Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minä olen voinut täysimettää kaksosia (silloinen suositus 4kk) ja kantanut molempia liinassa. Pissatuskin olisi varmasti kotona ollessa onnistunut jos olisin siitä siihen aikaan tiennyt. Jos kaksosia ei voisi hoitaa luonnonmukaisesti niin silloin kaksosia ei koskaan syntyisi vaan sellainen oikku olisi muovautunut pois ihmisisistä jo ajat sitten. Ihmettelen miksi NinaTT sanot ettei kahta voi imettää, luulisi vähäisenkin imetystiedon omaavan tietävän lauseen "yksi tissi, yksi lapsi", eli että yhdellä rinnalla voi ruokkia yhden vauvan, kahdella kaksoset, ilman että lapsille tulee mitään eturistiriitoja. Tietysti kaikilla se ei onnistu, jos lapset syntyvät/leikataan kovin etuajassa ja sen takia on imuongelmia, mutta täysiaikaisilla kaksosilla näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kaksosia ei voi yksi äiti hoitaa luonnonmukaisesti. Sen takia monessa heimokulttuurissa kaksosia on pidetty pahana ja joko toinen tai molemmat ovat tapettu tai hylätty... Kahta ei voi kantaa, imettää, pissattaa... Päivittäin joutuisi valitsemaan kumman tarpeisiin vastaan nyt.

Vaikka olis yksi todella vaativa lapsi, niin ainakin voi keskittyä siihen yhteen. Ei tarvitse kuunnella itkua toisaalta ja kokea sellaista jatkuvaa hylkäämisen ja riittämättömyyden tunnetta...

Minulla ei ole ollut siis kaksosia, mutta jos hoidan omani lisäksi välillä toista ns tissi-ikäistä, niin kyllä se on sydäntäraastavaa joutua kokoajan valitsemaan. Kun taas jos on yksi vauva ja yksi isompi lapsi, heillä on jo niin erilaiset tarpeet, että molempiin pystyy useimmiten reagoida samanaikaisesti. Vanhempi lapsi kykenee jo odottamaan hetken...

Siis miten niin ei voi luonnonmukaisesti hoitaa? Kummasti on mun syliin kaksi mahtunut ja imettänyt olen suht lapsentahtisesti ja etenkin kaksosten vauva-aikana kahta kerrallaan, kun rytmi vielä oli samanlainen kummallakin. Ja yhä imetän 1v 11kk vanhoja kaksosia, en enää samaan aikaan, muttei sille enää tarvettakaan.

En mä usko, että ystyisin pissattamaan, imettämään ja kantamaan kaksosia... =/ Osan niistä jutuista voi tietty tehdä, mutta varmasti tulis eteen paljon sellasia tilanteita, että yksi itkee ja en voi vastata koska olen kiinni toisessa.

Kiva kuulla noin onnistuneesta kaksosten imetyksestä =)

Kuule en minäkään uskonut että pystyisin kun jäin 18 vuotiaana yksinhuoltajaksi 2 vuotiaalle ja kaksoset tulossa. Mutta kaikki menikin tosi hyvin ja helposti =) Et sinä nyt voi tietää miten toimisit ja tottakai jokainen äiti tekee parhaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
Alkuperäinen kirjoittaja haista paska:
Sori tuo nikki, pisti eilen vaan tää ap:n aloitus niin vihaks ;). Mitäs sitten kun lapset ei mahdu enää samaan syliin? Toinen huutaa, että haluaa olla yksin sylissä ja toinen itkee kun haluaa syliin myös, yksin. Se on joskus aika raastavaa tehdä kompromisseja...

Meillä ainakin kaksoset tappelee huomiosta, osaavat toki hetken aikaa leikkiäkin keskenää mutta yleensä tappelevat leluista tai just mun sylistä.. Jos otan molemmat ni tuuppivat toista pois..
1,5-vuotiaita nyt ja toi vauva-aika oli omalla tavalla raskasta, mutta sillo nukkuivat useammin ja oli aikaa myös esikoiselle. Nyt yhdet päikkärit ja valveilla ollessa harrastavat kiipeilyä ja laatikoiden tyhjentelyä..

Mulla on kohta 3,5 vuotiaat. Jos satun pyytämään toista tuomaan vaikka vaipan kuopukselle niin toisenkin pitää saada tuoda. Tänä aamuna tuli hirveä huuto kun annoin toisen sammuttaa kahvinkeittimen. Se piti laittaa uudestaan päälle, että toinenkin sai sammuttaa... ;). Sen jälkeen kun lähtivät liikkeelle, on monet kerrat ollut ikävä vauva-aikoja, kun mahtuivat tyytyväisinä samaan syliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Samaa juttua mietin kuin vispilä, ihminen on kuitenkin aika sopeutuvainen eläin. Meillä ei kaksosia ole mutta kaksi reilun vuoden ikäerolla syntynyttä jotka esikoisen kehitysvamman vuoksi vastasivat kehitykseltään, hoidettavuudeltaan ja fyysiseltä kooltaan aika pitkään kaksosia, osin varmasti yhäkin.

Tottakai kaksi lasta teettää enemmän töitä jne, mutta kyllä sinne syliin kaksikin mahtuu sen mitä tarve ja aikas hyvin sitä pystyy molempien tarpeisiin vastaamaan. Tietty sitten tilanteen mukaan voi alkaa itse miettiä voisiko joistain omista "tavoitteistaan" vähän joustaa, jo ihan lasten takia. Mutta sitähän tapahtuu ihan yksösperheissäkin.

Mutta tuosta heimoelämästä ja kaksosten tappamisesta ym tuli mieleen että ilmeisesti siinä oli taustalla jotain uskomuksia tai vastaavia eikä niinkään kaksosten äidille aiheuttama kaksinkertainen työ? Kun eihän silloin kai kukaan äiti jäänyt yksin lasten aknssa vaan koko kylä hoiti niitä yhdessä, imetettiin ja kanniskeltiin tositen lapsia. Eli miksei tuossa yhteistyö-periaatteessa olisi yhtähyvin mennyt jonkun kaksosetkin?

Nimenomaan siitä ne traditiot kaksosten pahuudesta ovat kuulemma lähteneet, että se on niin raskasta äidille, itseasiassa mahdotonta. Jo raskaus on paljon riskialttiimpi ja monikkoraskaudet/synnytykset ovat päätyneet monen äidin kohtaloksi ennen lääketieteen modernia kehitystä.

Varsinkin tuo kantaminen ja imettäminen ovat sellaisia rajoittavia tekijöitä; monessa luonnonkulttuurissa vauvojen syöttövälit ovat todella lyhyitä, jopa 15 min välein. Vaikka naiset kuinka auttavat toisiansa askareissaa, olisi kaksosten äidin mahdotonta tehdä mitään muuta ku imettää lapsiansa. Kun äidillä saattaa olla muitakin perhettä kenestä pitää huolta, on tämä aika mahdotonta... Ja kaksosia voi tiettyyn pisteeseen asti kantaa samanaikaisesti, mutta onhan se kaksi (tai varmaan kolme) kertaa rankempaa kun yhden kantaminen.

Vessahätäviestintää kahden kanssa? Heh =) En uskalla edes kuvitella.

Kyllä kaksosista voi varmaan selvitä ihan hyvin ja toteuttaa paljon luonnonmukaisia tapoja, mutta paljosta pitäisi lupopua. Heitä ei olisi, yhden äidin, mahdollista hoitaa luonnonmukaisesti. Ei kyse ole mistään etäisistä "tavoitteista" joita laskemalla voi hoitaa luonnonmukaisesti, vaa ihan siitä meille normaalista, lajityypillisestä käyttäytymisestä joka mulle olis aivan mahdotonta kahden kanssa.

Modernien apuvälineiden kanssa kaksoset selviävät nykyään hengissä ja voivat elää ihan tyytyväisesti, mutta itse toivon, että saan lapset yksi kerrallaan jotta voin hoitaa lapsiani luonnonmukaisesti ja ilman sitä valitsemista, kumman tarpeeseen vastaan nyt ja kumman jätän ilman.

Ja nostan hattua kaksosten äideille =)

Joo mä EN VOIS kuvitellakaa käyttäväni tällasia "luomujuttuja", kuten just pissaviestintää... enkä käytä kestovaippoja.. pyykkivuori kasvaa aivan tarpeeksi ilmankin. Tuttipulloja virittelin sitteriin peiton varaan että sain tehtyä jotain sinä aikana kun vauvat söi. Esikoinen kuitenkin kaipaa huomiota eikä sitä valitettavasti saa vieläkään niin paljoo kun vaatis..

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Samaa juttua mietin kuin vispilä, ihminen on kuitenkin aika sopeutuvainen eläin. Meillä ei kaksosia ole mutta kaksi reilun vuoden ikäerolla syntynyttä jotka esikoisen kehitysvamman vuoksi vastasivat kehitykseltään, hoidettavuudeltaan ja fyysiseltä kooltaan aika pitkään kaksosia, osin varmasti yhäkin.

Tottakai kaksi lasta teettää enemmän töitä jne, mutta kyllä sinne syliin kaksikin mahtuu sen mitä tarve ja aikas hyvin sitä pystyy molempien tarpeisiin vastaamaan. Tietty sitten tilanteen mukaan voi alkaa itse miettiä voisiko joistain omista "tavoitteistaan" vähän joustaa, jo ihan lasten takia. Mutta sitähän tapahtuu ihan yksösperheissäkin.

Mutta tuosta heimoelämästä ja kaksosten tappamisesta ym tuli mieleen että ilmeisesti siinä oli taustalla jotain uskomuksia tai vastaavia eikä niinkään kaksosten äidille aiheuttama kaksinkertainen työ? Kun eihän silloin kai kukaan äiti jäänyt yksin lasten aknssa vaan koko kylä hoiti niitä yhdessä, imetettiin ja kanniskeltiin tositen lapsia. Eli miksei tuossa yhteistyö-periaatteessa olisi yhtähyvin mennyt jonkun kaksosetkin?

Nimenomaan siitä ne traditiot kaksosten pahuudesta ovat kuulemma lähteneet, että se on niin raskasta äidille, itseasiassa mahdotonta. Jo raskaus on paljon riskialttiimpi ja monikkoraskaudet/synnytykset ovat päätyneet monen äidin kohtaloksi ennen lääketieteen modernia kehitystä.

Varsinkin tuo kantaminen ja imettäminen ovat sellaisia rajoittavia tekijöitä; monessa luonnonkulttuurissa vauvojen syöttövälit ovat todella lyhyitä, jopa 15 min välein. Vaikka naiset kuinka auttavat toisiansa askareissaa, olisi kaksosten äidin mahdotonta tehdä mitään muuta ku imettää lapsiansa. Kun äidillä saattaa olla muitakin perhettä kenestä pitää huolta, on tämä aika mahdotonta... Ja kaksosia voi tiettyyn pisteeseen asti kantaa samanaikaisesti, mutta onhan se kaksi (tai varmaan kolme) kertaa rankempaa kun yhden kantaminen.

Vessahätäviestintää kahden kanssa? Heh =) En uskalla edes kuvitella.

Kyllä kaksosista voi varmaan selvitä ihan hyvin ja toteuttaa paljon luonnonmukaisia tapoja, mutta paljosta pitäisi lupopua. Heitä ei olisi, yhden äidin, mahdollista hoitaa luonnonmukaisesti. Ei kyse ole mistään etäisistä "tavoitteista" joita laskemalla voi hoitaa luonnonmukaisesti, vaa ihan siitä meille normaalista, lajityypillisestä käyttäytymisestä joka mulle olis aivan mahdotonta kahden kanssa.

Modernien apuvälineiden kanssa kaksoset selviävät nykyään hengissä ja voivat elää ihan tyytyväisesti, mutta itse toivon, että saan lapset yksi kerrallaan jotta voin hoitaa lapsiani luonnonmukaisesti ja ilman sitä valitsemista, kumman tarpeeseen vastaan nyt ja kumman jätän ilman.

Ja nostan hattua kaksosten äideille =)

No onneksi minulla ei ole koskaan ollut tarvetta hoitaa lapsiani luonnonmukaisesti. ;) Lasten ja omien voimien mukaan on menty ja hyvin pärjätty näin. Niin ja pakko lisätä että onneksi on ollut tuo mies mukana hoitamassa.

Mutta kieltämättä toivon ettei meille kaksosia siunaanu, olisihan se piristävää vaihtelua kokeilla millaista olisi hoitaa vain yhtä -parhaassa tapauskessa vielä tervettä ja normaalisti kehittyvää- vauvaa. Ehkä siinä jäisi sitten peremmin ylimääräistä energiaa kaikenlaiseen muuhunkin? (kysymysmerkillä siksi että mitä nyt oikeasti on terveiden yksösten äitejä katsellut niin kyllä niillä tuntuu yhtä raskasta olevan kuin kaksosten, erityislasten tai pienen ikäeron omaavien äideillä. tiedä sitten mikä oma tilanne olisi)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

Tuota en laisinkaan allekirjoita.Mistä siis saavat hoitoapua?En mä saanut ainakaan.

Mutta sen voin varmasti myöntää että mulla oli suht helpot lapset ja varmasti esim koliikkilapsen kanssa olisi ollut vaikeampaa.

Mutta omasta asenteesta se on pitkälti kiinni.Kaikesta saa juur niin raskasta kuin haluaa.
Jos ei halua nähdä valoisia puolia.

Kyllä kahen pienen kanssa heräily voi olla huomattavasti raskaampaa kuin yhen.
Sen sanoo järkikin.

Synnäriltä kun tulin,syötin toista joka söi tunnin verran tissiä.
Sitten vaipatnvaihto ym.sain lapsen nukkumaan ja menin nukkumaan.Saatoin nukkua puolikin tuntia kun toinen heräs,söi tunnin ja taas uniile.Sitten piti jo syöttää toista,sillä n.3-4 tunnin välein söivät aluksi.
Ei siinä paljoa nukuttu.
Siirryin pulloon öisin sillä siitä syöminen onnistui alle 30 min.

Mut aivan turha väittää että automaattisesti kaksosten äidit sais apua jostain,ei yhteiskunta tue kaksosten vanhempia muuten kuin sillä että saa kaks paketia ja äippärahaa sen 60 pvää kauemmin.

Kaksosia ei voi yksi äiti hoitaa luonnonmukaisesti. Sen takia monessa heimokulttuurissa kaksosia on pidetty pahana ja joko toinen tai molemmat ovat tapettu tai hylätty... Kahta ei voi kantaa, imettää, pissattaa... Päivittäin joutuisi valitsemaan kumman tarpeisiin vastaan nyt.

Vaikka olis yksi todella vaativa lapsi, niin ainakin voi keskittyä siihen yhteen. Ei tarvitse kuunnella itkua toisaalta ja kokea sellaista jatkuvaa hylkäämisen ja riittämättömyyden tunnetta...

Minulla ei ole ollut siis kaksosia, mutta jos hoidan omani lisäksi välillä toista ns tissi-ikäistä, niin kyllä se on sydäntäraastavaa joutua kokoajan valitsemaan. Kun taas jos on yksi vauva ja yksi isompi lapsi, heillä on jo niin erilaiset tarpeet, että molempiin pystyy useimmiten reagoida samanaikaisesti. Vanhempi lapsi kykenee jo odottamaan hetken...

Apua!!Hei ninaTT.
Kahta voi kantaa.Toinen oli liinassa ja toinen oli sylissä,Olen itse sen tehnyt,Kahta olen myös imettänyt yhtäaikaakin.Mitän ihmeen valintaa??
Mulla oli tosi vähäitkuiset kaksoset,eikä todellakaan ole mitään hylkäämistä ollut.
Ei voi puhua näköjään asiasta jollei ole kokemusta.Varsinkaan noin jyrkästi.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

Tuota en laisinkaan allekirjoita.Mistä siis saavat hoitoapua?En mä saanut ainakaan

Minä en myös saanut mitään apua, tai olishan saanu jos olis maksanu. Viikot oon kolmen kanssa yksin, kun mies töissä ja illat väsynyt.

Apua!!Hei ninaTT.
Kahta voi kantaa.Toinen oli liinassa ja toinen oli sylissä,Olen itse sen tehnyt,Kahta olen myös imettänyt yhtäaikaakin.Mitän ihmeen valintaa??
Mulla oli tosi vähäitkuiset kaksoset,eikä todellakaan ole mitään hylkäämistä ollut.

no paistaa näistä kommenteista nyt taas läpi se asia, että ninaTT:n into on usein suurempi kuin asiantuntemus aiheesta.. :)

Sori tuo nikki, pisti eilen vaan tää ap:n aloitus niin vihaks ;). Mitäs sitten kun lapset ei mahdu enää samaan syliin? Toinen huutaa, että haluaa olla yksin sylissä ja toinen itkee kun haluaa syliin myös, yksin. Se on joskus aika raastavaa tehdä kompromisseja...

Tähän heitän pontin...Ei mahdu syliin??TÄh?
Meillä mahtuu vielä 9 veet kaksoset syliin yhäaikaakin jos haluavat!
Mä en ole koskaanvielä kokenut riittämättäks syliäni tai mahollisuuksiani hoitaa tuplia.Tai näitä kahta joilla ikäeroa 1 v 10 kk.

Ja musta on hienoa jos lapsi osaa odottaa vuoroaan,oli se pieni taikka iso.Ei äiti aina saa kaikkea annettua heti.Esim jos tekee ruokaa,lapsi ymmärtää että kohta ruoka on valmis,hetki ootellaan.
NÄin se toimii.
Eikös? ;)

Taitaa se olla aika yleistä että nähdään asiat siitä omasta näkökulmasta vain. Uskon kanssa että ns helpot kaksostet vs yksi koliikkivauva - jutussa jälkimmäisen äiti voi olla rasittuneempi.

Mutta en mäkään osaa aina olla hiljaa vaikka ehkä pitäisi. Kavereilla on koliikkivauvoja, paljon sairastelevia lapsia, varsinaisia tulisieluja jne. ja mulla perusterveet rauhalliset lapset. Meillä ei kyläile taudit kuin ehkä 1 flunssa syksyisin yleensä. Lapset käyttäytyy yleensä hyvin, mies auttaa kotitöissä paljon ja tukiverkot on lähellä ja niin edelleen. Silti mäkin "kehtaan" välillä valittaa kaverille että olipas tänään p*ska päivä vaikka jos niitä jollain mittarilla mitattaisiin niin kaverin päivä on voinut olla 100x paskempi. Ei voi mitään, omanapaisia taidetaan olla kaikki. ;)

Tähän heitän pontin...Ei mahdu syliin??TÄh?
Meillä mahtuu vielä 9 veet kaksoset syliin yhäaikaakin jos haluavat!
Mä en ole koskaanvielä kokenut riittämättäks syliäni tai mahollisuuksiani hoitaa tuplia.Tai näitä kahta joilla ikäeroa 1 v 10 kk.

Niin, paino lauseella "jos haluavat" ;). Kyllä mullakin mahtuu kaikki kolme syliin, JOS HALUAVAT. Meillä on se tilanne että harvemmin nykyään nuo kaksi haluavat yhtäaikaa syliin, pitäisi päästä yksin ja heti tai muuten menee porot nokkaan. Ei ole kiva tehdä valintoja, jollekin tulee aina paha mieli.

Kyllä se vaan on niin, että ihmiset, jotka eivät ole itse saaneet kaksosvauvoja, eivät tiedä kaksosmaailmasta tuon taivaallista!

Usein kuulee sanottavan, että siinähän ne menee kaksi kuin yksikin. Ei muuten mene. Vannon, että kaksosissa on työtä kuin kolmessa lapsessa. En jaksa tässä alkaa esimerkkejä luettelemaan, kokemukseni (myös yksöslapsia perheessä) puhukoot puolestaan. Kaksosuus tuo kuitenkin mukanaan myös asioita, joita yksöslasten vanhemmat voivat syystäkin kahdehtia. Vai mitä sanotte kyvystä iloita siitä, stressin sietokyky on kasvanut, elämän suuret ja pienet asiat suhteellistuneet ja ilojen kohteet pienentyneet mutta lukumääräisesti miljoonakertaistuneet aiempaan verrattuna. Yksöslasten vanhemmat pitävät monia asioita itsestäänselyyksinä, tuplavanhemmat näkevät monet asiat arvokkaina lahjoina.

Ja missä kunnassa tuplaperheet saavat muita enemmän hoitoapua? Meillä apua ei ole saanut lainkaan. Enkä tiedä kuntaa, missä tuplaperheitä kohdeltaisiin eritavalla kuin muita. Paitsi joku Tampere, mutta siellähän myös ei-tuplaperheitä autetaan.

Olen onnellinen tuplistani. Enkä vähiten siksi, että olen oppinut näkemään elämässäni ihani asioita äärettömän määrän. No, jotkut voivat tietenkin katkeroitua, onneksi itse olen välttynyt siltä. Vaikka tuplani ovat sairastaneet, viettäneet aikaansa keskolan teholla jne, olen kuitenkin saanut heidän myötään sata kertaa enemmän kuin menettänyt mitään.

Kannattaa kyllä kahdehtia tuplaperheitä, muttei siksi, että he saisivat muita enemmän yhteiskunnan tukiaisia tai hoitoapua tms. Joku kahdehtii esim. kolmea äitiysavustusta, jotka kaksosista saa. Tuplaperheissä kaikki se raha menee turvakaukaloihin. Kuinka monessa yksöslapsiperheessä on kaksi vauvan turvakaukaloa? Aivan, harvassa, mutta tuplille pitää hankkia kaikkea kaksi kappaletta. Sinne ne äitiysavustuksetkin menevät. Ja vaikka vanhempain vapaa onkin ollut tavallista pidempi, olen siitäkin vain kärsinyt. Olisin niin mielellään vaihtanut aiemmin kotihoidontuelle, se kun on ollut suurempi kuin minimivanhempainraha. Mutta minun on ollut pakko pitää se kaksosuuden takia pidennetty vanhempainraha-aika, ja kituuttaa köyhyydessä pidempään kuin yhden vauvan kanssa olisi pitänyt.

Ei kaikki ole aina sitä, miltä se äkkiseltään vaikuttaa olevan. Koittakaa hyvät ihmiset saada itse kaksoset, puhukaa asiasta vasta sitten :)

Mä en tiedä miten määritellään koliikki, mutta toi meidän kuopus itki pari ekaa kuukautta n. 3 tuntia illassa, nukkui pari tuntia ja aloitti taas itkun. Sama oli aikanaan toisen kaksosen kanssa. Silti olen pitänyt kaksosten vauva-aikaa helppona ja yhden vauvan hoitamista helpompana kuin kahden. Oli ihanaa kun tän yhden kanssa ei ollut kiire minnekään, sai antaa yölläkin kaikki voimavaransa vain yhdelle. Tosin kaksosten kanssa olin lastenhoidossa ihan keltanokka ja pihalla kuin lumiukko, moni asia sujui muutenkin paremmin tämän kolmannen kanssa.

En ymmärrä, miten kaksoset olisivat yleisesti ottaen vaikeammat hoidettavat, kuin pienellä ikäerolla olevat sisarukset? Lähinnä varmaan kaksosista tekee rankemmat alun unien pätkäisyys, mutta usein isompikin pieni sisarus nukkuu vielä yönsä levottomasti.

Ja mitä lähipiirin kaksosten vanhempia olen seurannut, ovat ainakin ymmärtäneet valmistautua kaksosten tuloon aikalailla. Kahden aikuisen on mielestäni huomattavasti helpompaa hoitaa kahta vauvaa kuin yhden yhtä vauvaa (ts. toinen voi välillä leikkiä molempien kanssa, kun toinen tekee ruokaa, tarvittaessa molemmille kuitenkin oma syli...). Kaksosten kanssa usein varaudutaan niin, että vauva-aikana äidillä on kotona joku apuna. Yhden vauvan äiti rämpii päivät itse alusta loppuun.

Ja pienen ikäeron sisarusten kanssa ainakin se pienemmän vauva-aika oli hankalaa, kun lapsia ei voinut jättää pieneksi hetkeksikään keskenään, kun isompi saattoi silmänräpäyksessä tehdä vauvalle vaikka mitä. Ja nyt isompinakin pitää olla "suojelemassa" pienempää. Kahden samankokoisen voisi antaa leikkiä jo enemmän keskenään.

Tosin eiköhän myös se esikoisen hoito ole aina paljon vaikeampaa, kuin seuraavien. Toisen vauvan hoito oli jo helppoa ja yöheräilytkin osasi hoitaa vähiten rasittavasti. Haasteet syntyivät nimenomaan isomman tarpeista ja lasten ohjelman yhteensovittamisista. Luulisin, että kaksoset menisivät kyllä näiden kokemusten jälkeen jo rutiinilla.

Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Ihan varmasti uskallan väittää että jos on yksönen jolla on koliikki, ei nuku yöitä, syö huonosti, on korvatulehduskierteet, allergiat, ihottumat, kakkaa sata kertaa päivässä jne. on PALJON rankempaa kuin että olis kiltit ja helpot kaksoset jotka esim. nukkuu alusta asti yöt heräämättä, syö hyvin, ei mitään allergioita, sairauksia jne.
Mulla ei siis omakohtaista kokemusta tollasista mutta aivan varmasti on totta toi mitä kirjotin.

Ärsyttää tollaset äidit.

Ja minä olen aina haaveillut kaksosista, miksi minä en saa kaksosia, vaikka olisikin rankkaa haluaisin silti.
Se äiti joka noin kirjotti siihen lehteen niin sillä on varmasti jotenkin muuten paha olla tai muuta koska ei kukaan voi ajatella/sanoa noin.

Meillä on ollut se atooppinen korvakierteinen yksönen (on se siis vieläkin tässä, mutta nukkuu jo useinmiten yöt heräämättä ja infektiokierre helpottanut) sekä "helpot" kaksoset (jotka täyttää huomenna vuoden :heart: :heart: ). Vaikea sanoa kumpi on raskaampaa, taatusti väsynyt molemmista! Kyllä se välillä ärsyttää tosi paljon, että saa tehdä kaiken ikävänkin homman kahtena (vaihtaa kahdet kakkavaipat, kuurata kahdet syöttötuolit, tuttipullot, hoitaa kahdet korvatulehdukset, ym) mutta saahan toki niitä hymyjä ja pusujakin kahdet.

Kaksosraskaus on loppukuukausina niin paljon raskaampaa kuin yksösen odotus, että sitä on jo valmiiksi yliväsynyt ja puolikuollut kun kaksoset syntyvät. Kaksoset syntyvät usein pieninä niin että niitä joutuu syöttämään kolmen tunnin välein eli ne eivät nuku kokonaisia öitä alusta asti. Joku mainitsikin, että on todella rassaavaa ja turhauttavaa kun ei voi hoitaa kahta vauvaa yhtäaikaa: vaihdat vaippaa ja kuuntelet samalla kun toinen itkee, sitten lasket sen toisen itkemään jonnekin ja alat vaihtaa toiselta vaippaa, siinä kyllä pinna kiristyy ja kokee tunteita laidasta laitaan, mutta mikään ei auttanut, mitään ratkaisua asiaan ei meillä ainakaan keksitty.

Jos lapsia on ennestään, niin iän mukaan niistä voi olla iso apu tai iso harmi (meillä imettäessäni vauvoja 2v repi kaikki lelut ja vaatteet kaapeista, piirteli seiniin ja jokapaikkaan, keksi siis kaikenlaiset tihutyöt). Onneksi vauvat ja muutkin viihtyvät välillä itsekseen, joten kotitöitä ym saa välillä tehtyä rauhassa, mutta sitten tulee hetkiä jolloin pitäisi repeytyä kuudeksi ja taas tunnelmat on katossa! Mutta niinhän se on kaikilla monen lapsen äidillä. Kyllä meillä on helpottanut se että vauvat ovat kasvamassa taperoiksi ja pystyvät hetken odottamaan vuoroaan.

Ja mitä tuohon jonkun mainitsemaan apuun tulee, niin ei ole mitään erikoista systeemiä jolla kaksosperheet saisivat ulkopuolista apua! Suurin osa äideistä hoitaa yksin kaksoset ja isommat sisarukset. Jos joku sukulainen tai naapuri tulee välillä hätiin, niin se on kullanarvoista :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi_pienellä_ikäerolla:
En ymmärrä, miten kaksoset olisivat yleisesti ottaen vaikeammat hoidettavat, kuin pienellä ikäerolla olevat sisarukset? Lähinnä varmaan kaksosista tekee rankemmat alun unien pätkäisyys, mutta usein isompikin pieni sisarus nukkuu vielä yönsä levottomasti.

Ja mitä lähipiirin kaksosten vanhempia olen seurannut, ovat ainakin ymmärtäneet valmistautua kaksosten tuloon aikalailla. Kahden aikuisen on mielestäni huomattavasti helpompaa hoitaa kahta vauvaa kuin yhden yhtä vauvaa (ts. toinen voi välillä leikkiä molempien kanssa, kun toinen tekee ruokaa, tarvittaessa molemmille kuitenkin oma syli...). Kaksosten kanssa usein varaudutaan niin, että vauva-aikana äidillä on kotona joku apuna. Yhden vauvan äiti rämpii päivät itse alusta loppuun.

Ja pienen ikäeron sisarusten kanssa ainakin se pienemmän vauva-aika oli hankalaa, kun lapsia ei voinut jättää pieneksi hetkeksikään keskenään, kun isompi saattoi silmänräpäyksessä tehdä vauvalle vaikka mitä. Ja nyt isompinakin pitää olla "suojelemassa" pienempää. Kahden samankokoisen voisi antaa leikkiä jo enemmän keskenään.

Tosin eiköhän myös se esikoisen hoito ole aina paljon vaikeampaa, kuin seuraavien. Toisen vauvan hoito oli jo helppoa ja yöheräilytkin osasi hoitaa vähiten rasittavasti. Haasteet syntyivät nimenomaan isomman tarpeista ja lasten ohjelman yhteensovittamisista. Luulisin, että kaksoset menisivät kyllä näiden kokemusten jälkeen jo rutiinilla.

Joo,taas joku ilman kokemusta puhuu. En sano muuta. Eiköhän aihe ole jo läpikäyty. Ihmisiä eri elämäntilanteissa ei voi ilmeisesti ymmärtää.

Mulla ei ole ollut ketään kotona apuna. Mies menny töihin isyyslomansa jälkeen ja oli reppuhommissa viikot pois kotoo. Nytkin on kyl iltasin kotona mut ei oikeastaa osallistu kaksosten hoitoon. Mä teen ruoat ennen kun mies tulee kotiin ja yritän hoitaa kotityöt siin jossain sivussa. Sä kirjotit että kahden aikuisen on helpompi hoitaa kahta vauvaa kun YHDEN yhtä.. eiks se oo KAHDEN YHTÄ VAUVAA??

Tietysti yksinhuoltajiaki on mut varmaa kaksosten äitejäki on yksinhuoltakina

se, että kaikkien tuplienkaan äidit eivät ole samasta puusta veistettyjä. Se, mikä toiselle on rankkaa, ei taas toiselle sitä ole. Parhaalla ystävättärelläni on 3v ikäinen esikoinen ja nyt 1-vuotiaat kaksoset. Esikoisella oli todella paha koliikki (huusi joka päivä putkeen klo 18-08 välisenä aikana), joka yleisistä normeista poiketen jatkui aina 6kk ikään asti. Kaksoset taas ovat olleet ns. helppoja lapsia vauva-aikanaan ja kyllä ystävättäreni on ihan suoraan sanonut, että kaksosten kanssa vauva-aika on ollut helpompi kuin esikoisen kanssa. Että nyt hän sentään on saanut nukkua joitakin tunteja yössä.

Mikä tekee rankempaa? Se että on kaksi samassa kehitysvaiheessa.

Mihin perustat tuon että usein on joku apuna vauva-aikana? Ei meillä ole ollut kahta hoitamassa kuin normaalin isyysloman verran. Jonkun pitää käydä töissä että saa laskut maksettua. Yksin olen ollut kun mies töissä. Ja näin myös muissa tuntemissani tuplaperheissä.

Mistä päättelet että kaksi samanikäistä, mutta täysin erilaista lasta viihtyvät jatkuvasti keskenään? Ja että ne voi turvallisin mielin antaa leikkiä keskenään? Mulle naurettiin kun pidin tuplilla konttauskypäriä, mut oli pakko kun hakkasivat jatkuvasti päitään yhteen.

Tässähän se taas tuli. Oletko koskaan ajatellut, että myös kaksosilla voi olla vanhempia sisaruksia. Ei ole lainkaan harvinaista, että kaksoset syntyvät perheeseen, jossa on jo vanhempia lapsia, ja jossa edellinen lapsi on nippa nappa vuoden ikäinen. Eli ihan samat jutut ne on kaksosvanhemmilla kuin muillakin, on pienellä ikäerolla syntynyttä lasta, on koliikkia, sairautta ja muuta. Kaksosperheet ovat tavallisia perheitä, jossa nyt vaan on sattunut syntymään yhden lapsen kohdalla kaksi lasta. Eli kaksosuus tulee lisäarvona tavalliseen perheeseen.

Usein kuvitellaan, että kaksosperheillä ei ole pieniä ikäeroja, ei ole koliikkia, ei vammaisuutta sairautta tai muutakaan voimavaroja syövää erityisjuttua. Kyllä noita kaikkia löytyy myös kaksosperheistä, ihan saman verran kuin muistakin perheistä, kaksosuus tulee vain siihen päälle. Sitä paitsi, kaksoset syntyvät muita useammin keskosina, siitä tulee lisähaasteita keskimääräisesti useammin kuin muilla perheillä.

Myös kaksosperheissä on yksinhuoltajia, ei kaksosille ole aina ikiomaa syliä. Rahahuolet yms. ovat yhtätavallisia kaksosperheissä kuin muissakin, jopa yleisempiä kaksoperheissä. Meillä ainakin oman tukiverkoston apu sen kun pieneni entisestään, kun saimme kaksoset. Kaksoset kun tuppaavat pelottamaan ympäristöä?!

Mutta kai kaksosia syntyykin perheisiin, joissa heitä jaksetaan ja joissa heitä arvostetaan ja rakastetaan. Ehkei kaksosia synnykään heille, jotka heitä eivät jaksa? Toivottavasti ainaki niin...

Sofia83: Ei, kyllä se äiti yleensä on _yksin_ kotona sen vauvan kanssa. Isät kun käyvät töissä. Ja ainakin tuntemani kaksosten äidit eivät ole olleet yksin. Ovat etukäteen järjestäneet niin, että alkukuukaudet paikalla on myös isovanhempia, tai isä, onhan kaksosten isänkin mahdollista pitää enemmän lomia äidin kanssa yhtäaikaa.

M: Niin, voisitsä ihan oikeasti kertoa, että mikä niistä kaksosista tekee rankempia hoitaa, kuin kaksi sisarusta pienellä ikäerolla, vai eikö ole kokemusta peräkkäisistä sisaruksista?

Alkuperäinen kirjoittaja näin :

Apua!!Hei ninaTT.

no paistaa näistä kommenteista nyt taas läpi se asia, että ninaTT:n into on usein suurempi kuin asiantuntemus aiheesta.. :)

Minäkin imetän kaksosia yhtäaikaa. Mutta muuten ninaTT:n kirjoitus osui. Ja meilläkin toinen usein kantoliinassa, mutta siinä ei sitten ihan kaikkea pysty tekemään, esim toisen kakkapyllynpesu on jo vaikeaa.

Joo pienet vauvat voi jättää vierekkäin makoilemaan lelukaaren alle, viihtyvätkin paremmin kun on toisesta seuraa, mutta yksivuotiaat saattavat kaivaa vaikka toistensa silmät jos kovin leikkisälle päälle sattuvat, eli ei voi jättää vahtimatta keskenään! Mielestäni kaksi eri-ikäistä pientä oli helpommat kuin kaksi samanikäistä.

Yhteistyössä