\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2007 klo 08:26 vieras kirjoitti:
vaikea ymmärtää... Onko kaiken pakko olla noin vaikeaa? Eikö aikuiselta tosiaan riitä kiintymystä toisenkin lapselle/ lapsille? Minun lapseni kokevat heidän äitipuolensa pitävän heistä. Heille sisarpuolet ovat myönteinen ja kiva asia. Meillä ollessaan usein juttelevat isän luona tapahtuneista positiivisista ja joskus negatiivisistakin asioista. Kaikissa asioissa en ole samaa mieltä kasvatusasioissa äitipuolen kanssa, mutta monessa asiassa arvostan häntä paljon. Ja lapseni pitävät hänestä ja se on minusta vain ja ainoastaan hyvä juttu. Vaikka joku katkera ihminen pitäisi minua täysnynnynä, niin en voi mitään sille, että aidosti toivon heille hyvää enkä myöskään lapsilleni mitään muunlaista viestiä välittäisi. Myös minun mieheni biologiset lapset ovat minulle tärkeitä ja olen kiintynyt heihin vuosi vuodelta enemmän.
En ymmärrä miten voidaan odottaa kiintymystä ihan vaan sillä perusteella että kyseessä on puolion lapset.
Kiintymys kasvaa ajan ja yhteisen tekemisen merkeissä, ei se mistään itsestään tule;: että eräänä päivänä eteisessä seisoo lapsi tai useampi ja niitä saman tien alkaa rakastaa ja on saman tien kiintynyt heihin, vaikkei edes tunne heitä.
Olen hyväksynyt että miehelläni on lapsia, jotka tulee meille tapaamiselle. Se riittää. Rakkautta tai kiintymystä on turha odottaa, ei se mistään tyhjästä voi kummuta. Ja kyse on myös lapsi-aikuinen suhteessa vuorovaikutuksesta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Jos "metsä" eli etälapset vastaavat välinpitämättäyydellä, ei oikein montaa vuotta viitsi hakata päätään petäjään vaan luovuttaa. Olkoot; eiväthän he minua tule tapaamaan vaan isäänsä.
Oma lukunsa on AINA se lasten lähivanhempi ja hänen suhtautuminen paitsi lastensa isään myös lasten isän nykyiseen olemassaolevaan perheeseen ja kumppaniin.
Meidän tapauksessa lähiäiti on tehokkaasti valistanut lapsiaan tosiasioilla, takana on varmasti huono itsetunto ja epäarmuus omasta äitiydesta ja omasta tärkedestä lapsillee :headwall:
En pysty arvostamaan äitiä, joka hokee lapsilleen , että "se ei ole teidän äitinne, ette saa olla sen kanssa missään tekemisissä, se ei ole teidän veljenne vaan veli
PUOLI, isänne ei välitä teistä, isovanhempanne ei välitä teistä, " ja nämä siitä lievemmästä päästä kaikkea juttua mitä lapset hämmästyneenä kertoo meillä.
Hyvinä asioina kertovat, kun lapsi on nyt saanut sittenkin uudet kengät kun entiset on pienet, eli ihana äiti kun ei mun ei tartte mennä niissä pienissä ja risoissa, vaan sain uudet, anttilan alekorista 5 euroa, rumat kuin synti mutta pysyy sentään jalassa...
Kerran erään keskustelun puitteissa sanoin lapselle, että kyllähän äitisi sinua kuitenkin rakastaa, ja lapsen ilme oli todella hämmästyneen näköinen: asia ikään kuin oli hänelle uusi ja kummallinen, se äidinrakkaus ei lapsen mielstä välity mihinkään eikä mitenkään.
Ja mitä tasapuolisuuteen tulee, ei voi olla tasapuolinen.
Otetaa esimerkki:
lähilapsi on samanikäinen kuin etälapsi.
Etälapsi saa äidillään kuukausirahan tai sitten ei.
Lähilapsia saa kuukausirahan, mutta sen saaminen edellyttää että tehdään tiettyjä kotitötä.
Etälapsi alkaa vaatia itselleen etäkodissa maksettavaa samansuuruista kk-rahaa vaikke ole samassa määrin osallistumassa kotitöihinkään. Ei toki ole asumasa, ei sotkemassa, mutta ei siivoamassakaan.