Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sani:
Sinulle nimim. "haista paska": En ymmärrä miksi sinun kaltaisesi negatiivinen ihminen on mennyt kaksosten jälkeen vielä tekemään yhden lapsen. Että saisit oikein kunnolla tuoda esiin marttyyrin rooliasi täällä ja muualla? Yhden lapsen äidillähän ei voi olla rankkaa kun sinulla on aina ollut paljon rankempaa. Sanot ettet nosta itseäsi jalustalle, mutta niinhän sinä juuri teet, ainakin asettelet marttyyrin kruunun päähäsi tosi sujuvasti.

Sori jos kirjoituksistani saa sen kuvan, sitä en hae. En ole kertaakaan väittänyt ettei yhden lapsen äidillä voi olla rankkaa, en kertaakaan! Enkä kertaakaan ole sanonut että minulla itselläni on rankempaa kuin jollain toisella, korjaa jos olen väärässä?

Yksi vauva tai kaksi, mutta kyllä lasten temperakin vaikuttaa siihen onko rankkaa vai ei.

Oma äitini on kaksoten äiti ja ei ole koskaaan sanonut, että ylirankkaa olisi ollut tai jalustalle noussut. Kertoi, että olimme rauhallisia. Mutta on sanonut tytöistäni (kolme tyttöä viidessä vuodessa), joilla vahva tempera että takuulla arki on työlästä (onkin, mutta yhtäkään päivää en vaihtaisi pois).
Kyllä kaikissa lapsiperheissä, joissaon monta pientä lasta tai tuplat voi arki työllistää samalla tavalla.

Jokainen kokee asiat eri tavalla eikä sitä voi verrata. Joku tuplien äiti pärjää hyvin ja kokee arjen kivasti ja joku yhden äiti taas kokee arjen rankaksi. Olemme yksilöitä kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi_pienellä_ikäerolla:
Hei haloo!
Eiks kukaan ihan oikeasti voi kertoa, että mikä niissä kaksosissa on rankempaa kuin pienen ikäeron sisaruksissa?
haista paska ja M lopettivat keskustelun kertomalla, että on ollut kaksosten lisäksi muitakin sisaruksia, että heillä on siis ollut vielä rankempaa kuin kaksosten tai kahden sisaruksen vanhemmilla...

Ihan vaan siksi, että niitä vauvoja on kaksi! Ja kuten edellä mainitsin, jo raskausaika on huomattavasti rankempi kuin yhtä odottaessa (no joo, minulla ei ole kokemusta 5-kiloisista vauvoista, mutta maha painoi valtavasti).

Tee testi: ota toinen lapsistasi. Täytä sen tarpeet. Laske lapsi maahan, ja seiso paikoillasi ja kuvittele että teet asian uudestaan. Tee seuraava juttu, ja pidä taas väliä jolloin kuvittelet tekeväsi sen asian uudestaan. Huomaat, että hoitoon menee kaksinkertainen aika. Eri ikäisillä on keskenään erilaiset tarpeet ja taidot, samanikäisten kanssa pitää tehdä tasan sama asia kahteen kertaan.

Ei kaikki koe että kaksosten kanssa on rankkaa, mutta työtä niistä on, ei monet helpolla pääse. Mutta kyllä siitä selvitään! Samoin kuin siitä että on useampi lapsi. Pitää vaan osata valita mitkä asiat ottaa mitkä jättää. Ja kyllä tämä kasvattaa äitiäkin!

Alkuperäinen kirjoittaja haista paska:
Mulla on ollut kolme vaipoissa yhtä aikaa ja toi vaipan vaihto on aika pieni paha. Kyllä niitä kaksosiakin pitää kanniskella ja vahtia yhtäaikaa ;). Ja jos on muita lapsia perhessä niin niitäkin pitää vahtia ;).

Kolme on eri asia kuin kaksi. Et vertaa tässä kahta perhettä, joissa muuten ei olisi kummassakaan sisaruksia. Tai joissa olisi kaikkiaan sama määrä lapsia. Jos perheessä on vaikka neljä lasta: tekeekö lasten hoidosta nyt sitten jotenkin rankempaa vaikka lasten iät 6v, 4v, 2*6kk verrattuna tilanteeseen 6v, 4v, 2v, 6kk

Kyllä.

Kolme on eri asia kuin kaksi. Et vertaa tässä kahta perhettä, joissa muuten ei olisi kummassakaan sisaruksia. Tai joissa olisi kaikkiaan sama määrä lapsia. Jos perheessä on vaikka neljä lasta: tekeekö lasten hoidosta nyt sitten jotenkin rankempaa vaikka lasten iät 6v, 4v, 2*6kk verrattuna tilanteeseen 6v, 4v, 2v, 6kk

Herranjestas kysytkö ihan tosissasi? No sä voit miettiä tota asiaa vaikka siten, että sulle olisi tullut esikoisen jälkeen kaksi niitä vauvoja yhden sijaan ja kerrot kaiken mitä teet sen yhdenvauvan kanssa kahdella. Onko susta sama tilanne???? Kaksi ei mene siinä missä yksi, kun puhutaan samassa kehitysvaiheessa olevista, vaan työtä on ainakin tuplasti. Melkein sanoisin että triplasti.

OK, sä et edelleenkään ymmärrä kysymystä, lopetetaan tää jauhaminen sitten tähän. Mä en oo väittänytkään, että kaksi menisi siinä missä yksi. Mä oon vaan väittänyt, että kaksi menee siinä missä kaksi.

Niin joo, ja jotkut kun väittävät, että ei saa mitään lisäapua mistään kaksosten kanssa: Kela pidentää vanhempainrahakautta kaksosista 60 arkipäivällä, ja tämän osan voi käyttää myös siten, että molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona. Siis isyyslomat mukaan luettuna vanhemmat voivat halutessaan olla kaksosten synnyttyä yhdessä kotona kaikkiaan 13 viikkoa, kun taas pienen ikäeron sisaruksilla isä palaa jokatapauksessa töihin 3 viikkoa pienemmän syntymän jälkeen.

Herranjestas kysytkö ihan tosissasi? No sä voit miettiä tota asiaa vaikka siten, että sulle olisi tullut esikoisen jälkeen kaksi niitä vauvoja yhden sijaan ja kerrot kaiken mitä teet sen yhdenvauvan kanssa kahdella. Onko susta sama tilanne???? Kaksi ei mene siinä missä yksi, kun puhutaan samassa kehitysvaiheessa olevista, vaan työtä on ainakin tuplasti. Melkein sanoisin että triplasti.

OK, sä et edelleenkään ymmärrä kysymystä, lopetetaan tää jauhaminen sitten tähän. Mä en oo väittänytkään, että kaksi menisi siinä missä yksi. Mä oon vaan väittänyt, että kaksi menee siinä missä kaksi.

Niin joo, ja jotkut kun väittävät, että ei saa mitään lisäapua mistään kaksosten kanssa: Kela pidentää vanhempainrahakautta kaksosista 60 arkipäivällä, ja tämän osan voi käyttää myös siten, että molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona. Siis isyyslomat mukaan luettuna vanhemmat voivat halutessaan olla kaksosten synnyttyä yhdessä kotona kaikkiaan 13 viikkoa, kun taas pienen ikäeron sisaruksilla isä palaa jokatapauksessa töihin 3 viikkoa pienemmän syntymän jälkeen.

Joo lopetaan vaan, kun et säkään edelleenkään ymmärrä :). Ehkä saat joskus kaksoset ja saat itse kokea asiat omalla tavallasi :). Ja tuohon pidennykseen tiedoksi, että meillä ei ainakaan raha kasva puissa, lasten isä meni töihin kolmen viikon jälkeen ja pidin itse tuon pidennyksen.

Hei haloo!
Eiks kukaan ihan oikeasti voi kertoa, että mikä niissä kaksosissa on rankempaa kuin pienen ikäeron sisaruksissa?
haista paska ja M lopettivat keskustelun kertomalla, että on ollut kaksosten lisäksi muitakin sisaruksia, että heillä on siis ollut vielä rankempaa kuin kaksosten tai kahden sisaruksen vanhemmilla...

Mä kerroin jo, sä et itse kommentoinut mun vastausta mitenkään.

Eikö nyt järjen jo pitäisi sanoa mikä siinä on rankempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
kaksi pienellä ikäerolla

Tosta viimeisestä saa melkeen sen käsityksen että sä kadehdit meitä kaksosten vanhempia, kun saa kelaltaki parempia etuuksia..

Ei, en kadehdi. Joku vain tässä ketjussa aikaisemmin väitti, ettei kaksosten kanssa saa mistään enempää tukea kuin yhdenkään kanssa.

Itseasissa ainoa tässä ketjussa esitetty perustelu sille, että kaksoset ovat rankempi kuin kaksi pienellä ikäerolla, on, että joutuu toistamaan aina samat asiat kahteen kertaan. Siis onko kaksosten kanssa kyse itseasiassa tylsistymisestä? Homma siis onkin kahden pienen kanssa yhtä paljon, mutta kun lapset ovat eri-ikäisiä, hommat vaihtuvat kokoajan. Kiva juttu, kyllä meillä pienen ikäeron lasten vanhemmilla on helppoa. Kaikista kivointa on se, ettei vauva-aikana voi edes nukuttaa lapsia kerralla. Aina on joku valveilla seurana, ei pääse tylsistymään, ei!

Niin, ja tarkkaan mun viestejä seuranneet ehkä ovat huomanneet, etten ole väittänyt minulla olleen rankkaa. Olen vain kysynyt, miksi kaksi samanikäistä olisi ollut rankempi, kuin kaksi eri ikäistä ja arvellut ettei ehkä olisi. Heh. Jääkää te jauhamaan paskaa, taidan nyt ruveta työntekoon.

Kirjoitinkin jo tuolla aiemmin. Meille siis piti tulla kaksoset, lopulta vain toinen selvisi. Kyllä jo odotusaikana alkoi käydä selväksi, ettei kaksi olisi mennyt siinä missä yksi. En yritäkään väittää, että oikeasti tuplien hoidosta tietäisin, kun en tiedä. Mutta voin kertoa millaista kahden syntymään valmistautuminen oli.

Ekanakin muutto oli meillä edessä: kaksioon ei hevin olisi mahduttu. Asuntoa valitessa lähes tärkeimmäksi kriteeriksi muodostui, että kaksosten rattaat mahtuvat hissiin ja/tai huoneiston ovesta. Aika monta asuntoa karsiutui pois tällä periaatteella. Autoon piti saada mahtumaan kaksi istuinta. Voin vain kuvitella millaista olisi ollut yksin yrittää kuskata kahta kantokoppaa autoon... Kahdelle piti järjestää myös nukkumapaikka. Ylipäänsä kaikkea piti hankkia tuplana: mitään ei olisi voinut kierrättää isommalta pienemmälle, aina kahet samankokoset haalarit, sukset, polkupyörät...

Eli me ei päästy alkua pidemmälle, mutta voin sanoa, että kelan korotettu korvaus ei paljon vauvanhoidossa ois lämmittänyt ;)

Jos on vaikka vuodenkin ikäero niin yöheräämiset on loppu vanhemmalta lapseslta, ainakin meillä on ollut. Mutta kaksoset valvoo joka yö ja "tuplasti" verrattuna siihen ainokaiseen. Kun vanhempi osaa syödä jo joten kuten itse, on kaksoset täysin syötettäviä. Vanhempi lapsi on jo jossain määrin ehkä sisäsiisti mutta kaksosilla vaipparallia on taas tuplasti. Ja näitä esimerkkejä löytyy ihan arkipäivästä vaikka kuinka paljon. Mutta jos on NIIN kusessa jo kahden pienellä ikäerolla olevan lapsen kanssa niin eihän sitä voi/halua ymmärtää että joillakin voi olla Vielä hankalampaa. Ja nyt en sitten puhunut mistään erityislapsista tai koliikkivauvoista vaan ihan "keskivertokakaroista".

Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti:
Kirjoitinkin jo tuolla aiemmin. Meille siis piti tulla kaksoset, lopulta vain toinen selvisi. Kyllä jo odotusaikana alkoi käydä selväksi, ettei kaksi olisi mennyt siinä missä yksi. En yritäkään väittää, että oikeasti tuplien hoidosta tietäisin, kun en tiedä. Mutta voin kertoa millaista kahden syntymään valmistautuminen oli.

Ekanakin muutto oli meillä edessä: kaksioon ei hevin olisi mahduttu. Asuntoa valitessa lähes tärkeimmäksi kriteeriksi muodostui, että kaksosten rattaat mahtuvat hissiin ja/tai huoneiston ovesta. Aika monta asuntoa karsiutui pois tällä periaatteella. Autoon piti saada mahtumaan kaksi istuinta. Voin vain kuvitella millaista olisi ollut yksin yrittää kuskata kahta kantokoppaa autoon... Kahdelle piti järjestää myös nukkumapaikka. Ylipäänsä kaikkea piti hankkia tuplana: mitään ei olisi voinut kierrättää isommalta pienemmälle, aina kahet samankokoset haalarit, sukset, polkupyörät...

Eli me ei päästy alkua pidemmälle, mutta voin sanoa, että kelan korotettu korvaus ei paljon vauvanhoidossa ois lämmittänyt ;)

Niinpä.

ja meillä pinen ikäeron vanhemmilla on kaksosten vanhempiin verrattuna se "etu" että ollaan itse päätetty haluata lapsemme näin pian peräkkäin. Eli varmaan ollaan jos hyvissä ajoin mietitty noita rattaita, asunto- ja autojuttuja sekä ihan sitä käytännön arkea ym.

Kaksosten vanhemmille kun nuo lyödään ihan kysymättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos on vaikka vuodenkin ikäero niin yöheräämiset on loppu vanhemmalta lapseslta, ainakin meillä on ollut. Mutta kaksoset valvoo joka yö ja "tuplasti" verrattuna siihen ainokaiseen. Kun vanhempi osaa syödä jo joten kuten itse, on kaksoset täysin syötettäviä. Vanhempi lapsi on jo jossain määrin ehkä sisäsiisti mutta kaksosilla vaipparallia on taas tuplasti. Ja näitä esimerkkejä löytyy ihan arkipäivästä vaikka kuinka paljon. Mutta jos on NIIN kusessa jo kahden pienellä ikäerolla olevan lapsen kanssa niin eihän sitä voi/halua ymmärtää että joillakin voi olla Vielä hankalampaa. Ja nyt en sitten puhunut mistään erityislapsista tai koliikkivauvoista vaan ihan "keskivertokakaroista".

Siis tää osui niin nappiin. Ja nyt mää meen ulos.. eihän tätä kestä enää kenenkään pää!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
kaksi pienellä ikäerolla

Tosta viimeisestä saa melkeen sen käsityksen että sä kadehdit meitä kaksosten vanhempia, kun saa kelaltaki parempia etuuksia..

Ei, en kadehdi. Joku vain tässä ketjussa aikaisemmin väitti, ettei kaksosten kanssa saa mistään enempää tukea kuin yhdenkään kanssa.

Itseasissa ainoa tässä ketjussa esitetty perustelu sille, että kaksoset ovat rankempi kuin kaksi pienellä ikäerolla, on, että joutuu toistamaan aina samat asiat kahteen kertaan. Siis onko kaksosten kanssa kyse itseasiassa tylsistymisestä? Homma siis onkin kahden pienen kanssa yhtä paljon, mutta kun lapset ovat eri-ikäisiä, hommat vaihtuvat kokoajan. Kiva juttu, kyllä meillä pienen ikäeron lasten vanhemmilla on helppoa. Kaikista kivointa on se, ettei vauva-aikana voi edes nukuttaa lapsia kerralla. Aina on joku valveilla seurana, ei pääse tylsistymään, ei!

Niin, ja tarkkaan mun viestejä seuranneet ehkä ovat huomanneet, etten ole väittänyt minulla olleen rankkaa. Olen vain kysynyt, miksi kaksi samanikäistä olisi ollut rankempi, kuin kaksi eri ikäistä ja arvellut ettei ehkä olisi. Heh. Jääkää te jauhamaan paskaa, taidan nyt ruveta työntekoon.

Siis hetkinen, et voi tosissasi väittää että kaksi vauvaa ja kaksi pienellä ikäerolla hoituisi siis samoilla vaivoilla?!? :o Kaksosissa on hommaa hyvinä päivinä tuplasti ja huonompina nelinkertaisesti. Se sitten, onko se tylsää vai ei, onkin äidistä kiinni! Ei kaksoset nuku yhtäaikaa, eikä niitä voi nukuttaa yhtäaikaa kun häiritsevät toistensa nukahtamista! Päivällä saattavat nukkua noin 10 min yhtäaikaa.

Jos sulla on taapero ja vauva, niin ei sitä voi verrata niin että onko rankempaa jos olisi kaksi vauvaa, vaan pitää verrata onko rankempaa että olis taapero ja kaksi vauvaa! Ja mitä väliä sillä on kellä on rankempaa, ei sitä voi valita tuleeko kaksoset vai ei! Ja jokainen perhe on erilainen, ei esim yksityisyrittäjä voi pitää sillai lomia kuin joku muu mahdollisesti, ja jos ei ole kovin rikas niin pakko jonkun käydä töissä!

Jos sinun esikoisesi on samalla kehityksen tasolla kuin kuopuksesi, niin asiasta olisi syytä jutella neuvolassa! Meidän puolitoistavuotias oli jo aika iso ja omatoiminen kun pikkusisko syntyi, totteli joskus jopa puhetta, käveli itse, osasi tuoda pyydettyä tavaraa, kävi potalla auttavasti. Nyt ne ovat mitä parhaimmat kaverukset ja niillä on jo omia isojen juttuja, vaikka tykkäävät leikkiä pienten kaksostenkin kanssa.

Mä en edelleenkään tajua, mistä tässä tapellaan. Kun se on ihan itsestään selvää, että kerralla tulevissa kaksosissa on ainakin se tuplasti enempi työtä kuin jos tulisi "vain" yksi. Meille on syntynyt kolme lasta 4 vuoden sisällä ja on se ainakin minun mielestäni eri asia kuin se, että kaikki kolme olisivat syntyneet kerralla.

Se, mikä itse kullekin on rankkaa, on taas ihan toinen asia, niin kuin joku tuolla jo sanoikin.

Mulla kokemusta kaksosista ja kahesta pienestä.
En koe kumpaakaan järkkyraskaaksi,mutta sen sanon että kun kaksoset vanhempia esim puolivuotiaita,ovat he helpompia kuin kaks pienellä ikäerolla.

Ja miks.
-Siksi että kaksoset (meillä ainakin) nukkuivat päikkärit samaan aikaan
-pienellä ikäerolla taas pienempi nukkui,isomman kanssa touhuja,pienempi heräs,isompi nukkumaan ja kohta pienempi myös...
Taas isompi heräs jne.Meillä pieni jaksoi n.6 kkikään asti olla hereillä vain 2 h ja tuntui että koko ajan oli sitä nukutusta ja nukkumista.

-kaksosista seuraa toisilleen
-toisinaan pienellä ikäerolla lapset tappelee kovastikin,pieni ei ymmärrä isomman leikkejä jne.

Pienet kaksoset voi jättää lattialle esim jos viihtyvät,
pienellä ikäerolla pitää isompaa vahtia ettei hoida liikaa,ettei astu päälle jne.

Onhan näitä.
Mut Timppa sanoi tossa hyvin tuon vauvarumban.
Se on niin täyttä totta.

Toiset asiat on kaksosten kanssa vaikeempaa ja toiset taas helpompaa.
Toiset pienellä ikäerolla on helpompaa,toiset taas vaikeempaa.

Simppeliä eikö?? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuplien mammojen lapsilla on heti seuraa toisistaan, kun kasvavat. Siinä äiti saa "omaa aikaa" kun lapset leikkii kahdestaan lattialla. Yhden lapsen äiti on lapsen ainut leikkikaveri, eikä saa siten niin paljon omaa aikaa.

Kyllä se sama eroahdistus on tuplillakin määrätyssä iässä. Heitä on vain sitten kaksi huutamassa mamman perään.
Yöllä menee tuplasti aikaa syöttäessä vaikka vauvat nukkuisikin muuten, unet jää väkisin vähiin.
Yhden kun saat nukkumaan saattaa toinen valvoa, eipä siinä paljon omaa aikaa ole enne samaa rytmiä.
Yksi on aina helpompi hoitaa, ei pienet osaa vielä keskenään leikkiä kuin korkeintaan toisiaan läpsien tai hiuksista vetäen.

Kiva juttu, kyllä meillä pienen ikäeron lasten vanhemmilla on helppoa. Kaikista kivointa on se, ettei vauva-aikana voi edes nukuttaa lapsia kerralla. Aina on joku valveilla seurana, ei pääse tylsistymään, ei!

Anteeks, mut tähän nyt oli vielä kommentoitava... Eli oletat kaksosten omaavan automaattisesti saman rytmin päinvastoin kuin kaksi eri-ikäistä? Tämäkin kertoo ajattelemattomuudestasi ;). Lapset voi yrittää kyllä rytmittää samaan rytmiin, ne eri-ikäisetkin. Aina tämäkään ei onnistu, edes niillä kaksosilla ;).

Kiva juttu, kyllä meillä pienen ikäeron lasten vanhemmilla on helppoa. Kaikista kivointa on se, ettei vauva-aikana voi edes nukuttaa lapsia kerralla. Aina on joku valveilla seurana, ei pääse tylsistymään, ei!

Anteeks, mut tähän nyt oli vielä kommentoitava... Eli oletat kaksosten omaavan automaattisesti saman rytmin päinvastoin kuin kaksi eri-ikäistä? Tämäkin kertoo ajattelemattomuudestasi ;). Lapset voi yrittää kyllä rytmittää samaan rytmiin, ne eri-ikäisetkin. Aina tämäkään ei onnistu, edes niillä kaksosilla ;).

Meillä muuten sai nuo eri-ikäisetkin aikas nopeasti samaan rytmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Meilläkin onneks päiväunet nukutaan edelleen samassa rytmissä.

Kaksoset ei nuku aina samaan aikaan, oikeastaan päinvastoin. Eikä ne "leiki" keskenään vaan korkeintaan tappelee. Ja yksi asia, mikä jonkin verran vaikuttaa, on se että suurella osalla kaksosperheistä on myös vanhempia lapsia. Eli kaikki perustelut miten eri ikäisten kanssa on vaikeampaa pätee myös monikkoperheisiin. Plus tietysti ne monikkohaasteet päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Meilläkin onneks päiväunet nukutaan edelleen samassa rytmissä.

jes! =) Päiväunet on siunattua aikaa... :D

Yhteistyössä