhdistää kukkakaupan paperia, joka tullut teille kukkien mukana, niin onhan se vähän... siis että pienen lapsen pitää olla iloinen kun sinun lapsi tulee. kiitollinen siitä.entä arvostatko sinä ollenkaan tätä lasta ja hänen juhlaa?
 
alkuper.
Siis teidän mielestänne 4 e hello kitty huulikiile ei riitävä, omalleni en edes ostaisi noin kallista huulikiillettä.
Jos olisin ostanut sen tavallisen 1 e tarjous huulikiilteen ja karkkipussin niin varmaan sama lynkkayskuoro olisi täällä taas haukkumassa.
Mutta hyvä tietää että vähätuloisten lasten vanhemmilla ei mitään asiaa synttäreille jos ei 20e ole vara edes laittaa lahjaan.
 
alkuper.
Alkuperäinen kirjoittaja minä siis;22329104:
huulikiille on siis tosi pieni kooltaan, jotain isompaa lisäksi, niin olisi vähän näköä lahjassa, ja jos pieneen huulikiiltoon yhdistää kukkakaupan paperia, joka tullut teille kukkien mukana, niin onhan se vähän... siis että pienen lapsen pitää olla iloinen kun sinun lapsi tulee. kiitollinen siitä.entä arvostatko sinä ollenkaan tätä lasta ja hänen juhlaa?
Eli sinusta meidän olisi pitänyt hankkia vaikka torilta niitä halpoja vahoja kovia karkkeja joita markkinamyyjät my kunhan saadaan runsautta lahjaan, eihän sillä mitään että tuuodaan sitä mitä tiedetään sankarin haluavan.
 
"Kaisa"
Siis teidän mielestänne 4 e hello kitty huulikiile ei riitävä, omalleni en edes ostaisi noin kallista huulikiillettä.
Jos olisin ostanut sen tavallisen 1 e tarjous huulikiilteen ja karkkipussin niin varmaan sama lynkkayskuoro olisi täällä taas haukkumassa.
Mutta hyvä tietää että vähätuloisten lasten vanhemmilla ei mitään asiaa synttäreille jos ei 20e ole vara edes laittaa lahjaan.
Eiköhän suurinosa ole sitä mieltä, että hello kitty huulikiille on ihan riittävä lahja!!!
 
joskus näinkin päin
itselle on jäänyt lapsuudesta (josta ei kyllä ole edes kovin paljoa aikaa) mieleen eräs tapaus, jossa ei arvoa annettu kovin paljon lahjalle, joka rahallisesti oli melko arvokas ollut. ala-aste ikäisenä olin synttäreille menossa ja äiti oli ostanut lahjan viemiseksi. lahjana oli laadukkaampaa paperia ja peitevärit (eli ei tiimaripaperia ja halpoja vesivärejä). itse olin lahjaan todella tyytyväinen ja hiukan kade, koska olisin itsekin halunnut taiteilla... juhlissa sitten laitettiin lahjat riviin parhaimmasta alkaen ja oma lahja oli siellä huonoimpien joukossa. parhaimpana lahjana taisi olla kasa kaikenlaista tiimarikrääsää. juhlissa tuli paha mieli luultavasti kaikille joiden lahjoja ei niin paljon arvostettu olivat ne sitten maksaneet euron tai kaksikymmentä.

eli koitetaan opettaa lapset arvostamaan kaikkia lahjoja :)
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja joskus näinkin päin;22329163:
itselle on jäänyt lapsuudesta (josta ei kyllä ole edes kovin paljoa aikaa) mieleen eräs tapaus, jossa ei arvoa annettu kovin paljon lahjalle, joka rahallisesti oli melko arvokas ollut. ala-aste ikäisenä olin synttäreille menossa ja äiti oli ostanut lahjan viemiseksi. lahjana oli laadukkaampaa paperia ja peitevärit (eli ei tiimaripaperia ja halpoja vesivärejä). itse olin lahjaan todella tyytyväinen ja hiukan kade, koska olisin itsekin halunnut taiteilla... juhlissa sitten laitettiin lahjat riviin parhaimmasta alkaen ja oma lahja oli siellä huonoimpien joukossa. parhaimpana lahjana taisi olla kasa kaikenlaista tiimarikrääsää. juhlissa tuli paha mieli luultavasti kaikille joiden lahjoja ei niin paljon arvostettu olivat ne sitten maksaneet euron tai kaksikymmentä.

eli koitetaan opettaa lapset arvostamaan kaikkia lahjoja :)
Miten joku voi tuollaistakin sallia, että pisteytetään lahjat :O?? Ihan järjetöntä! Tuossahan oikein näytetään, että on olemassa hienoja ja tärkeitä lahjoja, ja toisaalta taas vähäpätöisiä ja mitäänsanomattomia lahjoja. Ja kun sen tietää, mikä ala-asteikäisen arvomaailma on: jos se on in, se on hyvä juttu. Jos se on kallis muttei niin in, se on huonompi juttu.
 
ia
No mä pidän kyllä kaikkia noita hello kitty - juttuja halpiskrääsänä enkä osta niitä omille enkä kavereideni lapsille! En myöskään totuta lapsiani tiimarikrääsään enkä arvostamaan sellaista! Minusta on järkyttävää että synttärilahjaksi viedään tuollaista tavaraa!! Laatutavaraakin vielä on eikä tarvii seuraavana päivänä kuskata roskiin.Laadukas tuote opettaa lapsenkin arvostamaan lahjaansa.
 
"vieras"
[QUOTE="Kaisa";22329141]Eiköhän suurinosa ole sitä mieltä, että hello kitty huulikiille on ihan riittävä lahja!!![/QUOTE]

Niin varmaan suurimman osan AIKUISISTA, mutta nyt onkin kyse siitä, mitä mieltä lahjasta on ne ala-asteikäiset tytöt.
 
"Kaisa"
[QUOTE="vieras";22329234]Niin varmaan suurimman osan AIKUISISTA, mutta nyt onkin kyse siitä, mitä mieltä lahjasta on ne ala-asteikäiset tytöt.[/QUOTE]

nii in.. toivottavasti omani oppivat sen ettei se ole tärkeää onko lahja iso vai pieni, kova vai pehmeä, kallis vai halpa ole tärkeintä vaan se että lahja on muuten mukava ja vaik ei oiskaan ni sitä ei arvostella lahjan antajalle! Eikä sitä arvostella vaik ois vieraana!
Mistähän tuo lahjojen arvostelu johtunee? mistä lapsi tietää onko lahjapaperi kukkapaperia, tiimarista ostettua vai peräti kultaliikkeestä peräisin?
Lapset ei ole tyhmiä, mutta vanhempien tehtävänä on opettaa arvostamaan toiselta saatua ja opettaa arvostamaan jo olevaa omaisuutta (sekä toisen omaisuutta).
 

Yhteistyössä